var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=58193;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","33")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("58193","0","כדקמצי אינשי","20/08/18 18:53","ט אלול","תשע"ח","18:53","עלי","כך נקבע בגמרא. ולכאורה -אם אני מבין נכון- מדובר בדבר שכיח, כך אנשים עושים ולכן ברור שכך צריך לעשות גם בקמיצת המנחה.
ברם לא נתקלתי מעודי באנשים שקומצים משהו, חוץ אולי מילדים המשחקים בחול על שפת הים, ולא זכור לי שראיתי אי פעם מוכר תבלינים שקומץ וכדו'.
האם ידוע למישהו על מצב או מקרה בחיי היוםיום שבו אנשים קומצים ? ולשם מה בדיוק ?
או שמא אני טועה ואין מדובר בדבר שכיח ? אם כן מה באה קביעה זו לומר ?","209","","2079","True","True","False","","804","95.86.100.157","0","0","מנחות|י ע"א",""),new Message("58200","58193","כשרוצים לקחת קומץ","20/08/18 19:55","ט אלול","תשע"ח","19:55","אור חדש","של חומר יבש מגורגר כך עושים כי זו הדרך הנוחה לבנ"א לבצע הפעולה","458","","2079","True","True","False","","96","213.151.55.26","0","58193","מנחות|י ע"א",""),new Message("58201","58193","לא נקבע בגמרא שקומצין 'כדקמצי אינשי'","20/08/18 20:21","ט אלול","תשע"ח","20:21","יהודי_קדום","כפי שיכול להשתמע מדבריך: "כדקמצי אינשי - כך נקבע בגמרא..." ולכאורה.... ולכן ברור שכך צריך לעשות גם בקמיצת המנחה"

אין זו קביעה אלא רק העמדה ראשונית של הגמרא שהקמיצה נעשית לתוך כף היד בעזרת כל חמש האצבעות באופן שהקמח נקמץ ביניהן.
אגב, הנדון מופיע בדף יא עמוד א ולא בדף י.","233","","2079","True","True","False","","153","109.66.116.29","0","58193","מנחות|י ע"א",""),new Message("58204","58193","ראה נדרים מט,ב","21/08/18 05:37","י אלול","תשע"ח","05:37","אבי גרינבלט","אולי כך אכלו בעבר","539","","2078","True","True","False","","112","81.218.144.99","0","58193","מנחות|י ע"א",""),new Message("58206","58200","אינני חושב","21/08/18 07:09","י אלול","תשע"ח","07:09","עלי","שבני אדם רגילים קומצים חומר אבקתי או מגורגר יבש כמו הקמיצה של הכהנים כי בד"כ הם קומצים עם כל ארבע אצבעות כף היד כולל הזרת, ואינם מוחקים עם הזרת. ודווקא זו הדרך הנוחה, וראיה לדבריי היא - שהגמרא קובעת שזו אחת מהעבודות הקשות שבמקדש, אם כן מדוע שאנשים סתם יעשו בסתם עבודה קשה כזו ? אלא ודאי שבסתם אנשים קומצים עם כל ארבע אצבעות כף היד.","209","","2078","True","True","False","","194","194.114.146.227","0","58193","מנחות|י ע"א",""),new Message("58218","58201","אולם עיין רמב״ם","22/08/18 04:46","יא אלול","תשע"ח","04:46","שמואל דוד","","595","","2077","False","True","False","","143","174.200.1.0","0","58193","מנחות|י ע"א",""),new Message("58207","58204","היכן אתה רואה שם","21/08/18 07:16","י אלול","תשע"ח","07:16","עלי","בנדרים מט,ב שקמצו את הדייסא ? ובכלל, כיצד קומצים דבר מבושל ולא יבש ?
אמנם כשאוכלים 'שלוה' ( קליות של דגן ) אפשר לקמוץ ולחפון מהקערה אבל ראה תגובתי הקודמת שקומצים עם כל ארבע אצבעות כף היד ולא רק עם שלוש מהן.","209","","2078","True","True","False","","176","194.114.146.227","0","58193","מנחות|י ע"א",""),new Message("58208","58206","ראה רש"י","21/08/18 09:24","י אלול","תשע"ח","09:24","אור חדש","כדקמצי אינשי. משמע בכל האצבעות:(רש"י)

בשלב הזה בגמ' ההבנה הינה שאכן הקמיצה נעשית כפי שאתה מודה שזה הרגילות.

