var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=53443;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("53443","0","בדרך זו תלך - מהיכן הגיעה זוּ זוֹ?","16/11/17 10:30","כז חשון","תשע"ח","10:30","אוריאל פרנק","בדרך זו תלך - מהיכן הגיעה זוּ זוֹ?

תלמוד בבלי מסכת מכות דף י עמוד ב:
אמר רבה בר רב הונא אמר רב הונא, ואמרי לה אמר רב הונא א"ר אלעזר: מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים - בדרך שאדם רוצה לילך בה מוליכין אותו. מן התורה, דכתיב: לא תלך עמהם, וכתיב: קום לך אתם; מן הנביאים, דכתיב: אני ה' אלהיך מלמדך להועיל מדריכך בדרך (זו) תלך; מן הכתובים, דכתיב: אם ללצים הוא יליץ ולענוים יתן חן:

המילה "זו" הוקפה בדפוס וילנה בסוגריים, כדי להתאים לנוסח פסוק זה בנוסח שלנו (נוסח המסורה) בספר ישעיהו פרק מח פסוק יז: "כֹּה־אָמַר יְקֹוָק גֹּאַלְךָ קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל אֲנִי יְקֹוָק אֱלֹהֶיךָ מְלַמֶּדְךָ לְהוֹעִיל מַדְרִיכֲךָ בְּדֶרֶךְ תֵּלֵךְ".

מקור הטעות בדפוס ונציה (ר"פ - רפ"ג): "דכתיב אני ה' אלהיך מלמדך להועיל מדריכך בדרך זו תלך".

בכתבי יד (מינכן 95; כתב-יד יד הרב הרצוג) מופיע אל נכון: "בדרך תלך".

אך מהיכן הגיעה זוּ זוֹ? האם זו "סתם טעות"?

טעות זו חוזרת ומופיעה לא רק בדברי מהרש"א על אתר (חידושי אגדות) שאולי הושפע מנוסח הדפוס, אלא גם בלשונו של המגיד של הבית יוסף (עכ"פ, לפי נוסח המדפיס של הספר במהדורת אורה, ירושלים תש"ך, שבפרויקט השו"ת)!

בדברים אלו פונה המגיד אל מרן ומדריכו בדרך אשר ילך (ספר מגיד מישרים פרשת ויקרא מהדורא קמא ד"ה אור ליום):

אור ליום שבת ה' לניסן, היה חופת בתי תמ"ה ונתעכבנו הרבה בתחילת הלילה כמנהג ומפני כך ישנתי עד שעה אחד מהיום והייתי מצטער על שלא נתעוררתי בעוד לילה לבא אלי הדיבור כמנהג, והתחלתי לגרוס משניות, והנה קול דודי דופק ואומר ה' עמך וכו' אל תירא ואל תחת פן אנטשך אעזבך, אף על פי שהיה מן הדין לנטשך ולעזבך שהפרדת לבך הרבה מתורתי, אני לא אעשה כן, ומני הטוב לא אמנע מפיך כי לא אעזבך ולא ארפך ולא אניחך עד אשר אם עשיתי את אשר דברתי לך ממש ולצורכך כן אעשה כי אזכך לעלות לא"י ולהתחבר שם עם החברים ולהרביץ תורה ולהעמיד תלמידים הרבה, ולהשיב רבים מעון, ואח"כ אזכך לאיתוקדא על קדושת שמי לכן התחזק בתורתי ויראתי ועבודתי, ואל תפריד מחשבותיך אפילו רגע ממשניותי כי אני אני הוא המשנה המדברת בפיך ואני האם המיסרת את האדם אני המלמדך להועיל מדריכך בדרך זו תלך, והנה אתה מתפלל להדריכך בדרכי התשובה והעבודה, והלא הנה הם הדרכים אשר הוריתיך לכן התנהג בהם ותזכה למעלות רמות והזהר מיצר הרע האורב לך.

נראה שהסיבה לטעות שלעולם חוזרת הוא השפעת לשון זו המצויה בשני פסוקים דומים בספר מאוד פופולרי... ספר תהלים:
•מזמור לב פסוק ח: אַשְׂכִּילְךָ וְאוֹרְךָ בְּדֶרֶךְ־זוּ תֵלֵךְ אִיעֲצָה עָלֶיךָ עֵינִי:
•מזמור קמג פסוק ח: הוֹדִיעֵנִי דֶּרֶךְ־זוּ אֵלֵךְ כִּי־אֵלֶיךָ נָשָׂאתִי נַפְשִׁי:","165","","2360","True","True","False","","1133","46.121.40.253","0","0","מכות|י ע"ב",""),new Message("53447","53443","י"כ על הדברים, אנסה רק להוסיף מעט:","16/11/17 16:33","כז חשון","תשע"ח","16:33","יהודי_קדום","1. זוּ היא מילת קישור במשמעות אֲשֶׁר, כמו:
עַם־זוּ֙ יָצַ֣רְתִּי לִ֔י תְּהִלָּתִ֖י יְסַפֵּֽרוּ (ישעיהו מג כא).
...עַֽד־יַעֲבֹ֖ר עַם־ז֥וּ קָנִֽיתָ (שמות טו טז).

זוֹ , לעומת זאת, היא מילת לוואי המשמשת להצבעה ובאה אחרי שם עצם ממין נקבה (המקבילה ל'זה' בזכר), למשל: הרי את מקודשת לי בטבעת זוֹ .

לפי זה, רצוני להציע שהמילה זוֹ לא צריכה להופיע בשאלה שהעלה ("אך מהיכן הגיעה זוּ זוֹ? האם זו "סתם טעות"?") .

2. לשון רש"י אצלנו: "בדרך תלך" ללא המילה זו (בנוסף לדפוסים שהביא).

3. סו"ס הפסוק הוא כֹּֽה־אָמַ֧ר ה֛' גֹּאַלְךָ֖ קְד֣וֹשׁ יִשְׂרָאֵ֑ל אֲנִ֨י ה֤' אֱלֹהֶ֙יךָ֙ מְלַמֶּדְךָ֣ לְהוֹעִ֔יל מַדְרִֽיכֲךָ֖ בְּדֶ֥רֶךְ תֵּלֵֽךְ: ללא המילה זו....

4. יישר כוח על ההתחקות אחר מקור התוספת 'זו'.","233","","2360","True","True","False","","144","109.66.109.126","0","53443","מכות|י ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);