var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=55097;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","64"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","45"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("55097","0","קפה שהכין עכום","20/02/18 16:27","ה אדר","תשע"ח","16:27","איש","בשיעור עלתה השאלה,
לדברי הגמ' בדבר איסור על בישולי עכום.
להלכה, בישול עכום שני תנאים לו, האחד שהדבר אינו נאכל חי כמות שהוא,
השני שעולה על שולחן מלכים,
האם ניתן לשתות קפה שהכין עכום?
באם הדבר אסור מדין בישולי עכום, האם בישול מהותו כבישול בשבת, לענין יד סולדת , לענין אין בישול אחר בישול.
האם קפה נמס, שבושל בעשיתו ,יהיה מותר שכן אין בישול אחר בישול, לעומת קפה שחור שיהיה אסור ?
האם קפה על ידי מים שאין היד סולדת בו יהיה מותר ?","352","","2266","True","True","False","","905","77.139.143.70","0","0","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55098","55097","קיצור ש''ע ילקוט יוסף:","20/02/18 17:44","ה אדר","תשע"ח","17:44","יהודי_קדום","-הלכות מאכלי עובדי כוכבים-סימן קיג - הלכות בישולי גויים
י מותר לשתות קפה שנתבשל על ידי גויים, ואין בו משום בישולי גוים. וכן פשט המנהג בכל תפוצות ישראל. ומנהג נכון הוא על פי הדין. ומכל מקום המחמיר על עצמו תבוא עליו ברכה. אולם יש לאסור שלא לשתות קפה במסיבות הגויים בבתי הקפה שלהם, משום קירוב דעת וחשש חתנות. אך המתארח בבית גוי ומכבדו בכוס קפה, רשאי לשתות הקפה. וכל זה באופן שמייחדים כלי להרתחת המים בלבד. [יחוה דעת ח''ד סימן מב, עמוד ריז. הליכות עולם ח''ז עמוד קיב. ושם עמוד קמ דבמסיבות של גויים יש לאסור. ולא רק חומרא וחסידות]. ונהגו להקל בזה גם כשהמים הם מבורות שמצוי בהם תולעים, דשמא לא היו תולעים, ושמא התולעים שהיו לא פירשו, ושמא נימוחו. [יביע אומר חלק י' חיו''ד דף שסט טור ב].

יא הנוסעים במטוס של חברה לא יהודית, שיש לחוש שהשתמשו בכוסות של הקפה בחלב של עכו''ם, ישתו הקפה בכלי זכוכית. ובשעת הדחק אפשר להקל גם בכוסות של פורצליין. [יחוה דעת והליכות עולם שם].","233","","2266","True","True","False","","156","109.65.134.150","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55099","55097","פתבג המלך:","20/02/18 17:52","ה אדר","תשע"ח","17:52","יהודי_קדום","[1] פתבג המלך-פרק ב - דין בישולי גוים והמסתעף

ז. ישנם דברים שאף על פי שאינם נאכלים חיים ועולים על שלחן אנשים חשובים, מכל מקום לא גזרו עליהם חכמים איסור בישולי גויים, לפי שאין דרך אדם להזמין את חבירו לאכלם. ולכן, אפונים (חומוס) קלויים, קיטניות של פולים, דייסה שעשויה מחטים או שעורים כתושים וכיוצא בהם, אבקת קפה נס קפה גרעיני חמניות ודלעת, אגוזי אדמה ופיסתוק, או בוטנים המצופים קמח הנקראים בוטנים אמריקאים או קבוקים, אין בהם משום בישולי גוים.
======================================
[1] פתבג המלך. הלכות פת ובישולי גוים מאת הרב משה פרזיס שליט"א. בהסכמת מרן הראשל"צ רבינו עובדיה יוסף זצוק"ל ועוד רבנים גדולים וחשובים.","233","","2266","True","True","False","","182","109.65.134.150","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55259","55097","סיכום הלכתי לשתיית קפה שהוכן ע"י עכו"ם","27/02/18 15:03","יב אדר","תשע"ח","15:03","איש","הדברים לקמן מופיעים במאורות ההלכה.
בשם הפרי חדש, מותר לשתות,
הטעם גרעיני הקפה בטלים למים, הרי הברכה הינה שהכל ולא העץ.
החתם סופר , נוקט לאסור שכן עולה על שולחן מלכים וראוישלא לשתות מעובדי כוכבים
החיד"א מביא בשם האר"י שאסור לשתות מן הדין.
הבן איש חי שמותר לשתות ,בעל נפש יחמיר שלא לשתות והצנועים מושכים ידיהם.

