var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=55265;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","48"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("55265","0","מנורה ממתכת עם שבעה קנים","27/02/18 22:44","יב אדר","תשע"ח","22:44","אליצפן","וְאָסוּר לְאָדָם שֶׁיַּעֲשֶׂה בַּיִת תַּבְנִית הֵיכָל, אַכְסַדְרָה תַּבְנִית אוּלָם, חָצֵר כְּנֶגֶד הָעֲזָרָה, שֻׁלְחָן כְּצוּרַת הַשֻּׁלְחָן, וּמְנוֹרָה כְּצוּרַת הַמְּנוֹרָה. אֲבָל עוֹשֶׂה מְנוֹרָה שֶׁלַּחֲמִשָּׁה קָנִים אוֹ שֶׁלִּשְׁמוֹנָה קָנִים, אוֹ מְנוֹרָה שֶׁאֵינָהּ מַתֶּכֶת אַף עַל פִּי שֶׁיֵּשׁ לָהּ שִׁבְעָה קָנִים.

איך מכון המקדש עשה מנורה ממתכת כמו במקדש?

איך בעשרות בתי כנסת יש מנורה ממתכת שבעה קנים

איך מול הכנסת מנורה 7 קנים ממתכת?","502","","2253","True","True","False","","948","84.229.12.43","0","0","עבודה זרה|מג ע"ב",""),new Message("55266","55265","בכלל לא ברור","28/02/18 09:36","יג אדר","תשע"ח","09:36","עלי","א. לא ברור מהו משקל ככר בדיוק.
ב. לא ברור מה היתה צורתם המדויקת וגודלם של קישוטי המנורה.
ג. לא ברור אם צורת הקנים היתה ישרה או מעוגלת ואם עמדו בקו ישר או מעין חצי עיגול סביב הקנה המרכזי.
המנורה שנעשתה במכון המקדש כמו גם שאר הכלים הם שחזור משוער ולא מוחלט ויש גם לא מעט מחלוקות לגבי צורת ומידות הכלים השונים. נראה אפוא שעיקר עניינם לעורר את המודעות לעניין המקדש ולימוד הנושאים הקשורים בו.","209","","2252","True","True","False","","198","194.114.146.227","0","55265","עבודה זרה|מג ע"ב",""),new Message("55267","55265","דיון בנושא שהעלית","28/02/18 09:47","יג אדר","תשע"ח","09:47","אבי גרינבלט","מנורה","539","","2252","True","True","False","","166","81.218.144.99","0","55265","עבודה זרה|מג ע"ב",""),new Message("55268","55265","יש להניח שבמכון המקדש פסקו לפי רש"י","28/02/18 09:49","יג אדר","תשע"ח","09:49","יהודי_קדום","ושינו רק את מספר הנרות:
רש"י מסכת עבודה זרה דף מג עמוד א:
"אבל עושה מנורה של חמש - נרות של ששה ושל שמונה שאינן דומין לשל מקדש ושל שבעה לא יעשה שהיא כשל מקדש ואפילו של שאר מיני מתכות שאף היא אף על פי שאינה של זהב כשרה במקדש כדילפי' בהקומץ רבה (מנחות דף כח:) מכלל ופרט וכלל אבל של עץ שרי דאינה כשרה במקדש דהפרט מפורש מתכת."
לפי רש"י הנ"ל אין איסור בעשיית מנורה אם מספר הנרות בה שונה משבע אף אם יש לה שבעה קנים - וזה דלא כהרמב"ם המדבר על מספר הקנים.

אבל... בשוטנשטיין ראיתי ההפניה הבאה שבה גם רש"י מדבר על מספר הקנים:

רש"י מסכת מנחות דף כח עמוד ב:
אבל עושה - המנורה של חמשה או של ששה קנים או של שמנה דאינו דומה למנורת מקדש ששם היה שבעה קנים.
ושל שבעה קנים לא יעשה ואפילו של שאר מיני מתכות - שאינו זהב משום דדומה לשל מקדש שאף הוא כשר בשאר מיני מתכות.

כמובן שידוע שרש"י מפרש בכל מקום את העניין הנדון במקומו ואין מדובר בסתירה בין דברי רש"י, אבל... הצעתי שמכון המקדש סמכו על רש"י בע"ז מג עמוד א מתערערת.","233","","2252","True","True","False","","130","109.65.134.150","0","55265","עבודה זרה|מג ע"ב",""),new Message("55270","55265","פניתי בשאלה זו למכון המקדש. נמתין לתשובה","28/02/18 10:28","יג אדר","תשע"ח","10:28","יהודי_קדום","","233","","2252","False","True","False","","102","109.65.134.150","0","55265","עבודה זרה|מג ע"ב",""),new Message("55272","55266","מכון המקדש מציג את הכלים ככלי המקדש","28/02/18 10:37","יג אדר","תשע"ח","10:37","אליצפן","מכון המקדש מציג את הכלים ככלי המקדש לכשייבנה. ולפי דבריך הכלים הם עבודה בעיניים או עבודת סרק.

