var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=5214;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("5214","0","יתר כחסר דמי","27/11/10 18:33","כ כסלו","תשע"א","18:33","דוד מקובר","תלמוד בבלי מסכת זבחים דף יח עמוד ב

ותניא אידך: על ארבע כנפות כסותך ארבע ולא שלש, ארבע ולא חמש; מאי לאו בהא קמיפלגי, דמר סבר: יתר כמאן דאיתיה דמי, ומר סבר: כמאן דליתיה דמי. לא, דכ"ע כמאן דאיתיה דמי, ושאני הכא, דרבי רחמנא אשר תכסה בה.
הגמ' רוצה לתלות את המחלוקת בין הברייתות, אם טלית בעלת חמש כנפות חייבת בציצית למרות שנאמר על 4 כנפות כסותך, או פטורה, בשאלה, האם טלית בעלת 5 כנפות נחשבת לבעלת 4 כנפות או 5 כנפות, ע"פ הכלל יתר כמאן דליתא דמי, או כמאן דאיתא דמי. דהיינו האם הכנף החמישית נחשבת כקיימת, ואז זו טלית בעלת 5 כנפות, ואז פטורה מציצית. או שהכנף המיותרת נחשבת שאיננה קיימת. והטלית נחשבת בעלת 4 כנפות. וחייבת בציצית.
ועל פי מחלוקת זו, רוצה הגמ' להסביר את המחלוקת בין ברייתות אם בגדי הכהן המשרת, ארוכים יתר על מדתו, האם סרח העודף נחשב כקיים, ועבודתו פסולה. או כאילו אינו קיים במציאות. ועבודתו כשירה.
והדברים צריכים ביאור, הרי לא יתכן שהגמ' תעלה על דעתה שדבר הקיים יחשב כאינו קיים, אלא השאלה אם יתר כאיתא דמי, או כליתא דמי, היא על משמעות העודף המיותר.
השאלה המקורית המופיעה במשנה (בכורות מ"ה), של יתר כחסר או לא. היא שאלה במומין, אם יש לכהן, אצבע חסרה, הרי זה מום. והשאלה היא אם יש לו אצבע מיותרת. האם זה מום או לא. אם יתר כמאן דאיתא דמי, הרי יתר זה מום כמו חסר. ואם כליתא דמי, אין היתר פוסל כמום.
אבל כאן בבגד של חמש כנפות, מה פתאום נחשוב כנף אחת ליתר. במה נחשב הכנף החמישית מיותרת, זה בגד של חמש כנפות, ושום דבר לא מיותר?.
תרוץ אי"ה ביום ראשון בערב באתר","181","","4906","True","True","False","","902","84.228.196.137","0","0","זבחים|יח ע"ב",""),new Message("5221","5214","ועוד יש להקשות","27/11/10 21:43","כ כסלו","תשע"א","21:43","לינקוש","בחק נתן הקשה:
קשה לפ"ז דמאן דמחייב בעלת חמש הוא משום דסבר כמאן דליתיה דמי א"כ אמאי איצטריך קרא דאשר תכסה בה לרבויא ועוד כד בעי ומה ראית לרבות בעלת חמש וכו' הו"ל להשיבו משום דכמאן דליתיה דמי וצ"ע ועיין בס' צ"ק שנדחק בזה.

ואולי ושמא חדא בחדא (קושיית החק נתן וקושייתך) מיתרצא, ודו"ק.","58","","4906","True","True","False","","183","84.229.12.59","0","5214","זבחים|יח ע"ב",""),new Message("5223","5214","הצעה","28/11/10 00:43","כא כסלו","תשע"א","00:43","משיב מאורות דף היומי","א. אין כוונת הגמרא לומר שהיתר במציאות אינו קיים במציאות, אלא לדון האם ה-יתר במציאות יוצר גם יתר בדין, או שאינו מקלקל בדרישה הדינית של ארבעה כנפות.

ב. אם חמש כנפות הוא 4 ועוד אחת, אז כלול ב5 כנפות את ה4 כנפות שהתורה מחייבת עליהם ציצית.

