var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=56769;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("56769","0","מתן 7 או מתן 8?","22/05/18 21:08","ח סיון","תשע"ח","21:08","מענה קולי","שאלה שהתקבלה במענה הקולי של פורטל הדף היומי:

"ת''ר ועשה כאשר עשה מה בא ללמוד לכפול בהזאתו ולמד שאם חיסר אחת מכל המתנות לא עשה ולא כלום אין לי אלא מתן שבע שמעכבות בכל מקום מתן ד' מניין"

מדוע רק מתן 7?
הרי כל ה-8 מעכבות!","126","","2169","True","True","False","","772","46.121.45.16","0","0","זבחים|לט ע"א",""),new Message("56771","56769","אומנם נכון שהיו 8 הזאות אבל הגמרא","22/05/18 22:47","ח סיון","תשע"ח","22:47","יהודי_קדום","מלמדת בראש דף מ עמוד א שהלימוד ש"מתן שבע שמעכבות בכל מקום" נלמד בשני מקומות שאינם שייכים לשמונה ההזאות שבהיכל או בקדש הקדשים:
א. משבע ההזאות שנעשו בדם הפרה האדומה לאחר שחיטתה [1]
ב. מסדר טהרת המצורע [2].
ומכאן שגם שבע הזאות על הפרוכת מעכבות

לשון הגמרא שם:
"אמר מר: אין לי אלא מתן שבע שמעכבות בכל מקום. היכא? אמר רב פפא: בפרה ובנגעים. מתן ארבע מנין? ת"ל: כן יעשה. מ"ש מתן ז'? דכתיבן וכפילן, מתן ד' נמי כתיבן וכפילן! א"ר ירמיה: לא נצרכא אלא לר"ש; דתניא, למעלה אומר: קרן קרנות - שתים, למטה הוא אומר: קרן קרנות - ארבע, דברי ר"ש; ר' יהודה אומר: אינו צריך, הרי הוא אומר באהל מועד, על כל האמור באהל מועד......

[1]
נאמר בספר במדבר, פרשת חוקת, פרק יט פסוק ד: 'וְלָקַ֞ח אֶלְעָזָ֧ר הַכֹּהֵ֛ן מִדָּמָ֖הּ בְּאֶצְבָּע֑וֹ וְהִזָּ֞ה אֶל־נֹ֨כַח פְּנֵ֧י אֹֽהֶל־מוֹעֵ֛ד מִדָּמָ֖הּ שֶׁ֥בַע פְּעָמִֽים', ומשום ששבע הזאות אלה הן 'חוקה' - (כנאמר שם בפסוק ב זֹ֚את חֻקַּ֣ת הַתּוֹרָ֔ה אֲשֶׁר־צִוָּ֥ה יְקֹוָ֖ק לֵאמֹ֑ר דַּבֵּ֣ר׀ אֶל־בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֗ל וְיִקְח֣וּ אֵלֶיךָ֩ פָרָ֨ה אֲדֻמָּ֜ה תְּמִימָ֗ה אֲשֶׁ֤ר אֵֽין־בָּהּ֙ מ֔וּם אֲשֶׁ֛ר לֹא־עָלָ֥ה עָלֶ֖יהָ עֹֽל:) - הרי שיש לקיים מצווה זו על כל פרטיה, וכל חיסור בכל אחד מפרטיה - מעכב.

