var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=57975;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","55"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","52"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","50")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("57975","0","במה הדליקו את המנורה במשך ארבעים שנה?","12/08/18 05:21","א אלול","תשע"ח","05:21","קותי","אולי בחומרים שהתיר רבי יוחנן בן נורי
שבת כו ע"א
מה יעשו אנשי בבל שאין להם אלא שמן שומשמין, ומה יעשו אנשי מדי שאין להם אלא שמן אגוזים, ומה יעשו אנשי אלכסנדריא שאין להם אלא שמן צנונות, ומה יעשו אנשי קפוטקיא שאין להם לא כך ולא כך אלא נפט? אלא: אין לך אלא מה שאמרו חכמים אין מדליקין","217","","2095","True","True","False","","677","79.181.55.15","0","0","שבת|כו ע"א",""),new Message("57976","57975","שמן זית זך כתית למאור להעלת נר תמיד","12/08/18 05:29","א אלול","תשע"ח","05:29","דוד כוכב","למקדש מודים חכמים שלא הותר אלא שמן זית, וזה היה השמן המצוי בשימוש בזמנם.
ותשובת וטענת רבי טרפון היא איפוא, כשם שמודים אתם לי במקדש שאין כשר אלא שמן זית, ובלית שמן זית אין היתר לשמן אחר; כך להדלקת מצוה של נר של שבת אין ראוי אלא שמן זית. דומה לזה דעת המהר"ל מפראג בספרו נר מצוה שכשם שבמקדש אין כשר אלא שמן זית, כך להדלקת מצוה של נר של חנוכה שהוא כמעשה המנורה, אין ראוי אלא שמן זית.","125","","2095","True","True","False","","204","95.86.112.182","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("57979","57976","שאלתי כיצד הדליקו במדבר?","12/08/18 05:47","א אלול","תשע"ח","05:47","קותי","ואתה תצווה! בעתיד. סימן שאז לא היה
ומתי יצווה?","217","","2095","True","True","False","","175","79.181.55.15","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("57980","57979","הציווי נאמר לפני בנין המשכן","12/08/18 06:17","א אלול","תשע"ח","06:17","דוד כוכב","והוא קוים במשך ל"ט השנים.","125","","2095","True","True","False","","191","95.86.112.182","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("57984","57980","ממש לא!","12/08/18 06:31","א אלול","תשע"ח","06:31","קותי","אם יין לא היה מניין לקחו שמן?
ועוד שמן זית כתית זך למאור?
למה בהעלותך את הנרות לא מוזכר במה העלה את הנרות","217","","2095","True","True","False","","190","79.181.55.15","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("57993","57984","למה לא היה יין?","12/08/18 17:43","א אלול","תשע"ח","17:43","דוד כוכב","אפילו על עצי שיטים הענקיים כתב רש"י שמות כה, ה:
"ועצי שטים - ומאין היו להם במדבר? פירש רבי תנחומא: יעקב אבינו צפה ברוח הקודש שעתידין ישראל לבנות משכן במדבר והביא ארזים למצרים ונטעם וצוה לבניו ליטלם עמהם כשיצאו ממצרים".","125","","2095","True","True","False","","208","95.86.112.182","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58000","57993","נטע עצי שיטים אז היו עצי שיטים","12/08/18 18:45","א אלול","תשע"ח","18:45","קותי","אבל כרם לא נטע לכן יין לא היה וגם זיתים לא שתל אז גם שמן לא היה
ואם אתה דווקא רוצה פסוק מפורש אז הנה
דברים כט
(ד) וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם אַרְבָּעִים שָׁנָה בַּמִּדְבָּר לֹא בָלוּ שַׂלְמֹתֵיכֶם מֵעֲלֵיכֶם וְנַעַלְךָ לֹא בָלְתָה מֵעַל רַגְלֶךָ:
(ה) לֶחֶם לֹא אֲכַלְתֶּם וְיַיִן וְשֵׁכָר לֹא שְׁתִיתֶם לְמַעַן תֵּדְעוּ כִּי אֲנִי יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם:
המימוש של פרשת תצווה היה כאן
רש"י ויקרא פרשת אמור פרק כד פסוק ב
(ב) צו את בני ישראל - זו פרשת מצות הנרות. ופרשת ואתה תצוה לא נאמרה אלא על סדר מלאכת המשכן לפרש צורך המנורה. וכן משמע, ואתה סופך לצוות את בני ישראל על כך:
שמן זית זך - שלשה שמנים יוצאים מן הזית, הראשון קרוי זך, והן מפורשים במנחות (פט א) ובתורת כהנים:
תמיד - מלילה ללילה, כמו עולת תמיד שאינה אלא מיום ליום:
זה אומר שהציווי אינו לקנות שמן במכולת הציווי למסוק זיתים וכל השאר","217","","2095","True","True","False","","175","79.181.55.15","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58004","58000","בספרי חסידות","12/08/18 22:16","א אלול","תשע"ח","22:16","אמלתראות","מובא שיעקב אבינו ע"ה נטע ומזה היה להם, ויש גם בזה רמזים בתורה","267","","2095","True","True","False","","146","74.113.190.218","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58005","58004","והכרמים נעו איתם במדבר ארבעים שנה","13/08/18 03:48","ב אלול","תשע"ח","03:48","קותי","עד בואם אל ארץ נושבת?","217","","2094","True","True","False","","160","79.181.55.15","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58007","58005","יין לנסכים? מכרמי עין גדי כמובן","13/08/18 04:49","ב אלול","תשע"ח","04:49","אחד מהחבורה","תרגום יונתן בן עוזיאל ל"אשכול הכופר דודי לי בכרמי עין גדי" : "ומנין הוה להון חמרא לנסכא, הלא אינון במדברא, לא אתר כשר לבית זרע ואף לא תינין וגופנין ורימונין, אלא הוו אזלין לכרמי עין גדי ונסבין מתמן אתכלין דענבין ועצרין מנהון חמרא, ומנסכין יתיה על מדבחא". (שה"ש א, יד)","715","","2094","True","True","False","","141","212.76.96.246","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58009","58007","אבל שמן מניין לקחו? מהגליל?","13/08/18 05:27","ב אלול","תשע"ח","05:27","קותי","בכל מקרה טוב שהשאלה מרחפת בעולם הפרשנות מאז ומעולם.","217","","2094","True","True","False","","154","79.181.55.15","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58012","58009","שתי תשובות","13/08/18 07:21","ב אלול","תשע"ח","07:21","אור חדש","שיר השירים רבה (וילנא) פרשה ד
"ד"א שלחיך פרדס רמונים שלחיך עתיד הקב"ה לעשותך כפרדס רמונים לעתיד לבא, ואיזה זה, זה הבאר מאן היו ישראל מנטרים כל מ' שנה שעשו במדבר,

