var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=51510;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("למי שלא לומד דף יומי","http://daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=31807")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107155","אדם שכר רכב באילת ","מנחת טנא","13/05/24 00:58","49159","48"),new MostViewed("107157","הגהות הגר"א בבא מציעא עא, עב, עג","אוריאל שלמוני","13/05/24 17:21","605","32"),new MostViewed("107177","הערה ברש״י","שמואל דוד","16/05/24 05:35","595","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("51510","0","מה ראה אהרון, הכנה ל 9 הימים","23/07/17 18:13","כט תמוז","תשע"ז","18:13","סיפורים קצרים על הדף","הוא תמיד דגל בפשרה, כי אהב שלום ורדף שלום, בשביל מה לריב ולבזבז עצבים בבית המשפט, בסופו של דבר, מה בן אדם רוצה, צדק! אז את הצדק ידע להשיג בדרך פשרה ושלום.
פעם פגש באדם שחייבו אותו קנס גבוה, יותר מארבעה אפסים, אז הוא ישב אתו עד שזימר ושמח, עד שהבין הלה שלא הפסיד כלום, שכנראה גזילה הוציאו מידיו ושבטח ניצל מדינה של גיהינום.
היו שסברו שייקוב הדין את ההר, אחרים חשבו שזה רשותו של הדיין לפשר או לדון, אבל הוא סבר אחרת, שזה מצוה להציע פשרה, מצוה לדיין להשכין שלום, כי לא רק דיין היה, כהן ונביא, בכור היה, אחיו של מנהיג הדור, כהן גדול, מנהיג את היהודים בזמן שאחיו נעדר.
פתאום הוא קלט אותם מתלהמים, ''מה יש להם להתלהם, שישובו לאוהליהם'' רצה לומר להם בדרכו הנעימה, אבל הם מתלהמים, טוענים שהמיטה צרה באוהל, רוצים מיטה זוגית שני מטר רוחב לפחות, הם דורשים צדק חברתי.
ראה אותם אהרון מחזיקים שלטים גדולים, צועקים במגפון ''צדק חברתי'', מתלהמים וזורקים בקבוקים באוויר, רוצים יותר כסף, אלוהים מזהב טהור, בצורת אדם או בהמה זה לא משנה, העיקר שיביא בידור, שיביא קצב וקצף, מהבירה או מהאל, זה לא משנה.
שמע אהרון את חרפתו ואדיש היה, הוריד מעליו מאה דינים רעים, הביט בהם וראה אותם מקריבים קרבן אדם על מזבח השלום, רצה להוכיחם בכליו שבתיקו, אבל מקל ורצועה, שופר וסנדל לא הועילו לפני ערב רב טרוף מטריפים והזיות.
''שמא יהרגו במקדש כהן ונביא?'' נבהל וראה שעתידים לעשות כן לזכריה בן יהוידע ועתיד ליחרב בית המקדש בגללם, הצטמרר כולו כשראה חרב מונחת בין ירכיו, שערי הגיהינום נפתחו והוא שמע צחוק מרושע ופחד גיהינום סובב את המחנה באותו הלילה.
רצה לדון אותם כמלך להעמיד להם ארץ כי בקי בטיב הדינים ומלא חכמה הוא אבל נכנס בו הפחד אסף את דיבורו, אגר בתוכו את האמת. חשב להעמיד להם דיין שאינו הגון אבל לא רצה לטעת אשירה אצל מזבח.
ביטל אהרון מעצמו את הדינים כי עניו וצדיק הוא, ביטל את כבודו כי יודע הוא שלא לעולם חוסן, עשה עצמו ככהן עני שמחזר על הגרנות, לא אלוהי כסף ולא אלוהי זהב עשה, בא בשביל להשכין שלום בין ישראל לאביהם שבשמים, אז דן אותם בצדק, אמר בעצמו, ''מוטב שיעבדו לעגל, אולי כך יהיה להם תקנה בתשובה''.
איי איי איי","599","","2489","True","True","False","","778","79.180.54.193","0","0","סנהדרין|ז ע"א",""),new Message("51517","51510","האם היה אהרן בכור","23/07/17 22:03","כט תמוז","תשע"ז","22:03","דוד כוכב","בבמדבר רבה פרשת נשא פרשה ו: "ניתנה הכהונה לאהרן שהיה בכור".