[2]
בתהליך טהרת המצורע יש שלושה שלבים החייבים להיעשות על פי הסדר הכתוב בתורה ומשום שעל סדר זה נכתב זֹ֤את תִּֽהְיֶה֙ תּוֹרַ֣ת הַמְּצֹרָ֔ע בְּי֖וֹם טָהֳרָת֑וֹ וְהוּבָ֖א אֶל־הַכֹּהֵֽן: (ויקרא פרק יד פסוק ב) - הרי שיש לקיים מצווה זו על כל פרטיה, וכל חיסור בכל אחד מפרטיה - מעכב והמצורע אינו מִטַּהֵר.","233","","2169","True","True","False","","158","79.182.6.168","0","56769","זבחים|לט ע"א",""),new Message("56774","56769","הראשונה - ברור שמעכבת. השאלה לגבי השאר","23/05/18 12:58","ט סיון","תשע"ח","12:58","Almuaddib","","107","","2168","False","True","False","","141","209.88.198.77","0","56769","זבחים|לט ע"א",""),new Message("56784","56769","השֵׁם 'מתן שבע' נלקח מלשון הפסוק","23/05/18 23:34","ט סיון","תשע"ח","23:34","דוד כוכב","(ויקרא יד, טז) וְטָבַל הַכֹּהֵן אֶת אֶצְבָּעוֹ הַיְמָנִית מִן הַשֶּׁמֶן אֲשֶׁר עַל כַּפּוֹ הַשְּׂמָאלִית וְהִזָּה מִן הַשֶּׁמֶן בְּאֶצְבָּעוֹ שֶׁבַע פְּעָמִים לִפְנֵי ה'.

ולשון ההלכה ברמב"ם הלכות פסולי המוקדשין פרק ב הלכה ג:
"כל הדמים הניתנין על מזבח הפנימי, אם חסר אחת מהן לא כיפר, אלא כולן הן עיקר הכפרה, שהרי הכתוב הקפיד על מניינן שנאמר שבע פעמים".","125","","2168","True","True","False","","200","213.151.43.85","0","56769","זבחים|לט ע"א",""),new Message("56889","56769","הלימוד הוא משאר הפרים שבהם רק 7","31/05/18 21:57","יז סיון","תשע"ח","21:57","דובי","הלימוד הוא מפר העלם ומפר כהן משיח שבהם אכן יש רק 7 הזאות על הפרוכת ולא 8 (אחת למעלה ו7 למטה) כמו בפר והשעיר של יום כיפור","371","","2160","True","True","False","","95","164.138.124.96","0","56769","זבחים|לט ע"א",""),new Message("56772","56771","לכאורה לא ענית כלל על השאלה","22/05/18 23:01","ח סיון","תשע"ח","23:01","בבא רגל","השאלה היתה על: "ועשה כאשר עשה מה בא ללמוד לכפול בהזאתו ולמד שאם חיסר אחת מכל המתנות לא עשה ולא כלום אין לי אלא מתן שבע",

ולא על: "שמעכבות בכל מקום".

הגמרא בדף מ ע"א הסבירה היכן מצינו שמתן 7 "מעכבות בכל מקום" (=בעוד מקומות), והביאה את פרה ונגעים.

אך בברייתא בדף לט ע"א השאלה היא על פר העלם דבר של ציבור (שאם חיסר בו אחת מכל המתנות לא עשה ולא כלום, ואין לי אלא מתן שבע [כי מצינו שמעכב בעוד מקומות כמבואר בדף מ ע"א]...).","51","","2169","True","True","False","","188","46.121.45.16","0","56769","זבחים|לט ע"א",""),new Message("56773","56772","אם השאלה היא כפי שאתה מעלה עכשיו","22/05/18 23:44","ח סיון","תשע"ח","23:44","יהודי_קדום","אביא להלן תחילת התשובה (נמצאת במלואה ברש"י בד"ה 'ועשה כאשר עשה'):
מרש"י אני מבין שכוונת 'ועשה כאשר עשה' שבפסוק וְעָשָׂ֣ה לַפָּ֔ר כַּאֲשֶׁ֤ר עָשָׂה֚ לְפַ֣ר הַֽחַטָּ֔את כֵּ֖ן יַעֲשֶׂה־לּ֑וֹ וְכִפֶּ֧ר עֲלֵהֶ֛ם הַכֹּהֵ֖ן וְנִסְלַ֥ח לָהֶֽם, אינה השוואה בין עבודת דם פר כהן משיח לפר זה אלא יש כאן חזרה על סדר עשיית פר העלם דבר פעם שניה, ולפי שבקדשים מדובר, הרי שחזרה על אותו עניין באה ללמד על עיכוב, ובלשון רש"י "ושנה עליהם לעכב שאם חיסר כו'" .","233","","2169","True","True","False","","153","79.182.6.168","0","56769","זבחים|לט ע"א",""),new Message("56775","56773","אתה בכלל לא עונה לשאלה","23/05/18 12:59","ט סיון","תשע"ח","12:59","בבא רגל","אודה לך שתקרא שוב היטב את השאלה

