var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=54144;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","51"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("54144","0","בירור בענין תורה עם דרך ארץ","01/01/18 22:10","יד טבת","תשע"ח","22:10","יונתן_סרל","במאמר זה - כתבתם שלפי מסקנת הרשב''ץ אין שום פקפוק על הנהגת דורינו שמאד מחזקים הדבר שלומדים ימשיכו לשבת בביהמ''ד ולא לעסוק במלאכה ושזה לפי האמת דעת תורה בענין. אמנם נדמה לי שיש לעיין לפי מה שכתב בסוף דבריו בסימן קמ''ח וז''ל: אבל התלמידים הטוב והישר להם שיעסקו בתורה לשמה לא ע''מ שיקראו חכמים וסוף הכבוד לבוא, וילמדו אומנות ושיעשו תורתן קבע ומלאכתן עראי ובזה תהיה תורתן משתמרת ומלאכתן מתברכת ועליהם הוא אומר ויאמר לי עבדי אתה ישראל אשר בך אתפאר עכ''ל. ולכאורה יוצא לנו מזה כמעט להיפך מה שדייקתם כאן, לימפה אני מאד שתיקראו זה ותענו לי דבר שאני עכשיו מסדר שיעור לבני תורה בארה''ב ויהיה לתועלת שתבררו לנו דעתכם.","673","","2310","True","True","False","","989","67.173.177.3","0","0","הוריות|ט ע"א",""),new Message("54147","54144","עיקר המחלוקת בין הרמב"ם לרשב"ץ","01/01/18 22:39","יד טבת","תשע"ח","22:39","חננאל","הוא האם מותר לבקש שכר על לימוד תורה.

ביחס לקבלת שכר על לימוד תורה, בלי לבקש - הרמב"ם לכאורה שולל, אך גם מההוכחות שלו וגם מההתנהגות שלו מוכח שמותר.

אין ספק לכו"ע שראוי שאדם ילמד תורה לש"ש ולא ע"מ לקבל פרס.

הוכחותיו של הרשב"ץ מתייחסות דווקא למי שממונה על הציבור, שהציבור צריך לפרנס אותו. ועיקר ביקורתו של הרמב"ם היא דווקא על אלו שלומדים תורה לעצמם, ומתפרנסים מצדקה (כגון אברכים).

אולם בסופו של דבר הבעיה היא של המבקש את השכר, הציבור מצידו חייב לתמוך בלומדי התורה, כדמוכח במקומות רבים.

זה תקציר של דברים שאמורים להתברר באריכות גדולה מאד.","81","","2310","True","True","False","","200","213.151.37.143","0","54144","הוריות|ט ע"א",""),new Message("54151","54147","כבר כתב כן משרת משה על הרמב"ם","02/01/18 11:11","טו טבת","תשע"ח","11:11","אור חדש","משרת משה (עטיה) הלכ' ת"ת פ"ג
...ובעיקר דברי רבינו ז"ל אפשר ליישב ולומר דלא אסר אלא היכא שהת"ח עצמו הולך ומחזר על פתחי עשירי עם ותובע בפה ואומר להם דחייבים לפרנסו משום יקר אורייתיה וחלקם שאלו בפיהם דמזה נפיק מינה חורבא שאומרים ההמון שדברי תורה הם כמו מלאכה ותתבזה בעיניהם ח"ו התורה ואיהו גופיה מתבזה בעיני העם ואינו מתקבל כ"כ עליהם ועל זה אמרו ודאשתמש בתגא חלף שנראה דאדעתא דהכי למד תורה ונתן דעתו על כך באומנות נקייה וקלה שאומר מה לי ולצרה הזאת שילמוד מלאכה ויצער עצמו בה אז אסור.
אבל אם חשקה נפשו בתורה ולמד מאהבה ואח"כ ממילא היו שולחים ומפרנסים אותו בכבוד הא בצנעא לית לן בה ואדרבה לגבי הנותנים היא מצוה רבה ועצומה מלתת להן רבים עתה עם הארץ וכדמשמע מן כמה דוכתין לרז"ל. והיינו דקא דייק ונקט רבינו הכא שכתב כל המשים על לבו שיעסוק בתורה ולא יעשה מלאכה ויתפרנס מצדקה פירוש דמעיקרא למד אדעתא דהכי ואמר בלבו שילמוד תורה ולא יטריח עצמו בשום מלאכה דהא קמן כמה עשירי עם ילך ויתבע פרנסתו מהם דכבר הורה זקן מרן השו"ע חייבים לזון דייניהם וחכמיהם אז בכה"ג הרי"ז חלל את ה' וביזה התורה שאומרים ההמון שהתורה היא כמו מלאכה משאר מלאכות וגם גורם רעה לעצמו שגם הוא מתבזה ולא יחשבו אותו בעולם הזה וגם בעוה"ב נוטל חייו משום דלמד משום מלאכה כדי להתפרנס בה כמו קרדום לחפור בהם וע"ז סיים דסוף אדם זה שיהא מלסטם הבריות דכיון דדרכו בכך לתבוע בפה ואם לא יתנו לו יעשה מחלוקת ומריבה עם בני אדם ויתנו לו מחמת בושה והוי קרוב לגזל ודמי ללסטים.
וכל כוחו של רבינו עיקרו מההיא סוגייא דפ' הזרוע שאמרו בשקא דדינרי קדם ר' אמי וזכה בהם ופרכינן עלה והיכי עביד הכי והא כתיב ונתן ולא שיטול מעצמו ותירצו לעניים זכה בהם ולא לעצמו וס"ל מר כהאי תירוצא ולא כאידך תירוצא שאמרו אדם חשוב שאני דאיסורא דונתן לא שיטול מעצמו סתמא משמע אפי' אדם חשוב ואדרבה יש צד סברא לומר דכיון דהוא אדם גדול וחשוב הו"ל לגבי דידיה לאו מעליותא ליטול מעצמו אלא אחרים יתנו לו בדרך כבוד ביתר שאת. והאי ברייתא דקאמר והכהן הגדול מאחיו גדלהו משל אחיו ליכא ילפותא מינה לעניין זה דאיכא למימר נמי דה"ק שיגדלהו ע"י אחרים שיתנו לו יותר מכהן הדיוט כמו ההיא עובדא שנעשה כהן גדול ומילאו לו ריצפה של זהבים אבל אין במשמע שיטול מעצמו לא מינה ולא מקצתה ולכן בחר רבינו תירוצא קמא דלעניים זכה בהם אבל שיטול מעצמו בכל גוונא אסור לכו"ע ומכל שכן הא דחלקם שאלו בפיהם ויאמרו חייבים אתם לי בית ישראל דכן לא יעשה בישראל.
גם דבריו ז"ל שבפירוש המשנה אפשר לפרשם נמי על דרך זה...","458","","2309","True","True","False","","133","213.151.55.26","0","54144","הוריות|ט ע"א",""),new Message("54152","54151","שמח לדעת שכיוונתי.","02/01/18 11:13","טו טבת","תשע"ח","11:13","חננאל","","81","","2309","False","True","False","","114","213.151.37.143","0","54144","הוריות|ט ע"א",""),new Message("54153","54152","שכוייח","02/01/18 11:45","טו טבת","תשע"ח","11:45","אור חדש","גם אני בזמנו חזבתי שזה פשט הרמבם ושמחתי לראות דברי הרב, בזמנו מצאתי בפרויקט עוד כמה שהלכו בכיוון זה","458","","2309","True","True","False","","109","37.26.147.246","0","54144","הוריות|ט ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);