var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=51508;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","65"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","46"),new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","45")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("51508","0","האם שמואל ידע שתקופתו אינה מדויקת?","23/07/17 15:24","כט תמוז","תשע"ז","15:24","אביגדור","מהן התקופות?
שנת החמה מחולקת לארבע תקופות - היום הארוך ביותר, הקצר ביותר, ופעמיים שבהם היום והלילה שווים (ניסן תמוז תשרי טבת).
לקדמונים היה פשוט שמדובר בארבעה רבעים שווים של השנה, ולכן התקופה חושבה ע"פ חלוקת אורך שנת החמה לארבע, כלומר, השאלה הבסיסית היא מהו אורכה של שנת החמה (היום ידוע לנו שמסלול כדוה"א סביב השמש הוא אליפטי במקצת, ומהירות כדוה"א סביב השמש משתנה במקצת במשך החלקים השונים של השנה, ולכן לא מדובר בארבעה חלקים שווים לחלוטין).
בלוחות מציינים שתי תקופות: תקופת שמואל ותקופת רב אדא.
תקופת שמואל - מקורה באמורא שמואל הידוע, בעירובין נו. שמחשב שכל תקופה אורכה 91 יום ו-5/16 של היום. עפ"ז אורך שנת החמה הוא 365 ורבע יום בדיוק.
תקופת רב אדא - מבוססת על שנת חמה הקצרה מהנ"ל בכ-4 דקות.
לעומת זאת היום ידוע לנו ששנת החמה האמיתית המדויקת היא 365 ורבע יום פחות כ-11 דקות.

מה מיוחד בשיטת רב אדא?
אם ניקח את המחזור הקטן, דהיינו 19 שנה שמתוכם 7 מעוברות, יצאו לנו 235 חודשים. אם נכפיל את מספר זה באורך החודש הירחי של חז"ל - כ"ט י"ב תשצ"ג, ונחלק את התוצאה ב-19 (במילים אחרות: אורך שנת החמה הממוצעת העולה מ-19 שנות לבנה עם עיבוריהן) - תצא לנו בדיוק מוחלט שנת רב אדא.

מה היה ידוע לעמי קדם?
במשך רוב הדורות, המידה הידועה היתה 365 ורבע בדיוק (ממצרים העתיקה, דרך חלק מהיוונים ועד רומא).
היפרכוס היווני פרסם אורך שנת חמה הקרוב (אם כי לא זהה) למה שנקרא אצלנו שיטת רב אדא. חשוב להדגיש שגם אחריו היו שעדיין החזיקו בשיטה של 365 ורבע בדיוק.
רק מאוחר יותר, בתקופת האסטרונומים המוסלמים כגון אל-בתאני (שהיו מוכרים לרמב"ם), הגיעו לערכים מדויקים הרבה יותר.

מה כתבו הראשונים?
רבים מהראשונים סברו שתקופת רב אדא מדויקת לחלוטין. הם הביאו סיוע מכך ששיטת היפרכוס קרובה לזה (אגב, אותו היפרכוס שהביא את החישוב לכ"ט י"ב תשצ"ג). וסיוע נוסף מכך שהיא מתאימה בדיוק למחזור קטן, כלדעיל. על סמך זה גם כתב ספר העיבור לראב"ח ("הספר הראשון בחכמת העיבור") שתקופת רב אדא היא הל"מ.

האם שמואל סבר ששיטתו מדויקת?
כמה וכמה ראשונים וגם כמה אחרונים כתבו שתקופת רב אדא היתה הידועה גם לשמואל, ו"תקופת שמואל בפרהסיא תקופת רב אדא בצינעה". מפני מה הצניעוה? הביאו לכך כמה וכמה סיבות. לפי זה, כתבו אותם ראשונים, גם שמואל ידע את התקופה האמיתית.