ועיין מאורות ההלכה ע"ז דף מא. מופיעה בסוף הגמרא של מאורות הדף היומי עם מאורות ההלכה","352","","2259","True","True","False","","143","77.139.143.70","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55260","55098","יישר כח","27/02/18 15:08","יב אדר","תשע"ח","15:08","איש","הבאתי הדברים להרחבה","352","","2259","True","True","False","","106","77.139.143.70","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55100","55099","יישר כח ! לענין השאלה העקרונית","20/02/18 18:18","ה אדר","תשע"ח","18:18","איש","האם בישול גוי ענינו כבישול בשבת?","352","","2266","True","True","False","","79","77.139.143.70","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55101","55100","תשובה: לא אותו דבר! שהרי אסור לשתות","20/02/18 18:47","ה אדר","תשע"ח","18:47","יהודי_קדום","קפה או לאכול כל בישול אם הכינם הגוי בשבת - שאם היה מכינם ביום חול כן היה מותר לנו.
וכמובן שמדובר בקפה ובבישול שאין בו משום בישול עכו"ם

אם נחוץ לכם אחפש ואביא מקורות בע"ה ובנ"ד.","233","","2266","True","True","False","","134","109.65.134.150","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55169","55101","האם מותר לברך או אסור לברך ?","22/02/18 18:50","ז אדר","תשע"ח","18:50","הודו_כי_טוב","האם דין זה כמו אוכל לא כשר ?","207","","2264","True","True","False","","168","79.178.11.230","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55171","55169","במוצ"ש לאחר שימתין "כדי שיעשו" ודאי","22/02/18 18:58","ז אדר","תשע"ח","18:58","יהודי_קדום","יברך. כנ"ל אבל כדאי לבדוק ההלכה.
לא הבנתי הקשר לאוכל לא כשר.","233","","2264","True","True","False","","107","109.65.134.150","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55172","55171","השאלה הייתה על קפה שהכין עכום","22/02/18 19:01","ז אדר","תשע"ח","19:01","הודו_כי_טוב","או כל בישול עכום אחר
לא על השבת","207","","2264","True","True","False","","203","79.178.11.230","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55174","55172","על קפה למדנו שאין איסור ולכן יברך","22/02/18 19:08","ז אדר","תשע"ח","19:08","יהודי_קדום","על בישול עכו"ם: אם אכל בישולי עכו"ם בשוגג אין זה העניין ודאי,
ואם אכל במזיד, איני יכול להעלות על הדעת יהודי עקום מחשבה שיאכל בישול עכו"ם ויברך ברכה אמיתית.","233","","2264","True","True","False","","118","109.65.134.150","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55261","55259","חזק וברוך! וכדאי לאור סיכום זה לחזור","27/02/18 15:34","יב אדר","תשע"ח","15:34","יהודי_קדום","על סימן קיג בילקוט יוסף שמותר לשתות קפה עכו"ם בלי חשש כלשהו.","233","","2259","True","True","False","","119","37.26.147.229","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55263","55261","ושמעתי על רב חשוב בחוץ לארץ","27/02/18 20:53","יב אדר","תשע"ח","20:53","סיפורים קצרים על הדף","שמעדיף לשתות קפה בבית קפה של גויים על פני בית קפה של יהודים מחשש שהכלים אינם טבולים","599","","2259","True","True","False","","64","176.12.206.149","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55269","55263","חיזוק למה ששמעתי","28/02/18 10:26","יג אדר","תשע"ח","10:26","אור חדש","שרבנים חשובים בחו"ל (לפחות באירופה וקהילות רבות באמריקה) לא גדולים בתורה כ"כ.
בעיית כלים לא טבולים אינה של המשתמש אלא של הבעלים (בפשטות) ואילו התר בישולי עכום בקפה כלל לא פשוט
לכן נראה שטעה בכך שהעדיף להחמיר בדבר שהיה מסתבר (למעיין) להקל והקל היכן שראוי להחמיר","458","","2258","True","True","False","","83","213.151.55.26","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55280","55263","והכלים בית קפה של גויים כן טבולים ??","28/02/18 14:49","יג אדר","תשע"ח","14:49","הודו_כי_טוב","","207","","2258","False","True","False","","185","79.176.180.220","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55281","55280","אתה קונה את הקפה לא את הכלי, הכלי","28/02/18 15:29","יג אדר","תשע"ח","15:29","יהודי_קדום","נשאר של הגוי ולכן אינו צריך טבילה.

