var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=5491;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","73"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","64"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","58")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("5491","0","מה הסברה ל"אין אשתו של אדם..."?","08/12/10 18:33","א טבת","תשע"א","18:33","שאינו יודע לשאול","ואמר רבי אלעזר ואיתימא רבי יוחנן אין אשתו של אדם מתה אא''כ מבקשין ממנו ממון ואין לו שנאמר {משלי כב-כז} אם אין לך לשלם למה יקח משכבך מתחתיך

למה דוקא העונש הזה על ה"עבירה" הזו?","48","","4896","True","True","False","","1024","192.118.11.120","0","0","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5492","5491"," ","08/12/10 20:07","א טבת","תשע"א","20:07","עציוני","אם לא תהיה לו אשה יש סכוי יותר טוב שהוא יוכל לחסוך כסף ולשלם ","159","","4896","True","True","False","","194","87.68.145.229","0","5491","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5498","5491","[ללא נושא]","08/12/10 21:09","א טבת","תשע"א","21:09","משיב מאורות דף היומי","אולי אשתו הוא הדבר היקר לאדם יותר מממונו. ואם אינו עומד בהחתחייבותו על ממון אחרים, נוטלים ממנו את היקר לו מכל.

כמו שרבא אמר לבר הדיא: על הכל אני מוחל חוץ מבת רב חסדא.","142","","4896","True","True","False","","258","85.130.130.141","0","5491","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5508","5491","עיין שטמ"ק אות ג","09/12/10 05:56","ב טבת","תשע"א","05:56","עציוני","המביא פירוש ולפיו מדובר באדם שהתחמק מתשלום בטענה שכל רכושו משועבד לכתובת אשתו.","159","","4895","True","True","False","","241","87.68.145.229","0","5491","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5503","5498","קצת מקורות","09/12/10 01:01","ב טבת","תשע"א","01:01","student","להגיד את האמת, אין לי מושג למה דווקא זה, לאחר שקצת בדקתי את העניין, מצאתי כי האמרה הקשה מוזכרת בעוד מס' מקומות בגמרא (ראה בסנהדרין כב ע"א וכן בראש השנה ו ע"א).
ובחידושי הריטב"א (חידושי הריטב"א ראש השנה ו ע"א) כתב כי:
סלקא דעתך אמינא הואיל ואמר רבי יוחנן אין אשתו כו'. פי' ע"כ ממון של נדרים קאמר דקרא בהכי כתיב אם אין לך לשלם וכו' וכדדרשינן בבמה מדליקין אימא בהאי עון דבל תאחר נמי אשתו מתה קמ"ל. פי' קמ"ל ולא באשתך חטא, וא"ת אם כן הא דרבי יוחנן היכי אתיא, וי"ל דהתם בשלא שילם כלל, וא"ת וכיון דעברו שלש רגלים עבר בבל תאחר עד היכן ממתינין לו לענוש את אשתו דהא כל יומא בעמוד ושלם קאי, וי"ל כל היכא שתבעוהו והוה ליה לשלם מתחלה ולא שילם במזיד, והיינו דאמר רבי יוחנן אלא אם כן מבקשין ממנו ממון ואין לו לפי שפשע ולא רצה לשלם בתחלה ועכשיו כשרוצה אין לו.

כלומר הריטב"א מזכיר את הגמרא בשבת לב ע"ב האומרת כי:
תניא, רבי נתן אומר: בעון נדרים מתה אשה של אדם, שנאמר אם אין לך לשלם למה יקח משכבך מתחתיך.
וראה דברי המהרש"א (חידושי אגדות מסכת שבת לב ע"ב):
בעון נדרים כו'. משמע ליה דאי משכבך ממש קאמר למה נקט ליה טפי מבשאר כלי הבית אלא על אשתו קאמר וא"כ אי כפשטיה דמיירי לעיל מיניה בערב בעד חברו שלוקח משל הערב בעד התשלומין הא ודאי דאינו לוקח את אשתו בתשלומין אלא ואין לו לשלם אנדרים קאי שאשתו מתה גם אין לו לשלם והיינו משום דלא היה ליה לנדור כמ"ש טוב אשר לא תדור משתדור ולא תשלם דהיינו אפילו באין לו לשלם ודו"ק:

