var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=54841;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","65"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","54")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("54841","0","האומנם סברו חז"ל שהגויים הם","12/02/18 12:17","כז שבט","תשע"ח","12:17","אור חדש","האומנם סברו חז"ל שהגויים הם כולם "רובעי בהמות ואנסים, רוצחי יהודים, גברים נשים וטף(שלא לדבר על ענייני ע"ז)?"

לכאו' זהו המסר העולה מהסוגיות האחרונות, כל בהמת נכרי הינה חזקת וודאי נרבעת (אחרת לא היו מחפשים לפוסלה מדאו' מימי מרע"ה) כל התייחדות עם נכרי או מסירת טיפול ביהודי להם אפי' בהשגחה זה כמעט וודאות של מסירתו להריגה כל עניין פעוט מייד הופך לסיבה למסיבה לע"ז.

האומנם היו הנכרים כ"כ מושחתים ורשעים בימי חז"ל, כולם היו מפלצות מקולקלות גם בענייני עריות וגם ברציחה מלבד קילקולם בע"ז?

ועוד שאלה, הייתכן שעקב הנ"ל סברו חז"ל שנכרי זה יצור נחות ומרושע, סוג של דמון-שד שבאינו ולבין היהודי אין ולא יכול להיות שום קשר חיובי?

אומנם נראה שהיו במהלך הדורות שסברו כנ"ל ואכן הגדירו את הנכרים כ'תת מדרגה מבחינת היותם בנ"א ביחס לישראל' וסברו שאכן כל התאורים המופיעים אצלנו מתארים את מציאותם האמיתית של הנכרים.

לעומתם היו מחכמי ישראל (התוס' החלו בכך) שהבחינו שבמציאות הנכרים שהם מכירים מסביבתם מאד שונים מהתאורים המפלצתיים של חז"ל, ממילא הסבירו בכך לעצמם את שינויי ההלכה שבין הדינים המפורשים בחז"ל לבין המנהג שנהגו בו במקומותיהם באומרם 'אך הגויים שלנו אינם...'

האומנם 'השתנו הטבעים' והנכרים שהכירום בעלי התוס' והמאירי אכן היו שונים מהותית מהנכרים שהכירו חז"ל? האם הנכרי שחקק כדי רביעה בבשר הוא המייצג או שמא דווקא כל אותם נכרים שמעולם לא ראינום בכך הם המייצגים את אוכלוסייתם?