לעומת זאת "אסור לאכול ולשתות בקיוסק או במסעדה ובבתי הארחה אם כלי הסעודה שמשתמשים בהם לא הוטבלו ולכן צריך להזהיר לבעלי המסעדות הנ''ל שיטבילו כליהם בלא ברכה"
(על פי . טהרת כלים, הרב משה פרזיס שליט"א - בהסכמת מרן עובדיה יוסף)","233","","2258","True","True","False","","129","109.65.134.150","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55282","55281","סליחה הרישא סותרת את הסייפא","28/02/18 15:40","יג אדר","תשע"ח","15:40","הודו_כי_טוב","גם בסייפא אני לא קונה את הכלים
ומשתמש בהם שימוש ארעי","207","","2258","True","True","False","","182","79.176.180.220","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55287","55281","איסור אכילה בכלי לא טבול","28/02/18 18:25","יג אדר","תשע"ח","18:25","אור חדש","כלל לא מוסכם על הפוסקים
ההבנה הפשוטה הינה שזו מצווה על ישראל הבעלים של הכלי וכלל לא עניין הנוגע לאיסור שימוש
כך מובן בפשיטות למה מותר להשתמש בכלי לא טבול של נכרי- שאין כלל בעיה של שימוש בכלי לא טבול אלא הבעיה הינה רק שהבעלים מבטל ה'עשה' של הטבילה.","458","","2258","True","True","False","","86","213.151.55.26","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55283","55282","אין סתירה: ברישא הכלים ברשות הגוי,","28/02/18 15:43","יג אדר","תשע"ח","15:43","יהודי_קדום","בסיפא הכלים ברשות ישראל - בעל הקיוסק - ואצלו השימוש בכלי לא ארעי כבר...
הנה מובא בעבודה זרה דף עה עמוד ב:
הלוקח כלי תשמיש מן העובדי כוכבים, את שדרכו להטביל - יטביל, להגעיל - יגעיל, ללבן באור - ילבן באור. השפוד והאסכלא - מלבנן באור. הסכין - שפה והיא טהורה.
=====
וכדאי לעיין שם עוד.

בית הבחירה (מאירי) מסכת עבודה זרה דף עה עמוד ב:
...כמו שיתבאר שטבילה זו צריכה בין לכלים חדשים בין לכלים ישנים כל שבאו מרשות גוי לרשות ישראל אלא משנה זו לא דברה בטבילה זו כלל אלא לגוף ההכשר ולא דברה בחדשים שהרי אין צריכים הכשר אלא בישנים ר"ל שנשתמש בהם גוי ואמר על זה את שדרכו להטביל יטביל...","233","","2258","True","True","False","","95","109.65.134.150","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55292","55287","דבריך לא סדורים ויוצרים אי הבנה","28/02/18 20:41","יג אדר","תשע"ח","20:41","יהודי_קדום","בלשון המעטה, הנה כך אתה כותב:
מהחלק הראשון של דבריך הכלי הוא של גוי ולכן מותר להשתמש בו גם אינו טבול
("...מובן בפשיטות למה מותר להשתמש בכלי לא טבול של נכרי- שאין כלל בעיה של שימוש בכלי לא טבול...)
מהחלק השני של דבריך אתה מתמיהה ביותר כשאתה קובע "...אלא הבעיה הינה רק שהבעלים מבטל ה'עשה' של הטבילה" - הבעלים?! הכיצד גוי מבטל עשה של טבילה???
ושמא שוב איני מבין?

