var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=5478;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","58"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","56"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("5478","0","לחנוכה, "חשד בהדלקת נר חנוכה"","08/12/10 08:12","א טבת","תשע"א","08:12","דוד מקובר","","181","pdf","4901","False","True","False","","1027","84.228.196.137","0","0","שבת|כג ע"א","0-pdf"),new Message("5493","5478","שאלות","08/12/10 20:16","א טבת","תשע"א","20:16","משיב מאורות דף היומי","א. כל דבריך מתבססים על כך:

ולכן צריך לומר. שתקנת חז"ל להדליק נר חנוכה משום פרסומי ניסא, היתה שחיוב
ההדלקה יעשה בצורה שהרואים יבינו שההדלקה היא אך ורק לצורך מצוות נר חנוכה,

וזה גופא צ"ב. מה פתאום לתקן תקנה כזו?

ועוד שאם אין רואים מניח על שולחנו ודיו, ואיך נוצרים שני גדרים במצוה אחת?

בגמ' כתוב משום חשדא איך אתה מסביר את זה?

וכתבת: לא בגלל שיחשדו בבעל הבית שאינו מדליק נרות חנוכה, אלא שזה פסול בהדלקה אם לא ברור שהודלקו הנרות בבית זה.

אתה לא מסביר למה חז"ל החליטו לפסול הדלקה כזו. ומה זה קשור למצות הדלקת נר חנוכה.

תשובות על הכל בקובץ מצורף.","142","doc","4901","True","True","False","","237","85.130.130.141","0","5478","שבת|כג ע"א","0-doc"),new Message("5495","5493","[ללא נושא]","08/12/10 20:36","א טבת","תשע"א","20:36","דוד מקובר","הצורך לתקן הדלקת נר חנוכה בצורה כזו נובע מכך שבשעת ההדלקה בין כה וכה כולם מדליקים נרות שזה היה אמצעי התאורה היחידי בזמנם, ולכן כדי לפרסם את הנס היה צורך לקבוע תנאי הדלקה כאלו שיבהירו שהנר הזה הוא נר חנוכה ולא תאורה.

הדין שמניחו על שולחנן ודיו לא מעיקר התקנה שתקנו חז"ל בזמן הנס. אלא הדין הזה נוצר לאחר מאות שנים כאשר היו בגלות בבל, והיתה סכנה להדליק את נר חנוכה במקום שקבעו חז"ל בפתח החיצוני של הבית.

הכוונה שמאחר ואנשים חשדניים, כמו שראינו בפאה, הרי כמו שהתורה חייבה מסיבה זו להניח פאה דווקא בסוף שדהו, גם כאן קבעו חכמים כחלק מתנאי ההדלקה שיובהר שבבית זה מדליקים לפרסום הנס.","181","","4901","True","True","False","","253","84.228.196.137","0","5478","שבת|כג ע"א",""),new Message("5496","5495","קושיות","08/12/10 20:46","א טבת","תשע"א","20:46","משיב מאורות דף היומי","א. לא מובן, דבזמן ההדלקה אף לא מדליק נר בחוץ אלא בפנים. ואין סיבה להתבלבל.

ב. הדין דבשעת הסכנה כתוב בברייתא כחלק מגדר המצוה.

ג. צריך להסביר בשביל מה לפרסם את הנס? זה מצוה כמו כל המצות! ולמי לפרסם אותו ליהודים חילוניים שלא יודעים על חנוכה? עדיין לא היה. לגויים? פשוט שלא.

