var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=52366;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","53"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","35"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("52366","0","משפט צדק של עם סגולה","28/08/17 20:52","ו אלול","תשע"ז","20:52","הודו_כי_טוב","כל מערכת משפט שמכבדת את עצמה אם מתגלה שהעדים משקרים המשפט מבוטל

הרי כמה דפים קודם רשום שאם יש מי שמלמד עליו זכות אחרי המשפט מחזירים
אותו לאמר את דבריו אפילו חמש פעמים

העדים הזימו את עצמם למה זה לא נחשב ?

מהשמיים סובבו ששמעון בן שטח יטפל במכשפות וזה שכרו ? שבנו נעקד ?

ומתי החוקים יותר תרבותיים הוגנים וישרים בזמן הזה או אז ?
לישועה הזו אנחנו מצפים אלפיים שנה ?","207","","2454","True","True","False","","799","109.64.37.169","0","0","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52371","52366","תשובה","28/08/17 22:58","ו אלול","תשע"ז","22:58","דוד כוכב","אתה טוען:
כל מערכת משפט שמכבדת את עצמה אם מתגלה שהעדים משקרים המשפט מבוטל.
משפט זה לא יכול להיות נכון. וכי כיצד יכול "להתגלות" שהעדים משקרים? אולי העדים דברו אמת ו"הגילוי" משקר?
לשם כך קיימים סדרי המשפט. עדים שהעידו ועדותם התקבלה אינם יכולים לחזור בהם ולומר שיקרנו. העדות הראשונה היתה כדין, וטענתם עכשיו אינה מקובלת ואינה לגיטימית, ואי אפשר להאמין לה. שאם לא כן עקרת את כל מהמנות העדות. ילחצו על העדים, יאיימו עליהם, ישחדו אותם, והם "יבטלו" את עדותם.

העדים אגב לא 'הזימו' את עצמם, הזמה זה רק "עמנו הייתם". הם ניסו להכחיש את עדותם.

בענין "צדיק ורע לו", ראה למשל בקישור זה.

אתה טוען שאותו משפט לא היה משפט צדק משום שאתה מקבל את הטענה ההסטורית שלמדנו, שהעדים היו עדי שקר. אולם בשעת מעשה הדיינים התייחסו לראיות שבפניהם על פי סדרי הדין הנכונים.
זה דומה לטוקבקיסטים שקובעים עמדה כיצד לנהל משפט שדה רק על פי הדיווחים וההטיות של הכתב, כאשר אין בפניהם את כל התמונה והראיות והנסיבות.
ולעצם השאלה, יש בחוקים ובמערכת המשפט היום הרבה מאוד חוסר הגינות ויושרה לעומת דין הגמרא. כיצד יתכן שהשופט מחליט למי הוא מאמין ולמי לא על פי נטיית לבו (אג'נדה), בלי ראיות, ואפילו לעד אחד? כיצד יתכן "פסק דין חלוט" כאשר ברור שאינו על פי הצדק? כיצד יתכן שיקבעו לאדם שישלם מס על רווחים גבוהים אלא אם כן יוכיח שהרויח פחות?","125","","2454","True","True","False","","255","95.86.105.227","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52375","52371","גם הדיינים קיבלו שהעדים שיקרו","29/08/17 00:43","ז אלול","תשע"ז","00:43","הודו_כי_טוב","נכון אולי העדים משקרים עכשיו
אבל זה צריך בדיקה "והצילו העדה"
לפני שיהיה מאוחר מידי לבדוק אם הראיות החדשות יש בהם ממש
כמו במשפט שלפני כמה דפים שהילד חוייב ורק אז התושבים לימדו זכות
ופסק הדין בוטל וזה עוד היה בדיני ממונות

