var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=54729;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מכיר סיפור לחיזוק לומדי הדף היומי?","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=19605")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","56"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","37"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("54729","0","בעניין איסורי רציחה","04/02/18 11:09","יט שבט","תשע"ח","11:09","אליעזר מ ש","א] איסור:"לא תרצח" - נאמר בין בידיים ובין על ידי גרמא . כן כתב רב סעדיה גאון בספרו על האמונות ועל הדעות, בהסברו על עשרת הדברות . ולהלן הובאו דברי הרמב"ם בהלכות עבודה זרה התחלת פרק י,' שמהם מובן, שגם על ידי גרמא רחוקה - אסור מן התורה .

ב]גזל שינה - הוא בכלל :"גרמא דנזיקין" ש - "פטור מדיני אדם וחייב בדיני שמיים " - וזה שפטור מדיני אדם , זה לא אומר שזה לא חמור, הרי גם לשון הרע , פטור מדיני אדם .[אלא בתקנת בית דין לפי העניין יכולים להלקות אותו].ויכול להגיע לגדר של:"גרמא דרציחה של חיי שעה ", כי יכול להגיע למצב שיגרום לקצר את חיי האדם - רחמנא ליצלן . ולכן יש להזהר בזה מאד.

ג] ספורט האיגרוף אסור לכל -לישראל ולבני נח - כלומר , לכל בני האדם . שזה באיסור חבלה באדם , שהוא סעיף מסעיפי איסור רציחה, שהוא אחד משבע מצוות של בני נח .[שמצווים בהם כל המין האנושי] ויכל להגיע למצב של גרמא דרציחה של חיי שעה .

ד] המנהג הברברי המכונה:"מילת בנות", שיש כמה שבטים ועממים שנוהגים בו , אסור. שזה חבלה באדם.

ה] עישון סיגריות - בכלל [או יכול להגיע לכך] "גרמא דרציחה של חיי שעה ". שאמרו הרופאים ,שכל סיגריה יכולה לקצר את חיי האדם בממוצע בכמה דקות ,וגם גורם אחר כך ליסורים . וכן כתב הרב יוסף גינצבורג מעומר.

ו]הריגת גוי- כלולה באיסור: "לא תרצח" .-כלומר, גוי שאין לנו מלחמה איתו - כמובן. וב"כסף משנה" על הרמב"ם הלכות רוצח ושמירת נפש , פרק ב' הלכה י"א ,הביא מכילתא שבה המקור בחז"ל לאיסור להרוג גם גוי.[ובאור המכילתא בספר: "משך חכמה" על התורה פרשת משפטים] וברמב"ם הלכות עבודה זרה פרק י', בהתחלה ,כתוב, שעובדי עבודה זרה שאין מלחמה בינינו ובינם אסור לסבב להם המיתה . והלשון:"לסבב", משמע, שגם על ידי גרמא רחוקה אסור . ובספר המפתח ברמב"ם הוצאת פרנקל, הביא ה"בית יהודה" וה"בית מאיר" שכתבו לפרש בדעת רבינו שזה באיסור מן התורה . וכן בספר:"תשובות והנהגות " לרב משה שטרנבוך , סגן ראב"ד העדה החרדית בירושלים , מדגיש , שגם הריגת גוי היא איסור חמור מאד .

