var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=53789;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("האם אתה פנוי לסייע בהפצת תורה?","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5084")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","47"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","30"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","10")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("53789","0","נסיב לה אליבא דתנאי – ג ע"א – ה ע"א","05/12/17 13:20","יז כסלו","תשע"ח","13:20","לינקוש","פוסט של יאיר יניב, שהתפרסם בקבוצת "יומי" בפייסבוק:

הגמרא (ג א) שואלת על המשנה: "מני מתניתין? לא רבי ישמעאל ולא רבי עקיבא", ואומרת שכל אחד מן התנאים אינו מסכים עם חלק מסוים במשנה (רבי ישמעאל אינו סובר שבועות שתיים שהן ארבע, אלא רק שתיים על העתיד לבוא; ורבי עקיבא אינו סובר ידיעות הטומאה שתיים שהן ארבע, אלא רק שתיים של העלם טומאה).
לאחר דיון ארוך בנושא, מביאה הגמרא את דבריו של רב יוסף: רבי היא ונסיב לה אליבא דתנאי, בידיעות נסיב לה כרבי ישמעאל, בשבועות נסיב לה כרבי עקיבא. כלומר, רבי, עורך המשנה, מביא בתוך הרשימה של "שתים שהן ארבע" ארבעה תחומים אף על פי שאין תנא הסובר את כל ארבעת התחומים, שהרי לפי כל אחד מהם יש רק שלושה תחומים כאלה: שבת, נגעים ורק אחד מהתחומים ידיעות הטומאה ושבועות.
על כך אומר רב אשי שאמר את השמועה לפני רב כהנא, והוא העיר לו: "לא תימא רבי נסיב לה אליבא דתנאי וליה לא סבירא ליה, אלא רבי טעמיה דנפשיה מפרש", כלומר: לרבי יש שיטה הלכתית אחרת משל רבי ישמעאל ורבי עקיבא, והוא סובר שגם בידיעות הטומאה וגם בשבועות יש "שתים שהן ארבע". לפי זה משנתנו היא שיטתו ההלכתית של רבי.
הגמרא דוחה את דבריו של רב כהנא, ומגיעה למסקנה (ה א): "אלא בשבועות נסיב לה אליבא דר' עקיבא וליה לא סבירא ליה". כלומר, רבי סובר כרבי ישמעאל, ובכל זאת הביא את דעתו של רבי עקיבא כחלק מרשימת "שתים שהן ארבע".

נראה שיש מחלוקת עקרונית בין רב יוסף (והגמרא) לבין רב כהנא בעניין מטרתו של רבי בעריכת המשנה. המחלוקת שאנחנו מכירים בין החוקרים – האם המשנה היא "ילקוט של תורה שבעל פה" או שיש לה מגמת פסיקה הלכתית - משתקפת גם במחלוקת שבין האמוראים הללו. לרב כהנא חשוב שלא יאמרו שהמשנה היא רק ילקוט, ולכן הוא מדגיש "רבי טעמיה דנפשיה מפרש". לעומת זאת, לרב יוסף לא אכפת לומר שרבי ערך את המשנה כאן מתוך שיקולים ספרותיים ולא מתוך שיקולים הלכתיים, והביא את כל המקרים שבהם אמרו התנאים "שתים שהן ארבע", גם אם הוא עצמו אינו סובר כמו כולם.

(מעניין שבמהלך הסוגיה הובא גם רבי יוחנן עם ה"הלכה כסתם משנה" שלו, שגם היא נוטה לכיוון של מגמה הלכתית בעריכת המשנה; אבל בהפוך על הפוך מופיע שרבי יוחנן "סתמא אחרינא אשכח", כלומר שיש סתירה בין הסתמות, ורבי יוחנן בחר דווקא בסתם השני לקביעת ההלכה.)","58","","2336","True","True","False","","990","46.121.40.253","0","0","שבועות|ה ע"א",""),new Message("53800","53789","לא מדויק","06/12/17 12:09","יח כסלו","תשע"ח","12:09","חננאל","גם אם המשנה היא ילקוט תורה שבע"פ יש לה מגמה של פסיקה. לטעון שלדעת רב יוסף יש פה עריכה מטעמים ספרותיים, זה כמו לטעון שהכפילויות בדברי הנביאים, הוא מטעמים ספרותיים.