במקרה הפוך של רוצח סידרתי אבל בלי הרשעה מכניסים אותו לתוך כיפה
ומאכילים מי לחץ.
היתכן שלהרוג יהיה צודק וקל יותר מאשר להציל חף מפשע ?","207","","2453","True","True","False","","235","109.64.37.169","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52420","52371","והצילו העדה","30/08/17 08:44","ח אלול","תשע"ז","08:44","גיל ושמחה","הרב דוד היקר!
תשובותיך נפלאות ומחכימות. אני לא באתי אלא להבין יותר לעומק.
נכון. קיימת אפשרות תיאורטית שהעדים העידו אמת בראשונה ואילו עכשיו הם משקרים. שאלתי היא: האם אנחנו מקבלים את העדות הראשונה כאמת מוחלטת גם לאחר החזרה ממנה ודוחים על הסף את העדות השנייה, או שמא בית הדין מצווה לחקור את העדים בשנית ולבדוק אולי באמת שיקרו בעדותם הראשה.
נניח שהעדים טענו בשנייה שהם היו שונאים לו. על פי דברי המשנה הם פסולים לעדות כלל. לכן לא שייך לבדוק אם הם שיקרו בראשונה או בשנייה כי בלאו הכי הם פסולים. וכן בקרובים.","363","","2452","True","True","False","","217","5.22.134.249","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52378","52375","בדקו, ואלה היו המסקנות ע"פ הראיות","29/08/17 02:11","ז אלול","תשע"ז","02:11","דוד כוכב","מכניסים אותו לתוך כיפה - והוא שממית את עצמו.","125","","2453","True","True","False","","260","95.86.105.227","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52383","52378","אז למה רשום כי כבר נגזרה גזרה?","29/08/17 05:19","ז אלול","תשע"ז","05:19","הודו_כי_טוב","כששמעו חכמים בדבר אמרו להחזירו אי אפשר שכבר נגזרה גזירה אלא יהרג
ויהא קולר תלוי בצואר עדים פשיטא כל כמיניה לא צריכא דקא הדרי בהו סהדי וכי הדרי בהו מאי הוי כיון שהגיד שוב אינו חוזר ומגיד לא צריכא דאע''ג דקא יהבי טעמא למילתייהו (כי ההוא מעשה דבעיא מיכסא):

וגם רש"י כותב כי כבר ניגמר הדין

הם פשוט המשיכו בתהליך","207","","2453","True","True","False","","246","109.64.37.169","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52397","52383","ולמה כתוב: "וכי הדרי בהו מאי הוי? וכו'"","29/08/17 12:56","ז אלול","תשע"ז","12:56","דוד כוכב",""וכי הדרי בהו מאי הוי? כיון שהגיד - שוב אינו חוזר ומגיד!".
על פי סדרי הדין אין סיבה להאמין לעדים שחוזרים בהם.

חכמים אמרו לעצמם שגם אם אלו עדי שקר, אין לנו רשות לעצור את ההליך מתוך תחושת בטן. ואם רשעים גרמו לכך - "יהא קולר תלוי בצואר עדים".","125","","2453","True","True","False","","204","95.86.105.227","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52400","52397","במשפט עם הילד כן ביטלו את ההרשעה","29/08/17 16:04","ז אלול","תשע"ז","16:04","הודו_כי_טוב","מה ההבדל ?
למה בדיני ממונות יש משפט/דיון חוזר ?
ואיפה כתוב שאסור לבטל משפט או משפט חוזר?","207","","2453","True","True","False","","199","2.53.12.8","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52404","52400","איזה משפט ביטלו?","29/08/17 18:24","ז אלול","תשע"ז","18:24","דוד כוכב","על סמך מה יבטלו משפט? אין לדבר סוף. מפורש בתורה בכמה וכמה מקומות שבסוף המשפט מקיימים את גזר הדין.","125","","2453","True","True","False","","155","95.86.105.227","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52413","52404","סנהדרין ל"א א","30/08/17 04:23","ח אלול","תשע"ז","04:23","הודו_כי_טוב","ישרים דרכי השם צדיקים יפלו בם ורשעים יכשלו ולא להפך
היתכן שהתורה התכוונה גם כשמבינים שהעדות היית מפוברקת ולא תחושת בטן גריידא לבצע גזר דין האם אין למלך/נשיא זכות לבטל לחון ?
שאול המלך ביטל את גזרתו שלו בקשר ליונתן ביערת הדבש
קודם רשום שפטו העדה ואחרי זה רשום והצילו העדה כך שאפשר גם אחרי המשפט להציל
מזל שלינוקא לא נגזר עונש מוות :
דאמר רבה בר בר חנה א''ר יוחנן כל מקום ששנה רשב''ג במשנתנו הלכה כמותו חוץ מערב וצידן וראיה אחרונה ההוא ינוקא דתבעוהו לדינא קמיה דרב נחמן א''ל אית לך סהדי א''ל לא אית לך ראיה א''ל לא חייביה רב נחמן הוה קא בכי ואזיל שמעוהו הנך אינשי אמרו ליה אנן ידעינן במילי דאבוך אמר רב נחמן בהא אפילו רבנן מודו דינוקא במילי דאבוה לא ידע ההיא איתתא דנפק שטרא מתותי ידה אמרה ליה ידענא בהאי שטרא דפריע הוה הימנה רב נחמן אמר ליה רבא לרב נחמן כמאן כרבי דאמר אותיות נקנות במסירה אמר ליה שאני הכא דאי בעיא קלתיה איכא דאמרי לא הימנה רב נחמן אמר ליה רבא לרב נחמן והא אי בעיא ....","207","","2452","True","True","False","","257","109.64.37.169","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52421","52413","ודאי שלא","30/08/17 08:47","ח אלול","תשע"ז","08:47","אור חדש","אם הדיין רואה שהדין מרומה צריך לברר האמת גם למשל ע"י כפיתת העדים והוצאת האמת בכח כפי שכבר ראינו לא מזמן","458","","2452","True","True","False","","110","31.210.182.243","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52433","52413",""לפי דיני הראיות ולא לפי דיני הכיכרות"","30/08/17 12:49","ח אלול","תשע"ז","12:49","דוד כוכב","(מקור: מתוך ראיון עם רז נזרי).