רק אח"כ תחזור בה הגמ' מהבנה זו ותקבע שהקמיצה מתחילה בקמיצה ולא בזרת","458","","2078","True","True","False","","117","213.151.55.26","0","58193","מנחות|י ע"א",""),new Message("58210","58206","בל נשכח שחוץ ממנחת סולת שהייתה קמח","21/08/18 09:39","י אלול","תשע"ח","09:39","יהודי_קדום","כל קמיצות המנחה נעשו רק אחר אפיה, או טיגון או בלילתה בשמן","233","","2078","True","True","False","","129","109.66.116.29","0","58193","מנחות|י ע"א",""),new Message("58209","58208","תודה","21/08/18 09:25","י אלול","תשע"ח","09:25","עלי","פשוט הדיבור המתחיל הזה ( כדקמצי אינשי ) מופיע פעמיים בעמוד ולא שמתי לב וקראתי רק את השני...","209","","2078","True","True","False","","160","194.114.146.227","0","58193","מנחות|י ע"א",""),new Message("58219","58218","אעיין בע"ה אף שלא נראה כלל שהרמב"ם","22/08/18 05:31","יא אלול","תשע"ח","05:31","יהודי_קדום","עוסק בסוגיות הגמרא ובמהלכן, הוא פוסק ודבריי הם הגמרא במהלכה.
היכן בדיוק לעיין?","233","","2077","True","True","False","","137","79.182.120.209","0","58193","מנחות|י ע"א",""),new Message("58221","58218","מעניין. ייש"כ","22/08/18 08:19","יא אלול","תשע"ח","08:19","אור חדש","כתב רק שקומצים כדקמצי אינשי בכל האצבעות על פס היד","458","","2077","True","True","False","","91","213.151.55.26","0","58193","מנחות|י ע"א",""),new Message("58222","58218","עיינתי ואני מברך אותו ביישר כוח גדול!","22/08/18 11:27","יא אלול","תשע"ח","11:27","יהודי_קדום","אמנם אנו מוצאים שהרמב"ם פוסק לעיתים כירושלמי, כספרי, לא מי שנפסקה ההלכה בגמרא כדעתו, אבל כאן נראים הדברים אחרת וכפי שעומד על כך הכסף משנה וזה לשונו:
כיצד קומצין מנחות הנקמצות כדרך שקומץ כל האדם פושט אצבעותיו על פס ידו וקומץ. כך היא הגירסא הנכונה בספרי רבינו והדין בפ''ק דמנחות (דף י"א) מלא קומצו כדקמצי אינשי ופירש''י כדקמצי אינשי מכניס צדי אצבעותיו ודוחק בקמח והקמח נכנס בתוך ידו ושנינו שם במשנה כיצד הוא עושה פושט את אצבעותיו על פס ידו ובגמרא אמר ליה אביי לרבא כיצד קומצין אמר ליה כדקמצי אינשי איתיביה וכו' זו קמיצה. ופירש''י ממנה מתחיל הקומץ מאותה אצבע שאצל הקטנה. אלא להשוות כלומר קומץ מלא היד כדי שלא יהא חסר ואח''כ מוחק באצבע קטנה מלמטה. היכי עביד וכו' אמר רב חופה שלשה אצבעותיו עד שמגיע על פס ידו וקומץ וכו' בקומצו אי בקומצו יכול בראשי אצבעותיו ת''ל מלא קומצו הא כיצד חופה שלש אצבעותיו על פס ידו וקומץ. במחבת ובמרחשת מוחק בגודלו מלמעלה ובאצבעו קטנה מלמטה וזו (אחת) מעבודות הקשות שבמקדש. ופירש''י כי אמרינן דכלהו אצבעות בעינן לקמיצה להשוות דאם יוציא קמח למטה מן הקומץ מוחקו ומשויהו באצבע קטנה שלא יהא מבורץ וכן מלמעלה בגודל. היכי עביד אמתניתא מהדר דקתני זו קמיצה דממנה מתחיל הקומץ. ת''ל בקומצו והרים ממנה בקומצו בראשי אצבעותיו מעט שלא יגיע עד פס ידו. במחבת ומרחשת דמעשיהם אפויים וכו' פותתן וקומץ הילכך א''א לפותתן דקות כ''כ וכשהוא קומץ יוצאות חוץ למקומם הילכך מוחק בגודלו מלמעלה ובאצבע קטנה מלמטה. עבודה קשה שבמקדש דבקושי גדול הוא משוה שלא יהא לא חסר ולא יתר עכ''ל. וכתב הר''י קורקוס ז''ל יש לתמוה על רבינו שלא כתב ג' אצבעות וכתב כאשר קומץ אדם כי לא נתבאר בגמרא כוונת לשון זה והוא הפך מסקנת הגמרא גם יש לתמוה למה לא כתב שזו מעבודות הקשות שבמקדש וראיתי שכתב בפרוש המשנה