נ"ל שכלל לא היה 'שינוי בטבע הנכרים' וגם בימי חז"ל נהגו בצורה שלא היתה רחוקה מאד מהנהגתם של מחוללי פרעות 'מסעות הצלב' של אירופה. ההבדל היה בעיקר בצורת התגובה למפגש עם תרבות זרה שנמצאת בעמדת ייתרון על היהדות במציאות.
גישת חז"ל היתה 'להגביה החומות' ליצור דמוניזציה לנכרים ולקוות שבכך יצליחו להגן על העם מההשפעות הרעות שלהם , בעיקר בתחום ע"ז (ולכן הכל מופיע במסכתנו) אך כמובן גם בהנהגותיהם הקלוקלות משל ישראל גם בשאר התחומים.
כמובן שלא סברו חז"ל שזו המציאות האמיתית אלא שרצו לחנך את העם למיאוס כלפי הגויים בתקווה שבכך יגנו עליהם, נראה שהדבר הצליח ואכן היה רגיל בין הנכרים לספר שאצל היהודים 'זבוב שנופל ליינם זורקים אותו ושותים היין אך אם גוי יגע בו שופכים אותו שמאוס בעיניהם יותר מזבוב', כמובן שכמים הפנים וכו' והאיבה היתה הדדית, דבר שבעצמו שימר על ה'חומות'. אומנם גם לפי חז"ל היה נדרש הדבר רק עד שיגיעו הימים שעליהם נא' 'אז אהפוך אל עמים שפה אחת' - ואז יתברר לכל שבעצם כל הנכרים אינם אלא 'גרים גרורים' ולא הפיכת שולחן לב"א יהיה כאן אלא סה"כ גילוי טבעם של אותם נכרים עצמם. אלא שכל זה לעת"ל אך בימי המאבק 'חומות השנאה' היו תשובת חז"ל.
אומנם יכלו החומות להועיל רק למשך תקופה קצרה ולעם היושב בארצו כאשר אינו נתון לגמרי תחת עול הנכרים (כתקופה של סוף בית שני) אך ברגע שיוצאים לגלות התברר שחיזוק האיבה והמיאוס אינם רצויים עוד.
שיקול חדש תפס את הבכורה 'משום איבה התירו'
הגנה ע"י מיאוס ודהומניזציה ניתנים כאמור להעשות כאשר העם מחד לא מכיר מספיק נוכרים נורמטיביים (אזרחים שאינם חיילים) וכן יכול להתקיים בבידוד מדיני מהם.
ברגע שהחיים בגלות ביטלו את שני העניינים הנ"ל הגישה היתה צריכה להשתנות- כעת לא עוד מנסים לעורר איבה ושנאה כלפי הגויים אלא שומרים על יחסי שלום עימם ואף תומכים בהם כשאפשר מהכרתנו שהצלת ישראל תלויה בחוזק הממלכה שבה הם שרויים.
כמובן שהיה בכך סכנה גדולה- ה'חומה' הוסרה וממילא ההשפעות הרעות של הנכרים החלו לשטוף את ישראל אך לאורך הדורות התברר שגם ביחסי כבוד הדדיים ניתן לשמר את אמונת ישראל ולא רק שלא הושפעו עוד לרעה אלא שאף הצליחו לתקן רבות מהנהגת השכנים הנכרים שלמדו ממעשיהם, מממילא התברר שאכן לא גלו ישראל אלא להרבות גרים וללקט נצוצות- שזה המעשה המביא לנבואת צפניה.","458","","2271","True","True","False","","959","213.151.55.26","0","0","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54848","54841","דברים שאינם נכונים","12/02/18 17:08","כז שבט","תשע"ח","17:08","אליעזר מ ש","1]אם חז"ל אמרו שהגויים שבזמנם חשודים על משכב בהמה וכו', הרי שזו הייתה המציאות של הרוב מבין הגויים עובדי האלילים, להוציא את חסידי אומות העולם,שלא עבדו עבודה זרה ,והשתדלו לקיים מצוות בני נח ,ושחז"ל מתייחסים גם אליהם .
2]כמו כן, דבריך על חז"ל שהם כביכול לא סברו שזו המציאות האמיתית, ורק אמרו כך לעם ישראל ,כדי לחנכם למיאוס כלפי הגויים , הם דברים שמבזים את האמת . ולא ייתכן לומר כך.
3] השינוי בגויים - ברוב הגויים כנראה - מזמן המשנה לזמן הראשונים. קשור להתפשטות הנצרות באירופה , והאסלאם בצפון אפריקה, ובארצנו , ובמזרח. הגם שהנוצרים הקטולים ועוד,הם סוג של עובדי עבודה זרה[הגם שהם מאמינים באל אחד - האב שבשמיים , הם מאמינים ב"שילוש", או ב"אלוה בלבוש בשר" , או בפולחן "קדושים"ותמונות ופסלים למיניהם, או בתפילה גם לישוע הנוצרי כ"ממוצע"בינינו ובין הבורא . ולפי אמונתנו, אלו צורות של עבודה זרה או עבודה זרה בשיתוף] חלה התקדמות מוסרית יחסית, אצל חלק ניכר מהם, בעניינים מסויימים,הגם שחלק ניכר מהם רדפו את עמינו . לדוגמא , לאחר שרומא קיבלה את הנצרות,הם הפסיקו את משחקי הדמים [בקולוסיאום בעיר רומא ,בסירקוס מקסימוס, ובעוד סירקוסים,]בין בני אדם, ובין בני אדם וחיות טרף , והשאירו רק משחקים כאלה בין חיות טרף לחיות טרף