"כשמבינים" - זה בדיוק מהבטן, אלו הם דיני הכיכרות והטוקבקיסטים. ואילו להלכה וגם לכל מערכת משפטית, נצרכות ראיות.
וההוא ינוקא דינו השתנה רק משום שהצליח להשיג ראיות חדשות - הגיעו עדים ואמרו ליה: "אנן ידעינן במילי דאבוך".

אצל שאול לא היה דין, אלא חרם אישי, והוא התיר אותו.","125","","2452","True","True","False","","258","95.86.105.227","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52435","52420","תאורטית כל האפשרויות קיימות","30/08/17 12:59","ח אלול","תשע"ז","12:59","דוד כוכב","כל עדים יתכן שהם עידי שקר. אולם אם נחשוש לכל חשש שבעולם לא יהיה כלל דין, ולא צדק. לכן האמינה התורה לשני עדים על פי סדרי המשפט. במיוחד כאשר הדיינים חושדים שיש שקר בדברי העדים עליהם לחוקרם היטב כדי לאתר את האמת. ואם לא מצאו פסול, עליהם לגזור את הדין, ראה כאן.
לדעת חכמים עדים שונאים כשרים לעדות. וגם לדעת רבי יהודה שהם פסולים - העדים אינם יכולים להעיד על עצמם בדיעבד שהיו פסולים, כי אין אדם משים עצמו רשע - ואינו נאמן לקבוע שהעיד בהיותו פסול. רק אחרים יכולים להעיד עליהם שהיו פסולים.","125","","2452","True","True","False","","201","95.86.105.227","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52423","52421","פה העדים אמרו ששיקרו","30/08/17 08:59","ח אלול","תשע"ז","08:59","הודו_כי_טוב","מי דיבר על אלימות
ואז כאילו לא הייתה אלימות מכל הכיוונים
בעשרות מונים מעכשיו
ומה שציינת לגבי עיניני דיומא לא שזה שייך לנושא
מניין לך מי משקר ?","207","","2452","True","True","False","","201","109.64.37.169","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52426","52423","לא מבין דבריך","30/08/17 09:09","ח אלול","תשע"ז","09:09","אור חדש","והקשרם למה שכתבתי","458","","2452","True","True","False","","77","31.210.182.243","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52427","52426","אז כנראה שגם את דבריך לא הבנתי נכונה","30/08/17 10:04","ח אלול","תשע"ז","10:04","הודו_כי_טוב","","207","","2452","False","True","False","","193","109.64.37.169","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52428","52427","אשתדל להבהיר יותר","30/08/17 10:39","ח אלול","תשע"ז","10:39","אור חדש","וּמִנַּיִן לְדַיָּן שֶׁהוּא יוֹדֵעַ בְּדִין שֶׁהוּא מְרֻמֶּה שֶׁלֹּא יֹאמַר אֶחְתְּכֶנּוּ וְיִהְיֶה הַקּוֹלָר תָּלוּי בְּצַוְּארֵי הָעֵדִים. תַּלְמוּד לוֹמַר (שמות כג-ז) 'מִדְּבַר שֶׁקֶר תִּרְחָק'. כֵּיצַד יַעֲשֶׂה. יִדְרשׁ בּוֹ וְיַחְקֹר הַרְבֵּה בִּדְרִישָׁה וּבַחֲקִירָה שֶׁל דִּינֵי נְפָשׁוֹת אִם נִרְאֶה לוֹ לְפִי דַּעְתּוֹ [שֶׁאֵין בּוֹ רַמָּאוּת חוֹתֵךְ אֶת הַדִּין עַל פִּי הָעֵדוּת אֲבָל אִם הָיָה לִבּוֹ נוֹקְפוֹ] שֶׁיֵּשׁ בּוֹ רַמָּאוּת אוֹ שֶׁאֵין דַּעְתּוֹ סוֹמֶכֶת עַל דִּבְרֵי הָעֵדִים אַף עַל פִּי שֶׁאֵינוֹ יָכוֹל לְפָסְלָן אוֹ שֶׁדַּעְתּוֹ נוֹטָה שֶׁבַּעַל דִּין זֶה רַמַּאי וּבַעַל עָרְמָה וְהִשִּׁיא אֶת הָעֵדִים אַף עַל פִּי שֶׁהֵם כְּשֵׁרִים וּלְפִי תֻּמָּם הֵעִידוּ וְזֶה הַטַּעַם אוֹ שֶׁנִּרְאֶה לוֹ מִכְּלַל הַדְּבָרִים שֶׁיֵּשׁ שָׁם דְּבָרִים אֲחֵרִים מְסֻתָּרִין וְאֵינָן רוֹצִים לְגַלּוֹתָם. כָּל אֵלּוּ הַדְּבָרִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן אָסוּר לוֹ [ג] לַחְתֹּךְ אוֹתוֹ הַדִּין אֶלָּא יְסַלֵּק עַצְמוֹ מִדִּין [ד] זֶה וִידִינֶנּוּ מִי שֶׁלִּבּוֹ שָׁלֵם בַּדָּבָר. וַהֲרֵי הַדְּבָרִים מְסוּרִים לַלֵּב וְהַכָּתוּב אוֹמֵר (דברים א-יז) 'כִּי הַמִּשְׁפָּט לֵאלֹהִים הוּא':