לעת עתה - אתה בכלל כותב דברים שלא קשורים כלל לשאלה שלו.","51","","2168","True","True","False","","197","213.57.88.162","0","56769","זבחים|לט ע"א",""),new Message("56776","56774","וזאת מנין לך?","23/05/18 13:00","ט סיון","תשע"ח","13:00","בבא רגל","ולגבי מתן ד' - האם גם שם ברור שהראשונה מעכבת? ואם כך אז שישאלו רק על ה-3 הנותרים.","51","","2168","True","True","False","","180","213.57.88.162","0","56769","זבחים|לט ע"א",""),new Message("56777","56775","שמונה ההזאות הן בעצם אחת+שבע:","23/05/18 13:08","ט סיון","תשע"ח","13:08","יהודי_קדום","הפסוק ' וְלָקַח֙ מִדַּ֣ם הַפָּ֔ר וְהִזָּ֧ה בְאֶצְבָּע֛וֹ עַל-פְּנֵ֥י הַכַּפֹּ֖רֶת קֵ֑דְמָה וְלִפְנֵ֣י הַכַּפֹּ֗רֶת יַזֶּ֧ה שֶֽׁבַע-פְּעָמִ֛ים מִן-הַדָּ֖ם בְּאֶצְבָּעֽוֹ' (ויקרא פרק טז פסוק יד). מלמד:
א. ' וְלָקַח֙ מִדַּ֣ם הַפָּ֔ר וְהִזָּ֧ה בְאֶצְבָּע֛וֹ עַל-פְּנֵ֥י הַכַּפֹּ֖רֶת קֵ֑דְמָה...' זו הזאה אחת,
ב. ועוד שבע הזאות בהמשך הפסוק: 'וְלִפְנֵ֣י הַכַּפֹּ֗רֶת יַזֶּ֧ה שֶֽׁבַע-פְּעָמִ֛ים מִן-הַדָּ֖ם בְּאֶצְבָּעֽוֹ'.
(ראה יומא נג עמוד ב)
גם בהתאם לכך השבתי.","233","","2168","True","True","False","","140","79.182.6.168","0","56769","זבחים|לט ע"א",""),new Message("56778","56775","נא הבהר מה אתה מבין בשאלה","23/05/18 13:25","ט סיון","תשע"ח","13:25","יהודי_קדום","במילותיך שלך. אולי בכך תוסיף בהבנתי על הבנת שלילתך את תשובותיי.","233","","2168","True","True","False","","121","79.182.6.168","0","56769","זבחים|לט ע"א",""),new Message("56780","56775","האם אתה יודע להשיב לשואל? גם","23/05/18 13:34","ט סיון","תשע"ח","13:34","יהודי_קדום","זו דרך להבהיר לי מה לא הבנתי...","233","","2168","True","True","False","","140","79.182.6.168","0","56769","זבחים|לט ע"א",""),new Message("56786","56784","אחמכ"ת אשאל על דבריו:","24/05/18 10:12","י סיון","תשע"ח","10:12","יהודי_קדום","וכי זה הפסוק היחיד המזכיר הזאת שבע פעמים עד שכתב:
ש-"השֵׁם 'מתן שבע' נלקח מלשון הפסוק (ויקרא יד, טז) ..." ?

והרי גם בכל הפסוקים להלן יש 'הזאת שבע' :

1. ויקרא פרשת ויקרא פרק ד פסוק ו
2. ויקרא פרשת ויקרא פרק ד פסוק יז
3. ויקרא פרשת צו פרק ח פסוק יא
4. ויקרא פרשת מצורע פרק יד פסוק ז
5. ויקרא פרשת מצורע פרק יד פסוק טז
6. ויקרא פרשת מצורע פרק יד פסוק כז
7. ויקרא פרשת מצורע פרק יד פסוק נא
8. ויקרא פרשת אחרי מות פרק טז פסוק יד
9. ויקרא פרשת אחרי מות פרק טז פסוק יט
10. במדבר פרשת חקת פרק יט פסוק ד

ומדוע בחר דוקא בפסוק על המצורע כדי ללמוד ש- "השֵׁם 'מתן שבע' נלקח מלשון הפסוק ..." ?
ועוד: ההזאות בפסוק שהביא הן הזאות של לוג השמן ולא דם...! וכן הן לטהרה ולא לכפרה!!!