4] עוד הוא כתב:"ועוד שאלה הייתכן שעקב הנ"ל סברו חז"ל שנכרי זה יצור נחות ומרושע ,סוג של דמון שד שבינו לבין היהודי - אין ולא יכול להיות שום קשר חיובי". ובכן, התשובה לשאלה זו , היא שחז"ל לא סברו כך . שהרי במשנה מסכת סנהדרין כתוב:"לפיכך נברא אדם יחידי, כדי שלא יאמר אדם לחבירו:אבא גדול מאביך" ובמסכת בבא קמא דף ל"ח אומר היה רבי מאיר, שאפילו גוי ועוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול...[ומוסבר שם שהכוונה שצריך לכבדו הרבה,יותר משאר נכרים] שנאמר:"ושמרתם את חוקותי ואת משפטי אשר יעשה אותם האדם וחי בהם"- כהנים לווים וישראלים, לא נאמר , אלא:"האדם",הא למדת שאפילו גוי ועוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול. ומסקנת הגמרא ,שעוסק בתורת שבע מצוות של בני נח. וב"תנא דבי אליהו":מעיד אני עלי את השמים ואת הארץ אחד איש ואחד אשה, אחד עבד ואחד שפחה, אחד ישראל ואחד עכו"ם, [נכרי] הכל לפי מעשה שעושה, כן שורה עליו רוח הקודש. ומכאן,שאם יש תיאורים קשים בחז"ל על הנכרים, הם מתייחסים לחלק ניכר מן הנכרים, שלפי מעשיהם, היו ראויים -אכן- לתיאורים הללו, ולא לכל הנכרים .והנכרי מעל הבהמה ,כי,אדם - חי ונדון , בהמה ,לא חיה ולא נדונית - כי אין לה בחירה חופשית . ובמסכת סנהדרין בתלמוד ,דעת רבי יהושע שחסידי אומות העולם יש להם חלק לעולם הבא . לסיכום , היחס לנכרים בחז"ל הוא , שיש שתי מדרגות רוחניות במין האנושי:1] דרגה השייכת לכללות כל בני האדם , שיש להם תבונה מעל החיות ובחירה חופשית ,וחייבים לקיים מצוות בני נח , ומי שמקיימן נקרא:"חסיד אומות העולם" ,ומי שלא מקיימן נקרא מ"רשעי אומות העולם" .[גם ברשעי האומות יכולים להיות כמה דרגות , וברור שהתיאור הגרוע מאד מתייחס לגויים שהבילוי העיקרי שלהם לראות דם נשפך , ב"שעשועים'' למיניהם , או שרדפו קשה מאד את עמינו . או שהיו די אכזריים,מתחת למעטה התרבותי שלהם. (הרי גם בתקופה המודרנית יש כאלה , ומה תאמר למשל על זה שלאחר שישראל הפציצה את הכור הגרעיני העירקי - [בשנת תשמ"א 1981] כמעט כל האומות גינו את מדינת ישראל , כולל ארה"ב והולנד? הרי שליט עירק אמר במפורש שרצונו לחסל את ישראל ,ומה יכול להיות יותר מוצדק מאשר שישראל תפציץ את הכור שלו, ממש לפני שהתחיל לפעול? - זו עוד דוגמא שמראה שגם בימינו יש הרבה רוע בקרב הרבה מן הגויים , רוע וצביעות , מתחת למעטה התרבותי שלהם . אמנם אנו מקוים שהמצב ישתפר ונזכה בקרוב לחזון אחרית הימים של צדק עולמים ושלום בעולם. זה יהיה כנראה לאחר שחלק מן הגויים יאבדו ברעתם הרבה והשאר ישארו וכו' וייטיבו דרכיהם וכו' וכתוב [ישעיהו ] "לא ירעו ולא ישחיתו בכל הר קדשי כי מלאה הארץ דעה את ה' כמים לים מכסים".]2] עם ישראל שהם בדרגה רוחנית יותר גבוהה .וקבלו את כל המצוות וכל התורה .","610","","2271","True","True","False","","189","62.219.62.182","0","54841","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54851","54841",">>>","12/02/18 18:42","כז שבט","תשע"ח","18:42","אבי גרינבלט","באשר לשופכי דמים ,קצת קשה שלא להיזכר מה היה הרבה שנים אחרי שנכתבו דברי חז"ל, אך לפני 70-80 שנה כאשר גויים "מתורבתים" ("תרבות אנשים חוטאים") סייעו בידי הנאצים ימ"ש לרצוח יהודים ואילולא שעזרו ולעיתים אף עלו בשנאתם והצטרפו בשמחה (לא פחות) , האובדן היה קטן הרבה יותר.

