var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=5583;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","43"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","27")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("5583","0","בענין מחשבת פיגול - שאלה","14/12/10 16:25","ז טבת","תשע"א","16:25","מתפעל","בפשטות, כהן שוחט את הבהמה ובשעת השחיטה למשל חושב לזרוק את הדם למחר, חוץ לזמנו, זהו פיגול שפוסל את הקרבן ומי שאוכל ממנו חייב כרת.
שאלתי היא: האם צריך להיות מצב שהכהן הזה אכן יכול במציאות לזרוק את הדם?
הרי בדרך כלל, מי שזוכה בפיס לשחוט, מסתמא לא הוא הזורק, אלא זכה בזה כהן אחר.
ואם כן, הממונה הרי במילא לא יתן לו לזרוק שזו עבודה של כהן אחר, ואם כן מה שחושב שאזרוק למחר, הרי הוא יודע יפה מאד שלא יוכל לזרוק למחר כלל, שהרי הכהן חברו יזרוק עוד מעט. האם בכל זאת מחשבתו פוסלת?
או שבאמת מדברים באופן שהכהן השוחט עומד באמת לזרוק וזה בידו ורק אז הקרבן מתפגל.
דכוותיה, ניתן להסתפק משהו דומה,
מה אם הכהן אומר או חושב, שיזרוק את הדם למחר, אבל מצייר את זה באופן לא מציאותי, דהיינו שלמשל אומר: אעלה מחר לירח ומשם אזרוק את הדם.
והרי כולנו יודעים שלא שייך לזרוק את הדם מהירח, האם נימא שמכיוון שאת אופן הפעולה מתכנן לעשות באופן שלא שייך בעולם, אם כן חשב דברי שטות וגם הענין שרצה לזרוק למחר, גם זה כלום ולא פוסל.","148","","4885","True","True","False","","858","80.74.114.58","0","0","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5584","5583","זה לא רלבנטי אם הוא הזורק או לא","14/12/10 16:33","ז טבת","תשע"א","16:33","Almuaddib","הרי בפועל, גם הוא עצמו לא יוכל לזרוק את הדם למחרת. מה יעשה, יעמוד עם כלי הדם כל הלילה וימתין ליום המחרת?

אין צורך ביכולת לבצע בפועל את המחשבה. כל המהות של הפסול/הפיגול, הוא בכך שמדובר במחשבה. היכולת לבצע בפועל את המחשבה כלל לא רלבנטית.

וההוכחה - שיכול גם זר לפגל בשחיטה. והרי הזר לא יכול בשופ פנים ואופן לזרוק את הדם, משום שאין הוא כלל כהן. ובכל זאת, יכול לפגל במחשבה בזמן השחיטה.","107","","4885","True","True","False","","133","212.25.82.194","0","5583","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5654","5583","ועוד ספק בענין פיגול","20/12/10 12:21","יג טבת","תשע"א","12:21","מתפעל","כהן שפיגל למשל בשעת שחיטה חשב שיאכל כזית למחר,
ומיד תוך כדי דיבור התחרט בו
וצעק ואמר: אני חוזר בי!
לא על מנת לאכול למחר.
זה מועיל?
אפשר להתחרט ממחשבה?","148","","4879","True","True","False","","173","80.74.114.58","0","5583","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5587","5584","יישר, גם אני חשבתי כך","15/12/10 07:40","ח טבת","תשע"א","07:40","מתפעל","ומה לגבי השאלה השניה?

לגבי שאלתך, מה יעשה, יחכה למחר, למה לא? לא הבנתי מה הקושי.