הייתכן שכל כך הרבה משאבים מושקעים לריק?","502","","2252","True","True","False","","209","84.229.12.43","0","55265","עבודה זרה|מג ע"ב",""),new Message("55271","55268","המנהג העתיק הוא","28/02/18 10:29","יג אדר","תשע"ח","10:29","אור חדש","לעשות קישוטים לבי"כ ממוטיבים של המקדש.
ונראה שסמכו מעולם שלא נאסר אלא לשימוש פרטי אך לצורך אחר שרי. וכמבואר בר"ג.","458","","2252","True","True","False","","74","213.151.55.26","0","55265","עבודה זרה|מג ע"ב",""),new Message("55273","55270","מכיר את הספר ?","28/02/18 10:38","יג אדר","תשע"ח","10:38","אבי גרינבלט","יש לך גישה אל הספר ‘מנורת זהב טהור’, של הרב אריאל ?
ראיתי שמעירים כי הוא דן בדברים אלו","539","","2252","True","True","False","","104","81.218.144.99","0","55265","עבודה זרה|מג ע"ב",""),new Message("55340","55270","להלן התשובה שנתקבלה ממכון המקדש:","04/03/18 13:08","יז אדר","תשע"ח","13:08","יהודי_קדום","אליהו שלום רב!



מצות בניין המקדש היא מצווה נצחית, כדברי חז"ל: "כל מקום שנאמר 'לי', הרי זה קיים לעולם ולעולמי עולמית... בקדש הוא אומר: ועשו לי מקדש! במזבח הוא אומר: מזבח אדמה תעשה לי!" (ספרי במדבר פיסקה צב). מוני המצוות מונים מצוה זו כאחת מתרי"ג מצוות הנוהגות לדורות, כך אמרו חז"ל 'וכן תעשו – לדורות!" (ראה סנהדרין טז,ב; שבועות טו,א. ראה ספר המצוות להרמב"ם עשה כ; סמ"ג עשה קס"ג; חינוך מצוה צה.). ואמנם, יש אומרים שהכנת המנורה היא פרט ממצווה זו (רמב"ם ספר המצוות שם), ויש אומרים שהיא מכשיר למצות הדלקת המנורה (רמב"ן בהשגותיו לספר המצוות עשה לג).



אכן נאמר בגמרא (מסכת ראש השנה כד,א; עבודה זרה מג,א): "לא יעשה אדם בית תבנית היכל, אכסדרה תבנית אולם, חצר כנגד עזרה, שלחן כנגד שלחן, מנורה כנגד מנורה", אך כוונת הדברים היא שאסור לאדם לעשות שולחן או מנורה לצורכו האישי, או לצורך אדם אחר. אולם, מותר לעשות מנורה כדי שניתן יהיה להדליק בה נרות בבית המקדש, או לעשות שולחן כדי לערוך עליו את לחם הפנים. כאשר עושים את כלי המקדש למטרה זו, לא רק שהדבר מותר, אלא זו גם מצוה מפורשת בתורה כפי הנזכר בפרשת תרומה (שמות פרק כה) וברמב"ם (הלכות בית הבחירה פרק א).

מכון המקדש מכין את כלי המקדש לצורך העבודה במקדש כאשר הדבר יתאפשר, ולפיכך אין בזה חשש איסור, אלא זו מצוה מן התורה.

בנוסף לכך, ראה בשו"ת אגרות משה לר"מ פיינשטיין (שו"ת אגרות משה יורה דעה חלק ג סימן לג) זצ"ל הכותב שכאשר עושים כלי המקדש להתלמד, אין בכך איסור וכדברי הגמרא שם: 'להתלמד שאני' ואלו דבריו:

