var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=52842;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","65"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","54")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("52842","0","כשפים ואחיזת עיניים","24/09/17 12:48","ד תשרי","תשע"ח","12:48","אבי גרינבלט","אלו דברי אביי בגמרא
"האוחז את העינים פטור אבל אסור"
רש"י במקום
"ושבות פטור אבל אסור"
היינו מעשה אחיזת עיניים איסורו מדרבנן

שו"ת יחוה דעת חלק ג סימן סח
שאלה: האם מותר להזמין למסיבת חתן וכלה קוסם, שעל ידי זריזות וקלות תנועותיו נראה כעושה מעשה להטים המפליאים את רואיהם, כדי לבדר ולשעשע את החתן והכלה והקרואים ולשמחם, או אפשר שזהו בכלל כשפים שאסרה התורה?
לאחר דיון רחב וארוך מסכם הגרע"י זצ"ל
"בסיכום: אחיזת העינים אפילו על ידי קלות התנועה וזריזות ואין שם כישוף כלל, אסורה מן התורה, ואסור לעשות כן גם בשמחת חתן וכלה וכדומה".

מה ההבנה בדברי הרב עובדיה זצ"ל בכך שאיסור זה הינו מדאורייתא ?","539","","2412","True","True","False","","836","31.168.68.82","0","0","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52843","52842","שלמד עוד ראשונים מלבד רש"י","24/09/17 13:04","ד תשרי","תשע"ח","13:04","אור חדש","ובראשם הרמב"ם ועפ"י הכ"מ","458","","2412","True","True","False","","118","213.151.55.19","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52844","52843","איך ההבנה בדברי הגמרא ?","24/09/17 13:10","ד תשרי","תשע"ח","13:10","אבי גרינבלט","וגם ברמב"ם
"אבל האוחז את העינים והוא שיראה שעשה והוא לא עשה לוקה מכת מרדות"","539","","2412","True","True","False","","187","31.168.68.82","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52845","52844","עצרת באמצע הרמב"ם","24/09/17 13:13","ד תשרי","תשע"ח","13:13","אור חדש","וראה עוד פ' יא ט שמפורש יותר חיובו

ויש בזה אריכות באחרונים, ניתן לראות בגמ' של הלכה ברורה עמ' קפז'","458","","2412","True","True","False","","128","213.151.55.19","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52846","52845","האם עוד פסקו כגרע"י זצ"ל ?","24/09/17 13:14","ד תשרי","תשע"ח","13:14","אבי גרינבלט","","539","","2412","False","True","False","","169","31.168.68.82","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52849","52846","כוונתך אם חלקו עליו?","24/09/17 13:28","ד תשרי","תשע"ח","13:28","אור חדש","וודאי","458","","2412","True","True","False","","113","213.151.55.19","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52850","52849","פסקו כמותו בחומרה","24/09/17 13:29","ד תשרי","תשע"ח","13:29","אבי גרינבלט","חולקים עליו יש כמה וכמה","539","","2412","True","True","False","","186","31.168.68.82","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52851","52850","מי תשים לידו ויחשב לתוספת?","24/09/17 13:43","ד תשרי","תשע"ח","13:43","אור חדש","","458","","2412","False","True","False","","117","213.151.55.19","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52852","52851","לא הבנתי כוונתך","24/09/17 13:44","ד תשרי","תשע"ח","13:44","אבי גרינבלט","","539","","2412","False","True","False","","157","31.168.68.82","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52853","52852","למשל אם אכתוב בניו","24/09/17 13:55","ד תשרי","תשע"ח","13:55","אור חדש","האם זה יניח דעתך?
כל מי שקיבל שיטתו לפסוק כמרן יקבל בזה דעתו
הפוסקים האשכנזים וודאי לא יבטלו דעת רש"י בגלל ביאור הכ"מ ברמב"ם","458","","2412","True","True","False","","131","213.151.55.19","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52854","52853","ראה חכמת אדם","24/09/17 14:15","ד תשרי","תשע"ח","14:15","אבי גרינבלט","שמצאתי כעת
כלל פט, ס"ק ו

"אמרו חז"ל (סה ע"ב): איזהו מעונן? זה האוחז את העינים. והוא מין מן התחבולה מחובר אליו קלות התנועה ביד עד שתדמה לאנשים שיעשה ענינים שאין אמיתתו בהם, כמו שנראה אותם יעשו תמיד יקחו חבל וישימו אותה בכנף בגדיהם ויוציאו נחש וישליך טבעת לאויר ואחר כך יוציאו מפי אדם אחד העומד לפניו. והעושה זה לוקה. ומזה תראה שאותן הבדחנים שעושין כדברים אלו על החתונות, ונקראין טאשין שפילער, עוברים בלאו דאורייתא, והמצוה לעשותן עובר משום 'לפני עור'. ולכן מי שבידו למחות צריך למחות, וכל שכן שאסור להסתכל ולראותם".