ועוד שאלות:
א. צ''ב הדין דכבתה אין זקוק לה, דהרי לא התפרסם הנס, וחיוב ההדלקה לא היה צריך לפקוע עד הפרסום בסוף, כעין גדר מצות פו''ר, דחייב לעסוק בפו''ר עד שיש לו בן ובת ב''ק. וע' בה''ל ס' תרע''ג דהפרסום הוא רק בשעת ההדלקה, וזה גופא צ''ב גדר החיוב, וביותר צ''ב לדעת הרא''ש [הנפסק בשו''ע] שצריך שבשעת ההדלקה יהיה בה שמן הראוי לחצי שעה, דזמן ההדלקה קובע בשעת ההדלקה את קיום המצוה, למה כבתה אין זקוק לה, הרי זמן ההדלקה מעכב במצווה.
ב. מדיני ההדלקה היה צריך להיות דווקא במקום שבו הפרסום יותר גדול, במקומות שיש בהם הכי הרבה עו''ש, והדין הוא להיפך צריך דווקא פתח הבית, ולא מקום שיש בו רבים דווקא, ואפ' אם יותר אנשים רואים את הנרות שבחלון ויש לו פתח לרה''ר שממנו יש פחות רואים, חייב להדליק דווקא בפתח.
ג. צ''ב למה מי שאין לו בית פטור מהדלקה, [כדמשמע מהפוסקים ע' לשון הרמב''ם ותוס' סוכה מו' א' וכדמבואר בהלי''ש שצריך גדרי בית להתחייב בהדלקה, כגון ד"א], ועוד שמעה''ד אם יש הרבה אנשים בבית אחד, עיקר החיוב הוא רק על הבית, ועוד שמדליקין בביתו אפ' שבמקום שנמצא עדיין לא חנוכה וכו' יצא. וצ''ב, א. דדין זה ממעט בפרסום, ב. מניין גדר מחודש זה דהחיוב הוא על הבית ולא על כל אחד שדר בבית לחוד כמו בשאר מצוות.
ד. בית שיש לו שני פתחים בשני רוחות, חייב להדליק בשניהם מפני החשד. וצ''ב הרי יש איסור [מה''ת או מדרבנן], לחשוד כל יהודי, וכאן יש שני רוחות ויש לתלות שהדליק ברוח השנייה, ועוד האם יתכן חיוב של מצוה בגלל העוברים על האיסור לחשוד. [אפ' לפי פסק הרמ"א שמדליק את השני בלי ברכה]. ועוד שמברך ברכת הרואה על נר של חשד. הלי"ש. ועוד קשה דהרי זמנה כל הלילה ולמה לחשוש שלא הדליק.
ה. צ"ב לשון הגמ' והרמב"ם חצר שיש בה שני פתחים צריכה שני נרות, משמע שהחשד עושה חיוב בעצם המצווה, שהחצר צריכה שתי נרות, ולא שחייב האדם להדליק שתי נרות, כמ"ש בדין אורח כתב אם היה לו בית בפני עצמו אע"פ שמדליקין עליו בתוך ביתו צריך להדליק בבית שהוא בו מפני העוברין.","142","","4901","True","True","False","","199","85.130.130.141","0","5478","שבת|כג ע"א",""),new Message("5497","5496","המשך הקושיות","08/12/10 20:46","א טבת","תשע"א","20:46","משיב מאורות דף היומי","ו. צ''ב א. סתירת הדינים מביה''כ שיש לו שני פתחים בשני רוחות, שאין חשד אם עובר בפתח אחד ואינו נכנס, כי אומרים שנכנס בשני, ומאי שנא כאן בנ''ח דלא אמרינן הכי. ב. למה הגמ' והראשונים לא הקשו סתירה גדולה זו.
ז. צ''ב למה בדין דכבתה אין זקוק לה אין חיוב להדליק שוב בגלל החשד, ולכא' יותר חמור חשד זה שלא רואים נר בכלל, מבית שיש לו שני פתחים והדליק רק בפתח אחד של הבית. קושית הבית הלוי עה"ת.
ח. צ''ב מקור המסורת דכלל ישראל דגם לשיטת הרמב''ם [כפסק הרמ''א] נשים ובנות לא מדליקות אם הבעל מדליק, וצ''ב מקור מנהג זה, דהרי נשים חייבות בנ''ח.