מה אנו יודעים היום מבחינה מדעית יותר מהם?
אנו יודעים שראשית, אין זה מועיל מבחינת המהות לומר ששמואל ידע את תקופת רב אדא, שכן גם היא רחוקה יחסית מהתקופה האמיתית. אדרבה, אותם ראשונים שלא רצו לומר ששמואל טעה בארבע דקות, הם עצמם טעו בכשבע דקות, כך שהם עצמם הראיה שלא היה אפשר לדייק בתקופתם בזה, כפי שאכן ידוע לנו, שמדידה זו היתה קשה מאוד בתקופתם (אפילו לשיטת קופרניקוס, מאות שנים רבות לאחר מכן, עדיין היתה טעות משמעותית).
כמו"כ, ניתן לחשב למפרע באיזו תקופה בערך תקופת שמואל ותקופה רב אדא היו קרובות לתקופה האמיתית. והנה - תקופת שמואל היתה מדויקת בערך במאות ה-2 וה-3 לספירה, בערך בתקופתו של שמואל, לעומת תקופת רב אדא שהיתה מדויקת במאה ה-5 או ה-6 (נעיר ברמז, שלמצוא מהי התקופה המדויקת בזמן מסוים, היה ניתן גם בתקופתם, עם כסטיה של כיממה לכאן או לכאן. הבעיה הגדולה והבלתי-פתירה בתקופתם היתה לחשב מה האורך המדויק של התקופה כדי לחשב זאת למאות שנים קדימה).
זאת ועוד, ברור לנו ששנת רב אדא לא נוצרה מכך שהוא מדד את אורך השנה, אלא שהוא חישב זאת ע"י חישוב מחזור 19 השנים, כדלעיל (אין סיכוי לסבירות שהמדידה שלו התאימה בדיוק למחזור העיבורים ברמה של שברירי שניה).

המשך בהודעה הבאה...","571","","2479","True","True","False","","1559","213.151.63.216","0","0","סנהדרין|יא ע"ב",""),new Message("51509","51508","המשך","23/07/17 15:25","כט תמוז","תשע"ז","15:25","אביגדור","האם יש ראשונים שכתבו ששמואל סבר שהערך שהביא מדויק?
מצאתי זאת בשני ראשונים: כך משמע מהרמב"ם, שלאחר שמביא את שיטת שמואל ורב אדא, כותב שכן נחלקו גם חכמי יוון ופרס.
וכן כתב האבן עזרא, והוסיף שאין לתמוה ששמואל ("נהירין לי שבילי דרקיעא") טעה בדבר כזה, שהרי מפורש בגמרא ר"ה כ: שלאחר ששמואל אומר שהוא יודע לתקן את הלוח, שואלים אותו על ברייתא בסוד העיבור ואינו יודע להשיב, ועל כך אומרים שאם הוא לא יודע זאת, יתכן שיש דברים נוספים בנושא שאינו יודע. וכן הדגיש האב"ע ש"דברים רבים בברייתא דשמואל (אחד המקורות היהודיים העתיקים בענייני אסטרונומיה, שמיוחס לשמואל) שלא כאמת" כי היא בשיטת חכמי ישראל שבלילה החמה מעל הרקיע, והרי רבי כבר הודה לחכמי אומה"ע שבלילה היא מתחת לקרקע (פסחים צד:). חשוב להדגיש שיש מקומות שהאב"ע סותר עצמו בזה וכותב ששמואל ידע ששיטתו אינה מדויקת.

