var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=52112;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","53"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","35"),new MostViewed("107163","הגהות הגר"א בבא מציעא עו","אוריאל שלמוני","14/05/24 18:18","605","25")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("52112","0","ראשונים מול אחרונים","09/08/17 15:32","יז אב","תשע"ז","15:32","אור חדש","גופא אמר ר''ל פה קדוש יאמר דבר זה תני עדו איני והאמר עולא הרואה את ר''ל בבית המדרש כאילו עוקר הרים וטוחנן זה בזה אמר רבינא והלא כל הרואה ר''מ בבית המדרש כאילו עוקר הרי הרים וטוחנן זה בזה...

כבר דנו בפורום זה מס' פעמים על 'גדלותם של ראשונים למול קטנות האחרונים' שיש הסוברים שכל דור הולך ופוחת ביכולת הלימודית (לפחות בכל הנוגע לגדולים) שלו ולכן כלל לא יתכן שאחרון יאמר פירוש מוצלח משל ראשון או שיעלה בדעתו לבטל דברי הקדמון שהרי אם רואה עליו קושיה בלא פרוק אין זה אלא מחמת קטנות שכלו ולא מחמת שאכן קשה על הקדמון.
ואילו אחרים טוענים שלא רחוק כלל שאחרון יהיה גדול בכישורי הלמידה ובטח שייתכן שבהיות המאוחר כולל בידיעתו חידושי קדמונים רבים הריהו כגמד העומד ע"ג ענק ולכן רואה יותר בבהירות מהענק עצמו.

לכאו' מסוגייתנו נראה שפשוט לסתמא דגמרא כצד השני של 'אחרים'.

הרי ר"ל וודאי היה אמורא בלבד ומאוחר לתנאים אלא שכישורי הפלפול שלו היו יוצאי דופן ברמה כזו שהניח המקשן שהיה כוחו זה רב לו מכל התנאים כולם ואף ר"מ בכללם ורק בתרוץ התברר שאכן היה גדול מ'סתם תנאים' אך ר"מ היה גדול מר"ל בכפליים.
אולם ההנחה הבסיסית שייתכן שאמורא יהיה חריף בעיונו מגדולי התנאים לא נסתרה כלל!
דבר זה היה נראה הגויני לגמרי לרבותנו האמוראים וכן מקובל לומר שגדולי הגאונים היו דוקא מהאחרונים שבהם- רס"ג ור' האי.
וכן כל מי שלמד ראשונים ואחרונים וודאי חייב להודות שפירושי הראשונים הינם 'על דרך הפשט' ביחס לכתבי ענקי האחרונים המפלפלים בדבריהם בצורה שלא נראתה כמעט בין הראשונים.
וכן קל לראות שכתבי הר"י מיגש שעליו כתב הרמב"ם ז"ל שהיה מפליא כל רואיו בעומק עיונו אינם עמוקים כלל מספרי האחרונים המפורסמים.

כמובן שניתן להתווכח על 'מי הוא גדול וענק בין האחרונים' אך לנסות לטעון שכולם וודאי היו קטנים בעיונם מהראשונים אין זה אלא נסיון להכחיש המציאות הנראת לעינים וכן לחלוק על גמרתנו","458","","2473","True","True","False","","857","213.151.61.89","0","0","סנהדרין|כד ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82860);