וכותב בשו"ת הרשב"א חלק ג' סימן שמח:
דההיא דר' יוחנן ואי תימא ר' אליעזר, בשאינו משלם ודאי משמע, מדאמר: אין אשתו של אדם מתה אלא א"כ מבקשין ממנו ואין לו, מדקאמר: אין לו, משמע: דאינו נותן כלל, דמי שאין לו אינו משלם; וקרא נמי: אם אין לך לשלם, כתיב. ועוד: שאמרת: דהוא ליה לפרושי, ומאי קושיא, דכל שאמר מבקשין ממנו ואין לו, כבר פירש: שאינו משלם. ומהאי שאמרת: דפשיטא, ומאי קאמר: קא משמע לן; היינו: שהייתי אומר: דכל שאינו משלם בזמן שקבעת לו התורה, קרינא ביה: אינו משלם, שהרי אינו משלם בזמן שהיה לו לשלם, ולפיכך איצטריך למימר קרא דבכי הא, כיון שמשלם לבסוף, יהיה בו חטא על שעבר. ואשתו, בחטאו, כערב, או כמשכנו שמתמשכנות עליו, בששלם עליו, כבר נפטר הערב ונפדה המשכון, אבל כשאינו משלם, משתלם מן המשכון; ומי גרם שלא הבנת זה? וזה נראה לי פשוט וברור. והיינו נמי דקאמר: אימא בהאי עון נמי דבל תאחר, שאינו משלם בחטאו, אעפ"י שמשלם לבסוף, אשתו נמי מתה, כעל נדרים שאינו משלם כלום, קמ"ל; והנה דרשתי יפה יפה.

כלומר ממנו עולה כי האישה הינה המשכון או הערב המשתלם או משלם תמורת נדרו של האדם. וכל זאת כמובן בתנאים מסויימים מאוד שמסויגים מאוד ע"י הרשב"א.
וכן פירש המהרש"א, שכתב שעל אף שהתוספות בסנהדרין כותבים שמדובר בגזל, הרי שמדובר בנדר כמוזכר לעיל (מהרש"א חידושי אגדות מסכת סנהדרין כב ע"א).


אבל להודות על האמת לא הבנתי עדיין מדוע האישה ולא "איש בחטאו יומת".. אולי כי האישה ובעלה נחשבים לאחד "ודבק באשתו והיו לבשר אחד" ולכן היא המשכון של הבעל.
מקווה שלא סיבכתי יותר מאשר עזרתי...","177","","4895","True","True","False","","178","87.69.131.60","0","5491","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5523","5503","והנה הכניסו מאמר העוסק בכך","09/12/10 17:19","ב טבת","תשע"א","17:19","student","כאן","177","","4895","True","True","False","","140","87.69.131.60","0","5491","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5511","5508","עיקר שכחת: להשתמט אמר ואשתו מצדיקה דבריו","09/12/10 11:46","ב טבת","תשע"א","11:46","Almuaddib","ובכך ענה גם על השאלה איך ראובן חטא וזיגוד מנגיד. הפך את האשה לשותפה לפשע/שקר.","107","","4895","True","True","False","","160","212.25.82.194","0","5491","זבחים|כט ע"ב",""),new Message("5526","5523","רק שיש שם טעות ...","09/12/10 21:13","ב טבת","תשע"א","21:13","amdavid","ציטוט:
אין אשתו של אדם מתה אלא אם כן מבקשים ממנו ממון (שנדר לשלם או להקריב, או שגזל) ואין לו..
בנדר להקריב - אשתו לא מתה בעוונו, כמו שאומרת הגמרא בפירוש","175","","4895","True","True","False","","256","79.178.206.216","0","5491","זבחים|כט ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);