ז] הריגת עובר במעי אמו- כתב הרב משה פיינשטיין בשו"ת: " אגרות משה" שהיא נכללת באיסור: "לא תרצח", ושהיא אסורה מן התורה לפי כל הראשונים הפוסקים . ה"נודע ביהודה",השווה הריגת עובר להריגת טריפה , שכמו שם ,אף על פי שישראל פטור עליו ממיתת בית דין, מכל מקום יש בהריגתו איסור רציחה, ונאמר על זה: " ייהרג ואל יעבור", כך בהריגת עובר.ולכן ,במקשה לילד ,שהעובר מסכן את חייה, שהורגין אותו להציל את אמו - אם עדיין לא הוציא את ראשו , אנו צריכים לטעם שדינו כדין:"רודף",כדי להתיר הריגתו להצלת חיי אמו .וכן ראיתי שהובא בשם: ה"חתם סופר",שגם למאן דאמר דאיכא מידי שבן נח אסור בו מן התורה ולישראל שרי , באיסור שפיכות דמים לא סבירא ליה הכי . שבאיסור זה ,לכולי עלמא ,כל מה שאסור לבני נח מן התורה ,ודאי גם אסור לישראל מן התורה .וכן כתב ה"רוגוצו'בר" - רבי יוסף רוזין - בעל:"צפנת פענח"- שהריגת עובר בכלל איסור רציחה , וכן כתב הרב איסר יהודה אונטרמן [שהיה הרב הראשי לישראל] וכן כתב בתשובות והנהגות לרב משה שטרנבוך - סגן ראב"ד העדה החרדית בירושלים. וכן הביא הרב אליעזר מלמד שזו דעת הרב שלמה זלמן אוירבך והרב יוסף שלום אלישיב . וכן כתב ה"אור שמח"בספרו:"משך חכמה" על התורה פרשת משפטים ,(דבור המתחיל:"ובמכילתא") וכתב ,שישראל שהרג עובר חייב עליו מיתה בידי שמיים. וכן כתב ב"חידושי מרן רי"ז הלוי" על הרמב"ם, התחלת הלכות רוצח ושמירת נפש. וכך מסתבר ,שהרי חז"ל אמרו שבעובר ניתנה נשמה. [מ40 יום להריון ואילך ,ויש מפרשים, שהתחילה הנשמה להיכנס כבר בתחילת ההריון ,וראייתם ממסכת סנהדרין דף צ"א ,מהא דרבי ואנטונינוס, שדנו שם בעניין של:"נשמה מאימתי ניתנה באדם" - עיין שם וכך דעת הגאון הרב משה שטרנבוך ב"תשובות והנהגות" ועוד רבנים. וראה בספר:"נשמת חיים " לרב מנשה בן ישראל חלק ב' פרק י"ח במה שכתב בזה] וכן אנו רואים שהעובר חי. ויש דעות שזה אביזריהו דרציחה, או מעין רציחה. או שנלמד מקל וחומר מאיסור חבלה . ובמקרה של בעיה רפואית קשה (מאד) צריך לשאול רב מה לעשות .","610","","2277","True","True","False","","1311","62.219.62.182","0","0","עבודה זרה|כ ע"א",""),new Message("54730","54729","ולכן אסור למכור ברזל הינדואה לגויים","04/02/18 15:14","יט שבט","תשע"ח","15:14","אליעזר מ ש","אף על פי שזה :"לפני דלפני" או"לפני דלפני דלפני דלפני" עור לא תשים מכשול, כי בגלל חומרת איסור רציחה, גם זה אסור שזה גרמא רחוקה . כך נראה פשוט להסביר .","610","","2277","True","True","False","","257","62.219.62.182","0","54729","עבודה זרה|כ ע"א",""),new Message("54731","54729","וראה עוד סרטונים של הרב עובדיה יוסף ...","04/02/18 15:29","יט שבט","תשע"ח","15:29","אליעזר מ ש","ביו טיוב שמדבר על הסכנה שבעישון. (וכן שמדבר על ההפחדות של הרופאים שאין לשמוע להם שמפחידים וגורמים להפלות )","610","","2277","True","True","False","","356","62.219.62.182","0","54729","עבודה זרה|כ ע"א",""),new Message("54764","54729","בעיניין הריגת עובר במעי אימו","06/02/18 22:24","כא שבט","תשע"ח","22:24","סיפורים קצרים על הדף","''במקרה של בעיה רפואית קשה מאוד''
מה אתה מתכוון,
טריזומיה?,סיפי,? כאבי גב,? מיגרנה,? דיכאון,? לפי מה אתה מחליט מה זה קשה מאוד ומה זה לא, איך אתה יכול לשפוט כאב של אשה, על פי איזה קריטריונים

אפילו ביום כיפור, חולה שאמבקש לאכול מאכילים אותו ולא מקשיבים לרופא

בתורה כתוב ''ונתן בפילילים'' לפי דבריך זה רוצח גמור, וגם אשה בהריון שנידונה למוות

- דבר שני, כבר הערתי על זה, ש40 יום אף אחד לא יודע מתי זה, אף אחד לא יכול לדעת את זמן ההפריה, אף אחד לא יודע אם 40 יום זה מעט לעט או מהשקיעה, הכל רעיון מושאל, כל עוד העובר לא נושם עצמאית הוא (אולי)ירך אימו.

