var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=5169;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("5169","0","שלוש שאלות;עדים ומקרה אינו מחייב שבועה","24/11/10 18:00","יז כסלו","תשע"א","18:00","גיא","בבבא מציעא דף ג' ב'

שאלה 1:

אלא מה לפיו שכן מחייבו חומש

הוסבר שאם אדם כופר על תביעת חברו>נשבע על כפירתו>מודה ששיקר בשבועה>מחוייב באשם.

השאלה היא די פשוטה,האם בנוסף לאשם,באופן אוטומטי אותו נתבע גם מתחייב להביא חומש,20 אחוז מהתביעה?(דרך אגב,החומש הולך אל התובע או שזה משולם לבית דין?וגם קנס,האם קנס מגיע לתובע או שזהו קנס שמשולם לבית דין?)

שאלה 2:

תאמר בעדים שישנן בהכחשה ובהזמה

הוסבר שבמקרה של הזמה נפסלת עדותם של העדים הראשונים(המוזמים),אך מה לגבי עדותם של העדים השניים(המזימים),האם בית דין מתייחס רק להם?

דף ד' עמוד א'

שאלה 3:

אמר רב פפא אתי מגלגול שבועה דעד אחד

הוסבר שאם אדם נתחייב לשבועה על ידי עד אחד,רשאי התובע לגלגל עליו עוד שבועה על מקרה שאינו מחייב שבועה.אפשר בבקשה דוגמא למקרה שאינו מחייב שבועה?

תודה רבה למי שעוזר,שפע ברכות","174","","4903","True","True","False","","970","84.108.221.200","0","0","בבא מציעא|ג ע"ב",""),new Message("5174","5169","תשובות (בקצרה)","24/11/10 21:58","יז כסלו","תשע"א","21:58","עציוני","1. אכן כן. מי שכפר בתביעת חברו ונשבע על כך לשקר משלם קרן, חומש ואשם. החומש (למעשה 25%, כך שהקנס הוא חמישית מהתשלום הכולל) מגיע לתובע, כמו כל קנס.

2. בהזמה (בניגוד להכחשה), העדים המזימים לא מעידים על המקרה הנידון, אלא רק מעידים שלא יתכן שהעדים הראשונים אכן ראו את מה שהם טוענים שראו, כיהיו איתם באותו הזמן במקום אחר. לכן, העדים הראשונים (הזוממים) נפסלים על סמך עדות זו. אין כאן שום עדות נוספת הנוגעת למקרה הנידון באופן ישיר שאפשר להתייחס אליה.
שונה הדבר במקרה של הכחשה - שתי קבוצות עדים המוסרות עדויות סותרות ביחס למקרה הנידון. כאן שתי הכתות מכחישות זו את זו ומתעלמים משתיהן.

3. כופר בכל מדאוריתא אינו חייב בשבועה. כמו כן אין נשבעים על הקרקעות.","159","","4903","True","True","False","","207","87.70.192.201","0","5169","בבא מציעא|ג ע"ב",""),new Message("5176","5174","תודה רבה,ועוד משהו שמסקרן אותי לגבי 3","24/11/10 22:33","יז כסלו","תשע"א","22:33","גיא","אם אני תובע אותך על קרקע,ואתה כופר בתביעתי אתה בעצם פטור משבועה.במידה ואין עדים,מה עושים במצב כזה?(זוהי שאלה עקרונית שלאו דווקא מתייחסת לקרקעות,אלא בכלל לכל תביעה שאינה מחייבת שבועה).

שוב תודה.","174","","4903","True","True","False","","83","84.108.221.200","0","5169","בבא מציעא|ג ע"ב",""),new Message("5177","5176","וגם לגבי 1","24/11/10 22:35","יז כסלו","תשע"א","22:35","גיא","לא כל כך הבנתי את החישוב,אם חומש אז מדוע רשמת 25 אחוז?
ומה זה בעצם קרן?","174","","4903","True","True","False","","85","84.108.221.200","0","5169","בבא מציעא|ג ע"ב",""),new Message("5180","5176","תשובות","25/11/10 06:12","יח כסלו","תשע"א","06:12","עציוני","כאשר אין חיוב שבועה נטל ההוכחה הוא על התובע - אם אין לו דרך להוכיח את תביעתו הוא לא יזכה בה.

חישוב החומש הוא מתוך התשלום הכולל. אם הכפירה היתה על 100 ש"ח, מוסיפים 25% ומקבלים סה"כ תשלום של 125 ש"ח. מתוך תשלום זה, 80% שהם מאה ש"ח זה הקרן - סכום התביעה, ו 20% (חומש) שהם 25 ש"ח זה הקנס.","159","","4902","True","True","False","","193","87.70.192.201","0","5169","בבא מציעא|ג ע"ב",""),new Message("5194","5180","אבל למה שתוסיף עוד 25 אחוז?","25/11/10 17:41","יח כסלו","תשע"א","17:41","גיא","אם התביעה על מאה שקל,מאיפה התוספת של 25 אחוז?","174","","4902","True","True","False","","80","84.108.221.200","0","5169","בבא מציעא|ג ע"ב",""),new Message("5196","5194","זהו הקנס","25/11/10 19:20","יח כסלו","תשע"א","19:20","עציוני","התורה הטילה קנס של חומש, וחכמים הסבירו שהכוונה היא שמתוך התשלום הכולל (קרן+קנס), חומש יהיה הקנס וארבע חמישיות הקרן.","159","","4902","True","True","False","","211","87.70.192.201","0","5169","בבא מציעא|ג ע"ב",""),new Message("5200","5196","ז"א צריך להגיע למצב שמחלקים את הכל לחמיש","25/11/10 23:07","יח כסלו","תשע"א","23:07","גיא","האם צריך להגיע למצב שמחלקים את הכל לחמישיות?
ז"א אם התביעה היא על מאה שקל,צריך להגיע למצב שבו הקרן(קרן זה בעצם סכום תביעה,כן?) תהיה 4/5?והחמישית הנותרת היא בעצם קנס החומש?

אני פשוט חשבתי שאם אני תובע אותך על מאה,אז אתה פשוט תצטרך לשלם לי 120,דהיינו מאה ועוד חמישית מן המאה=120.

אז כשאומרים חומש מתכוונים לתהליך המוזכר בשורות הראשונות?","174","","4902","True","True","False","","97","84.108.221.200","0","5169","בבא מציעא|ג ע"ב",""),new Message("5202","5200","בדיוק","26/11/10 05:22","יט כסלו","תשע"א","05:22","עציוני","יש על כך דיון בגמרא, אבל השורה התחתונה היא כמו שתיארת","159","","4901","True","True","False","","194","87.70.192.201","0","5169","בבא מציעא|ג ע"ב",""),new Message("5205","5202","תודה רבינו שבת שלום","26/11/10 10:13","יט כסלו","תשע"א","10:13","גיא","","174","","4901","False","True","False","","100","84.108.221.200","0","5169","בבא מציעא|ג ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);