var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=5704;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("5704","0","עובדי כוכבים לאו בני הרצאה נינהו","25/12/10 19:27","יח טבת","תשע"א","19:27","דוד כוכב","למה לא?
מה ההפלייה הזו?

על כך כאן:","125","","4878","True","True","False","","984","95.86.67.182","0","0","זבחים|מה ע"ב",""),new Message("5707","5704","[ללא נושא]","25/12/10 20:20","יח טבת","תשע"א","20:20","נחמן","אין צורך להביא הוכחות, זה מובן מאיליו, כי זה מה שמטיפים כל יום לילדים בגן: אנחנו הכי טובים...

לגופו של עניין, נאיבי להשתמש בחז"ל הקדושים בכדי להוכיח שאנחנו הכי טובים, לא נראה שהם התכוונו לנפח את הרגש הלאומי שהוא פרימיטיבי ביותר.

אצל כל העמים ובספרות שלהם כתוב אנחנו הכי טובים, זה לא חכמה לחזור על זה באותו טון, [ולמרות שכאן זה נכון...]","182","","4878","True","True","False","","152","85.130.130.141","0","5704","זבחים|מה ע"ב",""),new Message("5710","5707","נכון","25/12/10 22:07","יח טבת","תשע"א","22:07","דוד כוכב","אין עניין לטעון סתם 'אנחנו הכי טובים'.
תמיד חשוב להבין מה נצרך מאיתנו לעשות עבור כך.

הברכות שלא עשני גוי, שלא עשני אשה, הן על כך שמחויבים ביותר מצוות (תוספתא ברכות (ליברמן) ו, יח; ע' רש"י מסכת מנחות דף מג סוף ע"ב).

וכן כאן - "ביתו של אבינו אברהם ותרנים היו" (בראשית רבה פרשת וירא פרשה נג סימן יג), וצריכים זרעו לידבק במידה זו.
ומתוך כך זוכים לריצוי עבודת המקדש והקרבנות.","125","","4878","True","True","False","","137","95.86.67.182","0","5704","זבחים|מה ע"ב",""),new Message("5711","5710","תודה על ההבהרה","25/12/10 22:12","יח טבת","תשע"א","22:12","נחמן","","182","","4878","False","True","False","","121","85.130.130.141","0","5704","זבחים|מה ע"ב",""),new Message("5713","5710","ברש"י שם כתוב משהו אחר","25/12/10 22:21","יח טבת","תשע"א","22:21","משיב מאורות דף היומי","לגבי שלא עשני אישה, לא מדוייק לבאר את זה רק בגלל השוני במצוות,

דע' רש"י מסכת מנחות דף מג עמוד ב : היינו אשה - דאשה נמי שפחה לבעלה כעבד לרבו ל"א היינו אשה דלענין מצות אשה ועבד שוין דגמרינן לה לה (חגיגה דף ד).

אבל צ"ב לבאר שהוא הודאה לד' על זה שיש לאיש יותר מצוות מאשה

א. דלא מצאנו ברכה לכהן שלא עשני לוי, וללוי שלא עשני ישראל, וכו'.
ב. למה לברך ברכה זו בכל יום, כמבואר ברמב"ם דבשלמא פוקח עורים וכו' אבל בזה צ"ב.
ג. צ"ע נוכח הברכה, דהל"ל בא"ה אמ"ה שעשני איש, וצ"ע טעם הנוסח בשלילה שלא עשני אשה.
ד. דרך בנ"א להשתמש במעלה שיש להם יותר מצוות מנשים, כדי להתגאות על נשים, ולבזותן, ובזה עוברים על כמה עשין ולאווין חמורים, ובמקום להודות לד' על המעלה, הם משתמשים בידיעה על מעלה זו כדי להרחיב את האני, במקום להתבטל לפני ד'. וצ"ב שחז"ל ישימו מכשול כזה בפני בנ"א,
ה. ואת"ל שלא חששו חז"ל למכשול זה, בבחינת צדיקים ילכו בם ופשעים יכשלו בם, עדיין צ"ע דמכיון שגם האשה היא יציר כפיו של ד', אין נכון שאדם יברך את ד' על זה שהוא לא אשה, דאפ' על שמש וירח כתוב הללוהו שמש וירח, ובברכת לבנה ששים ושמחים לעשות רצון קונם, ואצ"ל באשה. דגם איש וגם אישה כולם עושים רצון קונם כפי שברא אותם.