ג. או דלמא, שחמש הוא כמו 3 כלומר לא דנים את ה5 כ4 ועוד אחד אלא כ-לא 4 כמו ש3 אינו 4 לגמרי ללא ספק.

ד. הספק הוא האם דין ציצית חל על 4 כנפות מתוך 5 או שחל רק על 4 מתוך 4. בעיקרון זה שישנן 5 כנפות אינו מגדיר שאין לבגד 4 כנפות, אלא שיש לו יותר מ4. אבל יותר מ4 אומר שיש 4 ועוד כנף אחד. ולכן יש צד לגמרא [יתר כמאן דליתיה דמי], שהחיוב להטיל ציצית על בגד שיש לו 4 כנפות, חל על חלק מהמציאות של הבגד, כלומר על 4 כנפות מתוך 5.

שבוע טוב","142","","4905","True","True","False","","258","85.130.130.141","0","5214","זבחים|יח ע"ב",""),new Message("5224","5221","זה לא קשה","28/11/10 05:40","כא כסלו","תשע"א","05:40","דוד מקובר","אכן למ"ד כמאן דליתא דמי, לא צריך את הפסוק אשר תכסה בה. אלא לומדים מהפסוק שכסות סומא חייב בציצית. ורק למ"ד כמאן דאיתיה דמי לומדים מהפסוק לרבות בעלת חמש.

הבריתא ששואלת מה ראית וכו', אכן סוברת כמאן דאיתא דמי, ויש שני פסוקים אחד לרבות ואחד למעט, ולכן שואלת הבריתא למה מרבים בעלת 5 כנפות וממעט בעלת 3 כנפות","181","","4905","True","True","False","","122","84.228.196.137","0","5214","זבחים|יח ע"ב",""),new Message("5225","5223","בסדר, זה נכון. אבל","28/11/10 05:45","כא כסלו","תשע"א","05:45","דוד מקובר","אתה רוצה לומר שאכן גם הגמ' כאן לא מתכוונת שהיתר אינו במציאות, אלא כמו במום, שהוא ניוצר דין בטלית כולה.

אבל, מה שייך בבגד של 5 כנפות, שהוא בגד רגיל, לומר שהכנף החמישית,(איזה היא החמישית?). מיותר?, ואיזה דין יוצר כנף חמישית על בגד?.","181","","4905","True","True","False","","142","84.228.196.137","0","5214","זבחים|יח ע"ב",""),new Message("5230","5225","תשובה","28/11/10 07:59","כא כסלו","תשע"א","07:59","משיב מאורות דף היומי","השאלה איזו היא החמישית, היא צדדית, זה מזכיר את השאלה על ה- ז' על ז' של הכשר סוכה שחל עליהם קדושת עצי סוכה לשיטת ר"ת, איזה הז' על ז'? זו שאלה מעניינת אבל צדדית. אולי מ"ספק 4 כנפות" חייבים להטיל בכל 5 הכנפות, כי לא יודעים איזו כנף היא המיותרת, אבל זו כבר שאלה בהל' ספיקות.

הנושא הוא שס"ס יש לנו בגד שיש גם בו 4 כנפות, הכנף חמישית במציאות אינה רלוונטית לגבי הדין של חיוב ציצית שחל על ארבעה כנפות.

ואם נפשך לומר שצריך דווקא שהכנף החמישית תהיה ניכרת כחמישית בבמציאות, נראה לי שרש"י עונה על זה:

בגד מרובע של ד' כנפות רגיל. ואח"כ הוא חותך בתוך הבד ויוצר עוד כנף אחד או שניים.

[כמו המעילים של הגנרלים במלחמת העולם השנייה או הפראקים של הרבנים היום].

בציור זה הכנף חמישית היא חמישית גם בדין וגם במציאות, כי היא לא נמצאת באחת מ-ד' פינות הטיבעיות של הבגד.","142","","4905","True","True","False","","255","85.130.130.141","0","5214","זבחים|יח ע"ב",""),new Message("5231","5230","מה פירוש ד כנפות טבעיות של הבגד","28/11/10 11:41","כא כסלו","תשע"א","11:41","דוד מקובר","הרי אין מדובר דוקא בבגד שכנף אחת קופלה. שם בכלל יש 3 כנפות רגילות ושתיים בלתי קונבנציונאליות, והרי שם ברור שאין כנף אחת מיותרת.

