var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=52232;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","57"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","50")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("52232","0",""שטר שזמנו כתוב וכו'"","17/08/17 15:15","כה אב","תשע"ז","15:15","אבי גרינבלט","רש"י ד"ה "שזמנו כתוב - זמנו הוכיח שנכתב באחד בניסן בשמיטה והוציא בעל חוב על חבירו על ידי משכון או על ידי פרוזבול שלא משמטתו שביעית או שהגיע זמנו לגבות קודם ראש השנה של שמינית ושביעית בניסן אינה משמטת אלא בסופה דכתיב (דברים טו) מקץ שבע שנים לסוף שביעית וזה קדם ותבעו".
משמע שאין בעיה לגבות חוב זה אפילו כאשר התאירך הכתוב בו אינו אמת.
רש"י ד"ה "דלא שכיחי אינשי דמוזפי - משום דמתייראין מן השמיטה (כדי) שלא תשמט מעותיהם דליכא למימר איחרוהו וכתבוהו דלא מרעי לשטרייהו שהכל מרננין אחריו לומר מזוייף הוא שאין דרך להלוות בזמן שמיטה"

למה "מתייראין" אם יש משכון או פרוזבול שהלוואה תשתמט ?","539","","2449","True","True","False","","841","31.168.68.82","0","0","סנהדרין|לב ע"א",""),new Message("52235","52232","נמנעים מלשנות לתאריך שנראה חשוד","17/08/17 19:19","כה אב","תשע"ז","19:19","דוד כוכב","","125","","2449","False","True","False","","181","213.151.36.217","0","52232","סנהדרין|לב ע"א",""),new Message("52236","52235","שאלתי מתייחסת ללשונו של רש"י","17/08/17 19:34","כה אב","תשע"ז","19:34","אבי גרינבלט","דמתייראין מן השמיטה","539","","2449","True","True","False","","125","95.86.72.27","0","52232","סנהדרין|לב ע"א",""),new Message("52239","52236","פירוש: בגלל השמיטה הם חוששים","17/08/17 23:30","כה אב","תשע"ז","23:30","דוד כוכב","","125","","2449","False","True","False","","175","213.151.36.217","0","52232","סנהדרין|לב ע"א",""),new Message("52248","52239","...שלא תשמט...","18/08/17 06:58","כו אב","תשע"ז","06:58","אבי גרינבלט","מדוע תשמט אם יש פרוזבול ומשכון ?","539","","2448","True","True","False","","111","2.53.46.101","0","52232","סנהדרין|לב ע"א",""),new Message("52250","52248","ביאר בהמשך: "שהכל מרננין אחריו"","18/08/17 15:38","כו אב","תשע"ז","15:38","דוד כוכב","אותם המרננין לא נכנסים לפרטים, אם היה פרוזבול או לא, אם היה משכון או לא, אם הפירעון יהיה בודאות לפני סוף השמיטה או לא, אם השטר מאוחר או לא, [אם מועד הפירעון לאחר השמיטה או שלא].

המרננים הם אנשים ריקים, (תהלים צו, יב) אָז יְרַנְּנוּ כָּל עֲצֵי יָעַר.
בראשית רבה פרשת בראשית פרשה טז, ג:
"רבי יהושע דסכנין בשם רבי לוי אמר אומרים לפרת למה אין קולך הולך, אמר להם איני צריך, מעשי מודיעים אותי, אדם נוטע בי נטיעה והיא עושה לשלשים יום, זורע בי ירק והיא עומדת לג' ימים, אומרים לחדקל, למה קולך הולך, אמר להם הלואי נשמע קולי ונראה.
אומרים לאילני מאכל, למה אין קולכם הולך, אמרו להם אין אנו צריכין פירותינו מעידין עלינו, אומרים לאילני סרק למה קולכם הולך אמרו להם הלואי נשמע קולינו ונראה".","125","","2448","True","True","False","","265","213.151.36.217","0","52232","סנהדרין|לב ע"א",""),new Message("52251","52250","המרננים לא משפיעים על החזר החוב","18/08/17 15:46","כו אב","תשע"ז","15:46","אבי גרינבלט","החשש לדברי רש"י אינו הרינון לכשעצמו אלא שישמט החוב אלא שאם בעקבות הרינון יפסלו את השטר בגלל בעיית התאריך אז מה ענין "שמיטה אצל הר סיני" הבעיה היא פסול השטר ולא השמטת החוב בשמיטה ?
אדם שנותן הלוואה גם אם בשנת השמיטה עושה זאת , עדיין יש בזה חסד ואפילו גדול יותר מאשר הלוואה רגילה כיוון שמן הסתם רובא דעלמא אולי ימנעו מהלוואות בשמיטה (גם זה לא פשוט שהרי ההלוואה מוגנת ע"י הפרוזבול) הרי לאחר הרינון , אם יבדקו את השטר ותתברר אמיתותו , הרי לא תשתמט ההלוואה.","539","","2448","True","True","False","","157","95.86.72.27","0","52232","סנהדרין|לב ע"א",""),new Message("52261","52251","לא הבנתי בדיוק את דבריך","19/08/17 23:59","כז אב","תשע"ז","23:59","דוד כוכב","מה שנקטה הברייתא דמיירי בשמיטה - זו דוגמא, והגמרא ביארה למה יש בפרט זה רבותא. ואמרה, שהוה אמינא שבשמיטה אנשים מדייקים בתאריך, שמא יצא עליהם לעז.

אנשים חוששים להלוות בשמיטה גם "על ידי משכון, או על ידי פרוזבול, או שהגיע זמנו לגבות קודם ראש השנה". כי שמא יאבד המשכון, שמא ישכח לעשות פרוזבול או שלא יזדמן לו בי"ד או שלא יהיה ללוה קרקע ואז אין פרוזבול, ושמא לא יהיה לו מה לפרוע עד אחר ר"ה.
ומדברי המהרש"א משמע שמשום כך פירש שלקח משכון לאחר ההלואה בשטר:
"בד"ה שזמנו כתוב כו' והוציאו ב"ח על חבירו ע"י משכון או כו' עכ"ל נראה דאיירי בשנטל משכון אחר ההלואה וכתיבת השטר דומיא דפרוזבול דאל"כ מאי רבותיה דשמיטה דמסיק לקמן ודו"ק".","125","","2447","True","True","False","","206","213.151.36.217","0","52232","סנהדרין|לב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82611);