ט. צ''ב גדר הפרסום במצוות נ''ח, [המבואר ברמב"ם שהחיוב להדליק דווקא על פתחי הבתים להראות ולגלות הנס, וברש"י שבת כא' ב' שחייב להדליק בפתח החצר בגלל פרסומי ניסא, ובתוך כ' אמה משום פרסום הנס], דהרי גם אם הוא במקום לבד [ללא בני אדם אחרים כלל], הוא חייב להדליק נ''ח גם ללא שום פרסום, וכן בשעת הסכנה מניחו על שולחנו ודיו, וכן באין לו פתח לרה''ר כלל חייב להדליק בפנים, וצ''ע דמניין לשני חיובים שונים במצוה אחת, שאם הוא לבד, חייב להדליק אפ' בלי פרסום, ואם יש רואים חייב בדין השני להדליק כדי לפרסם.
י. בעיקר גדר הפרסום צ''ב מניין גדר פרסום דווקא במצוה זו, ולמה אין חיוב לפרסם מצות שופר ופדיון הבן. ואם תאמר שיש פרסום דווקא בניסים, [כדמשמע בגמרא ברכות יד' א' שגדר פרסום הנס דחנוכה ומגילה הוא אחד, מזה שאסור להפסיק בקריאת הלל ומגילה משום פרסום הנס, וכדמשמע בשבת כד א' שיש להזכיר עה"נ בחנוכה בבהמ"ז בגלל פרסום הנס], יל"ע מהו גדר פרסום הנס בארבעה כוסות ובקריאת מגילה ונ"ח.
יב. צ"ב שרק בנ"ח הגמרא בשבת כג' א' מחפשת מקור שחוששים לחשד, הרי בכל הש"ס חוששים לחשד, ולא מביאים מקור לזה, כגון באיסור לעבור כנגד פתח בית הכנסת ברכות ח' ב'.
יג. צ"ב שלא הוזכר כלל הנס דנצחון המלחמה ואינה משפיע ואינו נהוג לקיים חג על לאומיות, כי זה לא קשור לדת, וכן נס השמן לא הציל את כלל ישראל, ולא התבאר מספיק.
יד. צ"ב למה מפרסמים הרי פשיטא דלא לגויים וצ"ב לחדש חיוב רק למי שאין שומר תו"מ דפשיטא דלא מחדשים מצוה עבורם.","142","","4901","True","True","False","","230","85.130.130.141","0","5478","שבת|כג ע"א",""),new Message("5499","5496","[ללא נושא]","08/12/10 21:20","א טבת","תשע"א","21:20","דוד מקובר","אתה שואל מהרמב"ם שאומר שאכסנאי שמדליקים עליו בביתו ויש לו פתח נפרד, צריך להדליק מפני החשד. אכן אתה צודק, וזו באמת דעתו של הרמב"ם. אולם אני לכל אורך המאמר, מתייחס לטור ושו"ע, והקושיות עליהם. ואכן דעתם לא כך, אלא השו"ע כותב בפרוש שאכסנאי, רק אם לא מדליקים עליו בביתו ויש לו פתח נפרד חייב להדליק, ואילו אם מדליקים עליו בביתו, אינו חייב אפילו אם יש לו פתח נפרד,

ואכן הנו"כ שואלים עליו, למה לא ידליק מפני החשד. ומוכח כפי שתירצתי את שתי השאלות הקודמות על השו"ע, שמי שלא חייב להדליק, אין מחייבים אותו להדליק מפני החשד. אלא החשד הוא רק סיבה במי שחייב להדליק, כיצד להדליק שיהיה ברור לכל הרואה, שהוא מדליק נר חנוכה ולא תאורה.

תסלח לי שאיני מתייחס לשאלות והסברים פילוסופיים, מוסריים, שכל אחד יכול לומר כהבנתו, איני עוסק בשאלות כאלה,","181","","4901","True","True","False","","241","84.228.196.137","0","5478","שבת|כג ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82692);