א: רבי יוחנן אמר מן הבאר, וממנו היו רוב הנייתן דא"ר יוחנן הבאר היתה מעלה להם מיני דשאים, מיני זרעונים, מיני אילנות, תדע לך שהוא כן, שכיון שמתה מרים ופסקה הבאר מהן היו אומרים (במדבר כ') לא מקום זרע ותאנה וגפן, רבי לוי אמר מן האשכול על שם (שם /במדבר/ י"ג) ויכרתו משם זמורה ואשכול ענבים אחד, אפשר כן, א"ר אבא בר כהנא פירות היו גסין באותה שעה,

ב: ורבנן אמרין ממה שהיו תגרי עובדי כוכבים מוכרין להם לישראל, תני ר' ישמעאל עדיין לא נאסר יינם של עובדי כוכבים לישראל. "

למעשה אז גם לא היה שום מניעה לקנות שמן זית כתית מהנכרים שהרי אין לנכרים טומאה כלל מדאו' במגע ומשא ולגבי מגע (לא מטמאים באוהל) מת ניתן היה לברר העניין או לסמוך שאין דרך בעולם לגעת בשמן טרי עם מתים.","458","","2094","True","True","False","","121","213.151.55.26","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58016","58012","האם הדרשן שכח פסוק מפורש?","13/08/18 07:40","ב אלול","תשע"ח","07:40","קותי","דברים כט
(ד) וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם אַרְבָּעִים שָׁנָה בַּמִּדְבָּר לֹא בָלוּ שַׂלְמֹתֵיכֶם מֵעֲלֵיכֶם וְנַעַלְךָ לֹא בָלְתָה מֵעַל רַגְלֶךָ:
(ה) לֶחֶם לֹא אֲכַלְתֶּם וְיַיִן וְשֵׁכָר לֹא שְׁתִיתֶם לְמַעַן תֵּדְעוּ כִּי אֲנִי יְקֹוָק אֱלֹהֵיכֶם:
אם היו להם מיני אילנות מדוע טענו נפשנו יבשה?
אני מסופק האם מותר להביא למשכן דבר שגדל בנס.

