var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=53152;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("53152","0","בכל יום יהיו בעיניך כחדשים","22/10/17 09:34","ב חשון","תשע"ח","09:34","ozuk","אלף שבע מאות שבעים ושבע. או: בכל יום יהיו בעיניך כחדשים.

תנא דבי אליהו ששת אלפים שנה הוי עלמא שני אלפים תוהו שני אלפים תורה שני אלפים ימות המשיח ובעונותינו שרבו יצאו מהם מה שיצאו (סנהדרין צז ע"א-ב).

אין מי שלא מכיר את דברי הגמרא הללו. הייתי רוצה, ברשותכם, להתבונן בגמרא הזאת בהתבוננות חדשה-ישנה, לראות איך למדו אותה יהודים במשך מאות שנים.

כתבי היד של סוגיית הגמרא הזאת, ריתקו את החוקרים. בכתב יד המכונה 'מינכן 95' (נמצא בספרייה של מינכן, תמונה שלו כאן למטה, קצת קשה לקריאה...) כתוב כך: "... יצאו מהם מה שיצאו שש מאות ותשע עשרה שנה".

למה זה כל כך עניין את החוקרים? כי הגמרא מדברת על הזמן שעבר מאז שהתחיל האלף החמישי, שהוא תחילת ימות המשיח. לפי הכתוב בכתב היד, עברו כבר 619 שנה מאז, כלומר כתב היד הזה נכתב בשנת 4619 לבריאת העולם (אלפיים תורה, אלפיים תהו, ושש מאות ותשע עשרה שכבר יצאו מימות המשיח). זה אומר שהוא נכתב לפני 1159 שנים, בשנת 858 לספירה. יש כאן הוכחה חותכת לכך שבשנה זו הגמרא כבר הייתה כתובה על ספר, ולא שנויה על-פה.

האמת, שכתב היד הזה לא עד כדי כך עתיק, בכתב היד מצויין בפירוש שהוא נכתב בשנת 1343, אבל הסופר שלו העתיק מגמרא שנכתבה בשנת 858, או מספר שהעתיק מספר שהעתיק מספר שנכתב בשנה הזאת. תראו איך זה קורה: בכתב יד אחר, 'כתב יד הרב הרצוג' (גם הוא כאן למטה, הרבה יותר קריא), כתוב: "יצאו מהן חמש מאות ותשעים שנה" (כלומר, זה נכתב בשנת 829, ישן יותר), אבל בצד העיר הסופר: "נ"א (=נוסח אחר) חמש מאות שלושים ושמונה" (שנת 777). לנגד עיניו של הסופר עמדו שני כתבי יד, אחד מהם נכתב ב829 ואחד ב777, והוא הנציח את שתי הגרסאות.

לפנינו אם כן העדות לכך שבשנת 777 לספירה כבר היה תלמוד בבלי כתוב, וזוהי דרישת השלום הקדומה ביותר שיש לנו מתלמוד בבלי כתוב. תגלית חשובה בהחלט.

חשובה, אבל לא בשביל זה באנו.

העיון בכתבי היד העתיקים של הגמרא הזאת, מראה שהמילים "יצאו מהם מה שיצאו", שימשו במשך השנים כטקסט מודולרי: כאילו בגמרא היה כתוב "שני אלפים ימות המשיח, יצאו מהם _______", וכל אחד השלים את מספר השנים לפי השנה בה הוא עומד.

כשחושבים ככה על הגמרא, לוקחים ללב הרבה יותר את מה שכתוב בה. אין כאן סתם "יצאו מהם מה שיצאו". כשאנחנו קוראים את הגמרא, כאילו כתוב בה "בעוונותינו שרבו, יצאו מהם אלף שבע מאות שבעים ושבע שנה". עוונותינו. העוונות שלנו. עזבו שלנו, העוונות שלי. שלי.