קלות התנועה לענ"ד קשור ג"כ באחיזת עיניים , בוודאי שלא במעשי כשפים","539","","2412","True","True","False","","202","31.168.68.82","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52855","52854","מה כש'מעונן' בתור משחק בלבד","24/09/17 17:35","ד תשרי","תשע"ח","17:35","עלי","הרי רוב הקוסמים כיום אין זה חלק מעבודה זרה או מיסטיקה שקרית אלא מין משחק בלבד ובידור, כמו בדחנות ותו לא. לכן לפני כמה ימים שאלתי לגבי הילוך על אש, כשכיום בד"כ הפעולה נעשית לשם חיזוק הבטחון העצמי וכדו בלבד ( גם אני יכול לענות שצריך ללמוד הלכות עבודה זרה אבל רציתי תשובה קצרה כמו כאן :)
האם הפעולות עצמן אסורות ( בסתם ולא משנה לשם מה, גזירת הכתוב, או בגלל שפעם כל מי שעשה אותן התכוון לעבודה זרה ) או שהכוונה השלילית המלווה אותן עושה אותן אסורות ?","209","","2412","True","True","False","","167","194.114.146.227","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52856","52855","אולי זה דיון אחר","24/09/17 17:37","ד תשרי","תשע"ח","17:37","אבי גרינבלט","מדין ונשמרתם","539","","2412","True","True","False","","170","2.53.143.205","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52858","52856","אני מוכרח לציין","24/09/17 17:47","ד תשרי","תשע"ח","17:47","עלי","שגם אם נרצה מאד לאסור בגלל חשש שמה יגררו אנשים חלשים ופתאים במקרים מסויימים נדירים לכל מיני עבודה זרה בארצות בהן זה עדיין שכיח, מי שינסה לאסור 'קוסמים' רגילים בארצנו עלול להיות לחוכא ואיטלולא כי באמת אין שום כוונה בזה מעבר לבידור פשוט וכל אחד מבין שזה רק כמו משחק. יתכן שמצד ביטול הזמן והיותם הרגל רע כשמתמכרים אליהם, סוגי בידור שונים צריכים היו להיאסר, אך כמו בדחנות ש'מאווררת' את הנפש כשהיא מתוחה יש בזה גם תועלות כשזה נעשה במידה מדודה ( כמו הרבה דברים בחיים וכמו יין...).","209","","2412","True","True","False","","205","194.114.146.227","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52859","52858","ראה אג"מ יו"ד חלק ד יג","24/09/17 17:54","ד תשרי","תשע"ח","17:54","אבי גרינבלט","שמכפיף עצמו לדברי החכמת אדם שהובאו לעיל.
דברי הגרע"י זצ"ל שהובאו לעיל.","539","","2412","True","True","False","","216","2.53.143.205","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52860","52859","אחיזת עיניים אסורה","24/09/17 18:17","ד תשרי","תשע"ח","18:17","עלי","אך מדוע ? האם מפני שהיא אביזרייהו דעבודה זרה או הרגל שקר או מפני שהיא כדרכי הגויים או בשל גזירת הכתוב, חוק חקוק ותו לא.
יכול מאד להיות שפעם באמת כך היה אך כיום אין לזה זכר במציאות היומיומית. רוב ככל הקוסמים אינם מתכוונים באחיזת העיניים אלא לעורר הנאת בידור רגעית ותו לא. לא יותר מבדיחה טובה. גם להשחית מזון אסור, ובכל זאת כחלק משמחת מצוה לעתים התירו ( תוספות במסכת סוכה, כוונתי שיש להתיחס להקשר של המעשה )
האם תוכל להתייחס לכך ישירות ?","209","","2412","True","True","False","","204","194.114.146.227","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52864","52859","אתה ממש לא מדייק בדברי האג"מ","25/09/17 08:48","ה תשרי","תשע"ח","08:48","Almuaddib","הרב פיינשטיין דוקא קובע שלא ייתכן לגזור איסור תורה על מהירות היד בנוגע לקוסמויות. ועוד יותר, הוא דווקא מביא מדברי הרמ”א ראיה שלא כדברי הש”ך, ומוצא מתוכם מקור שאין שום איסור באחיזת עיניים בלבד.