לגבי האשכול של המרגלים
אם סיפק כל צורכם לנסכים במדבר משקלו היה כמה עשרות טון","217","","2094","True","True","False","","183","79.181.55.15","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58017","58016","לא","13/08/18 07:46","ב אלול","תשע"ח","07:46","אור חדש","פשוט לא הבנת את דברי משרע"ה
הרי יש סתירה ברורה בדבריו, מחד 'ויאכלך את המן' ומאידך 'למען ענותך להרעיבך' הכיצד?
ויענך. בדרך. כד"א ענה בדרך כחי קצר ימי. וירעיבך שלא נתן לך מזון אלא דבר יום ביומו וזהו רעבון כמו שאחז"ל אינו דומה מי שיש לו פת בסלו למי שאין לו: למען הודיעך כי לא על הלחם לבדו. ולא תשים בטחונך על הלחם ועל המזונות כי על כל מוצא פי ה' יחיה האדם על כל מצותיו וחקיו שיצאו מפיו יחיה האדם והם יתנו לך חיים בעולם הזה ולעולם הבא: (דעת זקנים)
אלא שזה שהלכו במקום שבו מצד הטבע אין כלל מזון והיו כל יום תלויים בחסדי שמים נחשב להם לעינוי גדול
לא הייתי מביא ראיה מהמתלוננים...
ממילא כך גם כוונתו ביחס למה שקנו מהנכרים- לא שלא היה כלל אלא היה נראה בעינהם כלא מספיק כיוון שלא בא מכרמיהם הטבעיים אלא היה עלול בכל רגע להעלם או שהסוחרים היו עלולים שלא לבוא.
יש דיון לגבי הבאה של מה שגדל בנס, בכ"א לתשובה הראשונה סבר כמ"ד שזה אפשרי

כמובן שאין הכוונה שאשכול אחד הספיק לכל ה40 שנה, מנין לקחת זאת?","458","","2094","True","True","False","","91","213.151.55.26","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58018","58016","עבור שתיה לא היה להם מספיק","13/08/18 09:26","ב אלול","תשע"ח","09:26","דוד כוכב","כדברי משה: (במדבר יא, יג) מֵאַיִן לִי בָּשָׂר לָתֵת לְכָל הָעָם הַזֶּה כִּי יִבְכּוּ עָלַי לֵאמֹר תְּנָה לָּנוּ בָשָׂר וְנֹאכֵלָה. כמו כן, מאין לו לספק להם יין ושמן דבר יום ביומו ארבעים שנה.
לאדם אחד קשה לספק לשישים ריבוא.
אך נקל לשישים ריבוא לספק כמות פעוטה של חצי הלוג שמן למנורה ליום. זהב וכסף ונחושת ותכלת וארגמן לכל מלאכת המשכן מצאה ידם די והותר, וַיִּכָּלֵא הָעָם מֵהָבִיא (שמות לו, ו), וחצי לוג שמן זית ליום לא היה בידם?!","125","","2094","True","True","False","","194","95.86.112.182","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58040","58016","מצאת תירוץ לדברי רש"י וחז"ל","13/08/18 11:02","ב אלול","תשע"ח","11:02","דוד כוכב","ספר במדבר פרק ח א-ג:
וַיְדַבֵּר ה' אֶל משֶׁה לֵּאמֹר. דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת. וַיַּעַשׂ כֵּן אַהֲרֹן אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה הֶעֱלָה נֵרֹתֶיהָ כַּאֲשֶׁר צִוָּה ה' אֶת משֶׁה.