שאלה,: מתי אומרים עובר ירך אימו ומתי אומרים ''שופך דם האדם באדם,=עובר''?
אשמח לתשובות","599","","2275","True","True","False","","143","176.13.236.45","0","54729","עבודה זרה|כ ע"א",""),new Message("54766","54729","ג, ספורט - אגרוף","07/02/18 10:16","כב שבט","תשע"ח","10:16","סיפורים קצרים על הדף","אגרוף, אולי זה אסור מצד, קרקסאות, ליצנות, ביטול תורה וכו

אבל מצד רציחה, אני לא מבין במה זה שונה משאר הספורטים, בכדורגל נפצעים יותר וגם בהוקי קרח נפצעים יותר מאשר באגרוף

שמא אתה נגד כל ענפי הספורט,,,,","599","","2274","True","True","False","","93","79.180.6.145","0","54729","עבודה זרה|כ ע"א",""),new Message("54767","54729","ל-ג","07/02/18 11:20","כב שבט","תשע"ח","11:20","עלי","כל ספורט כלומר פעילות גופנית תחרותית עלולה להיות כרוכה בסיכון מוגבר מסויים גם לחבלות כולל רציניות ועד תאונות פטליות וזו אינה סיבה להימנע מכך אלא להיזהר זהירות סבירה.
התוכל לשער בדעתך למשל שחיילים יימנעו מלהתאמן באימוני גוף מפרכים כדי להימנע מחבלות ותאונות, הרי התוצאה תהיה שבשעת קרב לא יוכלו כלל לתפקד ?
יש בפעילות ספורט תועלת לגוף ולנפש והשאלה היא כמובן מה מידת הסיכון לעומת התועלת ומה מידת הזהירות וההגנה הנדרשות וממה יש להימנע.
גם באיגרוף, לפחות החובבני, מקובל להגן על המתאגרפים באמצעים שונים. לנו נראה האיגרוף כסוג של אלימות לשמה ומזיקה מאד ו'נפשו העדינה' של יהודי נרתעת מכך, אבל קיימות אומנויות לחימה רבות שהינן בסופו של דבר בעלות פוטנציאל לאלימות לא פחות ואינן גורמות בהכרח נזק.
קצרה אפוא היריעה בפורום מלדון בנושא רחב זה וודאי שדרושה התיחסות הלכתית רחבה לנושא, על כן לא הייתי קובע קביעות קטגוריות קצרות מדי ופסקניות מדי כפי שנכתבו בהערה ג אלא מצפה להתיחסות שקולה ורחבה יותר לנושא העיסוק בספורט לסוגיו בכלל.","209","","2274","True","True","False","","162","194.114.146.227","0","54729","עבודה זרה|כ ע"א",""),new Message("54784","54729","תיקון טעות בניסוח בהודעתי הראשית","08/02/18 10:11","כג שבט","תשע"ח","10:11","אליעזר מ ש","חבלה -שלא גורמת לקצר את חיי האדם -רחמנא ליצלן, היא לא ממש כרציחה , אלא מסופחת לאיסורי רציחה במצוות בני נח . [או כתוספת ]אבקש ממנהל הפורום למחוק את הודעתי הראשית - שמתחילה את כל האשכול הזה . ואוכל לפרסם - בעזר האל , ובלי נדר , הודעה מנוסחת יותר נכון .","610","","2273","True","True","False","","194","62.219.62.182","0","54729","עבודה זרה|כ ע"א",""),new Message("54771","54764","[ללא נושא]","07/02/18 16:52","כב שבט","תשע"ח","16:52","אליעזר מ ש","","610","","2274","False","True","False","","145","62.219.62.182","0","54729","עבודה זרה|כ ע"א",""),new Message("54772","54764","40 יום מופיע במקורותינו","07/02/18 16:53","כב שבט","תשע"ח","16:53","אליעזר מ ש","","610","","2274","False","True","False","","151","62.219.62.182","0","54729","עבודה זרה|כ ע"א",""),new Message("54786","54764","תשובה להודעה של סיפורים על הדף","08/02/18 11:02","כג שבט","תשע"ח","11:02","אליעזר מ ש","בעניין הריגת עובר במעי אמו .
שלום רב
