var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=54850;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","57"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","55"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("54850","0","דגלי לה מעיקרא","12/02/18 18:33","כז שבט","תשע"ח","18:33","אבי גרינבלט","רש"י "משעה שגילתה לו"
מדוע אין בזה חילול השם , הרי ביקשה ממנו שלא לגלות ?","539","","2277","True","True","False","","742","95.86.72.27","0","0","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54856","54850","מה שהבאת מרש"י הוא חלק מפירושו","12/02/18 20:08","כז שבט","תשע"ח","20:08","יהודי_קדום","המלא. בפירוש המלא יש שני מרכיבים והשלישי הוא צירוף שלהם:
1. הסבר הפשט: דגלי לה מעיקרא - משעה שגילתה לו: (מיד ממשיך ל 2.)
2. "אמר לה דעי שלא נשבעתי ולא אמרתי ב-אלהא דישראל אלא ל-אלהא דישראל" [1]
3.כל מטרתו של רבי יוחנן הייתה להציל נפשות מישראל! וכשמטרוניתא זו אינה מגלה את רכיבי התרופה יש בכך משום פיקוח נפשות של ישראל, ועל כן, היא נחשבת לאנס הבא להרוג, כנלענ"ד, ואם דבריי נכונים הרי שרבי יוחנן לא גרם לחילול השם, שכך מובא בשולחן ערוך יורה דעה הלכות נדרים סימן רלב סעיף יד:
"...מיהו אם הודיע להאנס מיד שיצא מאנסו שהיה לו תנאי בלבו ולכן יעבור על שבועתו, ליכא למיחש, הואיל והיה אנוס מתחילה..." .

ועוד מובא בשו"ע (שם):
"הנודר או הנשבע לאנס, לא הוי נדר ולא שבועה. לפיכך נודרים להורגים ולמוכסים אם הוא מוכס העומד בלא ציווי המלך, או שבא ליטול ממנו יותר מקצבתו, יכול לידור או לישבע כדי ליפטר ממנו.... וחושב בלבו יאסרו עלי רק היום, אף על פי שמוציא מפיו, סתם, וקיימא לן דברים שבלב אינם דברים - גבי אנס שרי".

[1]
בתלמוד הירושלמי מובא שהמטרוניתא התאבדה משום שסודה נתגלה וי"א התגיירה.

מעשה זה מובא גם במסכת יומא דף פד. ושם רש"י מפרש: "דמגלי לה מעיקרא - מההיא שעתא גלי לה: "לא נשבעתי לך כי כך אמרתי". ויש להבין שאמר זאת תוך כדי דיבור (ואגב, דף זה ביומא דומה מאוד לדף של היום בעניין חוליים ורפואות...).","233","","2277","True","True","False","","149","109.65.134.150","0","54850","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54892","54850","הסבר 'חילול ה' '","13/02/18 12:26","כח שבט","תשע"ח","12:26","אור חדש","שבועה בשם ה' משמעה ש'כפי שה' אמת כך דברי אמת' לכן מי שמכזב בשבועתו כאילו מעיד חלילה על הפך אמיתות ה'= חילול ה'.

אומנם כאן הבהיר ריו"ח מראש שבפרסום התרופה לא תתרחש כפירה באמיתת ה' שהרי לא נשבע על כך כלל באמת. לכן אין כאן 'חילול ה' '

לגבי 'גניבת דעת'
לכאו' אכן היה צריך לשאול כיצד התיר זאת לעצמו, אלא שנראה שסבר שהמטרונא עצמה תבין החשיבות שיש בפרסום התרופה שעולה בהרבה על הרווח הממוני שצפוי לה אם תשמור על המונופול על התרופה, נראה שאכן הצליח לשכנעה בכך ולכן לא היתה בעיה בהנהגתו","458","","2276","True","True","False","","96","213.151.55.26","0","54850","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54909","54850","סיכום נהדר נמצא בסעיף ב' של הרב המכריע","13/02/18 20:02","כח שבט","תשע"ח","20:02","יהודי_קדום","כאן.
יישר כוח הרב המכריע.","233","","2276","True","True","False","","90","109.65.134.150","0","54850","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54859","54856","אם כדבריך , מה הבעיה שנשבע בכל נוסח","12/02/18 22:24","כז שבט","תשע"ח","22:24","אבי גרינבלט","המטרה , להציל נפשות מישראל (מה שלא הוזכר כאן ופשוט שפיקוח נפש דוחה הכל ולא רלבנטי כלל חילול השם שבכל זאת הוזכר כאן ואולי פיקוח נפש לא היה כאן הענין).
מדוע אם גילה לה מיידית - אין זה חילול השם ואם לא היה מגלה לה , היה בזה חילול השם ?","539","","2277","True","True","False","","120","95.86.72.27","0","54850","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54861","54859","ראה בדבריי ציטוט משו"ע","12/02/18 22:35","כז שבט","תשע"ח","22:35","יהודי_קדום","","233","","2277","False","True","False","","112","109.65.134.150","0","54850","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54883","54859","'חילול ה' יש רק אם היא חושבת שעבר","13/02/18 11:22","כח שבט","תשע"ח","11:22","יהודי_קדום","על שבועתו אבל רבי יוחנן הודיע לה מיד באופן שהבהיר לה שלא באמת נשבע. ראה רש"י ד"ה חילול השם.