ברור שישנם רבים באוה"ע שודאי אינם כאלה אך חז"ל ראו בעיני רוחם את שנאת ישראל.
לגבי שאר החוליים , ברור שהעולם הפך להיות תרבותי יותר אך עדיין בימינו ישנן חברות אנושיות החולות במחלות הנפש הנוראיות הללו. לנו בהחלט קשה לתפוס מציאות שכזו כיוון שאנו זוכים לחיות בחברה יהודית ואנושית שתופעות כאלו לא בנמצא.
גם אצלנו (יד,ב) כבר הובאו הדברים שלא בכל מקום חששו לחוליים הללו.","539","","2271","True","True","False","","114","95.86.72.27","0","54841","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54854","54841","בתלמוד הגויים נקראים 'בני נח' וזה מכובד","12/02/18 19:00","כז שבט","תשע"ח","19:00","אליעזר מ ש","היחס לגויים הוא, שרובם היו עובדי אלילים, והיה חשש סכנה ליהודי להתייחד עמהם ,ומידות רעות ומשכב בהמה וכדומה היה מצוי ביניהם. [לא כתוב שכולם היו נוהגין כך אלא שזה היה מצוי ביניהם] ומצד שני, חז"ל מזכירים בכמה מקומות ,גויים חסידי אומות העולם ,או חכמי אומות העולם שהרואה אותם מברך וכו' . וכן מוזכרים במקורותינו וגם במקורות חוץ ,גויים שהיו נוטים ליהדות ולאמונת הייחוד ולמידות נכונות , וזה היה ידוע וחלקם היו באים לבית הכנסת ונקראו יראי ה'. וגם חלק מהאצולה הרומית כיבדה את היהדות והיהודים . וכל זה היה ידוע .","610","","2271","True","True","False","","146","62.219.62.182","0","54841","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54849","54848","לא הצלחתי לקרוא מעבר לשתי שורות","12/02/18 17:12","כז שבט","תשע"ח","17:12","אור חדש","הכתיבה שלך ללא רווחים ופסקאות לא מאפשרת לי להתייחס לדבריך כראוי.

