var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=53493;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","54"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","37"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","23")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("53493","0","כללים והבנה בגזרה שווה","21/11/17 08:40","ג כסלו","תשע"ח","08:40","אבי גרינבלט",""בשלמא ריש לקיש לא אמר כרבי יוחנן גזירה שוה לא גמיר"
רש"י במקום "ולא למדה מרבו"

א. מה ההגדרה לגבי העברת גז"ש בין רב לתלמיד ?
ב. ריש לקיש היה תלמיד חבר לרבי יוחנן , מדוע רבי יוחנן לא נחשב לרבו לענין הגז"ש ?
ג. מדוע בדיון הזה ביניהם , לא נמסרה הגז"ש מרבי יוחנן לר"ל ?","539","","2351","True","True","False","","926","31.168.68.82","0","0","מכות|יד ע"ב",""),new Message("53494","53493","מה שהשבתי פעם לחבר","21/11/17 10:16","ג כסלו","תשע"ח","10:16","אור חדש","הכלל היותר 'ברור' הוא 'הג"ש צריכה להיות מופנה' ונחל' אם מצד א' או שניהם
מופנה זה שהמילה בולטת בסביבתה
אם בולטת זה אומר שהיא יוצרת 'לינק' למשהו אחר
מה נקרא 'מילה בולטת'?
א- מה שרבך לימד שזה בולט
ב- מה שחריג באופן בולט
ג- מה שנראה לך חריג מאד ולחבריך נראה דוקא שלא- מתכון למחל'","458","","2351","True","True","False","","139","213.151.55.26","0","53493","מכות|יד ע"ב",""),new Message("53509","53493","ראה","22/11/17 20:44","ד כסלו","תשע"ח","20:44","דוד כוכב","בקישור זה.","125","","2350","True","True","False","","138","95.86.67.180","0","53493","מכות|יד ע"ב",""),new Message("53513","53493","ראה גם","23/11/17 09:11","ה כסלו","תשע"ח","09:11","דוד כוכב","באשכול הזה בכל ההודעות, ובמאמר המופנה בסופו. היו עוד דיונים בפורום בענין זה.","125","","2349","True","True","False","","164","95.86.67.180","0","53493","מכות|יד ע"ב",""),new Message("53549","53493","תוס' שבת צז.","26/11/17 22:34","ח כסלו","תשע"ח","22:34","אביגדור","תוספות מסכת שבת דף צז עמוד א

גזירה שוה לא גמיר - ואם תאמר וליגמר מר' עקיבא שהוא קבלה מרבו ואור"ת שהיה להם בקבלה מנין ג"ש שבכל התורה וזו היתה יתירה על החשבון לפיכך לא קיבלה.","571","","2346","True","True","False","","167","37.60.40.121","0","53493","מכות|יד ע"ב",""),new Message("53708","53493","לפי רבנו תם ריש לקיש היה ת'ח במקורו","02/12/17 22:04","יד כסלו","תשע"ח","22:04","זילבר פדואל","שאלת הרב גרינבלט הפריעה גם לי
מי עוד יכול להיות רבו של ריש לקיש?

אפשר לתרץ עפ"י התוספות בבא מציעא פד. ד"ה אי הדרת בך -
מכאן אמר ר"ת דריש לקיש מתחילה ידע הרבה ונעשה עם הארץ ועסק בלסטיות
מדקאמר (רבי יוחנן לריש לקיש) - אי הדרת בך
משמע להיות כבתחילה וכו'
ובסוף הדיבור מביא ראיה משבת קיט: א"ל ריש לקיש לרבי יהודה נשיאה
כך מקובלני מאבותי ואמרי לה מאבותיך


בענין זה - יש לי תאוריה שאיני בטוח שהיא נכונה...
שאיכא דאמרי או ואמרי לה - זה תיקון גירסה עפ"י אילוץ

למשל - במקרה של ריש לקיש - התיקון ואמרי לה מאבותיך
נוצר כי יש דעה שחולקת על רבנו תם וריש לקיש היה מתחילתו פורק עול.

