var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=5666;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("5666","0","מחשבת פסול מול הפסול עצמו","21/12/10 10:30","יד טבת","תשע"א","10:30","מתפעל",""אלא טעמא דרבי יהודה סברא הוא. וניפלוג נמי ר"י בכולהו?
בהי ניפלוג? בשובר עצמות הפסח ולאכול ממנו נא, זיבחא גופיה מי מיפסיל ".

סברת הגמרא כאן באופן פשוט שלא יתכן שמחשבה לפסול את הקרבן תהיה יותר חמורה מאשר הפסול עצמו.
לכן, אם הפסול למשל של שבירת עצם או אכילת נא, לא פוסל את הקרבן כי זה כבר לאחר שהקרבן הורצה בזריקת הדם כראוי, אי אפשר כבר לפסול את הקרבן.
ולכן, לא יתכן שמי שחושב בשעת ד' העבודות, לשבור עצם וכדומה, שזה יהיה יותר גרוע מהפעולה עצמה שלא פוסלת את הקרבן.

לכאורה הסברא הזו לא כל כך נכונה.
הראיה מפיגול. הרי מה בעצם היא מחשבת הפיגול? לאכול את הקרבן חוץ לזמנו.
ומה הדין אם אדם בפועל אוכל את הבשר של הקרבן חוץ לזמנו? האם זה פוסל את הקרבן?
לא ולא. הרי זה מעשה שלאחר ד' העבודות בכשרות והקרבן כבר הורצה.

ואם כן מדוע פשוט לגמרא שאם המעשה לא פוסל את הקרבן גם המחשבה לא פוסלת? זה הרי לא נכון.

וגם מצד הסברא ניתן לבאר זאת באר היטב.
כאשר באים להכשיר את הקרבן בד' העבודות החשובות, שם צריך לעשות את הכל בדקדוק גדול ולהקפיד על כל תג שלא יפסל הקרבן. אמנם לאחר שהקרבן כבר הורצה, יש לאוים ואיסורים אבל כבר לא ניתן לפסול את כל הקרבן.

זה דומה לכשרות המקוה. כאשר יש לנו כבר מקוה כשרה, 40 סאה מי גשמים, ניתן לשפוך שם עוד ועוד מים שאובים וזה לא נפסל.
אבל כשיוצרים את המקוה, אז אפילו 3 קבין מים שאובים פוסלים אותו.","148","","4883","True","True","False","","1028","80.74.114.58","0","0","זבחים|לו ע"א",""),new Message("5668","5666","לא מדובר על פסילת הקורבן","21/12/10 14:11","יד טבת","תשע"א","14:11","עציוני","שהרי, כפי שאמרת, לא ניתן לפסול למפרע.
כאן מדובר על פסילת הבשר או הדם מכאן ולהבא. אם תשאיר את הדם למחר (חוץ לזמנו) או שתוציא אותו חוץ למקומו, הוא נפסל בכך ואי אפשר להשתמש בו יותר. לעומת זאת, אם תשבור את העצם בפסח או תאכל ממנו נא - עברת על לאו אבל תוכל להמשיך לאכול את שאר הבשר כדין.
"אמר להם רבי יהודה אי אתם מודים שאם הניחו למחר שהוא פסול אף חישב להניחו למחר פסול" - יסוד הסברא של ר"י היא שמחשבה נחשבת כעשיה בפועל, והנחה למחר פוסלת (את הדם, לא את הקורבן - ראה רש"י).","159","","4883","True","True","False","","233","132.70.40.183","0","5666","זבחים|לו ע"א",""),new Message("5672","5666","ועוד שאלה בסוגיא זו","21/12/10 21:10","יד טבת","תשע"א","21:10","מתפעל","הגמרא שואלת על כמה מן המקרים שבמשנה מדוע רבי יהודה לא חולק שם.
אבל משום מה היא מדלגת על המקרה הראשון של המשנה, בדף ל"ה ע"ב,
על מנת ליתנן על גבי הכבש. האם במקרה זה, אם בפועל כהן יתן את הדם על גבי הכבש, האם זה לא יפסול את הקרבן?","148","","4883","True","True","False","","147","95.86.107.86","0","5666","זבחים|לו ע"א",""),new Message("5669","5668","לשון הגמרא לא משמע כך","21/12/10 15:04","יד טבת","תשע"א","15:04","מתפעל","כך אומרת הגמרא: "זיבחא גופא מי מיפסיל". מדברים על הזבח.

חוץ מזה, גם בהוצאת בשר החוצה, ניתן להמשיך לאכול את שאר הבשר.","148","","4883","True","True","False","","157","80.74.114.58","0","5666","זבחים|לו ע"א",""),new Message("5670","5669","בשר שיצא - נפסל","21/12/10 15:40","יד טבת","תשע"א","15:40","עציוני","בשר קודשי קודשים שיצא חוץ לחומת העזרה, ובשר קודשים קלים שיצא חוץ לחומת ירושלים--נפסל, ונאסר לעולם. ואף על פי שחזר למקומו, אסור לאוכלו; והאוכל ממנו כזית--לוקה, שנאמר "ובשר בשדה טריפה לא תאכלו" (שמות כב,ל): כיון שיצא בשר חוץ למחיצתו--נעשה כטריפה, כמו שביארנו בהלכות מאכלות אסורות (רמב"ם, מעשה הקורבנות יא ו)
אמנם שאר הבשר שלא יצא לא נפסל, אבל יש מושג של פסול ע"י יציאה, מה שאין כן בשובר עצם ואוכל נא ששום דבר לא נפסל.

אולי הנקודה העקרונית בדברי ר"י היא כזאת: בחוץ לזמנו או מקומו יש מושג של "פסול" גם ללא אכילה (נותר או יוצא), ממילא ברור שמוקד הבעיה הוא בבשר הקורבן - בתנאים כאלה הבשר מאבד את מעמדו היחודי כבשר קודש. התורה מחדשת שגם במחשבה ניתן לפסול באופן דומה, וכשם שלא צריך אכילה בפועל כדי לפסול (שהרי נפסל ביוצא או נותר קודם לאכילה) כך גם לא צריך מחשבה על אכילה בפועל - די לחשוב על להותיר חוץ לזמנו או מקומו.
באוכל נא ושובר עצם אין דבר כזה "לפסול". אם אכלת נא אז עברת על לאו אבל לבשר לא קרה כלום והוא נשאר במעמדו הקודם. ברור שכאן המוקד הוא במעשה האכילה (בלעדיו אין שום דבר) וממילא אין מקום להרחיב למחשבה.","159","","4883","True","True","False","","233","132.70.40.183","0","5666","זבחים|לו ע"א",""),new Message("5671","5670","יישר כח, אתה אומר טוב","21/12/10 21:06","יד טבת","תשע"א","21:06","מתפעל","שפתיים יישק.
רק עיין נא ברש"י בתירוץ הבא, שיקריבוהו טמאים מי קפסיל,
גם שם אותו תירוץ, שכאשר טמאים מקריבים, היינו מקטירים את האימורים זה לאחר ד' עבודות ומסיים שם רש"י:
"מי פסיל הקרבן למפרע מלרצות".","148","","4883","True","True","False","","185","95.86.107.86","0","5666","זבחים|לו ע"א",""),new Message("5673","5671","אמת","22/12/10 09:20","טו טבת","תשע"א","09:20","עציוני","ההסבר שלי לא מסתדר עם רש"י","159","","4882","True","True","False","","183","132.70.40.183","0","5666","זבחים|לו ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);