ברור, שאם חיי האשה בסכנה, אז , בדלית ברירה הורגין את העובר כדי להציל את חיי אמו , זו משנה מפורשת [במסכת אהלות ] והלכה שמוסכמת על הכל . ולגבי השאלה' אם גם בנושא הזה , אומרים כמו לגבי יום הכיפורים, ש' לב יודע מרת נפשו' וכך גם לגבי שבת וכל המצוות ,שהאדם יכול לחוש בעצמו אם חייו בסכנה ,אולי זה גם כאן כך. אבל זה לא פורום לפסיקות הלכה פרטניות במחשב (אני גם לא ממש כזה פוסק הלכה גדול) ועל כן ציינתי, שבכל שאלה יפנו לגורם המתאים . גם ידוע , שאם העובר כבר הוציא את ראשו, אין נוגעין בו , גם לא להציל את חיי אמו , כי "אין דוחין נפש מפני נפש", וגם זה מוסכם על הכל, ומשנה מפורשת . ב] ולגבי השאלה בעניין:"עובר ירך אמו", הרי שמבחינה מסויימת זה כך . אבל ברור שלא לכל עניין נאמר שהעובר ירך אמו , גם מסברא , שאנו רואים שהוא חי ויש בו נשמה ,ולכן לא יתכן שכל מעמדו אינו אלא כאילו רק עוד אבר שנוסף לאשה . וגם, הרי המפלת מ41 יום להריון ואילך, טמאה לידה ,וגם הנפל מטמא באוהל כאדם מת , ולהבדיל,אם ייצא אבר בגודל כזה ממישהו, זה לא כך . ומכאן ,שברור ,ש"עובר ירך אמו" זה לא לכל עניין .וגם שתי דעות בתלמוד אם העובר הוא כירך אמו .ג] אין כאן רעיון מושאל , כי ברוב פעמים ידוע אם העובר בשלב מאד מוקדם להריון - לפני 40 יום , או בשלב מאוחר שבודאי עברו 40 יום . ד]בתורה כתוב :"ונתן בפלילים", שאם הרג ולדות - משלם דמי ולדות לבעל . ושאלת למה זה כך , הרי לפי הרבנים שכתבתי בהודעתי זה רוצח גמור? יש כמה תשובות : דעת הרא"ם כיון שיש כאן :"התראת ספק", כי העובר עדיין לא בחזקת חיות . ויש פירוש מקובל -שהעובר עדיין לא נפש גמור , או שזה כמו :"חצי שיעור אסור מן התורה"- אבל, לא חייב עליו, (המהר"ם שיק) . וזוהי ההשוואה בשו"ת:"נודע ביהודה", בין ישראל שהרג עובר במעי אמו , לישראל שהרג את הטריפה , שכמו שם, אף על פי שישראל לא חייב עליו מיתת בית דין , והטעם, כיון שזה (ההורג) שלם, וזה(הנהרג) טריפה (ואין כאן:"נפש תחת נפש" - שזה לא שקול לגמרי כזה) מכל מקום - יש כאן איסור רציחה , ונאמר עליו :"ייהרג ואל יעבור" - כך גם בהריגת עובר . אמנם יש טיעון שדברי ה"נודע ביהודה" מוסבים - הלא - על ההלכה והמשנה של:"העוברה שהיא מקשה לילד" וכו' , ושם מדובר על עובר שכלו חודשיו . אבל, מצרפים לדברי ה"נודע ביהודה", את הידוע בחז"ל, שכבר מ40 יום ואילך ניתנה נשמה בעובר, [ויש דעות שהנשמה התחילה להיכנס כבר בתחילת ההריון] ואת הסברא , שהרי אנו רואים שהעובר הוא חי.[ואין כאן רצחנותא שחייב עליה מיתת בית דין, אבל יש כאן עדיין איסור רציחה, או אביזרייהו דרציחה - לפי כמה חכמים] אמנם , יש מפרשים שהריגת עובר במעי אמו אסורה מדרבנן , עד שכלו חודשיו או עד שעקר לצאת , (או עד ג' חודשים להריון - יש כנראה גם דעה כזאת) אבל זו דעת מיעוט קטן מהאחרונים , וזו דעה תמוהה מאד , כי איך ייתכן שנאמר שיש לו נשמה ואנו רואים שהוא חי ובכל זאת, אין - כאילו, איסור מן התורה בהריגתו . חשוב לציין, שגם לפי דעה זו ,אמר אחד הרבנים - שמצדד לומר שיש בזה מחלוקת הראשונים .