האמת בסדר הקמיצה והוא מה שלמדנו מהגמרא מה שאמר מלא קמצו כדקמצי אינשי ונדחו דברי האומר שהוא מהעבודות הקשות עכ''ל, נראה שסמך על מה שאמר רב פפא בתר הכי פשיטא לי כדקמצי אינשי וחולק על מ''ש בשלש אצבעות לבד ושמוחק ושיש בה קושי. ומ''מ איני יודע איך יחלוק רב פפא על הברייתא ואיך נפסוק כרב פפא הפך הברייתא עכ''ל. ואני אומר שאפשר לומר דכיון דחזינן דר''פ דבתראה אמר פשיטא לי כדקמצי אינשי ממילא משמע דאיהו ידע דהאי מתניתא משבשתא היא ולא מיתניא בי רבי חייא ורבי אושעיא. ומה שכתב קמץ בראשי אצבעותיו או מן הצדדין. בעיא שם ופירש רש''י בראשי אצבעותיו שהכניס ראשי אצבעותיו בקמח ופס ידו כלפי קמח וקומץ מלא קומצו עד פס ידו כתקנו. מן הצדדין שנתן גב ידו על הקמח והוליך ידו עד שנכנס הקמח דרך צידי ידו לתוך ידו ל''א מן הצדדין מצידי הכלים שלא קמץ באמצע הכלי. ואסיקנא בתיקו ומש''ה נקיט לה רבינו בדיעבד לקולא. ודע דתו איבעיא לן התם ממטה למעלה מאי ופירש רש''י שהכניס אצבעותיו בקמח וגב היד כנגד הקמח וקומץ וסלקא בתיקו ויש לתמוה למה השמיטה רבינו: ודע דבמתניתין תנן התם (קמצו בראשי אצבעותיו פסול) מפני שאמרו הקומץ החסר והיתר פסול איזהו יתר שקמצו מבורץ וחסר שקמצו בראשי אצבעותיו ופירש רש''י בראשי אצבעותיו מעט שלא פשטו על פס כל היד ולא הוצרך רבינו לכתוב זה שמאחר שכתב כדרך שקומץ כל אדם פושט אצבעותיו על פס ידו וקומץ ממילא משמע שכל שפיחת מזה פסול. ומה שכתב ואם הוסיף בקומץ וכו'. זהו שכתבתי בסמוך ששנינו הקומץ היתר פסול: ","233","","2077","True","True","False","","138","79.182.120.209","0","58193","מנחות|י ע"א",""),new Message("58225","58222","גם החפץ חיים דיבר בזה","22/08/18 19:01","יא אלול","תשע"ח","19:01","שמואל דוד","","595","","2077","False","True","False","","158","50.29.104.130","0","58193","מנחות|י ע"א",""),new Message("58227","58225","עדיין לא נתיישבה דעתי על אף","22/08/18 19:26","יא אלול","תשע"ח","19:26","יהודי_קדום","שבארבעה כת"י הלשון קבוע: "...כדרך שקומץ כל האדם ..." וכו' .
היכן מאמר הגמרא בכמה מקומות "וזו מהעבודות הקשות שבמקדש" ?! - אין! אולי כי קמיצה לפי הרמב"ם היא פעולה המוכרת ביום יום בפשטותה - פעולה שכל אחד יכול לעשות ... . מדהים ממש.
תודה (וזכות) גדולה לך שעוררת אותי לרמב"ם מיוחד זה .
וכדאי שנראה את לשונו הקדושה של הרמב"ם בהלכות מעשה הקרבנות פרק יג ה"יג:
כיצד קומצין מנחות הנקמצות, כדרך שקומץ כל האדם פושט אצבעותיו על פס ידו וקומץ, קמץ בראשי אצבעותיו או מן הצדדין לא יקטיר ואם הקטיר הורצה, ואם הוסיף בקומץ כגון שהרחיק אצבעותיו וקמץ הרי זה פסול. ","233","","2077","True","True","False","","159","79.182.120.209","0","58193","מנחות|י ע"א",""),new Message("58228","58227","לא הבנתי כוונתך "היכן המאמר" כו'","22/08/18 19:31","יא אלול","תשע"ח","19:31","שמואל דוד","אשמח בביאור","595","","2077","True","True","False","","148","50.29.104.130","0","58193","מנחות|י ע"א",""),new Message("58229","58228","להלן:","22/08/18 20:10","יא אלול","תשע"ח","20:10","יהודי_קדום","מובא ביומא דף מז עמודים א-ב:
תנו רבנן: מלא קמצו, יכול מבורץ - תלמוד לומר בקמצו, אי בקמצו - יכול אפילו בראשי אצבעותיו, תלמוד לומר מלא קמצו - כדקמצי אינשי. הא כיצד? חופה שלש אצבעותיו על פיסת ידו, וקומץ. מחבת ובמרחשת מוחק בגודלו מלמעלה, ובאצבעו קטנה מלמטה, וזו היא עבודה קשה שבמקדש. .