אמנם נכון, הרב פיינשטיין נזהר מלחלוק על דברי הקדמונים, ולכן הוא כותב כי אילו היה נשאל בעניין זה, הוא היה משתדל שלא להשיב, ולהתחמק מהשאלה. עוד הוא מוסיף כי אילו הימתעקשים לקבל ממנו תשובה, הוא היה משיב שהדבר מותר, בתנאי שהקוסם מכריז שאין במעשיו שום כוחות על-טבעיים, ורק מהירות הידיים ושאר תחבולות בדרך הטבע.","107","","2411","True","True","False","","180","82.81.160.69","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52861","52860","כלל גדול בהלכות ע"ז","24/09/17 18:52","ד תשרי","תשע"ח","18:52","אור חדש","והוא שלא דיברה התורה אלא כנגד טעות בני האדם (אנוש) ולכן הקדים הרמב"ם הסיפור של הטעות להלכות כיוון שהבנה זו היא מהותית להבנת ההלכה

עם הזמן האנושות הלכה והשתחררה מעוצמת הטעות ובמקביל הותרו איסורי ע"ז שונים
כך למשל הותר לצייר דמות לבנה וכוכבים אף בולטים
כך הותר להכנס למרחץ שדמויות ע"ז בפתחו וכן הותר להדמות לנכרים בתספורתם ולבושם
כך הותרו האיסורים הבסיסיים של 'יום אידם' בארצות בהם זה היה שייך (זה שארצות האיסלאם המשיכו ל'אסור' זה וודאי לא משמעותי כי לא היתה ההוראה למעשה כלל אצלם וכלל גדול אצלינו בהלכה הוא ש'מעשה רב')
וכן בימנו ניתן לראות את ה'קנא'ים' מתיזים ספריי על דמות אשה על אוטובוס (אע"פ שלא ברור מה התיר להם איסור הגזל) בעוד שפסל גדול של אריה עומד לידם והם כלל לא משגיחים בכך שזה לכאו' נאסר בדיבור השני של הקב"ה בסיני ששמענו כולנו (כי הפך הדבר להתר גמור ביננו ב"ה)
וכן עניין הקוסמים נהוג למעשה במקומות רבים גם תורניים ושוב אין ראיה לאסור מספרים קדמונים","458","","2412","True","True","False","","142","213.151.55.19","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52865","52860","לא כולם אוסרים מופעי קסמים","25/09/17 08:51","ה תשרי","תשע"ח","08:51","Almuaddib","ראה הערתי לעיל לגבי האג"מ.

ועוד ראה, למשל, שו"ת בצל החכמה, ח”ד סימן יג, שם הוא מציין דברי כמה ראשונים שסברו שאיסור אחיזת עיניים לא נאמר אלא בשימוש בכוחות כישוף “אמיתיים”, ולא בתחבולות על דרך הטבע.

ראה בנוסף גם בשו”ת דברי יציב (יו”ד סימן נז) שיש להקל על פי דברי החינוך (מצווה רנ), בתנאי שמצהיר הקוסם שאין במעשיו כוחות על-טבעיים.

גם שו”ת תשובות והנהגות (ח”א, סימן תרנה) מוסיף לציין בשם החזון איש שאין איסור באופן שידוע לקהל שמעשי הקוסם אינם אלא קוסמויות.","107","","2411","True","True","False","","311","209.88.198.77","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב",""),new Message("52866","52864","רק ציינתי את יחסו לדברי הח"א","25/09/17 08:51","ה תשרי","תשע"ח","08:51","אבי גרינבלט","ובאמת כוונתי היתה להראות שאין דעתו כגרע"י זצ"ל","539","","2411","True","True","False","","221","31.168.68.82","0","52842","סנהדרין|סז ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);