var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=53394;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","64"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","50"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","38")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("53394","0","חבית מים שנפלה לים הגדול","10/11/17 07:40","כא חשון","תשע"ח","07:40","גיל ושמחה","שאלה שנשאלה על ידי הרב משה קובלסקי:
ועוד א"ר יהודה אמר רב: חבית מלאה מים שנפלה לים הגדול, הטובל שם לא עלתה לו טבילה משום דחיישינן לג' לוגין שלא יהו במקום אחד.
הסבר. במשנה במסכת מקוואות למדנו ששלושה לוגין מים חסר קורטוב שנפל לתוכם יין לא פסלו את המקווה. אליבא דר"י בן נורי ש"הכל הולך אחר המראה" אזיי עכשיו שלושה לוגין הם כמראה יין ולכן לא פוסלים את המקווה.
אם כן, בים הגדול בוודאי יש יותר מארבעים סאה. אז מה איכפת לי אם נפלה שם חבית אחת או מאה חביות? הרי גם מקווה לא ייפסל במים שאובים אם יש בו ארבעים סאה!
אשמח להסבר.","363","","2364","True","True","False","","1270","5.22.134.237","0","0","מכות|ד ע"א",""),new Message("53396","53394","כאן קודם שנתערבו זה בזה וכאן אחר שנתערבו","10/11/17 08:34","כא חשון","תשע"ח","08:34","דוד כוכב","","125","","2364","False","True","False","","187","95.86.70.88","0","53394","מכות|ד ע"א",""),new Message("53401","53394","הסבר","10/11/17 09:26","כא חשון","תשע"ח","09:26","אור חדש","לפי התוס' חייבים לגרוס חבית יין כי המים אכן לא רק שלא יכולים לפסול דבר בתוך הים אלא אדרבה הם חוזרים להכשרם ע"י הערבוב (אומנם יש לעיין ממשניות במס' מקואות אך וודאי שההלכה כך היא)

וודאי שאין כלל דיון על פסילת הים, זה לא ייתכן גם אם יפלו לתוכו כל השאובים שבעולם (להלכה כך אפי' במקוה רגיל של מ' סאה)

אם כן כל החשש הוא רק שיטבול בדיוק במקום כינוס היין טרם ערבובו עם מי הים

כיוון שיין זה דבר ניכר הרי שלשיטה זו כ"ע לא נתערב מציאותית במים הרי יש עליו דין משקה שאוב שלא ניתן לטבול בו וזהו חששו של רב 'שמא טבל בדיוק במקום הכינוס'","458","","2364","True","True","False","","146","141.226.183.8","0","53394","מכות|ד ע"א",""),new Message("53410","53394","אכן יש לתמוה מדוע "הטובל שם לא עלתה לו"","10/11/17 10:29","כא חשון","תשע"ח","10:29","יהודי_קדום","כנאמר בגמרא "...א"ר יהודה אמר רב: חבית מלאה מים שנפלה לים הגדול, הטובל שם לא עלתה לו טבילה...".

הרי מדאורייתא צ"ל "כן עולה לו",:
א. משום שהים כשר לטבילה,
ב. כמות המים שנשפכה מהחבית לים מתחברת מיד למי הים ונעשית כשרה לטבילה,
ועל כן היה צ"ל "ולא חיישינן לשלשה לוגין על אף שיהו במקום אחד !

ואם כן קשה מדוע "הטובל שם לא עלתה לו"?
ראיתי בשוטנשטיין בהערה 14 שמביא דעת אחרונים, שאת כוונת דברי רב יש להבין כך: אומנם מדאורייתא הטובל ודאי נטהר בטבילה הנ"ל (ובכך מתיישבת שאלתנו) אלא שמיד הוא נטמא מדרבנן משום אותם מים שאובין שהיו בחבית.
וע"פ זה כך יש לסכם את דברי רב: "הטובל שם לא עלתה לו להיטהר לחלוטין עד שיטבול בשנית".
אבל:
רמב"ם הלכות מקוואות פרק ו הלכה י:
"חבית מלאה מים שנפלה לים אפילו לים הגדול הטובל שם לא עלתה לו טבילה
אי אפשר לג' לוגין שלא יהיו במקום אחד..." (כאילו טבל במים שאובים?).

