var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=5394;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","73"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","58")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("5394","0",""תרדא (שוטה בהול)" - ככה מדברים?","05/12/10 08:50","כח כסלו","תשע"א","08:50","שיננא","אמר רבי חייא אמר רבי יוחנן זאת אומרת אויר כלי ככלי דמי א''ל רבי זירא לרבי חייא בר אבא ודילמא בשותת א''ל תרדא (רש"י: שוטה בהול) כדי שיעברו מים לחבית תנן

אמנם זה לא חדש שהאמוראים, קדושי עליון, מדברים בלשון תקיפה (ואולי אף מעליבה) זה אל זה, אך עדיין קשה קצת לעכל את זה...
יש למישהו רעיון המניח את הדעת?","146","","4899","True","True","False","","1151","77.127.11.199","0","0","זבחים|כה ע"ב",""),new Message("5425","5394","[ללא נושא]","06/12/10 02:54","כט כסלו","תשע"א","02:54","לומד","החוות יאיר בסי' קנב האריך בזה והעתקתי רק משפט אחד, אבל צריך לראות שם את כל הסימן
ובכה"ג מה שקראו אמוראי לחביריהם תרדא כמו רבה לרב עמרם בב"מ ספ"ק. ור' חייא בר אבא לר' זירא בזבחים כ"ה ע"ב. ואביי לאבא בן חנן בכריתות י"ח ע"ב. ובכה"ג תדורא פי' רש"י אין לב רבא לרב עמרם בב"ק ק"ה ע"ב. כלם י"ל שהיו חבריהם וגדולים מהם ולא קפדי כלל ו","193","","4898","True","True","False","","110","89.139.13.179","0","5394","זבחים|כה ע"ב",""),new Message("5429","5394","אולי ככה מדברים!","06/12/10 07:36","כט כסלו","תשע"א","07:36","הראל","כפי שהזכיר "לומד", יש התייחסות לתופעה זו בדברי החוות יאיר סימן קנב.

ספציפית כאן, יש גם פירושים אחרים לביטוי "תרדא" שקצת ממתנים את החריפות:
רש"י כריתות יח ע"ב מפרש גם ש"תרדא" זה "עצל".
בן יהוידע (ב"מ כ ע"ב) ביאר שאלו 2 מילים: "תר" = התעוררות, "דא" = זאת, ורוצה לומר:תתעורר לזאת (ותשים לב תירוץ וכדו'), וע"ש עוד.","46","","4898","True","True","False","","281","77.126.228.40","0","5394","זבחים|כה ע"ב",""),new Message("5542","5394","מתוך גיליון מאורות הדף היומי","11/12/10 22:53","ד טבת","תשע"א","22:53","student","תשובה כל כך ייחודית שחשבתי שיפה להכניסה גם כאן בפורום:
הגאון רבי משה סולובייצ'יק זצ"ל נשאל מדוע חכמינו ז"ל
ביקרו זה את זה בחריפות דברים והשתמשו בביטויים
שיש בהם משום כינויי גנאי, והרי אמרו (ברכות סד/א
ועוד) כי "תלמידי חכמים מרבים שלום בעולם"?
השיב רבי משה:
שני בני אדם ישבו והאזינו יחדיו לקונצרט. האחד,
שמע ונהנה. לעומתו, האחר האזין בדריכות, ולפתע
העוה את פניו בתנועות של סלידה, ולאחר רגע קט
יצא את המקום.
בירור קצר העלה, כי שמיעתו המוזיקאלית של זה
שיצא היתה מושלמת, וכאשר אזנו קלטה שיבוש
מסויים, הוא לא יכול היה לשאת אותו ויצא. אולם,
הראשון היה סתם חובב מוזיקה מדרגה שלישית…
והנמשל מובן…

ואת שאר הכתוב בעלון היפה ניתן לקרוא כאן","177","","4893","True","True","False","","191","84.228.82.207","0","5394","זבחים|כה ע"ב",""),new Message("5441","5429","ועוד","06/12/10 10:24","כט כסלו","תשע"א","10:24","דוד כוכב","גירסת הדקדוקי סופרים 'תרארא'.

וכן ברבינו גרשום על כריתות דף יח ע"ב: "א"ל תרארא. עצל".
וכ"כ שם הרש"ש: "שם תרדא. בהגרי"פ בשם הערוך צ"ל מוריד ריר אבל הוא גורס תררא בשני רישין".

ובמסכת בבא קמא דף קה ע"ב: "א"ל: תדורא". וכתב בחידושי הרשב"א: "אמר ליה תררא. פי' מוריד רירו על זקנו, ררא מלשון ריר".
ואולי פירושו - נחפז להשיב. ודומה לעצל.","125","","4898","True","True","False","","145","95.86.108.222","0","5394","זבחים|כה ע"ב",""),new Message("5550","5441","עדיין","12/12/10 15:33","ה טבת","תשע"א","15:33","משיב מאורות דף היומי","לא יעזור כל הגירסאות שבעולם, כי צריך להבין את גירסת רש"י.

למה לרש"י לא הפריע לגרוס תרדא?","142","","4892","True","True","False","","216","85.130.130.141","0","5394","זבחים|כה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);