אלא שכך אני למד:
פסוק זה, אכן מיוחד הוא אך לא כדי שנלמד ממנו את השם 'מתן שבע' -- את זה ניתן לומר גם על פסוקים אחרים!
אלא ייחודו של פסוק זה בא לו מפסוק ב' בו נאמר: " זֹ֤את תִּֽהְיֶה֙ תּוֹרַ֣ת הַמְּצֹרָ֔ע בְּי֖וֹם טָהֳרָת֑וֹ וְהוּבָ֖א אֶל־הַכֹּהֵֽן:", ולומדים: משום שנכתב בו תִּֽהְיֶה֙ הרי שיש לקיים מצווה זו על כל פרטיה, וכל חיסור בכל אחד מפרטיה - מעכב - והמצורע אינו מִטַּהֵר.

אם כן, משבע ההזאות שנאמרו במצורע (ומשבע הזאות של פרה אדומה) - אף שהזאות אלה הן לטהרה ולא לכפרה - לומדים ששבע ההזאות על הפרוכת וכו' מעכבות ולא שבאו ללמד שם 'מתן שבע'.","233","","2167","True","True","False","","190","79.182.6.168","0","56769","זבחים|לט ע"א",""),new Message("56787","56784","והערה על הרמב"ם שהביא בהקשר לנד"ד:","24/05/18 11:14","י סיון","תשע"ח","11:14","יהודי_קדום","אומנם תחילת דברי הרמב"ם הם כמו המשנה שלמדנו בראש פרק 'בית שמאי' - בדף לו עמוד ב המדברת על "כל הדמים הניתנין על מזבח הפנימי..." אבל הרמב"ם מוסיף בסוף הלכתו נימוק - שאינו במשנה או בגמרא - באומרו: "...שהרי הכתוב הקפיד על מניינן שנאמר שבע פעמים".
נימוק זה הוא רק בדברי הרמב"ם ואילו בגמרא בדף לט עמוד א למדנו:
א. "ת"ר: ועשה... כאשר עשה - [וְעָשָׂ֣ה לַפָּ֔ר כַּאֲשֶׁ֤ר עָשָׂה֚ לְפַ֣ר הַֽחַטָּ֔את כֵּ֖ן יַעֲשֶׂה־לּ֑וֹ וְכִפֶּ֧ר עֲלֵהֶ֛ם הַכֹּהֵ֖ן וְנִסְלַ֥ח לָהֶֽם: (ויקרא פרק ד פסוק כ)] - מה בא ללמוד? לכפול בהזאתו, ולמד שאם חיסר אחת מכל המתנות לא עשה ולא כלום; אין לי אלא מתן שבע שמעכבות בכל מקום, מתן ד' מניין? ת"ל: כן יעשה לפר - זה פר יום הכפורים, כאשר עשה לפר - זה פר כהן משיח, החטאת - אלו שעירי עבודת כוכבים; ...
ב. ובדף לו עמוד ב למדנו: "...אמר מר: אין לי אלא מתן שבע שמעכבות בכל מקום. היכא? אמר רב פפא: בפרה ובנגעים. מתן ארבע מנין? ת"ל: כן יעשה. מ"ש מתן ז'? דכתיבן וכפילן, ..."

מלימוד דפים אלה ליבי נוטה להבין ולקבל את נימוקו של הרמב"ם כנימוק הברור והפשוט משום שראינו שכך הוא הלימוד בגמרא ממצורע ומפרה אדומה.","233","","2167","True","True","False","","152","79.182.6.168","0","56769","זבחים|לט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);