ובכל יום שעובר הגמרא הזאת נכתבת מחדש, כל יום עובר עוד יום שבו בעוונותינו עוד לא בא משיח צדקנו, כל יום שעובר הוא עוד יום שיורד מאלפיים שנות המשיח. זה צריך להטריד אותנו. זה בהחלט צריך להטריד אותנו.

האם זה מטריד אותנו? אני מקווה. האם אנחנו עושים משהו עם זה? משהו כדי לשנות את זה? כדי לגרום לכך שיום אחד נוכל להפסיק ולספור, נוכל להשאיר את הגמרא עם מספר אחד מבלי שהיא תשתנה עוד? אם כן - אני חושב שזה מה שבאה הגמרא לומר לנו, ככה למדו אותה לפני יותר מאלף שנים, וכך אנחנו אמורים לקרוא אותה גם היום.

***

קרדיטים: מי שלימד אותי את זה, מהזווית המחקרית, של זמן כתיבת הגמרא, הוא ד"ר אלכס טל. הוא בתורו נתן את הקרדיט לפרופ' דוד רוזנטל. התמונות הנהדרות באיכות מדהימה מאתר 'הכי גרסינן', פרויקט פרידברג.","660","jpg","2384","True","True","False","","1488","212.199.57.204","0","0","סנהדרין|צז ע"א","0-jpg"),new Message("53154","53152","יפה מאוד","22/10/17 10:01","ב חשון","תשע"ח","10:01","הראל","וגם ברמב"ם מצאנו עדות על כתב יד מתקופה זו (או מעט לפניה):

רמב"ם (לוה ולוה פט"ו ה"ב):
והגיע לידי במצרים מקצת גמרא ישנה כתוב על הגוילים כמו שהיו כותבין קודם לזמן הזה בקרוב חמש מאות שנה ושתי נוסחאות מצאתי מן הגוילים בהלכה זו, ובשתיהם כתוב ואם אמר פרעתי בפני פלוני ופלוני והלכו למדינת הים 'נאמן' (...)

הרמב"ם: 1135/8-1205 לספה"נ","46","","2384","True","True","False","","448","213.57.88.162","0","53152","סנהדרין|צז ע"א",""),new Message("53178","53152","קראתי בשקיקה! מידע יקר ונפלא! יישר כוח","24/10/17 06:57","ד חשון","תשע"ח","06:57","יהודי_קדום","גדול על הבאת הדברים כאן.","233","","2382","True","True","False","","138","79.183.105.193","0","53152","סנהדרין|צז ע"א",""),new Message("53155","53154","העניין בעייתי קצת","22/10/17 11:59","ב חשון","תשע"ח","11:59","אור חדש","הרמב"ם וודאי חכם גדול היה ובקיא גם בחכמת הטבע
אולם לא ברור לי כלל שהיו בידיו הכלים שאיפשרו לקבוע בוודאות את תיארוכם של כ"י עתיקים, הוא עצמו לא טוען שהשנה היתה מוטבעת על הגמ' הזו אלא היה צורך להסיק את זמן כתיבתה ע"י השוואה לכ"י אחרים, פעולה זו בימנו נעשית בזהירות רבה ובשימוש במדדים 'אוביקטיויים' שלא היו בימי הרמב"ם, כל שהיה לו כנראה זה רק גויל אחר שהיה מקובל לגביו שהוא 'בן כ500 שנה' וממנו הרמב"ם הסיק מה שהסיק
כאן כמובן יש רק לשער מה היה תוקפה של הנחה זו שאכן הגויל ששימש להשוואה היה בן 500 שנה והאם ההשוואה נעשתה בזהירות הראויה (הרמב"ם מסתמך לדבריו בעיקר על ההשוואה בצורת הכתב, צורה זו יכלה לשמש בעמ"י ללא שינוי במשך דורות רבים...)","458","","2384","True","True","False","","178","213.151.55.26","0","53152","סנהדרין|צז ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);