מה מיוחד באמת ברמב"ם ובאב"ע?
לענ"ד, הסיבה שדווקא הרמב"ם והאב"ע הם אלו שידעו ששמואל באמת חשב ששיטתו נכונה, היא מסיבה פשוטה - המשותף לרמב"ם ולאב"ע ששניהם הביאו ערך מדויק מאוד יחסית של שנת החמה, הרבה יותר מדויק משל רב אדא (הערך של האב"ע סוטה רק בכחצי דקה, ושל הרמבם רק בכארבע שניות). יש להעיר שגם בזה יש לכאורה סתירות בתוך דברי האב"ע.
כיוון שהם, בניגוד לראשונים אחרים, ידעו שגם שיטת רב אדא עצמה אינה מדויקת לחלוטין (ולגבי רב אדא א"א לומר שהוא "עיגל" את הערך האמיתי, כיוון שהערך שהוא נותן מפורט מאוד על שברירי השניה). ממילא לא היתה להם סיבה להביא תירוצים שונים (ודחוקים) ששמואל ידע את שיטת רב אדא ורק עיגל אותה.


את המאמר המלא ניתן להוריד כאן באכסניא קדושה זו, בקישור הבא, הוא מופיע כנספח (עמוד 34 והלאה) למאמר על היקף המעגל.
http://daf-yomi.com/BookFiles.aspx?type=1&id=369","571","","2479","True","True","False","","292","213.151.63.216","0","51508","סנהדרין|יא ע"ב",""),new Message("51600","51508","שנת החמה דשמואל היא כממוצע בין ...","26/07/17 12:09","ג אב","תשע"ז","12:09","אליעזר מ ש","שנת החמה הסידרית, לשנת החמה הטרופית .","610","","2476","True","True","False","","243","199.203.37.197","0","51508","סנהדרין|יא ע"ב",""),new Message("51558","51509","[ללא נושא]","25/07/17 12:28","ב אב","תשע"ז","12:28","אליעזר מ ש","","610","","2477","False","True","False","","204","199.203.37.197","0","51508","סנהדרין|יא ע"ב",""),new Message("51562","51558","לתגובתך, שמשום-מה איני רואה אותה כעת","25/07/17 14:33","ב אב","תשע"ז","14:33","אביגדור","אני לא מתכונן להתפלמס איתך ולא רואה בזה תועלת.
אביא כמה מראי מקומות וכל אחד יפרשם כהבנתו.

האם אפשר לפרש ברמב"ם ששמואל ידע ששיטתו מעוגלת?
רמב"ם הלכות קידוש החודש פ"ט ה"א:
"שנת החמה יש מחכמי ישראל שאומרים שהיא שלש מאות חמשה וששים יום ורביע יום שהוא שש שעות, ויש מהן שאומרים שהוא פחות מרביע היום, וכן חכמי יון ופרס יש ביניהן מחלוקת בדבר זה."
האם חכמי פרס ויוון נחלקו האם כדאי לעגל את שנת החמה לצורך הציבור? והאם הרמב"ם טרח ללמד אותנו על המחלוקת האם מעגלים זאת?

האם אורך שנת החמה השתנה בכמה דקות?
לפי הנוסחה שאני ראיתי, הוא השתנה במשך 2000 שנה בשניות בודדות בלבד. אם למישהו ידוע מקור רציני אחר, אשמח לדעת.

האם ספר העיבור לראב"ח כתב ששיטת רב אדא היא הל"מ?
"וכן (כמו לגבי חודש הלבנה) אין אנו ראויים לומר על העניין הזה (תקופת רב אדא) שרז"ל חקרו על מידת שנת החמה, אבל (אלא) נמסר להם מהר סיני מידתה הנכונה כאשר נמסרה להם מידת החודש"

מה אפשר לפרש בספר העיבור לאבן עזרא?
"גם דברים רבים בברייתא דשמואל שלא [כאמת] כי הוא על דרך חכמי ישראל שאמרו שרקיע נטוי כקובה".

ומה באמת כתוב בברייתא דשמואל?
"הרקיע עשוי כקובה... ומרובעת כאכסדרה... ומדרום סתומה".