שם, פרק ב סעיף כח:
"אותם בעלי חניות שמטבילים את הכלים הניקחים מן הגויים בכדי שלא יכשלו בהם אותם הקונים שאינם זהירים במצוות לא יפה עושים, מפני שאין טבילתם הועילה מאומה שהרי בשעה שהטבילם היו אותם הכלים פטורים מטבילה".","233","","2258","True","True","False","","110","109.65.134.150","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55293","55292","הסבר","28/02/18 20:47","יג אדר","תשע"ח","20:47","אור חדש","מהכלים של נכרי יש ראיה לכלי ישראל, כך:

אילו הבעיה בכלי לא טבול היתה שיש 'איסור בשימושו טרם טבילה' הרי שהיה צ"ל אסור גם בהיותו אצל נכרי שהרי זה דין בחפצא- כלי לא טבול אסור, אלא מאי, מוסכם על הכל שכלי גויים מותרים בשימוש ללא טבילה כלל ולמעשה לא שייך בהם טבילה- כי זה דין בגברא- בבעלים- שמצווה הוא להטביל הכלי
אם כן מבואר שגם אחר שקנה הבעלים הישראלי הכלי מהנכרי והתחדש בו דין ההטבלה נותרו הכלים בהתרם שהרי אין כלל דין איסור בהם אלא רק דין בבעלים להטביל, ולכן מי שאינו בעלים יכול להשתמש בהם ללא שום פקפוק, הרי להטביל לא מצווה ולהשתמש לא נאסר מעולם.

מקווה שכעת זה יותר מובן","458","","2258","True","True","False","","100","213.151.55.26","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55294","55293","איני יודע מהיכן אתה מלקט משפטים","28/02/18 21:07","יג אדר","תשע"ח","21:07","יהודי_קדום","ומצרפם כאן, אני כן יודע שדבריך מלוקטים ממקומות שאין עניינם אחד ואתה מביאם כאן בלי להבין.","233","","2258","True","True","False","","104","109.65.134.150","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55295","55294","הערתך לא מובנת","28/02/18 21:08","יג אדר","תשע"ח","21:08","אור חדש","נסה לנסח שנית מה בדיוק לא מובן לך במה שכתבתי","458","","2258","True","True","False","","111","213.151.55.26","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55296","55295","למד את הנושא ורק אז חזור לאשכול זה!","28/02/18 21:13","יג אדר","תשע"ח","21:13","יהודי_קדום","אם לא היית ירושלמי הייתי מלמד זכות של עד דלא ידע....","233","","2258","True","True","False","","119","109.65.134.150","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55297","55296","למדתיו בעיון","28/02/18 21:15","יג אדר","תשע"ח","21:15","אור חדש","הכוונה לא שקראתי ספר קיצורים של א' האחרונים אלא ממש עיינתי בסוגיה במקורותיה ומחלוקות הראשונים שבה ואח"כ גם בררתי דעת רבותנו האחרונים.
ממליץ מאד ללמוד כך את תורתנו הק'","458","","2258","True","True","False","","100","213.151.55.26","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55298","55297","כנראה אתה צריך לחזור על הלימוד 400 פעם..","28/02/18 21:17","יג אדר","תשע"ח","21:17","יהודי_קדום","ואז אולי... אולי...","233","","2258","True","True","False","","104","109.65.134.150","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55299","55298","שלח הערתך גם לרבנים הבאים:","28/02/18 21:26","יג אדר","תשע"ח","21:26","אור חדש","הרב מלמד שליט"א (אות ח')
הגרע"י זצ"ל הובאו דבריו כאן","458","","2258","True","True","False","","89","213.151.55.26","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55300","55299","היכן מצוות העשה הזו כתובה בתורה","28/02/18 23:24","יג אדר","תשע"ח","23:24","הודו_כי_טוב","סליחה על בורותי","207","","2258","True","True","False","","205","2.53.133.168","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55301","55300","היא לא ממש כתובה","28/02/18 23:26","יג אדר","תשע"ח","23:26","אור חדש","זה נדרש ע"י חז"ל מהציווי להגעיל את כלי מדין שהביאו הלוחמים משלל מדיין.

