var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=5190;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("דף יומי - יתרונות מול חסרונות","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=729")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","49"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","41"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("5190","0","לימוד של הצד השווה","25/11/10 14:36","יח כסלו","תשע"א","14:36","מתפעל",""בן עזאי בקל וחומר מייתי לה, ומה חטאת שאינה כליל שחטה שלא לשמה פסולה, עולה שהיא כליל לא כל שכן?
מה לחטאת שכן מכפרת, פסח יוכיח. מה לפסח שכן זמנו קבוע, חטאת תוכיח, וחזר הדין לא ראי זה כראי זה ולא ראי זה כראי זה הצד השוה שבהן שהן קדשים ושחטן שלא לשמן פסול, אף אני אביא עולה שהיא קדשים ושחטה שלא לשמה פסולה".

אחרי שיש לנו הצד השווה שלומדים עולה מחטאת ומפסח,
איזה לימוד זה? של קל וחומר או של במה מצינו?

כי אם זה עכשיו הופך למה מצינו, מדוע שלא נלמד גם שלמים בדיוק כמו שלמדנו את העולה?
אמנם הגמרא ממשיכה ושואלת למה שלא נלמד אשם, ופורכת אבל הפירכא של הגמרא לא תועיל לנו לשלמים שכן שלמים כן באים בציבור בחג השבועות.","148","","4903","True","True","False","","1260","80.74.119.82","0","0","זבחים|יב ע"ב",""),new Message("5207","5190","הצעה","26/11/10 12:02","יט כסלו","תשע"א","12:02","משיב מאורות דף היומי","נ"ל שלימוד הצד השווה שהן הוא הרחבה של במה מצינו למקור המורכב מכמה דינים במקום מדין אחד בלבד.
הצד השווה שבפסח וחטאת וכו' אף אני אביא עולה. מה מצינו בפסח וחטאת שהם קדשים וכו'.

לגבי השאלה למה לא נלמד גם שלמים, בעצם שאלה זו נשאלת כבר בתחילת דברי בן עזאי. שהחומרה של כליל היא רק בעולה ולא בשלמים, ולכן בן עזאי לא ניסה ללמוד שלמים בכלל.

ואפשר דגדר הפסול לגמרי דשלא לשמו מיוחד בפסח וחטאת שהן קרבנות המביאים תועלת לבעלים, תועלת ראשונה היא הכפרה, בחטאת ולדעה אחת גם אשם, ולדעה אחת גם שאר זבחים שנשחטו לשם פסח וחטאת. דככל שישנה יותר תועלת לאדם חוץ מעצם ההקרבה, כך המחשבה פוסלת יותר, דחסר יותר בגדר העבודה שבהקרבה.
פסח הוא קרבן שאכילתו ע"י בעלים המנויים עליו היא גדר מהותי בקרבן. ואכילתו היא ע"ש שפסח הקב"ה, וכל גדרו הוא תועלת של זכר ליציאת מצרים, וכו', וחטאת מכפרת על חטא, יותר מאשם, עולה, מנחה, ושלמים ותודה.
החילוק בין חטאת לאשם שרמת התועלת לבעלים חוץ מעצם ההקרבה, נמוכה בחטאת מבאשם: דאשם בא על חטאים שיש בהם צד ספק, כגון אשם תלוי ואשם שפחה חרופה שחציה שפחה וחציה ב"ח, או שלא בא על חטאים כגון אשם נזיר ומצורע, אשם גזילות בא גם על נשבע לשקר במזיד, ואשם מעילות רק על נהנה מהקדש בשוגג, הצד השווה שבהן שיש בהם תשלום ממון לבעלים, וממילא אין הכפרה תלויה באשם בלבד אלא גם בתשלום הממון או ההנאה שנהנה מהקדש. משא"כ בחטאת דכל הכפרה באה על חטאת.
ודעת רבי אליעזר שה"ה אשם משבא על חטא. וכן ליוסי בן חוני, שאר זבחים שנזבחו לשם חטאת ופסח, המחשבה להגדיר קרבן שרמת התועלת לבעלים חוץ מעצם ההקרבה, נמוכה, לקרבן שרמת התועלת לבעלים חוץ מעצם ההקרבה, גבוהה, פוסלת לגמרי.

ומכאן לדעת בן עזאי, שלא העלה בדעתו ללמוד שלמים מחטאת ופסח, דשלמים הוא הקרבה ללא תועלת או כפרה לאדם, אבל עולה מכפרת על עשה, אפ' שהיא כדורון, ואינה חובה.

שבת שלום.","142","","4902","True","True","False","","228","85.130.130.141","0","5190","זבחים|יב ע"ב",""),new Message("5250","5207","יישר כח, דברים נחמדים כתבת","29/11/10 11:02","כב כסלו","תשע"א","11:02","מתפעל","אבל
יש כאן טעמי דקרא, האם זה הכל סברא שלך?

בפשטות, הדין ששלא לשמה פוסל בחטאת ופסח, זו גזירת הכתוב. בלי טעם.

מה שכתבת:
"בעצם שאלה זו נשאלת כבר בתחילת דברי בן עזאי. שהחומרה של כליל היא רק בעולה ולא בשלמים, ולכן בן עזאי לא ניסה ללמוד שלמים בכלל".

זה נכון לתחילת לימודו כשרצה ללמוד מק"ו. אבל לבסוף זנח את הק"ו ולומד בבמה הצד.
וזו בדיוק היתה שאלתי, אם עברנו כעת ללימוד של מה מצינו, ניתן גם ללמוד שלמים באותה מידה.","148","","4899","True","True","False","","162","80.74.114.58","0","5190","זבחים|יב ע"ב",""),new Message("5255","5250","[ללא נושא]","29/11/10 13:30","כב כסלו","תשע"א","13:30","משיב מאורות דף היומי","זה בכלל לא קשור לטעמא דקרא אלא לגדר הפסול. מדובר רק ב-מה ולא ב-למה.","142","","4899","True","True","False","","199","85.130.130.141","0","5190","זבחים|יב ע"ב",""),new Message("5264","5255","לא ברור לי החילוק","29/11/10 15:28","כב כסלו","תשע"א","15:28","מתפעל","סוף סוף אתה אומר שהתורה פסלה את הקרבנות האלו כי","148","","4899","True","True","False","","168","80.74.114.58","0","5190","זבחים|יב ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);