אבל בכלל, בבגד שנעשה מראש 5 או 6 או 8 כנפות, מה שייך לומר כנף מיותרת, וכי מהות בגד היא רק 4 כנפות?.","181","","4905","True","True","False","","179","84.228.196.137","0","5214","זבחים|יח ע"ב",""),new Message("5232","5231","כן, מהות הבגד באופן טבעי היא של 4 כנפות","28/11/10 12:43","כא כסלו","תשע"א","12:43","דוד כוכב","שכן הבד נעשה מחוטי שתי מקבילים, ומחוטי ערב הניצבים אליהם, לכל אורכם.
לכן מדגים רש"י (מסכת זבחים דף יח ע"ב) מציאות של ג' ושל ה' דוקא כך:
"ולא שלש - ...והיכי דמי כגון שעיגל אחת מד' כנפיה.
בת חמש - כגון שחתך מעט מן הכנף ולא עיגל שני מורשי קרנתא ממקום חתך דנעשה כשתי כנפות".","125","","4905","True","True","False","","123","95.86.98.6","0","5214","זבחים|יח ע"ב",""),new Message("5239","5231","שוב","28/11/10 21:38","כא כסלו","תשע"א","21:38","משיב מאורות דף היומי","מספיק שתהיה כנף מיותרת לגבי חלות הדין של ד' כנפות, למרות שאין משהו מציאות המגדיר אותה כמיותרת.","142","","4905","True","True","False","","222","85.130.130.141","0","5214","זבחים|יח ע"ב",""),new Message("5233","5232","[ללא נושא]","28/11/10 12:53","כא כסלו","תשע"א","12:53","דוד מקובר","למה אתה חושב שאדם שעשה בגד של 8 כנפות יש כאן 4 כנפות מיותרות?.

ומי היא הכנף המיותרת כאשר חתך מעט מהכנף?,","181","","4905","True","True","False","","246","84.228.196.137","0","5214","זבחים|יח ע"ב",""),new Message("5234","5233","[ללא נושא]","28/11/10 13:49","כא כסלו","תשע"א","13:49","משיב מאורות דף היומי","אפ' את"ל שאינך יודע לזהות את הכנף החמישית הפטורה, עדיין יש כאן מציאות של 4 כנפות ועוד כנף הפטור.

אם הצורה המרובעת של הבד מאפשרת לך לזהות כנף מיותרת בתוך הריבוע, בגלל חיתוך באמצע הבד, אשריך.","142","","4905","True","True","False","","243","85.130.130.141","0","5214","זבחים|יח ע"ב",""),new Message("5240","5239","תסתכל במדור להעמיק","28/11/10 21:46","כא כסלו","תשע"א","21:46","דוד מקובר","","181","","4905","False","True","False","","264","84.228.196.137","0","5214","זבחים|יח ע"ב",""),new Message("5267","5240","רש"י חולק על הרא"ש","29/11/10 16:04","כב כסלו","תשע"א","16:04","משיב מאורות דף היומי","א. רש"י חולק על הרא"ש וסובר שלמ"ד יתר כמאן דאתיה, טלית בת חמש כנפות פטורה לגמרי.

ב. לכא' לא צריך להגיע לשיטת הרא"ש כדי לענות על השאלה שלך.

ג. וגם להרא"ש, למ"ד שחייב להטיל רק בארבע כנפות מתוך חמש, לא הסברת איך מחליטים מיהן ה4.

ד. לא הבנתי מה הראייה שהרמב"ם מפרש כמו הרא"ש. אפשר שוהא סובר כרש"י, אבל סובר כרש"י שגם למ"ש כמאן דליתיה חייב רק ב4 כנפות ולא חמש.","142","","4904","True","True","False","","272","85.130.130.141","0","5214","זבחים|יח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);