אבל בשמות רבה פרשת שמות פרשה א, יג:
"מי היו המילדות? ... רבי שמואל בר נחמן אמר אשה ובתה, יוכבד ומרים, ולא היו למרים אלא ה' שנים, שאהרן גדול ממשה ג' שנים".
והובא בתוספות מסכת בכורות דף ד ע"א:
"דלא היה אהרן בכור דמרים גדולה ממנו ג' שנים כדאמר במדרש [ריש פ' שמות] כמו שהיה אהרן גדול ממשה ג' שנים".
ובדף על הדף סנהדרין דף ז ע"א: (וגם בזבחים דף קב ע"א; ובכורות דף ד ע"א)
"ולכאורה קשה כיצד כותב המהרש"א כי אהרן היה בכור, והלא בילקוט שמעוני (שמות, רמז קסה) שנינו להדיא: מפורשות: "וילך איש מבית לוי... ותהר האשה ותלד בת ותקרא את שמה מרים... ותהר עוד ותלד בן ותקרא את שמו אהרן". וכן כתב רש"י במסכת שבת (פח, א, ד"ה על ידי תליתאי) "משה תליתאי (שלישי) לבטן: מרים, אהרן ומשה". הרי מפורש כי מרים היתה גדולה מאהרן?
...
וע"ע שם (סי' מ"ט) בתשובת הרה"ק רבי מרדכי שלום יוסף מסדיגורה זצ"ל בענין זה שהאריך להביא מכמה דוכתי דגדול שבבית נקרא בכור, ולאו דווקא הבכור ממש. ובזה א"ש הכל בס"ד".","125","","2489","True","True","False","","709","213.151.57.176","0","51510","סנהדרין|ז ע"א",""),new Message("51519","51510","מחרוזת פנינים ממש! מֶתֶק שְׂפָתַיִם!","24/07/17 07:35","א אב","תשע"ז","07:35","יהודי_קדום","יישר כוחך!!!","233","","2488","True","True","False","","117","89.139.185.162","0","51510","סנהדרין|ז ע"א",""),new Message("51527","51510","מומלץ לשים לב לצירופים הבאים","24/07/17 16:32","א אב","תשע"ז","16:32","יהודי_קדום","- ונוספים - בדברים הכתובים ע"י 'סיפורים קצרים על הדף'.
והכל נכתב על דף הגמרא מסודר ביד אומן... כשהכותב אומר מפורשות שהדברים הם הכנה לתשעת הימים.

כמו:

"כהן ונביא" המוזכר במגילת איכה "רְאֵ֤ה ה֙' וְֽהַבִּ֔יטָה לְמִ֖י עוֹלַ֣לְתָּ כֹּ֑ה אִם־תֹּאכַ֨לְנָה נָשִׁ֤ים פִּרְיָם֙ עֹלֲלֵ֣י טִפֻּחִ֔ים אִם־יֵהָרֵ֛ג בְּמִקְדַּ֥שׁ אֲדֹנָ֖י כֹּהֵ֥ן וְנָבִֽיא" (מובא בדברי הכותב: 'שמא יהרגו במקדש כהן ונביא?')

וכן לשים לב על:
"היו שסברו שייקוב הדין את ההר" - אם נרצה מזכיר את "אקמצא ובר קמצא חרוב ירושלים",

על:

"צועקים במגפון ''צדק חברתי'', מתלהמים וזורקים בקבוקים באוויר, רוצים יותר כסף, אלוהים מזהב טהור, בצורת אדם או בהמה זה לא משנה, העיקר שיביא בידור, שיביא קצב וקצף, מהבירה [כוונתו: מֵהַבִּירָה זה המשקה המארר את נערי ישראל. י.ק.] או מהאל, זה לא משנה.". , -
מיותר לציין את הקשר היפה (אומנותית) אך עצוב בין הדברים האלה הקורים לְהַוָּתֵנוּ בימינו לבין מה שגרם לחורבן הבתים.

ועוד, ועוד..

לגבי השאלה "האם היה אהרן בכור" הרי שלא מדעתו אמר זאת הכותב אלא נתלה הוא באילן גדול הוא מדרש רבה וכפי שהובא בהודעות אשכול זה.

ויהי רצון שסיום הכותב (איי איי איי) ייהפך לנו לששון ולשמחה עוד השנה.","233","","2488","True","True","False","","174","89.139.185.162","0","51510","סנהדרין|ז ע"א",""),new Message("51520","51517","וכי המהרש"א לא ידע שמרים נולדה קודם?","24/07/17 08:37","א אב","תשע"ז","08:37","יהודי_קדום","הרי לא יעלה על הדעת שכוונת המהרש"א שאהרן הוא פטר רחם!

וז"ל המהרש"א:
"...אף שעדיין אז לא נתנה הכהונה לאהרן [הכהונה ניתנה בהקמת המשכן. י.ק.] ולא היה מקדש ולא משכן
אהרן בכור היה
והעבודה היה בבכורות בכל מקום בבמה וה"ל
ככהן במקדש..." (מהרש"א חידושי אגדות מסכת סנהדרין דף ז עמוד א).

בדברי המהרש"א בולט מאוד הקשר שהוא עושה בין העבודה לבכורה - ואח"כ לכהונה. ר"ל: המהרש"א מדבר על זכות הבכורה של אהרן בעבודות המשכן - ולא על בכורתה וודאי דלא על עבודתה של מרים או עבודתו של משה:
שהרי מרים זרה לעבודת המקדש, משה קטן ממנו ולכן לעניין העבודה הוא הבכור!
ואם נוסיף לכך את העובדה שאהרן זכה בכהונה שהועברה מהבכורות על אף שאינו פטר רחם - אולי יהיו כנים דבריי על הבנת המהרש"א שקורא לאהרן בכור.","233","","2488","True","True","False","","185","89.139.185.162","0","51510","סנהדרין|ז ע"א",""),new Message("51521","51520","מנין לך הבטחון שמרים נולדה קודם?","24/07/17 10:37","א אב","תשע"ז","10:37","דוד כוכב","למה לא יעלה על הדעת שכוונת המהרש"א שאהרן הוא פטר רחם כדעת מדרש במדבר רבה פרשת נשא פרשה ו: "ניתנה הכהונה לאהרן שהיה בכור", והמדרשות חלוקים?