כיוצא בדבר -
ביצה כה. אמר רב חסדא...אמר רב נחמן - נפל חברין (רש"י-רב חסדא) ברברבתא
איכא דאמרי אמר רבה בר רב הונא ...אמר רב נחמן נפל בר חברין ברברבתא

ותיקון זה מתאים למובא במס' מקומות בש"ס שרב נחמן קרא לרב הונא חברין (זו לשון זלזול, כמו רב אשי על מנשה), וממילא לבנו קורא בר חברין .
על יחסי רב נחמן ורב הונא - יעויין הרב מרגליות בסיפרו לחקר שמות וכינויים בתלמוד

אודה מאד למי שיוסיף לי עוד דוגמאות כאלו","504","","2340","True","True","False","","224","82.81.31.217","0","53493","מכות|יד ע"ב",""),new Message("53496","53494",""מופנה"","21/11/17 10:23","ג כסלו","תשע"ח","10:23","אבי גרינבלט","לא הבנתי כיצד עונה לשאלות","539","","2351","True","True","False","","122","31.168.68.82","0","53493","מכות|יד ע"ב",""),new Message("53497","53496","הסבר","21/11/17 10:37","ג כסלו","תשע"ח","10:37","אור חדש","לשיטת ר"ל אין כאן ג"ש וגם לא היה מוכן לקבלה מריו"ח, למה?
תשובה:
כאן מדובר בג"ש שלמדה ריו"ח בעצמו (או שלמדה רבו בעצמו אך ללא מסורת מסיני) כיוון שסבר שהטומאה שכאן מופיעה בצורה חריגה מספיק להגדירה כ'מופנה'

ר"ל סבר שאין כלל חריגה בשימוש במילים אלו בהקשרנו וכיוון שלא טען ריו"ח שלמד הג"ש במסורת מסיני היה יכול לדחות הלימוד ולא ללמוד ג"ש זו שהרי איננה 'מופנה' לדעתו","458","","2351","True","True","False","","118","213.151.55.26","0","53493","מכות|יד ע"ב",""),new Message("53498","53497","יש מקור לדברים ?","21/11/17 10:47","ג כסלו","תשע"ח","10:47","אבי גרינבלט","א. גז"ש , אין אדם דן מעצמו (בשונה מק"ו) והכח של גז"ש זו המסורת מסיני.
ב. ר"ל אינו פורך את הגז"ש אלא לומד ממקור אחר
ג. הגמרא אומרת במפורש שר"ל לא קיבלה מרבותיו וזו הסיבה שאינו לומד בגז"ש זו.","539","","2351","True","True","False","","192","31.168.68.82","0","53493","מכות|יד ע"ב",""),new Message("53499","53498","המקור הינו הסתירות הרבות לכללים שהבאת","21/11/17 11:05","ג כסלו","תשע"ח","11:05","אור חדש","כיוון שבמקרים רבים בש"ס יש מחל' בין מי שלמד דין מסויים מג"ש לבין החולק עליו שלא היה מוכן לקבל הג"ש חייבים לומר שצריך להבין הכללים 'קצת אחרת'.
הרי אם כל ג"ש היתה באה במסורת מסיני בלבד הרי היה חייב החולק לקבל מסורתו של מי שקיבל הג"ש מרבו, סברא פשוטה היא שעדויות שתנאים היו מעידים לפני חבריהם על מסורות שקיבלו מרבותיהם היתה אמורה להתקבל אצלם לא פחות מאשר לו שמעוה מרבם בעצמם, וכך אמרו חכ' לרשב"י "אם הלכה נקבל ואם לדין יש תשובה"

וכן המחל' העתיקה בדבר הצורך ב'מופנה מצד א' או ב צדדים' כלל לא מובן לפי ההבנה הרגילה, הרי או שרבך לימדך שיש כאן ג"ש או שלא לימדך כלל, מה שייך להכניס כאן 'האם מופנה ומכמה צדדים' וכיצד ייתכן שהגמ' דנה בשאלה אם זה מופנה או לא מסברא?
אלא פשוט מהנ"ל שיש ב דרכים ללמוד ג"ש
א: כך רוב הלימודים- שלומד התנא בעצמו שיש הפניה ממילה מסויימת, לומד כך בגלל 'חריגותה של המילה בסביבתה' (ויש שאלה כללית אם סובר כמ"ד שצריך ב' צדדים או די בא') ואז ניתן לחלוק עליו

ב: מקרה 'מסורת'- יש לו מסורת שרבותיו למדו כך
עניין זה מתחלק ל2:
I- רבותיו למדו בעצמם שיש כאן 'מופנות' ולא שונה מהמקרה לעיל
II- רבותיו קיבלו זאת מסיני, יכול להעיד על כך לחבריו ומצופה מהם לקבל עדותו (אומנם יש מקורות שנראה שהצריכו עדות של כמה מעידים ולא הסתפקו בעדות יחיד לעניין זה)