מובא במנחות דף יא עמוד א:
הא כיצד? חופה שלש אצבעותיו על פס ידו וקומץ, במחבת ובמרחשת, מוחק בגודלו מלמעלה ובאצבעו קטנה מלמטה, וזו היא עבודה קשה שבמקדש.


וכוונתי: איך הרמב"ם התעלם מגמרות אלו שצריך להשוות שלא יהא חסר ולא יתר על הקומץ ?","233","","2077","True","True","False","","168","79.182.120.209","0","58193","מנחות|י ע"א",""),new Message("58230","58229","כן תמה הקרן אורה","22/08/18 20:23","יא אלול","תשע"ח","20:23","שמואל דוד","ועמש״כ בזה בספר מנחת אברהם עמוד קנז.
ועיין מהר״י קורקוס ברמב״ם. וע״ע בספר זבח תודה למרן הח״ח ז״ל.
ועיין יד דוד מנחות יא. שהעיר מלשון הרמב״ם אצל חפינה שזו עבודה קשה ...","595","","2077","True","True","False","","146","174.200.1.0","0","58193","מנחות|י ע"א",""),new Message("58231","58230","חפינה שאני - דכתיב בה מלוא חפניו","22/08/18 20:35","יא אלול","תשע"ח","20:35","יהודי_קדום","וכן שיש קושי גדול בחפינה שנעשית ע"י הכה"ג בקה"ק, ר"ל: קושי כיצד מערה הכה"ג את הקטורת כולה חזרה לחופניו.
מחפינה זו הרמב"ם לא מחסר דבר ואף מתאר כיצד נעשתה.

המקומות שהביא ראיתי במשך היום....","233","","2077","True","True","False","","133","79.182.120.209","0","58193","מנחות|י ע"א",""),new Message("58232","58231","הרמב"ם על החפינה:","23/08/18 04:36","יב אלול","תשע"ח","04:36","יהודי_קדום","קטע מתןך הלכות עבודת יום הכיפורים פרק ד הלכה א

....הגיע לארון נותן המחתה בין שני הבדים ובבית שני שלא היה ארון היה מניחה על אבן השתייה, ואוחז שפת הכף בראשי אצבעותיו או בשיניו, ומערה הקטורת בגודלו לתוך חפניו עד שמחזירה למלוא חפניו כשהיתה, וזו היא עבודה קשה שבמקדש, וצובר את הקטרת על גבי הגחלים בידו לפנים במחתה, כדי שתהיה הקטורת קרוב לארון ורחוקה מפניו שלא יכוה, וממתין שם עד שיתמלא הבית עשן ויצא, .....","233","","2076","True","True","False","","167","79.182.120.209","0","58193","מנחות|י ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);