var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=5582;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","75"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","64"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("5582","0","אם אין לך לשלם","14/12/10 16:17","ז טבת","תשע"א","16:17","מתפעל",""ואמר רבי אלעזר ואיתימא רבי יוחנן: אין אשתו של אדם מתה אא"כ מבקשין ממנו ממון ואין לו שנאמר: (משלי כב) אם אין לך לשלם למה יקח משכבך מתחתיך".

רש"י מבאר שמדובר בגזלן שלא השיב את הממון שגזל.

לכאורה קשה, אם אין לו כפשוטו, הרי הוא אנוס ולא יכול להשיב את הממון ומה התביעה עליו?
היה צריך להיות כתוב ויש לו ובכל זאת אינו משיב, שהוא מזיד, אז מגיע לו עונש.

או שאולי מכיוון שתחילתו בפשיעה בעצם העובדה שגזל, לא איכפת לן מה שכעת הוא אנוס?

וגם להעיר, ראיתי מובא מהמהרש"א שלוקחים מאדם כל קנייניו לפרוע גזילתו, והאשה היא קניינו של האדם.
וזה קשה לכאורה, דמה שלוקחים מהאדם קנייניו זה על מנת לשלם לנגזל. אבל כאן מה יש לנגזל ממה שהקב"ה לקח את אשתו לשמים?","148","","4891","True","True","False","","887","80.74.114.58","0","0","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5585","5582","אכן, הדברים שהבאת בשם רש"י והמהרש"א קשים","14/12/10 16:35","ז טבת","תשע"א","16:35","Almuaddib","כדאי לראות את הדיון שכבר היה כאן.","107","","4891","True","True","False","","163","212.25.82.194","0","5582","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5593","5582","הערה","15/12/10 16:58","ח טבת","תשע"א","16:58","משיב מאורות דף היומי","למה הוא אנוס? הוא יכול לעבוד ולפרוע את החוב.","142","","4890","True","True","False","","198","213.151.54.127","0","5582","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5640","5582","בעוון נדרים מתה אשה של אדם ","17/12/10 14:30","י טבת","תשע"א","14:30","דוד שפירא","במסכת שבת דף לב: כתוב: "תניא רבי נתן אומר בעון נדרים מתה אשה של אדם שנאמר {משלי כב-כז} אם אין לך לשלם למה יקח משכבך מתחתיך". לפי הגמרא הזו זה לא אונס אבל זה שני דברים שונים שאולי לא כל כך קשורים","180","","4888","True","True","False","","246","213.151.44.210","0","5582","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5604","5593","ואם לא?","16/12/10 10:13","ט טבת","תשע"א","10:13","מתפעל","אתה באמת מעמיד רק בגוונא שהיה יכול לעבוד ולשלם ופשע?","148","","4889","True","True","False","","168","80.74.114.58","0","5582","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5619","5604","תשובה","16/12/10 19:58","ט טבת","תשע"א","19:58","משיב מאורות דף היומי","אין אדם שאינו יכול לעבוד, בזיעת אפך תאכל לחם. ויפה ת"ת עם ד"א שיגיעת שניהם משכחת עון.

ועוד יש עליו מצות עשה להשיב גזילה או לשלם חוב, ואיך יטעון שהוא אנוס.

וכן פוסק השו"ע בס' קנז ואחר הלימוד שלאחר התפילה ילך לעסקיו שכל תורה שאין עמה מלאכה סופה בטלה וגוררת עון, שהעוני יעבירו על דעת קונו.

העוני יגרום שהוא יבטל מצות עשה באונס.","142","","4889","True","True","False","","230","85.130.130.141","0","5582","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5625","5604","שאלה","16/12/10 21:06","ט טבת","תשע"א","21:06","משיב מאורות דף היומי","האם נכון לטעון כך:

בשביל לקנות שמן לנר חנוכה צריך לחזור על הפתחים, לקיים מ"ע מה"ת של והשיב לא כ"ש?","142","","4889","True","True","False","","215","85.130.130.141","0","5582","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5634","5625","מחלוקת","17/12/10 03:27","י טבת","תשע"א","03:27","דוד כוכב","שו"ת שבט הלוי חלק ד סימן סד:
"וגם עצם הדין דפשיטא לי' להגאון מהר"ם שיק דהנך מצות שנוגעות לאחרים הו"ל כפריעת בע"ח מצוה וע"כ צריך להחזיר על הפתחים לשלם מה שהוא מחויב, א"ד - לדידי זה צע"ג דגם עיקר פריעת בע"ח מצוה דממון אינו חייב לחזור על הפתחים לשלם חובו דמכולא ש"ס ושו"ע חו"מ סי' צ"ז מבואר דאם אין לו פטור ולא מחייבינן לי' לבזות עצמו לחזור על הפתחים
ועדיפא מיני' מבואר חו"מ סי' צ"ז סט"ו דאין כופין אותו להשכיר עצמו ולא לעשות שום מלאכה כדי לפרוע והיינו באינו רגיל לעשות מלאכה כמש"כ הפוסקים שם, ומכ"ש לחזור על הפתחים".

מ"ש ועדיפא וכו' יש לחלק שכפיה לחוד וחובתו הוא לחוד.
אמנם בחידושי הריטב"א מסכת כתובות דף סג ע"א
"הוכיח ה"ר אליהו מפריש ז"ל שחייב הבעל להשכיר עצמו למלאכה כדי לזון את אשתו שאם לא כן באומר איני זן מאי מורד ממלאכה איכא, ועוד אמר כי מספר כתובה נלמוד כי כך הוא כותב לה אנא אפלח ואוקיר ואזון, וזה ודאי דין חדש מאד שיכופו על מזונות מה שאין כופין כן לבעל חוב".
הרי שגם הריטב"א למד מדברי ר"א מפריש שהוזכר בשמו רק שחייב, שה"ה שכופין.

למרות שלכאורה דין מצות 'והשיב' כדין פריעת בע"ח, שכן גם גזל הוא חוב ואין כופין אותו למלאכה להשיב, שמא יש לחלק שהרי מעיקר הדין נמכר לעבד עברי בגנבתו.","125","","4888","True","True","False","","166","95.86.73.100","0","5582","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5638","5634","אולי","17/12/10 09:58","י טבת","תשע"א","09:58","משיב מאורות דף היומי","לגבי חוב ממוני לא שייך לומר חייב לחזור על הפתחים, דאם אין כופין על זה, אין לזה משמעות כלפי התובע.

אבל, מצד בין אדם למקום, אינו אנוס, אלא רק מצד בין אדם לחברו הוא אנוס, ואולי זה הביאור בגמ' אם אין לך לשלם.","142","","4888","True","True","False","","221","85.130.130.141","0","5582","זבחים|כט ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);