var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=57132;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("57132","0","ב'לקט באורי אגדות' - הנצי"ב","13/06/18 22:33","ל סיון","תשע"ח","22:33","עלי","מובא בשם הנצי"ב
...קודם שיעמידו לוים את המשכן...

...ונתקשו בזה רש"י ותוספות. והוא מבואר יפה מדיוק לשון המקרא. שעד בואם של בני קהת - לא נגמר ההקמה, מצד שהארון ומזבחות כיונו הרוחות. ["והקימו את המשכן עד בואם" 'עד' ועד בכלל, כמו בכל התורה. ובכך מובן שכל עוד לא הגיעו בני קהת עם הארון והמזבחות - לא הקימו בני גרשון ובני מררי את המשכן. ולא עוד אלא שהארון והמזבחות כיוונו את הרוחות (ירוש' שבת פ"א), ואם כן על פיהם יש להקים את כל המשכן. ובכך מתורץ הקושי שניצב בפני רש"י, שרש"י יוצא מהנחה שתחילה בנו בני גרשון ומררי את הקלעים והחצר והיריעות וכו', ורק אח"כ הניחו בני קהת את הכלים במשכן.]

(הרחב דבר, במדבר פרק י פסוק כא)
דברי הנצי"ב כמעט מתאימים להסבר שהצעתי במאמרי על סדר המסע, אבל הגורם המכוון היה רק הארון ולא המזבחות. אבל הסברו חלקי מאד. מי שמעוניין להבין יותר לעומק ובהרחבה ייאלץ לקרא את המאמר על 'סדר המסע' בחלון המאמרים כולו.
ואין להתפלא - כנראה רש"י ובעלי התוספות לא ראו את הירושלמי והברייתא דמלה"מ, כמו גם במאמר השני היום על 'השינויים במבנה מזבח העולה במהלך הדורות'.
וכדאי לקוראו כי הוספתי בו פרק חדש ומקורי ( ואודה לכל מי שיעיר לי או יגיב על שני המאמרים הארוכים הללו )!
מה שמעניין אותי כיום הוא עצם התופעה שלפני רש"י ובעלי התוספות לא היו כל הירושלמי וגם לא כל הברייתא דמלה"מ. מה בדיוק היה ומה בדיוק לא היה ובעיקר מדוע, מדוע כתבי היד בהם הם השתמשו היו חלקיים בלבד. וגם היקף התופעה, כלומר אלו מסכתות ירושלמי היו לרש"י ואלו לא.","209","","2152","True","True","False","","770","164.138.122.81","0","0","זבחים|סא ע"א",""),new Message("57138","57132","לא כת"י חלקיים אלא חלק מכתה"י","14/06/18 05:52","א תמוז","תשע"ח","05:52","דוד כוכב","כל מסכת היתה נכתבת באופן נפרד.
בפני רש"י היו מסכתות ירושלמי בודדות, כגון ברכות אותה הוא מזכיר הרבה. המסכתות האחרות לא היו לפניו כמו שגם לנו חסרים כתבים שונים של דברי חז"ל.","125","","2151","True","True","False","","171","212.76.101.141","0","57132","זבחים|סא ע"א",""),new Message("57140","57138","לא בדקתי עד הסוף","14/06/18 08:07","א תמוז","תשע"ח","08:07","עלי","אבל לא ידוע לי על רישום מסודר של איזה מסכתות ירושלמי היו לפני רש"י, על סמך ציטוטיו בפירושיו ותשובותיו, וגם לא ברור לי אם המקורות שהיו לפניו היו בנוסח מתוקן כמו שקיימים כיום.
הברייתא דמלה"מ היא דוגמה טובה :
היה לרש"י נוסח מסויים של חלק ממנה, שהרי הוא מצטט אותה בכמה מקומות. מאידך, ברור שחלקים ממנה לא היו לפניו כי גם כשראוי היה שיצטט אותה הוא אינו עושה זאת וכאילו 'מתעלם' ממנה, למרות שלהעלם זה יש משמעות פרשנית גדולה.
אחת הבעיות היא, שלמיטב ידיעתי, על פי רוב כשרש"י מצטט או מסתמך על פרטי מידע מהירושלמי או מקורות אחרים ( כלומר :מקבילות ), הוא אינו מציין זאת בפירושו, והקורא והלומד צריכים למצוא בעצמם את מקורותיו וזו לא מלאכה פשוטה.","209","","2151","True","True","False","","137","194.114.146.227","0","57132","זבחים|סא ע"א",""),new Message("57149","57140","אלו ממסכתות הירושלמי היו בפני רש"י","14/06/18 12:40","א תמוז","תשע"ח","12:40","דוד כוכב","ראה מ"ש לך בקישור זה. ובתגובת 'דרכי שמחה' להודעתי שם. ובקישור בהודעתי שם, ובקישור שבקישור.","125","","2151","True","True","False","","154","212.76.101.141","0","57132","זבחים|סא ע"א",""),new Message("57158","57149","תודה מקרב לב","14/06/18 15:13","א תמוז","תשע"ח","15:13","עלי","לרב כוכב.
א. אשתדל למצוא את המאמר על רש"י והירושלמי ולקוראו.
ב. אני מקוה שבס"ד 'אלף בית רש"י' יאתגר עצמו כדבריו באשכול שהרב כוכב הביא, יקרא את שני המאמרים בעיון, יגיב עליהם וישתף אותנו בכך ואזי אלמד ואתקן את כל הראוי לתיקון ( צריך לפנות אליו בבקשה לעשות זאת, אך מי אני שאזכיר לו זאת )
אולם בינתיים אבקש התייחסות לשאלה הגדולה בעיני :
קיימים ציטוטים של רש"י בפירוש הבבלי מהירושלמי שקלים ( למשל במסכת בבא בתרא יד ) מה שמוכיח שמסכת זאת שנלמדה עם הבבלי, היתה לנגד עיני רש"י, אעפי"כ, וכפי שהראיתי במאמר על השינויים במבנה המזבח המובא בדף היום, שהברייתא בירושלמי שקלים פ"ו ה"ד ( כז,ב ), סותרת חזיתית את פירוש רש"י. כיצד עלינו להתייחס לסתירה מעין זו ?
גם במאמר על סדר המסע, הבאתי את דברי הנצי"ב המובאים בתחילת האשכול, והם ממסכת שבת, אם כן כיצד יש להתיחס להתעלמות זאת המשנה לחלוטין את פירוש התורה וגם את ההתיחסות לנוסח התלמוד אצלנו בזבחים ( אילו היה מעז מאן דהו להציע שינוי גירסה בבבלי מדעתו היו אוכלים אותו חי, ואילו על רש"י שעושה זאת בגלוי אין פוצה פה ומצפף , וכמובן שאינני מקנטר אלא רק מרוב שאני קטן ולא מבין דבר הריני תמה מאד אולי יבוא חכם ויאלפני דעת )","209","","2151","True","True","False","","135","37.60.43.11","0","57132","זבחים|סא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);