מכל מקום את התירוץ שכתבת כבר הבאתי לעיל בהודעתי, בשורה האחרונה.","125","","2488","True","True","False","","269","213.151.57.176","0","51510","סנהדרין|ז ע"א",""),new Message("51522","51521","לא הצלחתי להבין איך משתמע ממדרש רבה","24/07/17 10:44","א אב","תשע"ז","10:44","יהודי_קדום","שאהרן בכור מפטר רחם.
ולגבי הסיפא שהביא בדבריו אינה בכלל מה שכתבתי כי אין שם הנימוק שהבאתי על מדוע אהרן נחשב בכור אף שאינו כן.","233","","2488","True","True","False","","159","89.139.185.162","0","51510","סנהדרין|ז ע"א",""),new Message("51525","51521","מאד מאד לא מסתבר","24/07/17 14:45","א אב","תשע"ז","14:45","אור חדש","לפי חז"ל פעלה עם אימה עוד בטרם נגזרה גזרת כל הבן היילוד ולפני שנשא עמרם שוב את בת לוי
וכן כבר ניבאה בפרק זה

אם הייתה קטנה מאהרון היתה צריכה להיות בת פחות משנתיים בפרק זה לכל היותר וקשה לומר שפעלה עם אימה ביילוד בתקופה הקודמת לכך
גם א"ת שהיתה תאומתו של אהרון עדיין צ"ל שהיתה בת כשנתיים ושימשה כמיילדת והדברים קשים לאומרם","458","","2488","True","True","False","","127","213.151.55.19","0","51510","סנהדרין|ז ע"א",""),new Message("51523","51522","בכור זה בכור = פטר רחם","24/07/17 11:36","א אב","תשע"ז","11:36","דוד כוכב","הטענה שלאו דווקא בכור ממש, אלא שגם גדול הבית מכונה בכור, זה חידוש, אבל מצינו כגון זה גם במכת בכורות.","125","","2488","True","True","False","","249","213.151.57.176","0","51510","סנהדרין|ז ע"א",""),new Message("51524","51523","הכותרת שכתב סותרת את תוכן הודעתו...","24/07/17 12:47","א אב","תשע"ז","12:47","יהודי_קדום","ואדרבה, אני רואה מתוכן הודעתו זו חיזוק לכך שעדיין דבריי מוסיפים משהו...","233","","2488","True","True","False","","147","89.139.185.162","0","51510","סנהדרין|ז ע"א",""),new Message("51528","51524","כתבתי שתי אפשרויות","24/07/17 16:56","א אב","תשע"ז","16:56","דוד כוכב","אפשרות א' שלשון בכור הוא כפשוטו, ולפי זה המדרשים חלוקים.

אפשרות ב' שלשון 'בכור' באהרן פירושו גדול האחים הזכרים. כך הובא בשם האדמו"ר מסדיגורה וכך כתבת.

אגב, לפי הפשט הסביר ביותר מרים היתה בשנת לידת משה אף יותר מבת ה' או ו', שהרי נתיצבה להשגיח על אחיה ויעצה לנסיכה.","125","","2488","True","True","False","","222","213.151.57.176","0","51510","סנהדרין|ז ע"א",""),new Message("51529","51525","כך שיטת המדרש","24/07/17 17:00","א אב","תשע"ז","17:00","דוד כוכב","מסכת סוטה דף יב ע"א; ובמדרשים: "תנא: עמרם גדול הדור היה... עמד והחזיר את אשתו... ואהרן ומרים מרקדין לפניה".

אהרן בכל מקרה היה בן שנתים וחצי. ומה בכך שגם מרים.","125","","2488","True","True","False","","310","213.151.57.176","0","51510","סנהדרין|ז ע"א",""),new Message("51547","51527","זה הרב יחזקאל טשינגל שמציין שאהרון בכור","25/07/17 10:27","ב אב","תשע"ז","10:27","סיפורים קצרים על הדף","בשיעורו המוקלט
ותודה על המחמאות","599","","2487","True","True","False","","103","79.180.54.193","0","51510","סנהדרין|ז ע"א",""),new Message("51530","51528","והיא שלימדה את אהרן לרקד בחתונת","24/07/17 18:16","א אב","תשע"ז","18:16","יהודי_קדום","הוריהם (בבא בתרא קכ.) - גם מכאן שמרים הייתה גדולה מאהרן ולא תאומה.","233","","2488","True","True","False","","135","89.139.185.162","0","51510","סנהדרין|ז ע"א","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82837);