כל מה שמובא במשנה ובתלמוד, גם מה שאינו להלכה, מלמד אותנו בעולם ההלכה. לכולי עלמא. לא רק לרב כהנא.

"בעלי אספות - אלו תלמידי חכמים שיושבין אסופות אסופות ועוסקין בתורה, הללו מטמאין והללו מטהרין, הללו אוסרין והללו מתירין, הללו פוסלין והללו מכשירין. שמא יאמר אדם: היאך אני למד תורה מעתה? ת"ל: כולם נתנו מרעה אחד - ﭏ אחד נתנן, פרנס אחד אמרן, מפי אדון כל המעשים ברוך הוא, דכתיב וידבר ﭏהים את כל הדברים האלה".

"דיני ממונות מטין על פי עד אחד בין לזכות בין לחובה ודיני נפשות מטין על פי עד אחד לזכות ועל פי שנים לחוב גמ'. דיני ממונות מטין כו' אמר רבי ינאי אילו ניתנה התורה חתוכה לא היתה לרגל עמידה מה טעם וידבר יי' אל משה אמר לפניו רבונו של עולם הודיעיני היאך היא ההלכה אמר לו אחרי רבים להטות רבו המזכין זכו רבו המחייבין חייבו כדי שתהא התורה נדרשת מ"ט פנים טמא ומ"ט פנים טהור מיניין ודגל"ו".","81","","2335","True","True","False","","172","213.151.37.143","0","53789","שבועות|ה ע"א",""),new Message("53801","53800","להבנתי הכוונה ב"מתוך שיקולים ספרותיים",","06/12/17 16:53","יח כסלו","תשע"ח","16:53","יהודי_קדום","במאמר שהביא לינקוש, בא אך ורק לציין את העובדה שרבי 'הביא את המקרים הנוספים שבהם אמרו התנאים "שתים שהן ארבע", כלומר, החלק "הספרותי" שאליו התכוון מחבר המאמר, לענ"ד, הוא הבאת עוד מקרים של "שתים שהן ארבע" אף שלהלכה לא כולם קשורים לנידון.
ומי יכול למנות את מספר המקרים הדומים בש"ס? (אלא שכאן מחבר המאמר השתמש במילה "ספרותיים" בהקשר למשנה).","233","","2335","True","True","False","","139","79.183.44.25","0","53789","שבועות|ה ע"א",""),new Message("53805","53801","עצם המינוח "שיקולים ספרותיים"","06/12/17 21:01","יח כסלו","תשע"ח","21:01","חננאל","חורה לי. המינוח דומה מידי לטענות מבקרי המקרא, כאילו אנו עוסקים בשיקולי עריכה, ולא בדבר ה', בתורה מן השמים.

נוסף לכך, אפילו לטעמיך, כפי שכתבתי גם למה שאינו הלכה - יש נפק"מ בעולם ההלכה. ולזה יש הרבה דוגמאות.","81","","2335","True","True","False","","132","87.69.124.31","0","53789","שבועות|ה ע"א",""),new Message("53806","53805","ידעתי גם ידעתי שלכך התכוונת! ואני אף","06/12/17 21:08","יח כסלו","תשע"ח","21:08","יהודי_קדום","מודה שזו התחושה שהייתה גם לי. בסוגריים בטאתי בצורה מאופקת שהיה מיותר להשתמש במונח "ספרותי" בתוך המשנה.","233","","2335","True","True","False","","137","79.183.44.25","0","53789","שבועות|ה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);