וראה גם דברי הרב כוכב שכאן

ולענ"ד אין סתירה וייתכן שבן שטח לא ראה שום פגם בעדות העדים ואין להמציא מדעתנו שהיה ברור לו שבנו מסולק מכל עוון
ובכלל אין להביא ממנו ראיה כי שם לתקנת אמינות הב"ד לא היה יכול לוותר לבנו אף אם היה נדמה לו כמרומה שהרי היה עלול בכך להביא לרינון על כל פסקיו שמשוא פנים יש בהם ולכן מצד תקנת הציבור אדם גדול כמותו היה יכול להכריע להחמיר בדין עם בנו כדי לחזק המשפט בישראל וכמו שפסק הרמב"ם (גמרתנו דף מו') ש
" יֵשׁ לְבֵית דִּין לְהַלְקוֹת מִי שֶׁאֵינוֹ מְחֻיַּב מַלְקוֹת וְלַהֲרֹג מִי שֶׁאֵינוֹ מְחֻיַּב מִיתָה וְלֹא לַעֲבֹר עַל דִּבְרֵי תּוֹרָה אֶלָּא לַעֲשׂוֹת סְיָג לַתּוֹרָה. וְכֵיוָן שֶׁרוֹאִים בֵּית דִּין שֶׁפָּרְצוּ הָעָם בַּדָּבָר יֵשׁ לָהֶן לִגְדֹּר וּלְחַזֵּק הַדָּבָר כְּפִי מַה שֶּׁיֵּרָאֶה לָהֶם הַכּל הוֹרָאַת שָׁעָה לֹא שֶׁיִּקְבַּע הֲלָכָה לְדוֹרוֹת. מַעֲשֶׂה וְהִלְקוּ אָדָם שֶׁבָּעַל אִשְׁתּוֹ תַּחַת אִילָן. וּמַעֲשֶׂה בְּאֶחָד שֶׁרָכַב עַל סוּס בְּשַׁבָּת בִּימֵי יְוָנִים וֶהֱבִיאוּהוּ לְבֵית דִּין וּסְקָלוּהוּ. וּמַעֲשֶׂה וְתָלָה שִׁמְעוֹן בֶּן שֶׁטַח שְׁמוֹנִים נָשִׁים בְּיוֹם אֶחָד בְּאַשְׁקְלוֹן וְלֹא הָיוּ שָׁם כָּל דַּרְכֵי הַדְּרִישָׁה וַחֲקִירָה וְהַהַתְרָאָה וְלֹא בְּעֵדוּת בְּרוּרָה אֶלָּא הוֹרָאַת שָׁעָה כְּפִי מַה שֶּׁרָאָה:
"","458","","2452","True","True","False","","95","213.151.55.19","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52463","52428","שמעון בן שטח שפט את בנו?","31/08/17 01:46","ט אלול","תשע"ז","01:46","הודו_כי_טוב","למה נראה לך ששמעון שטח היה בדיינים ששפטו את בנו ?
אני לא אמרתי שאלו היו תחושות בטן הרב כוכב ניסה לתרץ בכך את טענתי
לא מדעתי כתבתי שהיה ודאי שהעדות מפוברקת רש"י רושם זאת שכבר נגזרה גזרה ואין העדים יכולים לסתור את דבריהם בעדות מנוגדת
את דעתי /תחושת בטן , או איך שתקרא לזה .
בעניין ההיתר של בית דין להוציא להורג או להלקות
בשביל לעשות סייג לתורה אזכיר את נפוליון שאמר
"בחרב אפשר לעשות כמעט הכל אבל לא לשבת עליה"
וגם במקורותינו "ככל שיענו אותו כן ירבה וכן יפרוץ"