עדיין יש לברר מה כוונת אומרם ז"ל:
"דאין אדם דן גזירה שוה מעצמו"
וי"ל כפי שבאר הרב רקובר "הכלל הוא, שאין אדם מוסמך ללמוד גזרה שווה מעצמו, אלא רק למסור הלכות שנלמדו בגזרה שווה, שקיבל מרבותיו. זאת מן החשש שהמשתמש במידה זו שלא כראוי עלול להגיע לתוצאות מוטעות."
כלומר זה יותר הנחיית בטיחות ולא איסור/ מניעה גמור, כלומר יכול אדם לדון 'מופנות' מעצמו (וכפי שמצאנו רבות בש"ס) אלא שלא מצופה ממנו לעשות זאת וא"כ לא יכל הלל לטעון זאת נגד בני דורו","458","","2351","True","True","False","","200","213.151.55.26","0","53493","מכות|יד ע"ב",""),new Message("53515","53498","הרב כוכב העלה כעת","23/11/17 10:03","ה כסלו","תשע"ח","10:03","אור חדש","מקורות נוספים לדבריי
ייש"כ לו","458","","2349","True","True","False","","76","213.151.55.26","0","53493","מכות|יד ע"ב",""),new Message("53510","53509","נפלא !","22/11/17 21:16","ד כסלו","תשע"ח","21:16","אבי גרינבלט","","539","","2350","False","True","False","","107","2.53.132.217","0","53493","מכות|יד ע"ב",""),new Message("53511","53510","למה לא תשאל כהרגלך למקור?","22/11/17 21:35","ד כסלו","תשע"ח","21:35","אור חדש","המשפט האחרון של הרב כוכב, שהוא שנועד להיות התשובה לשאלתך הינו השערתו בלבד
השערה זו מלבד שהיא מחוסרת מקור חיובי גם הבאתי מקור שלילה לה מיבמות ובכלל כל מס' עדויות סותרתה
וכן הסברא לא תקבל כלל שלא יכול עוד ר"ל ללמוד דבר מריו"ח שלא למד מרבו הראשון

וזה עוד בלי להתייחס לכך שיש מחל' בש"ס לגבי ג"ש אם מסתבר ללמוד או לא (האם מופנה) שכלל לא מובן כיצד הדבר ייתכן לדבריו","458","","2350","True","True","False","","113","213.151.55.19","0","53493","מכות|יד ע"ב",""),new Message("53517","53515","יש"כ על דבריך ודברי הרב כוכב !","23/11/17 11:41","ה כסלו","תשע"ח","11:41","אבי גרינבלט","","539","","2349","False","True","False","","171","31.168.68.82","0","53493","מכות|יד ע"ב",""),new Message("53559","53549","הובא כבר בקישורים שהביא הרב כוכב","27/11/17 09:59","ט כסלו","תשע"ח","09:59","אור חדש","הסיבות שאני אישית מיאנתי לקבל הצעתו המחודשת מאד של ר"ת הן:
א: אין לכך כל מקור (זה וודאי הסיבה הפחותה מכולן)
ב:תשובתו מסבירה רק את השאלה 'למה לא קיבלו חז"ל מחבריהם את הג"ש שלמדו מרבותיהם?' אך לא עונה כלל על השאלה 'למה נחלקו מסברא אם לימוד מסויים מופנה או לא' וכן הוא יוצר קושי חמור יותר ממה שהיה לפני התרוץ, לפי ר"ת יוצא שהמחל' לא היתה בסברא בלבד אלא שנחל' בהלל"מ, שזה דבר שהרמב"ם קבע כלא מסתבר ביותר וכן הדעה נוטה

לכן אין לנו אלא לדחות בשתי ידים את תרוצו זה של מורנו ר"ת (שממנו עצמו למדתי לא לקבל תרוצים דחוקים ואף אם יצאו מרש"י הק' עצמו וממילא הדין גם ביחס אליו עצמו)
לשמחתי ניתן בצירוף דעות הרמב"ן ודעימיה שהובאו בקישור להגיע קרוב למה שהצעתי בעצמי והיות ותשובתי עונה על כל השאלות וכן לא מעוררת כל קושי חדש הריני בטוח שלעת עתה זהו התרוץ היותר טוב הקיים לשאלות בהן עסקינן","458","","2345","True","True","False","","137","213.151.55.26","0","53493","מכות|יד ע"ב",""),new Message("53710","53708","אבל בגמרא מפורש כר"ת. רב אפס רבו של ר"ל","02/12/17 22:49","יד כסלו","תשע"ח","22:49","דוד כוכב","לכן אין: "דעה שחולקת על רבנו תם וריש לקיש היה מתחילתו פורק עול".

ראה בהודעתי הראשונה לעיל.","125","","2340","True","True","False","","219","213.151.48.50","0","53493","מכות|יד ע"ב",""),new Message("53713","53710","אשריך הרב כוכב","03/12/17 00:54","טו כסלו","תשע"ח","00:54","זילבר פדואל","שכבר לפני 7.5 שנים מצאת השאלה והתשובה.
וברוך שכיוונתי לדעתך","504","","2339","True","True","False","","203","213.151.32.163","0","53493","מכות|יד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);