נקודת החילוק שרציתי לחלק היא, שאולי צריך שלפחות המפגל חושב שכן יוכל בפועל לזרוק למחרת. כלומר, הוא מתכנן על באמת.
אבל אם הוא עצמו יודע שזה לא בר ביצוע מכל סיבה שהיא, אם כן יודע שחושב או מדבר דברי הבל ולכן אולי לא יפגל בכהאי גוונא.","148","","4884","True","True","False","","181","80.74.114.58","0","5583","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5658","5584","ראה ברש"י ל"ו ע"א","20/12/10 14:46","יג טבת","תשע"א","14:46","מתפעל","בד"ה: כל כמיניה שכתב וז"ל:
"הלכך אין מחשבתו מחשבה בדבר התלוי באחרים".
די משמע ברש"י שלא כדבריך.","148","","4879","True","True","False","","173","80.74.114.58","0","5583","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5655","5654","כיצד מפגלים?","20/12/10 13:45","יג טבת","תשע"א","13:45","עציוני","ראשית יש לדון האם "מחשבת פיגול" היא אכן מחשבה בלב או שצריך דיבור. הדבר נתון במחלוקת ראשונים. שיטת תוס' למשל היא שפיגול נעשה רק בדיבור. כך כותב תוס ב"מ מג: :
החושב לשלוח יד - הך מחשבה הוי דבור כדיליף מעל כל דבר וכן מחשבת פגול נמי הוי בדבור ולא בלב כדמוכח בפרק ב' דזבחים (דף ל.) ובפ''ק דמנחות (דף ג:) ובפרק תמיד נשחט (פסחים דף סג.) ובפרק הנזקין (גיטין דף נד:) ובמקומות אחרים פירשתי:
לשיטות אלה, ברור לכאורה שתוך כדי דיבור ניתן לבטל, כמו כל דיבור.
לשיטות שפיגול הוא אכן מחשבת הלב בלבד, הייתי אומר שהדבר תלוי בהבנות השונות לדין "תוך כדי דיבור" - האם זה מצד גמירות דעת, החלת הדיבור, יחידת זמן מינימלית שלא ניתנת לחלוקה וכו'. חלק מן הסברות שייכות רק בדיבור וחלקן אף במחשבה.","159","","4879","True","True","False","","248","132.70.40.183","0","5583","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5664","5654","לעניין זה ראה גליון מאורות הדף היומי","20/12/10 21:54","יג טבת","תשע"א","21:54","student","דף מא - דנים בסוגיית מחשבה.
וראה כאן
החזרה בו לענ"ד לא אפשרית - לפי הכלל של תפוס לשון ראשון שלמדנו לעיל בדף ל'
עליו ניתן לראות פה","177","","4879","True","True","False","","127","87.69.176.229","0","5583","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5657","5655","לא כל כך ברור","20/12/10 14:43","יג טבת","תשע"א","14:43","מתפעל","נדמה לי שהגמרא אומרת היכן שהוא, שמי שמקדיש כבר לא יכול לחזור בו בתוך כדי דיבור, כיוון שהדבר חמור, לכן יש גמירות דעת כבר באמירה הראשונית.
אולי גם כל מה שקשור בקדשים, נחשב כמו הקדש ולכן אין בו תוכ"ד.

סברא נגדית היא שממילא הקרבן לא מקבל חלות של פיגול עד שיקרבו כל מתיריו, כלומר עד הזריקה. ואם כן, מכיוון שממילא זה עדיין לא חל, אולי ניתן לחזור בו ואפילו שלא בתוך כדי דיבור.","148","","4879","True","True","False","","183","80.74.114.58","0","5583","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5663","5655","רש"י סובר כתוספות","20/12/10 18:22","יג טבת","תשע"א","18:22","דוד כוכב","רש"י מסכת זבחים דף מא ע"ב ד"ה כגון שנתן:
"וכל מחשבה דקדשים מוציא בפה הוא".","125","","4879","True","True","False","","122","95.86.122.62","0","5583","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5659","5657","הקדש זה סיפור אחר","20/12/10 15:13","יג טבת","תשע"א","15:13","עציוני","אמירתו לגבוה כמסירתו להדיוט, ולכן בהקדש מדובר על ביטול מעשה ולא רק דיבור.","159","","4879","True","True","False","","196","132.70.40.183","0","5583","זבחים|כט ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);