זה גם יכול להיות לשלילה ולהתקיים "פריצי עמך ממך יצאו"","207","","2451","True","True","False","","202","2.53.165.137","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52464","52433","רשי לא כותב שלדיינים היו תחושות בטן","31/08/17 01:56","ט אלול","תשע"ז","01:56","הודו_כי_טוב","וגם אני לא כתבתי זאת
לא יודע של מי בדיוק הציטוט שאומר שאנשים חושבים דרך הבטן , אני משתדח לחשוב דרך הראש
"אני חושב סימן שאני קיים"
השופט כשיש מולו ראיות חושב דרך הראש האם לזכות או לחייב
גם למדניות הראש הקטן במשפט יש גבולות
גבול שח "דגל שחור" או "דגל אדום"
למה שהגמרא בכלל תציין תחושות בטן של דיינים
הרי לכל אדם בוגר ברור שזה לא קביל
שאלה: מסורת אבות של מעמד הר סיני זה ראיה או תחושת בטן ?","207","","2451","True","True","False","","215","2.53.165.137","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52446","52435","נראים דבריך","30/08/17 14:39","ח אלול","תשע"ז","14:39","גיל ושמחה","רק כך אפשר להבין לעומק את דברי המשנה ב"מכות"" בית דין חובלנית... וכו'.
ישר כוח.","363","","2452","True","True","False","","240","5.22.134.249","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52469","52463","לא היה בדיינים","31/08/17 10:18","ט אלול","תשע"ז","10:18","אור חדש","אבל בהחלט היה רשאי ללמד זכות ולשכנע חבריו באשר מה עליהם לעשות, לכן אילו היה בוחר כאן ללכת למצב של 'קש דינא' אז הגם שהיה נאמר ע"י סגנו היו הכל מרננים שאין משפט צדק בישראל וכו'","458","","2451","True","True","False","","104","31.210.182.243","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב",""),new Message("52467","52464","תחושות בטן - זה היפך מסדרי דיני הראיות","31/08/17 09:03","ט אלול","תשע"ז","09:03","דוד כוכב","עדות בבית דין נחשבת לראיה. אם אחר כך העדים חוזרים בהם, זה כבר לא חלק מהעדות, אלא פטפוטי סלון - גם אם לשומעים יש רושם (ואפילו רושם עז) שעכשיו הם דוברי אמת.
לא יתכן יהיה להחשיב עדות כראיה קבילה עבור פסק דין רציני של בית דין, אם אחר כך יוכלו העדים לבטל את העדות ואת הפסק ככל שירצו.","125","","2451","True","True","False","","203","95.86.105.227","0","52366","סנהדרין|מד ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);