אלא יש לבאר דכנוות רש"י בל"א כביטוי נוסף למ"ש בביאור הראשון, כלומר שבמבט הגברי אינו רוצה להיות אישה, וחייב אדם להודות לה' על כל דבר שמוצא בעצמו ואינו רוצה להיות נברא אחרת. ובזה הבדלי חיוב המצוות שמביא רש"י בל"א הם תוצאה מהשוני הטבעי, אבל אין חובת הברכה מתחילה מהשוני במצוות אלא מהמבט שהאיש אינו רוצה לראות את עצמו נברא אישה.
אבל אצל אישה אישה אין מבט של שלילת היות איש, אלא שמחה להיות אישה, וזהו שעשני כרצונו.","142","","4878","True","True","False","","374","85.130.130.141","0","5704","זבחים|מה ע"ב",""),new Message("5717","5713","ברש"י שם גם כתוב כך","26/12/10 00:45","יט טבת","תשע"א","00:45","דוד כוכב","בפירושו השני - לישנא אחרינא.
וציינתי לתוספתא, והוספתי: עיין ברש"י, לרמז שבתוספתא מבואר כהסבר השני ברש"י. לאמור, שאין בברכה זילזול לומר שהאשה נחשבת כשפחה. וכן משמע במסכת כתובות דף צו ע"א: "אמר רבי יוסי בר חנינא: כל מלאכות שהאשה עושה לבעלה - אלמנה עושה ליורשים... אמר רבי יהושע בן לוי: כל מלאכות שהעבד עושה לרבו - תלמיד עושה לרבו, חוץ מהתרת מנעל". הרי שדימו תלמיד לעבד, ואילו אשה ואלמנה שונות מכך. אלא הברכה היא על שהרבה לו תורה ומצוות.
גם ללוי וישראל יש יתר מצוות שמצויות פחות לכהן, כגון אלו שבעבודות שדה נחלתם.","125","","4877","True","True","False","","111","95.86.67.182","0","5704","זבחים|מה ע"ב",""),new Message("5718","5717","מה זה לא מתרצה","26/12/10 03:17","יט טבת","תשע"א","03:17","לומד","האם שמתם לב מה זה לא מתרצה להם
האם הכוונה שלא מגן על גויים, ממש לא הקרבנות ודאי הגנו על הגויים, ואף קרבנת שישראל הקריבו כשבעים פרים בחג הסוכות
אלא רש"י כתב "לאו בני הרצאה להקב"ה הם שאינו מתרצה להם"
ורבינו יונה האריך בזה בשערי תשובה שריצוי של בעל תשובה, שה' ירצה בו כמו שהיה לפני החטא שהיה קרוב לה'. וה' רוצה ומתרצה לישראל עם קרובו, הקירבת אלוקים לי טוב, זה שייך ליהודי ולא לגוי, אין הוא יכול להרגיש קירבה זו, כי אין את הצד השני שמתרצה לו, להתקרב אליו","193","","4877","True","True","False","","89","95.86.118.150","0","5704","זבחים|מה ע"ב",""),new Message("5734","5717","כן, אבל..","26/12/10 16:55","יט טבת","תשע"א","16:55","משיב מאורות דף היומי","אלא יש לבאר דכנוות רש"י בל"א כביטוי נוסף למ"ש בביאור הראשון, כלומר שבמבט הגברי אנוס על כך שאינו רוצה להיות אישה, וחייב אדם להודות לה' על כל מצב שמוצא בעצמו ואינו רוצה להיות נברא אחרת. ובזה הבדלי חיוב המצוות שמביא רש"י בל"א הם תוצאה מהשוני הטבעי, אבל אין חובת הברכה מתחילה מהשוני במצוות אלא מהמבט שהאיש אינו רוצה לראות את עצמו נברא אישה.
אבל אצל אישה אישה אין מבט של שלילת היות איש, אלא שמחה להיות אישה, וזהו שעשני כרצונו.","142","","4877","True","True","False","","236","82.166.18.134","0","5704","זבחים|מה ע"ב",""),new Message("5738","5734","צריך לזכור","26/12/10 20:54","יט טבת","תשע"א","20:54","דוד כוכב","ברכת שעשני כרצונו לא נתקנה יחד עם ג' הברכות ולא הובאה בתוספתא ובגמרא, אלא רק אצל תלמידי הרא"ש.","125","","4877","True","True","False","","109","95.86.67.182","0","5704","זבחים|מה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);