ביומא דף פד. רש"י מפרש: "דמגלי לה מעיקרא - מההיא שעתא גלי לה: "לא נשבעתי לך כי כך אמרתי",","233","","2276","True","True","False","","103","37.26.148.238","0","54850","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54863","54861","מי קבע שהיא מוגדרת כאנס ?","12/02/18 22:41","כז שבט","תשע"ח","22:41","אבי גרינבלט","אחרי שנתנה רפואה לרבי יוחנן , לא ניתן להגדירה "אנס".
היא רוצה לשמור על פרנסתה מה שלא הופך אותה ל"אנס" .","539","","2277","True","True","False","","104","95.86.72.27","0","54850","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54881","54863","לפי הצעתי היא 'אנס' ביחס לשאר חולי","13/02/18 11:13","כח שבט","תשע"ח","11:13","יהודי_קדום","ישראל מהם נמנעת התרופה, ובאמת לא כך ביחס לרבי יוחנן.","233","","2276","True","True","False","","86","37.26.148.238","0","54850","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54886","54883","אינך מרגיש בעייתיות בהנהגה זו ?","13/02/18 11:33","כח שבט","תשע"ח","11:33","אבי גרינבלט","היתה הבטחה שלא לגלות ולכן גילתה .
כל מה שקרה אחרי זה , אינו תואם את מה שנאמר לפני כן.
אם הגמרא העלתה את הבעיה של חילול השם ועדיין לא מובן לי הדבר","539","","2276","True","True","False","","95","81.218.144.99","0","54850","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54887","54886","סו"ס לא היתה הבטחה לא לגלות!","13/02/18 11:42","כח שבט","תשע"ח","11:42","יהודי_קדום","אין שום אפשרות להעלות על הדעת שרבי יוחנן נכשל בחילול השם.
לנו נשאר לברר איך עשה זאת. ברור שגם לי היה קושי ראשוני כשגילה הסוד, לכן התבססתי על רש"י כאן וביומא והצעתי דרך הבנה שיישבה את דעתי.
עדיף לי כך מלהישאר במחשבה שרבי יוחנן נכשל - בתקווה לשמוע יישוב טוב ומשכנע יותר משלי.","233","","2276","True","True","False","","109","37.26.148.142","0","54850","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54889","54887","חלילה מלחשוב על רבי יוחנן , יש"כ","13/02/18 11:47","כח שבט","תשע"ח","11:47","אבי גרינבלט","","539","","2276","False","True","False","","80","81.218.144.99","0","54850","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54901","54889","אשכול קודם","13/02/18 15:13","כח שבט","תשע"ח","15:13","דוד כוכב","בקישור זה.","125","","2276","True","True","False","","120","212.76.115.178","0","54850","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54907","54892","הסברך משכנע ויפה והוספת הסבר","13/02/18 18:39","כח שבט","תשע"ח","18:39","יהודי_קדום","על אי 'גניבת הדעת' מצויינים בעיניי!
יישר כוח!","233","","2276","True","True","False","","81","37.26.148.240","0","54850","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54906","54901","יישר כוח, נראים הדברים מכוונים לאמת.","13/02/18 18:35","כח שבט","תשע"ח","18:35","יהודי_קדום","","233","","2276","False","True","False","","94","37.26.148.240","0","54850","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54910","54907","חן חן","13/02/18 20:05","כח שבט","תשע"ח","20:05","אור חדש","","458","","2276","False","True","False","","48","213.151.55.26","0","54850","עבודה זרה|כח ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82674);