לפי חלק מהראשונים הדרשה גמורה (כפשט הסוגיה) ומחייבת דאו' להטביל כלי גוי שבאו לרשות ישראל.

לפי ראשונים אחרים הדרשה רק אסמכתא והחיוב רק דרבנן","458","","2258","True","True","False","","116","213.151.55.26","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55302","55300","בתורה היא כתובה במפורש:","01/03/18 07:15","יד אדר","תשע"ח","07:15","יהודי_קדום","במדבר פרק לא:
(כב) אַ֥ךְ אֶת־הַזָּהָ֖ב וְאֶת־הַכָּ֑סֶף אֶֽת־הַנְּחֹ֙שֶׁת֙ אֶת־הַבַּרְזֶ֔ל אֶֽת־הַבְּדִ֖יל וְאֶת־הָעֹפָֽרֶת:
(כג) כָּל־דָּבָ֞ר אֲשֶׁר־יָבֹ֣א בָאֵ֗שׁ תַּעֲבִ֤ירוּ בָאֵשׁ֙ וְטָהֵ֔ר אַ֕ךְ בְּמֵ֥י נִדָּ֖ה יִתְחַטָּ֑א וְכֹ֨ל אֲשֶׁ֧ר לֹֽא־יָבֹ֛א בָּאֵ֖שׁ תַּעֲבִ֥ירוּ בַמָּֽיִם:","233","","2257","True","True","False","","157","109.65.134.150","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55303","55301","המצווה כתובה בתורה!","01/03/18 07:17","יד אדר","תשע"ח","07:17","יהודי_קדום","הבא את כל הדעות ואל תנקוט בלשון מטעה שהפסוקים הם הם אסמכתא בלבד","233","","2257","True","True","False","","136","109.65.134.150","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55305","55302","לא לפי חז"ל","01/03/18 08:11","יד אדר","תשע"ח","08:11","אור חדש","וגם לא לפי כל יודעי דת ודין (מבינים בפשטות התורה הק')","458","","2257","True","True","False","","109","141.226.179.234","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב",""),new Message("55304","55303","היא נדרשת ע"י חז"ל","01/03/18 08:06","יד אדר","תשע"ח","08:06","אור חדש","והדרשה מספיק רחוקה וניתנת לדחיה עד שרבותנו הראשונים (לא כולם) כתבו שאין זו אלא אסמכתא בעלמא.

לטעון שזו מצווה מפורשת בקרא זו טעות ואף חמור מכך, כפירה בחז"ל שסברו שצריך לעשות כאן דרשה כדי ללמוד עניין זה.
למעשה הדבר החמור הינו אי ההבנה של הפרשה- שעוסקת בהגעלה מאיסור או טהרה מטומאת מת ואין לה דבר וחצי דבר בפשט עם טבילת 'קדושת ישראל'.

כתבתי שיש מחל' בדבר
כתבתי גם שהמעיין יראה שהדעה הפשוטה יותר הינה שאין כל איסור שימוש בכלי לא טבול למי שאינו בעל הכלי.
הבאתי לכך גם את הראיה (שגם מי שלא עיין בסוגיה יוכל להבין העניין).

מומלץ לעיין גם בסוגיות שנראות לך כפשוטות ביותר עוד מילדותך שמא לא לימדו אותך כראוי ואף רש"י הק' נראה שנהג כך בעצמו","458","","2257","True","True","False","","125","141.226.179.234","0","55097","עבודה זרה|לה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);