רש"י במדבר פרק ח פסוק ג:
"ויעש כן אהרן - (ספרי) להגיד שבחו של אהרן שלא שינה".
ומפורסמת השאלה במפרשים מה הרבותא בכך שאהרן לא שינה מדברי משה, ותירצו בכמה תירוצים.
ולדבריך ניחא, שהיה לו מקום לדרוש הקלות מהמצוה המפורשת עקב קשיי הספקה במדבר, קמ"ל שנתאמץ ולא שינה מעולם.","125","","2094","True","True","False","","227","95.86.112.182","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58021","58017","בפרשת תרומה כתוב שאספו שמן למאור לא כתוב","13/08/18 10:02","ב אלול","תשע"ח","10:02","קותי","שהיה שמן זית (רש"י כן מוסיף)
אז אולי נסביר שאספו כל שמן שהיה ראוי למאור
ורק בעתיד כאשר יבואו לארץ נושבת
יקיימו
ויקרא כד
(ב) צַו אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר לְהַעֲלֹת נֵר תָּמִיד: ","217","","2094","True","True","False","","182","79.181.55.15","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58022","58021","למה להגיד כך?","13/08/18 10:05","ב אלול","תשע"ח","10:05","אור חדש","למה קשה יותר לדעתך להשיג זיתים או אף שמן מוכן יותר מאשר שומשומים ודומיהם?
ואיזו מניעה מצאת מלקיים מסחר במדבר כאשר הכתוב מציין במפורש שהיו אורחות סוחרים שעברו בין א"י למצרים דרך סיני והורידו לשם מטוב הארץ?","458","","2094","True","True","False","","85","213.151.55.26","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58024","58022","שמן למאור הוציאו אתם ממצרים","13/08/18 10:19","ב אלול","תשע"ח","10:19","קותי","ולכן היה להם לפחות לתחילת תקופת המשכן
זה שהיו תגרים שהביאו מכל טוב
לא נשמע טוב
דברים לב
(יב) יְקֹוָק בָּדָד יַנְחֶנּוּ וְאֵין עִמּוֹ אֵל נֵכָר:

רש"י דברים לב, 12
(יב) ה' בדד ינחנו - נהגם במדבר בטח ובדד:

שפתי חכמים דברים פרשת האזינו פרק לב פסוק יב אות ש
ש וה"ק הפסוק וה' נהג את ישראל בדד ובטח אבל א"ל וה' היה בדד דזה פשיטא אלא מלת בדד שב אל העם כלומר שלא היו צריכין לשום אומה ללכת עמהם מרוב בטחונם ויהיה מלת ינחנו עתיד תחת עבר: ","217","","2094","True","True","False","","184","79.181.55.15","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58026","58022","כשיש שיירות התורה אומרת","13/08/18 10:23","ב אלול","תשע"ח","10:23","קותי","וכשאין שיירות התורה אינה אומרת
מניין לך להקיש מזה לזה?
השיירה של יוסף הלכה בארץ ישראל ולא במדבר
יתרת הדרך עשו כנראה בדרך הנבטים או לחוף הים","217","","2094","True","True","False","","173","79.181.55.15","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58025","58024","מין בשאינו מינו","13/08/18 10:21","ב אלול","תשע"ח","10:21","אור חדש","א- הבאתי מדרש שהיו סוחרים עם העמים
ב- מדרש שהבאת דן בהגנה שלא נצרכו לכך לאומה אחרת אך פירות ומגדנות למה לא יקנו מסוחרים?","458","","2094","True","True","False","","91","213.151.55.26","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58027","58026","סוחרים הולכים למקום בו יכולים להרוויח","13/08/18 10:29","ב אלול","תשע"ח","10:29","אור חדש","בזמן יוסף הלכו בדרך הים או דרך כבושה אחרת כי לא היה מה לחפש באמצע המדבר אך ברגע שנהיה יישוב של מאות אלפי אנשים המנותקים במדבר מתפנוקי העולם הזה מחד ועמוסים בביזת מצרים מאידך הרי ברור שכל סוחר מתחיל היה מבין שכדאי לו לעבור דרך יישוב זה.
זו סברא פשוטה ברמה שעליה נאמר 'סברא היא קרא למה לך'