אני מקווה שכללת בדבריך ראיות לשיטתך וסתירות לשיטתי ולא הכנסת טיעונים שנשענים רק על משאלות ליבך, אליהם כמובן לא אתייחס כלל גם בעתיד","458","","2271","True","True","False","","98","213.151.55.26","0","54841","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54852","54851","התייחסות לדברים","12/02/18 18:48","כז שבט","תשע"ח","18:48","אור חדש","ראה כאן הסרט הנחשול וקרא הספר 'בעל זבוב'. התאוריה אומרת שבחברה אנושית הלחץ החברתי עלול להוביל את הפרטים למחוזות שלא היו מגיעים אליהם לבדם לעולם. כך זה במחקר אצל הגויים, להם ברור שכפרטים הרוב המוחלט לא מגיע לכך.
אצלנו ההלכות דנות בפרטים שנמצאים בקשרים יומיומיים עם ישראל והדבר חריג.

גם בחינה של דברי חז"ל עצמם מראה שאין מקור לקביעות ביחס לנוכרים (סלח לי על אי קבלת מקרים פרטיים וחריגים כמקור) וכן שנעשתה כאן דמוניזציה מכוונת שאף מתעלמת מדוגמאות סותרות רבות בתנ"ך ובחז"ל עצמם (לכן כל הקושיות הלא מתורצות באמת)","458","","2271","True","True","False","","108","213.151.55.26","0","54841","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54853","54852","אקטואליה","12/02/18 18:57","כז שבט","תשע"ח","18:57","אבי גרינבלט","מדוע כה חשוב לפולנים שלא יחברו אותם עם מחנות ההשמדה ?
עדיף לשבור את המראה.....
למרות הנחשול ובעל זבוב , השנאה קיימת בפנים ומתפרצת כאשר התנאים מאפשרים .
אולי ריכוז הדברים אל מסכת אחת יוצר רושם של דה הומניזציה .
האכזריות הגויית התפרצה פעמים רבות ולא באופן חריג לצערנו ובכל תקופה תרבותית יותר או פחות.
מתוך הלב היהודי שיודע להוקיר תודה למי שעמד לצדנו חולקו כ 30000 אותות לחסידי אומות העולם.

הנושא מן הסתם רחב ועמוק ואין אני בא חלילה לחלוק על הדברים אלא להשתתף בדברים החשובים שציינת.","539","","2271","True","True","False","","119","95.86.72.27","0","54841","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54857","54853","אם כבר אקטואליה","12/02/18 20:12","כז שבט","תשע"ח","20:12","אור חדש","השבוע יצא לי לראות תמונה של חילים נאצים שהאמריקאים הראו להם תמונות של מחנות השמדה, לפחות חלקם נראו שהגיבו בזעזוע למראות.
וכן שמעתי מומחית שסיפרה שהמחנות השמדה הוקמו בגלל שתי סיבות, אחת שהיה חבל על התחמושת שבוזבזה על ירי ביהודים ושניה שהחיילים שהשתתפו במבצעי הרצח סבלו מבעיות נפשיות בעיקבות המעשים עד כדי שהוורמאכט הבין שלא ניתן להמשיך עוד ברצח ע"י חיילים ונאלץ לעבור להשמדה בגזים.","458","","2271","True","True","False","","126","213.151.55.26","0","54841","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54855","54854","אדרבה","12/02/18 19:59","כז שבט","תשע"ח","19:59","אור חדש","מס' המקורות לסתירת הכללים של מסכתנו, הקובעים שחזקת נכרי להיות רובע, אנס, רוצח ואדוק בע"ז רבים מספור.
בכ"ז ההלכה במשנה הינה כדוגמאות הבודדות להחמיר.

שאלתי כיצד זה מתיישב עם שאר המקורות וההלכות שיש לנו במסורת ביחס לנכרים?

תשובתי היתה שהמתואר במסכתנו זה נסיון חריג ליצור יחס דמוניזציה לנכרים כאשר המגמה הינה למנוע את השפעתם המזיקה על ישראל שהיו כבושים תחת ידם באותה עת בא"י. כמובן שבמצב שיד ישראל תקיפה עליהם יש דינים אחרים לנכרים ול'גרים תושבים' שבהם אף יש יחס חיובי מאד.