עכשיו, שהציטוטים גלויים לכל קוראי הפורום, הבה נשאיר את פרשנותם לכל אחד כפי הבנתו.","571","","2477","True","True","False","","282","95.86.115.103","0","51508","סנהדרין|יא ע"ב",""),new Message("51591","51562","תגובה ועיין ב'היל"א' שיש..","26/07/17 10:34","ג אב","תשע"ז","10:34","אליעזר מ ש","שנת החמה הסידרית שהיא 365 ימים ורביע ועוד כ9 דקות , ויש שנת החמה ה'טרופית' שהיא 365 ימים פחות כ11 דקות, (ונמצא שאורך השנה, שלפי שמואל והרבה מחכמי האומות, 365 ימים ורביע, הוא כממוצע ביניהםׂ.) -[המרכז הישראלי למידע אסטרונומי -היל"א].","610","","2476","True","True","False","","245","199.203.37.197","0","51508","סנהדרין|יא ע"ב",""),new Message("51603","51591","איך בדיוק חושב הממוצע הזה?","26/07/17 13:04","ג אב","תשע"ז","13:04","אור חדש","","458","","2476","False","True","False","","104","213.151.55.19","0","51508","סנהדרין|יא ע"ב",""),new Message("56372","51600","ראה בויקיפדיה ערך שנה","29/04/18 18:53","יד אייר","תשע"ח","18:53","אליעזר מ ש","שיש שנה טרופית ויש שנה סידרלית","610","","2199","True","True","False","","241","62.219.62.182","0","51508","סנהדרין|יא ע"ב",""),new Message("51604","51603","זה ממוצע מעוגל כלומר","26/07/17 13:18","ג אב","תשע"ז","13:18","אליעזר מ ש","שקל לזכור אותו . שהוא בערך באמצע בין שני העריכים האלה .","610","","2476","True","True","False","","267","199.203.37.197","0","51508","סנהדרין|יא ע"ב",""),new Message("51607","51604","אז זה לא מדוייק","26/07/17 14:33","ג אב","תשע"ז","14:33","אור חדש","סתם החליטו שהעריך של שמואל יהיה הממוצע בין שני עריכים שלא ניתן ליצור להם ממוצע?","458","","2476","True","True","False","","129","213.151.55.19","0","51508","סנהדרין|יא ע"ב",""),new Message("56388","56372","אכן.","30/04/18 10:33","טו אייר","תשע"ח","10:33","אביגדור","שנה טרופית היא סיבוב החמה ביחס לעומדים על הארץ, כמובן שעל זה דיברו הגמרא והפוסקים.
שנה סידרלית היא סיבוב החמה ביחס לכוכבים רחוקים שמחוץ למערכת השמש. כמובן שאין קשר לסוגייתינו, ואגב היא ארוכה משמעותית, אפילו יותר מתקופת שמואל, כך שלא מובן לי איך זה קשור לענייננו.","571","","2198","True","True","False","","179","213.151.41.217","0","51508","סנהדרין|יא ע"ב",""),new Message("56394","56388","כונתי לישב העניין של ברכת החמה","30/04/18 16:48","טו אייר","תשע"ח","16:48","אליעזר מ ש","שלעניין ברכת החמה שאנו עושים פעם ב28 שנים, אנו מונים השנים לפי שמואל. וקשה שהרי בלוח אנו הולכים לפי שנה קצרה יותר,וזו שאלה ידועה . ונראה, שבברכת החמה מסתכלים על תליית המאורות לא רק ביחס בין השמש לארץ, אלא גם ביחס לכוכבים שמשות הרחוקים, ולכן מונים לפי העריך הזה שהוא אמצעי מעוגל בין שני העריכים האלו. שאכן השמש מגיעה לאותו אזור ביחס לשני התצפיות האלו ,שקשורים להתבוננות שלנו בתליית המאורות בשלב מסוים לבריאת העולם .הרבה אחרי שכבר נבראו המון השמים וצבא השמים ביום הראשון לבריאה. כך נראה להסביר.","610","","2198","True","True","False","","234","62.219.62.182","0","51508","סנהדרין|יא ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82652);