וכן לא ענית, שומשומים קנו אך זיתים לא יכלו לקנות, מאיזה טעם בדיוק?","458","","2094","True","True","False","","108","213.151.55.26","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58031","58027","אם זה מתאים לסוחרים אז הנס היה מאוד קטן","13/08/18 10:38","ב אלול","תשע"ח","10:38","קותי","להוליך את העם במדבר
דברים א
(יט) וַנִּסַּע מֵחֹרֵב וַנֵּלֶךְ אֵת כָּל הַמִּדְבָּר הַגָּדוֹל וְהַנּוֹרָא הַהוּא אֲשֶׁר רְאִיתֶם דֶּרֶךְ הַר הָאֱמֹרִי כַּאֲשֶׁר צִוָּה יְקֹוָק אֱלֹהֵינוּ אֹתָנוּ וַנָּבֹא עַד קָדֵשׁ בַּרְנֵעַ:
דברים ח
(טו) הַמּוֹלִיכֲךָ בַּמִּדְבָּר הַגָּדֹל וְהַנּוֹרָא נָחָשׁ שָׂרָף וְעַקְרָב וְצִמָּאוֹן אֲשֶׁר אֵין מָיִם הַמּוֹצִיא לְךָ מַיִם מִצּוּר הַחַלָּמִישׁ:
לדעתי כל מה שכשר להדלקה בשבת כשר היה, לפחות במדבר, להדלקה במשכן
ואולי הדליקו בנפט ","217","","2094","True","True","False","","168","79.181.55.15","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58033","58031","יש הבדל גדול","13/08/18 10:49","ב אלול","תשע"ח","10:49","אור חדש","בין להביא פירות ותפנוקים ולמוכרם לחפצים בכך לבין לארגן אספקה קבועה של מזון ומים לכל העם הגדול
הסוחרים של ימיהם בהחלט יכלו לקיים את החלק הראשון אך בשום פנים לא היה ניתן ללא ניסים לקיים את השני

ומי בעמ"י ידע להפיק נפט מהסלע?
ולמה זה נראה לך בלתי מתקבל שקנו זיתים ושמן מסוחרי המדבר עד שאתה נאלץ להוציא פסוקים ומדרשים מפשוטם?","458","","2094","True","True","False","","107","213.151.55.26","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58034","58033","ממה לפי דעתך עלה עמוד הענן?","13/08/18 10:53","ב אלול","תשע"ח","10:53","קותי","לא ממעיין של שמן אדמה?","217","","2094","True","True","False","","155","79.181.55.15","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58036","58034","הוספת נס מדעתך?","13/08/18 10:58","ב אלול","תשע"ח","10:58","אור חדש","'באר נפט' היתה מתגלגלת עימם במדבר ובארו של קותי היתה נקראת?

וכיצד זה לדעתך דווקא בלילה עמוד העשן הפך לאש ושב וכבה ביום?

אינני מבין כלל מה גורם לך לא לקבל את ההסבר הפשוט של סוחרים ובמקום זאת להמציא המצאות הרחוקות מהשכל הפשוט?","458","","2094","True","True","False","","88","213.151.55.26","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58037","58036","לפי דעתך ממה ניזון עמוד האש ועמוד הענן?","13/08/18 11:00","ב אלול","תשע"ח","11:00","קותי","","217","","2094","False","True","False","","159","79.181.55.15","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58039","58037","מפורש בו שהיה מעשה ניסי","13/08/18 11:02","ב אלול","תשע"ח","11:02","אור חדש","או ליתר דיוק ביטוי גשמי לנוכחותו של מלאך ה' בקרב מחנה ישראל","458","","2094","True","True","False","","94","213.151.55.26","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58042","58040","לאדם גדול יש השגות משלו ולכן","13/08/18 11:25","ב אלול","תשע"ח","11:25","קותי","להכפיף עצמו למשה באופן מלא היתה בכך גדלות ראויה לציון
ראה כל המקשנים על משה ואהרון שקשה להם להבין קבלת דברי משה כהוויתם","217","","2094","True","True","False","","191","79.181.55.15","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58044","58042","מה גם שבויכוח היחיד ביניהם צדק אהרן","13/08/18 11:33","ב אלול","תשע"ח","11:33","דוד כוכב","","125","","2094","False","True","False","","167","95.86.112.182","0","57975","שבת|כו ע"א",""),new Message("58047","58044","תודה. שמצאת אסמכתא ראויה","13/08/18 12:18","ב אלול","תשע"ח","12:18","קותי","","217","","2094","False","True","False","","143","79.181.55.15","0","57975","שבת|כו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82662);