var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=5656;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","53"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","35"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("5656","0","חלוקה לפסקאות וצבעים - תוכנת "גמראור"","20/12/10 14:34","יג טבת","תשע"א","14:34","יוסף שמשי","הרב יוסף שמשי, מחבר תוכנת "גמראור"
עקרונות בכללי הגמרא ובלשונה

חלוקה לפיסקאות וצבעים – תוכנת "גמראור" - ראה בקובץ המצורף

מסכת זבחים דף מא


הפעם המחשב ביצע גם: 1. "הסקת מסקנות" 2. "אוקימתות" 3. מילים מרכזיות בסוגיה


זבחים דף מא



----------------------------------------------------------
| מסכת זבחים דף מא עמוד א
----------------------------------------------------------


שהושוו מעשים למעשים,
ואתא ליה פר יוה"כ (נמי) לאת בדם וטבילה מפר כהן משיח,
ואתי ליה שעיר יוה"כ משעירי עבודת כוכבים מקל וחומר.


וכי דבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בקל וחומר?

אמר רב פפא
קסבר תנא דבי רבי ישמעאל: דבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בקל וחומר .


לפר - זה פר העלם דבר של צבור


הא בציבור גופיה כתיב

אמר רב פפא: משום דבעי אגמורי פר העלם דבר של צבור ביותרת ושתי כליות לשעירי עבודת כוכבים,
ופר העלם דבר של צבור בגופיה לא כתיב,
בהיקשא אתי,
איצטריך לפר למיהוי כמאן,
דכתיב ביה בגופיה,
ולא ליהוי דבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בהיקש.


תניא כוותיה דרב פפא
ועשה ``` כאשר עשה - מה תלמוד לומר לפר?

לפי שנאמר: (במדבר טו) והם הביאו את קרבנם אשה לה' וגו',
חטאתם - אלו שעירי עבודת כוכבים
שגגתם - זה פר העלם דבר של צבור
חטאתם על שגגתם - אמרה תורה: חטאתם הרי היא לך כשגגתם,
שגגתם מהיכן למדת?

לא בהיקשא?

וכי דבר הלמד בהיקש חוזר ומלמד בהיקש?

תלמוד לומר: לפר - זה פר העלם דבר של צבור,
לפר - זה פר כהן משיח .


אמר מר: חטאתם - אלו שעירי עבודת כוכבים.


תיפוק ליה מקרא קמא,
דאמר מר: החטאת - לרבות שעירי עבודת כוכבים!

אמר רב פפא: איצטריך,
סלקא דעתך אמינא: הני מילי (אוקימתא) הזאות,
דכתיבן בגופיה,

----------------------------------------------------------
| מסכת זבחים דף מא עמוד ב
----------------------------------------------------------

אבל יותרת ושתי כליות דלא כתיבן בגופיה אימא לא,
קא משמע לן (הסקת מסקנה - חסרה).


אמר ליה רב הונא בריה דרב נתן לרב פפא: והא תנא פר יוה"כ לכל מה שאמר בענין קאמר!

תנאי היא
תנא דבי רב מרבי הכי
תנא דבי רבי ישמעאל לא מרבי הכי.


תנא דבי רבי ישמעאל: מפני מה נאמרו יותרת ושתי כליות בפר כהן משיח,
ולא נאמרו בפר העלם דבר של צבור?

משל למלך בשר ודם שזעם על אוהבו,
ומיעט בסרחונו מפני חיבתו,

ותנא דבי רבי ישמעאל: מפני מה נאמרה +ויקרא ד+ פרוכת הקדש בפר כהן משיח,
ולא נאמר בפר העלם דבר של צבור?

משל למלך בשר ודם שסרחה עליו מדינה,
אם מיעוטה סרחה - פמליא שלו מתקיימת,
אם רובה סרחה - אין פמליא שלו מתקיימת .


לפיכך אם נתן כולן כתיקנן כו'.

תנן התם: פיגל בקומץ ולא בלבונה,
בלבונה ולק בקומץ - רבי מאיר אומר: פיגול וחייבין עליו כרת,
וחכמים אומרים: אין בו כרת עד שיפגל בכל המתיר .


א"ר שמעון בן לקיש: לא תימא טעמא דר' מאיר דקסבר מפגלין בחצי מתיר,
אלא הכא במאי עסקינן - כגון שנתן את הקומץ במחשבה והלבונה בשתיקה,
קסבר: כל העושה - על דעת ראשונה הוא עושה.


ממאי?

מדקתני: לפיכך אם נתן כולן כתיקנן ואחת שלא כתיקנה - פסול ואין בו כרת,
הא אחת שלא כתיקנה וכולן כתיקנן - פיגול
מני?

אילימא רבנן.


הא אמרי רבנן: אין מפגלין בחצי מתיר","195","doc","4879","True","True","False","","1847","94.159.214.113","0","0","זבחים|מא ע"א","0-doc")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);