(וטען, שהוא לא מסכים לדברי הרב משה פיינשטיין, שלפי כל הראשונים הפוסקים, הריגת עובר במעי אמו אסורה מן התורה)שזה איסור חמור מדרבנן , וש"העובר על דברי חכמים -חייב מיתה",והביא את הזוהר שמפליג מאד בעוון חמור זה - של הריגת עובר במעי אמו , ושבגלל זה השכינה מסתלקת , ובני אדם צועקים בתפילה ואינם נענים .ה] ולגבי השאלה שלך, מדוע היוצאת ליהרג , הורגין אותה ואת העובר , ולא ממתינין לה עד שתלד , בשו"ת:"יביע אומר" חלק ד' יש תשובה ארוכה בכל הנושא הזה של הפלה , ובעניין זה הביא מרבינו תם , שכיון שהאשה נידונה למוות (והיא כמתה , בבחינת:"איש מת מהלך") הרי העובר שמחובר אליה וחיותו ממנה,גם נידון בזה למיתה .(כרגע לא עיינתי בפנים בתשובה הזו ב"יביע אומר" אבל זה ההסבר שכתוב שם ) גם בשו"ת: "אגרות משה" לרב משה פיינשטיין יש התייחסות לשאלה הזו .","610","","2273","True","True","False","","213","62.219.62.182","0","54729","עבודה זרה|כ ע"א",""),new Message("54770","54766","תשובה","07/02/18 16:50","כב שבט","תשע"ח","16:50","אליעזר מ ש","באיגרוף מכניסים בוקסים ,ופוצעים זה את זה , זה לא כמו אתלטיקה או דברים כאלה .","610","","2274","True","True","False","","144","62.219.62.182","0","54729","עבודה זרה|כ ע"א",""),new Message("54799","54786","הערה","08/02/18 16:55","כג שבט","תשע"ח","16:55","סיפורים קצרים על הדף","א, תודה על התשובה
ב, ''גם מסברא , שאנו רואים שהוא חי ויש בו נשמה ,ולכן לא יתכן שכל מעמדו אינו אלא כאילו רק עוד אבר שנוסף לאשה'' אני לא הבנתי את הסברא, איך אפשר לראות שהוא חי, אולטראסונד? ולפני האולטאסונד? ואיך אפשר לראות נשמה, אפילו בבן אדם שכבר יצא מהרחם אני לא מצליח לראות את הנשמה שלו,
ג, יום ה40, לא הבנתי איך אתה מחשב את זה, זוג קיים יחסים שבוע שלם, אין שום אפשרות לדעת איזה יום הוא ה 40, מבחינה רפואית סופרים את ההריון מהמחזור האחרון של האמא, זה מאוד לא מדוייק, אף אחד בעולם לא יודע מתי 40 ומתי 41, צורת העובר נשלמת כבר ביום ה 28,","599","","2273","True","True","False","","64","176.13.247.47","0","54729","עבודה זרה|כ ע"א",""),new Message("54804","54799","חז"ל אמרו שצורת העובר נשלמת ביום הארבעים","08/02/18 18:57","כג שבט","תשע"ח","18:57","אליעזר מ ש","(הרב זמיר - הביא, שמסביבות יום ה40 להריון, אפשר למדוד את הפעילות החשמלית במוח העובר)גם נראה כאדם .
וחז"ל אמרו שיש לעובר נשמה .
ולגבי כיצד אנו רואים שהוא חי, זה לפי פרמטרים שונים, קודם כל מזה שהוא לא מסריח במעי אמו , וזו ההוכחה שאנטונינוס אמר לרבי ,שהנשמה נתנה כבר מתחילת ההריון ,והודה רבי לדבריו.(מסכת סנהדרין צ"א) ונראה, שרבי ידע זאת כבר בהתחלה,אבל הציע לפני אנטונינוס משהו מוטעה, כדי לחדד אותו, לראות מה יגיב מעצמו. שמצינו ,שלפעמים כך היו עושים החכמים לתלמידיהם . פעילות המח והלב , ועוד. אין כל ספק, שמבחינה ביולוגית, העובר הוא לא רק כאבר נוסף של האשה , אלא יצור קטנטן בפני עצמו, עם חיים משלו , שתלוי באמו לחיותו, ולהמשך התפתחותו . ההלכה וחכמי הדת השקיעו בעניין זה.
כל יצור שחי, יש לו נשמה , ההגדרה של: "חיים" ,היא ,כשהנשמה פועלת בגוף . וכשהיא מסתלקת, הגוף נשאר דומם.","610","","2273","True","True","False","","139","62.219.62.182","0","54729","עבודה זרה|כ ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);