var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=53366;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","58"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","38"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","32")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("53366","0","אורשינה, ועוד","07/11/17 11:52","יח חשון","תשע"ח","11:52","אביגדור","סליחה על האיחור בכמה דפים אבל זה (לדעתי) מספיק מעניין ושייך לעוד סוגיות בש"ס...

בגמרא ובמדרשים שונים מופיעים כמה יצורים אגדתיים:
עוף החול (אורשינה, שבמכה מקורות מבואר שהוא שנרף וחוזר לחיות),
שור עם קרן אחת במצחו (אדם הקריבו לקרבן),
קינטורין (בלעז: קנטאור) שנבראו מדור אנוש והם חציים אדם וחצים סוס,
אדם-זאב (מוזכר בחלק מהראשונים),
אדני השדה (שלחלק מהפירושים מחובר עם טבורו לאדמה),
וכמובן בני-ים ובנות-ים (אפילו ברש"י, ולדעתו לזה התכוונה הגמרא בדבריה "דולפינים").

מדובר על נושא עדין כמובן, אבל נתחיל מהמציאות הברורה: כל אלו תוארו אצל העמים הקדמונים, בתרבויות רבות ושונות, לרוב מתקופה שקדומה לחז"ל, ועד מאות השנים האחרונות.
יש להדגיש - בספרים מימי הביניים כל אלו תוארו כבעלי חיים אמיתיים. (יש שני ספרים עיקריים שאני מכיר שעסקו בתיאור יצורים מוזרים: Monstrorum historia דהיינו, תולדות המפלצות (הכוונה ליצורים מוזרים בכלל), ו-Prodigiorum ac ostentorum chronicon , שסוקר אירועים לא-טבעיים במשך כל ההיסטוריה. שניהם מביאים תיאורים וציורים, לפעמים עם הסיפור היכן ומתי נראה היצור המדובר. אכן בעבר הגבול בין דמיון, טעות, הגדרה לא נכונה ומציאות - היה מטושטש לחלוטין.

כיצד רעיונות כאלה נמצאים גם בגמרא? כבר ייסדו המפרשים שעיקר מטרתם של האגדות שבגמרא הוא המסר ולא השאלה האם מדובר באמת היסטורית מדויקת. כך מצאנו במפרשים במשך הדורות סיפורים שמקורותיהם באגדות העמים, ולקחו מהם את המסר המתאים (לפעמים בשינוי פרטים, לצורך המסר).
ומי שירצה לומר שהיו מחזל שטעו והאמינו באמיתיותם של יצורים כאלה, גם בזה אין בכך פסול, שכן כתבו רוב המפרשים שחז"ל קיבלו את ענייני המדע מהגויים, וכיוון שחכמי הגוים פעמים רבות האמינו בזה, אין פסול שגם חזל סברו כך.

אני מצרף איורים מהמאות ה-13 עד ה-17.","571","pdf","2385","True","True","False","","1018","213.151.62.241","0","0","סנהדרין|קח ע"ב","0-pdf"),new Message("53369","53366","שכוייח","07/11/17 12:15","יח חשון","תשע"ח","12:15","אור חדש","ה'בעיה' הינה שיצורים אלו משמשים את חז"ל כדי לבאר נבואות
כלומר אם נקבל שטעו בחושבם שהייצורים אמיתיים ומאידך צדקו בפרשנותם לפסוקים נאלץ לקבוע שגם הנביאים 'טעו' לחשוב שיש כאלו יצורים
ואז המסקנה קצת מרחיקת לכת
או שניתן לומר שטעו חז"ל בתרתי, גם במציאות היצורים וגם בפרשנות אלא שאז אנו נותרים ללא הסבר המניח את הדעת לפסוקים הללו
אומנם ייתכן שחז"ל טעו וחשבום למציאותיים אך הנביאים הביאום רק כיוון שהיו מוכרים כסיפורים לרוב המון העם הגם שלהם היה ברור שאלו אגדות בעלמא","458","","2385","True","True","False","","141","213.151.55.26","0","53366","סנהדרין|קח ע"ב",""),new Message("53371","53369","אכן כל הנושא קצת "עדין"","07/11/17 12:21","יח חשון","תשע"ח","12:21","אביגדור","לגבי נבואות יש חידוש נוסף. אני מעתיק ממה שכתבתי במאמר על כך:

דעת הרלב"ג (בראשית טו-ד) שאפילו הנביא יכול לטעות בעניינים מדעיים, כיוון שהנבואה ניתנת לו ע"פ תפיסת המדע שהאמין בה, ולכן יחזקאל שמע קולות מהגלגלים, כפי שסברו בימיו, ואברהם סבר שמספר הכוכבים הוא כפי שסברו בימיו (וברלב"ג איוב לח-כא כתב בלשון חריפה אף יותר: שיגיע לנביא דבר כוזב בעת הנבואה).
וכן כתבו הראי"ה קוק (אדר היקר אות ד עמודים לז-לח סוף ד"ה ע"כ, והביא דוגמא מכך שטעו וסברו שהובקעה העיר בט' בתמוז ע"פ הירושלמי תענית פ"ד ה"ה) והבית ישי (דרשות מז הערה ד, והביא סיוע לזה מהמורה נבוכים ומתורת העולה לרמ"א (לעומת זאת עיין בדברי הרמ"א שהבאנו לעיל בשיטה ב) ומהמגיד מישרים לב"י).
מעין זה כתבו התוס' (חולין נז: ד"ה איזיל) ששלמה המלך למד על טבען של הנמלים (לגבי הפסוק "אשר אין לה קצין" (משלי ו-ז)) ע"י בדיקת המציאות, זאת אע"פ ששלמה היה מהנביאים (רש"י מגילה יד. ד"ה נבואה) (אמנם המהרש"א (ח"א חולין נז:) כתב שוודאי ששלמה ידע זאת ברוח הקודש).","571","","2385","True","True","False","","229","213.151.62.241","0","53366","סנהדרין|קח ע"ב",""),new Message("53373","53371","שכוייח נוסף","07/11/17 12:39","יח חשון","תשע"ח","12:39","אור חדש","","458","","2385","False","True","False","","78","213.151.55.26","0","53366","סנהדרין|קח ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82910);