var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=55434;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("55434","0",""הבא לטהר מסייעין אותו" - ה"א הזיקה","11/03/18 11:47","כד אדר","תשע"ח","11:47","יהודי_קדום","שבמילה "הבא" אינה מופיעה בדף שלנו (בדף שלנו כתוב: "בא לטמא פותחין לו, בא לטהר מסייעין אותו") ומקור הציטוט שבכותרת הוא מדברי הרמב"ן בפירושו על פסוק ו פרק ל בספר דברים: "... זהו שאמרו (שבת קד א) הבא לטהר מסייעין אותו, ..." אלא שגם במסכת שבת דף קד עמוד א לא מופיעה ה"א הזיקה! והנוסח שם הוא: "בא ליטמא - פותחין לו, בא ליטהר - מסייעים אותו" !

משום שהנוסח המצוטט בפירוש הרמב"ן אינו מופיע בתלמוד, חשבתי להסביר שהרמב"ן הוסיף את ה"א הזיקה כדי ליידע לא רק את המקור של: ".... בא ליטהר - מסייעים אותו", אלא הוא בא בעיקר להבהיר שפסוק זה מדבר על כך שלאדם יש זכות בחירה חופשית - (כהמשך פירושו שם: " ... כי מזמן הבריאה היתה רשות ביד האדם לעשות כרצונו צדיק או רשע, וכל זמן התורה כן, כדי שיהיה להם זכות בבחירתם בטוב ועונש ברצותם ברע..." ) - ושיחד עם זכות הבחירה החופשית על האדם לדעת, לפני בחירתו, כי שלושת המקומות הבאים:
1.מסכת יומא דף לח עמוד ב: "בא לטמא פותחין לו בא לטהר מסייעין אותו".
2. מסכת ע"ז דף נה עמוד א: "בא לטמא פותחין לו בא לטהר מסייעין אותו".
3.מסכת מנחות דף כט עמוד ב: "בא לטהר מסייעין אותו בא לטמא פותחין לו"

מלמדים: שאם מתוך בחירתו החופשית יחליט האדם לעשות רע ('לטמא') - לא תהיה כלל התערבות מן השמים בבחירתו זו, אבל... אם יבחר לעשות טוב כן יקבל סיוע מן השמים בהחלטתו זו.","233","","2245","True","True","False","","6300","79.183.137.174","0","0","עבודה זרה|נה ע"א",""),new Message("55435","55434","לענ"ד כיוונת לדעת אור החיים הקדוש","11/03/18 19:28","כד אדר","תשע"ח","19:28","אבי גרינבלט",""והתקדשתם וגו'. פירוש אם אתם מתקדשים אני אקדש אתכם לבל יכנס לגופכם דבר שיקוץ על דרך אומרם (חולין ה:) אין הקדוש ב''ה מביא וכו' וכל שכן צדיקים עצמן, והעמידו התוספות מאמר זה בדבר איסור הנכנם לגופו של אדם כי הקב''ה ישמרהו בזה":
(ויק' יא,מד)
למעשה אור החיים הקדוש כנראה עונה על השאלה , אם נתקדש , פשוט שנהיה קדושים ומה באה התורה לחדש בזה ?

אלא,כנראה באה התורה לרמז כי אם ישתדל האדם וישאף להתקדש בעצמו, הרי שמן שמיא יסייעוהו לקיים את רצונו, ולא תבוא מכשלה על ידו, כי כלל בידינו שהבא ליטהר – מסייעין אותו ! וזו כוונת הפסוק: והתקדשתם – אם אתם תקדשו עצמכם ותתאמצו בדבר, אז מן השמים יסייעו לכם שתהיו קדושים, ולא תבוא תקלה אליכם, כי רגלי חסידיו ישמור.

כך לענ"ד
ישר כוח גדול","539","","2245","True","True","False","","191","95.86.72.27","0","55434","עבודה זרה|נה ע"א",""),new Message("55436","55435","אור החיים הוא על הגמרא ביומא לט.","11/03/18 23:45","כד אדר","תשע"ח","23:45","יהודי_קדום","בעוד דבריי מובאים על דף לח:. לענין וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם ולענין ְהִתְקַדִּשְׁתֶּם֙ וִהְיִיתֶ֣ם קְדֹשִׁ֔ים, ראה שהם מובאים ביומא דף לט. ועליהם לענ"ד דברי אור החיים הקדוש. כך שלא זכיתי עדיין לכוון לאור החיים הקדוש....
בהודעתי הראשית הדגש הוא על הבחירה החופשית ומתי מתערבים מן השמים והוא מובא ביומא לח: .
ואגב, מה שכותב אור חיים הקדוש שמובא בתוספות וכו' - גם זה גמרא מפורשת ביומא לט : "דבי רבי ישמעאל עבירה מטמטמת ליבו של אדם" וכו'.

את פֵּרוּשַׁי על וְנִטְמֵתֶ֖ם בָּֽם ועל 'וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם֙, ועוד, תוכל לראות בְּסִפְרֵי "מענינא דיומא", הנה ציטוט חלקי מספרי:
" ויקרא פרק יא פסוק מד.
המילה וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם֙ מורה על פעולה הנעשית על ידי האדם כדי להתקדש. ההתקדשות היא מצב בו האדם מרחיק מעצמו כל דבר טומאה או חטא. ואילו המילים 'וִהְיִיתֶ֣ם קְדֹשִׁ֔ים' משמעותם שתהיו קדושים בלי לעשות פעולה, ההתקדשות של 'וִהְיִיתֶ֣ם קְדֹשִׁ֔ים' תבוא מאליה. יהודי מִתְקַדֵּשׁ ונכלל ב-'וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם֙' ברגע שהוא מתחיל לעזוב את מידותיו הרעות ומקבל עליו עול מצוות (ואפילו בשלבים). יהודי הנכנס למעמד זה מיד יש לו סיוע מהשמיים המביאו לשלב של 'וִהְיִיתֶ֣ם קְדֹשִׁ֔ים'. בדומה אנו מוצאים אצל יהושע: 'וַיֹּאמֶר יְהוֹשֻׁעַ אֶל הָעָם הִתְקַדָּשׁוּ, כִּי מָחָר יַעֲשֶׂה ה' בְּקִרְבְּכֶם נִפְלָאוֹת' (יהושע פרק ג פסוק ה). יהושע אומר לעם: 'הִתְקַדָּשׁוּ' – 'קַדְּשׁוּ עַצְמְכֶם בְּעַצְמְכֶם!' - ואת הנפלאות יַעֲשֶׂה כבר ה'. 'וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם֙ וִהְיִיתֶ֣ם קְדֹשִׁ֔ים...' אינה פעולה חד פעמית שעל היהודי לעשות, זהו תהליך שעל היהודי להקפיד לעשותו יום יום, במובן זה זוהי פעולה החוזרת על עצמה שוב ושוב ומתחדשת במשך כל ימי חייו של היהודי. בכל מחזור של '... וְהִתְקַדִּשְׁתֶּם֙ וִהְיִיתֶ֣ם קְדֹשִׁ֔ים...' עולים עוד דרגה בדרגת הקדושה
."","233","","2245","True","True","False","","170","79.183.137.174","0","55434","עבודה זרה|נה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);