"עשיית צורת המשכן ועשיית מנורה, שמן המשחה, וקטורת... והנה כשעושה להתלמד אפשר ג"כ שמותרין דמשמע דלהמסקנא דלהתלמד מותר אף בעשיית צורות לבנה שעשה ר"ג, מותר נמי כל הנלמדין מפסוק זה דלא תעשון אתי. ומש"כ שם בשלמת חיים דנראה לו דלהתלמד הוא דוקא במקום דצריכים למעשה, הנה מה יעשה עם שמן המשחה שרק שמן המשחה אחד היה שעשה משה רבינו במדבר ויותר לא יעשו לעולם כמפורש בכריתות דף ה' ע"א וברמב"ם פ"א מכלי המקדש ה"ה, ומ"מ העושה להתלמד פטור אף שאין שום צורך בזה לעולם, אלמא דזה גופיה לידע למעשה עצם המצוה איך עשה זה משה רבינו במדבר נמי הוא ענין למוד תורה ששייך ע"ז היתר דלהתלמד [ההדגשה במקור. י.ק.], אף שהתם הוא איסור חמור דכרת, וכ"ש שאין לאסור בעשיית דברים ששמשו במקדש שאין בהו כרת, ואולי גם לאו ליכא, שאם אך מותר להתלמד מותר אף בזה"ז אף שאין בזה צורך למעשה לא עתה ואף לא לעתיד כמו המשכן ובית ראשון ושני שהיו, דלעתיד יהיה בנוי באופן אחר האמור ביחזקאל, עיין ברמב"ם ריש פ"א מהלכות בה"ב, שמ"מ שייך ענין להתלמד".



בברכה רבה,

יוסף אלבז, מכון המקדש

בהדרכת הרב ישראל אריאל","233","","2248","True","True","False","","244","79.183.137.174","0","55265","עבודה זרה|מג ע"ב",""),new Message("55275","55272","נסה לפנות אליהם ישירות בשאלתך זו,","28/02/18 10:51","יג אדר","תשע"ח","10:51","יהודי_קדום","מעניין מאוד מה תהא תשובתם (אותה אני מנחש כבר...).","233","","2252","True","True","False","","123","109.65.134.150","0","55265","עבודה זרה|מג ע"ב",""),new Message("55370","55272","מתשובת המכון מתברר שאתה צודק שהם","05/03/18 14:28","יח אדר","תשע"ח","14:28","יהודי_קדום","מציגים, את המנורה לפחות, כמנורה שתהיה במקדש. ראה בתשובתם שהם נסמכים על האגרות משה. אני לומד את הנושא ואדווח בע"ה.","233","","2247","True","True","False","","126","79.183.137.174","0","55265","עבודה זרה|מג ע"ב",""),new Message("55274","55273","אין לי. כבר הערתי בעבר על דברים ותמונות","28/02/18 10:48","יג אדר","תשע"ח","10:48","יהודי_קדום","של מכון המקדש שאינם ראויים לפרסום משום שפשוט אינם נכונים. גם תשובתם לשאלתי מדוע הם מתייחסים ל"כותל המערבי" (קיר האבנים דהיום) כאל הכותל המערבי המקודש, הייתה כתשובת סוחר או מי שמנהל עסק: "אנחנו לא מעוניינים להתנגש עם דעת הקהל".
פשוט וברור שלא אתעניין בספריהם ובמעשיהם.","233","","2252","True","True","False","","152","109.65.134.150","0","55265","עבודה זרה|מג ע"ב",""),new Message("55276","55274","קצת בעייתי מול הרב אריאל....","28/02/18 10:56","יג אדר","תשע"ח","10:56","אבי גרינבלט","על כל זכויותיו והמודעות הגדולה אל הר בית ד' וחלקו הנכבד בזה","539","","2252","True","True","False","","114","81.218.144.99","0","55265","עבודה זרה|מג ע"ב",""),new Message("55277","55275","יהודי_קדום כבר פנה - ראה למטה תגובה שלו.","28/02/18 10:59","יג אדר","תשע"ח","10:59","אליצפן","","502","","2252","False","True","False","","158","84.229.12.43","0","55265","עבודה זרה|מג ע"ב",""),new Message("55279","55276","מה אעשה ואלה העובדות, גם הרב כוכב העיר","28/02/18 11:10","יג אדר","תשע"ח","11:10","יהודי_קדום","על בגדי הכהונה.
בצע חיפוש בפורטל ותופתע מהעובדות!","233","","2252","True","True","False","","100","109.65.134.150","0","55265","עבודה זרה|מג ע"ב",""),new Message("55278","55277","שאלתך זו שונה משאלת המקור, פנייתי אליהם","28/02/18 11:06","יג אדר","תשע"ח","11:06","יהודי_קדום","הייתה בשאלה מהו הבסיס ההלכתי לעשיית המנורה במכון כצורת המנורה במקדש.
ואילו כאן השאלה היא כאילו כבר ניתנה התשובה שאין להם בסיס הלכתי, ולכן ניתן להסיק "...הכלים הם עבודה בעיניים או עבודת סרק...הייתכן שכל כך הרבה משאבים מושקעים לריק?".

וזו שאלה אחרת שלא נכללה בפנייתי.","233","","2252","True","True","False","","129","109.65.134.150","0","55265","עבודה זרה|מג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);