אך ראה תוספות שמיישבים שאלה קשה זו בשינוי מ"מים" ל-"יין": "...דגרסינן במילתיה דרב יהודה חבית מלאה יין ולכך לא עלתה לו טבילה..." כמו מיד בהמשך הגמרא "תניא נמי הכי: חבית מליאה יין שנפלה לים הגדול ..." וכך לדברי התוס' גם במקרה הראשון מדובר בחבית יין שנשפכה לים ולא של מים. המשך לשון התוס': "...ולכך לא עלתה לו טבילה דמי הים קוו וקיימי ושמא עדיין הוא צבור ועומד במקומו ואיסור ניכר וטובל ביין אבל נהרא בעלמא לא דודאי מתערב במים ואז לא היה בעין ועלתה לו טבילה ומיירי ביין לבן שאינו משנה מראית המים דאי ביין אדום ניחזי אם שינה מראית המים אם לא".","233","","2364","True","True","False","","173","79.177.9.112","0","53394","מכות|ד ע"א",""),new Message("53400","53396","פשיטא","10/11/17 09:23","כא חשון","תשע"ח","09:23","גיל ושמחה","אם קודם שנתערבבו, אין ספק שהוא טבל במים שאובים!","363","","2364","True","True","False","","148","5.22.134.237","0","53394","מכות|ד ע"א",""),new Message("53403","53401","נראים דבריך","10/11/17 09:34","כא חשון","תשע"ח","09:34","גיל ושמחה","עם זאת עדיין קשה. מילא שמן שלא מתערב במים ניתן לומר "שמא טבל במקום כינוס". רק ביין באנו למחלוקת חכמים ור"י בו נורי לגבי שלושה לוגין (מלאים) מים שנפל לתוכם יין ומראיהם כמראה יין, לדעת ריב"ן לא פסלו את המקווה. אז אם את המקווה לא פסלו, את הים הגדול הם יפסלו?","363","","2364","True","True","False","","174","5.22.134.237","0","53394","מכות|ד ע"א",""),new Message("53404","53403","מנין לקחת שהים נפסל???","10/11/17 09:35","כא חשון","תשע"ח","09:35","אור חדש","","458","","2364","False","True","False","","105","141.226.183.8","0","53394","מכות|ד ע"א",""),new Message("53405","53404","הים נפסל???","10/11/17 09:39","כא חשון","תשע"ח","09:39","גיל ושמחה","האדם נפסל! חיישינן...
הן לדעת חכמים והן לדעת ריב"ן היין התערבב כולו במים. ולכן לפי מסקנת הגמרא שם, אם היו שלושה לוגין חסר קורטוב ונפל לתוכן יין, אין המקווה נפסל. אז מה ההבדל בין המקווה לים הגדול? שם במקווה מדובר על מ' סאה חסר ג' לוגין.","363","","2364","True","True","False","","164","5.22.134.237","0","53394","מכות|ד ע"א",""),new Message("53407","53405","הבהרה נוספת","10/11/17 09:45","כא חשון","תשע"ח","09:45","אור חדש","המחל' הינה האם כאשר ברוב מים נתערב קצת יין דין התערובת כדין מים (ויכול לפסול מקוה חסר) או שמא די בחזות היין להגדיר שיש כאן יין וממילא לא פוסל המקוה מדין 'ג' לוגין של מים שאובין'

בדיוננו החשש הוא שלא היה כל ערבוב אלא היין עומד בפני עצמו, והרי ברור שלא ניתן לטבול במ' סאה של יין, חידש רב, שחיישינן שהיין לא נתערב במי הים ושאכן טבל ביין (הפסול לטבילה) בלבד ולא במי הים הכשרים","458","","2364","True","True","False","","143","141.226.183.8","0","53394","מכות|ד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);