מהנ"ל הסברתי את שינויי הדינים וההגדים השונים כפי שנפסקו ונאמרו בתקופות שונות","458","","2271","True","True","False","","119","213.151.55.26","0","54841","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54874","54855","זה מתיישב פשוט - רוב ומיעוט (קטן-כנראה)","13/02/18 10:13","כח שבט","תשע"ח","10:13","אליעזר מ ש","הרוב היו עובדי אלילים וחשודים על דברים גרועים ביותר, והמיעוט היו חסידי אומות העולם או חכמיהם או נוטים ליהדות.","610","","2270","True","True","False","","158","62.219.62.182","0","54841","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54865","54857","אכן כדבריך ועוד...","12/02/18 22:48","כז שבט","תשע"ח","22:48","אבי גרינבלט","בעיקר בארצות הבלטיות בהן הליטאים/אוקראינים ושאר הבזויים שבעמים , איבדו את שפיות דעתם (או שכנראה אין בהם דעת כלל עד ימינו...) ונדרשה כמות אלכוהול עצומה על מנת לאפשר להם להמשיך ולרצוח בלי "שיסבלו" מזה.
(ניתן לקרוא קצת על היחידות שהיו אחראיות על מעשי הרצח בארצות אלו - איינזצגרופן)","539","","2271","True","True","False","","183","95.86.72.27","0","54841","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54885","54874","וכיצד נקבע רוב זה?","13/02/18 11:31","כח שבט","תשע"ח","11:31","אור חדש","הרי מדובר ב'רובא דעלמא' שהינו 'ליתא קמן'?
אם נבדוק את המדגם מתוך התנ"ך רוב הפרטים לא מוזכרים בכך (אחר דור המבול, סדום וחשות' אכן נכחדו, לכן מי שנותרו לא היו כאלה) כמופיע בסוגיותינו.
גם בסיפורים של חז"ל ויחסיהם עם הנכרים לא ניכר שהיו הרוב מפלצות ולמעשה לא זכורה לי אף דוגמא אחת לא' שהיה בו שלשת העניינים גם יחד (אולי טיטוס אך זה היה ארוע מיוחד של גאות ברגע שחשב שניצח את עצמו ח"ו).
בכ"מ דיני המשנה לא מתבססים על שום דבר- ראה בגמ', אלא מתקבלים כהנחה שיש רק לברר כיצד מתיישבת עם כל הסתירות הרבות בתנ"ך וחז"ל, זה שלא הצלחנו להפריך המשנה לא אומר שהדבר הוכח, אם כן מניין לקחו בעלי המשנה את מקור דינם?
לכן כתבתי שאין זאת אלא שלא מממציאות לקחוהו אלא מסברתם כיצד יש להגן חינוכית על עמ"י מהנכרים והשפעתם, לכן גם ברור כיצד יכלו האמוראים בבבל ובעלי התוס' באשכנז לפסוק אחרת- היה הדבר תלוי בעניין חינוכי והרי קיי"ל ש'חנוך לנער עפ"י דרכו' וממילא אין הכרח לנהוג בענייני חינוך באופן שווה בכ"מ, זאת בניגוד להלכה שמקורה במצווה תורנית שחיובה לא משתנה בד"כ בכזו קלות ובלא הוכחה שאכן במקור המצווה כללה דין אחר למציאות שונה.","458","","2270","True","True","False","","100","213.151.55.26","0","54841","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54963","54885","ידוע בהסטוריה ...","15/02/18 16:53","ל שבט","תשע"ח","16:53","אליעזר מ ש","שרוב הגויים בזמן המשנה היו עובדי אלילים ורק מיעוט היו חסידי אומות העולם .
2] אמרו שהם חשודים על עריות ומשכב בהמה. אין הכרח לומר שהכוונה שכולם היו נוהגים כך, אלא שהיה מצוי ביניהם .
3] המאירי מסביר ,שהדתות האליליות שהיו לגויים, שבני ישראל גרו ביניהם בימים ההם , לא אסרו על משכב בהמה , וזה הטעם שהיו חשודים על כך.(ולגבי עריות בכלל, ידוע בספרי ההסטוריה של הרומים על הפריצות של חלק ניכר מהם .)
4] הדוגמאות הקיצוניות של נכרי שבא על אווזה ואחר כך אכל אותה, אין הכרח לפרש שכוונת הגמרא שהיו רובם נוהגים , אלא שלפעמים היו הדברים מגיעים לכך.
4] והיה אסור להתייחד עם הנכרים כי היו חשודים על רציחה. זה גם בגלל שנאת ישראל , וגם בגלל המוסר הירוד, או חוסר המוסריות שהיה בדתות האליליות שהיו להם אז.","610","","2268","True","True","False","","166","62.219.62.182","0","54841","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54964","54885","[ללא נושא]","15/02/18 16:54","ל שבט","תשע"ח","16:54","אליעזר מ ש","","610","","2268","False","True","False","","140","62.219.62.182","0","54841","עבודה זרה|כח ע"א",""),new Message("54966","54963","תוכל להסביר במה אתה חלוק עליי?","15/02/18 16:57","ל שבט","תשע"ח","16:57","אור חדש","ולנמק הסיבה שבגללה נראה לך שדעתך עדיפה על שלי?

אני כבר לא מצליח לעקוב אחרי התגלגלות העיניינים","458","","2268","True","True","False","","78","213.151.55.26","0","54841","עבודה זרה|כח ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);