var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=50950;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","73"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","64"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","60")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("50950","0","מושגים גיאומטרים ולוגיים בחז"ל ובראשונים","05/07/17 15:48","יא תמוז","תשע"ז","15:48","אביגדור","כיוון שהכרנו את טטריגון וכו'.

מעניין להעיר ששימוש במושגים גיאומטריים אינו שכיח בחז"ל: סוכה עגולה מכונה "סוכה העשויה כשובך" או "סוכה העשויה ככבשן" , והמושגים "משולש" (במובן של הצורה ההנדסית) ו"מחומש" לא מוזכרים בחז"ל כלל בעברית.

(משולש מכונה "תלת קרנתא" (ביצה כח., חולין צה: ומעין זה בבבא מציעא כג:), שהוא תיאור ולא שם, או ביוונית – "טריגון" (משנה נגעים פי"ב מ"א, נזיר ח:, בבא בתרא קסד:). מחומש מכונה ביוונית – "פנטיגון" (בבא בתרא קסד:) או "פונטיגון" (נזיר ח:)).

מושגים אלו חדרו לעברית לראשונה בראשונים מארצות האסלאם, יחד עם לימוד ספרי היוונים, תרגומיהם וכתיבת ספרים יהודיים בנושאים אלה (חיבור המשיחה והתשבורת לרבי אברהם בר חייא הנשיא שער א פיסקאות 16 ו-20, ספר המספר לאבן עזרא עמוד 79).


ישנה תופעה דומה לגבי מושגים לוגיים. שמות מושגים הגיוניים (המילה העברית ללוגיקה - ניתוח הסברות), דהיינו שמות המתייחסים לניתוח של הסברא, לא נמצאים בדברי חז"ל. לצורך כך הגמרא משתמשת בלשון מושאלת. למשל: במקום המושג ההגיוני "שלילת הסיבה", הגמרא משתמשת במשפט המושאל "מבריח ארי מנכסי חבירו" . במקום המושג ההגיוני "אמצעי" , הגמרא משתמשת במילה "הכשר" המושאלת מעניינים הלכתיים – הכשר טומאה, מכשירי אוכל נפש.
המושגים ההגיוניים התקבלו בתקופת הראשונים, וראש המדברים בהם היה המגיד משנה. הוא החל להשתמש במושגים: בפועל, סיבה, איכות, כמות, מהות ועוד. המקור למושגים אלו הוא תרגומי ספרי הפילוסופיה (המידות לחקר ההלכה, מבוא, תחילת פרק ח).
בדור שאחריו, רבי יצחק קנפנטון היה הראשון שהשתמש במושגים אלו בשיטתיות כדרך לימוד הגמרא. בספרו "דרכי התלמוד" הוא מרבה להביא מושגים הגיוניים: מושכל ראשון, היקש הסיבוב, היקש החילוף, קושיות הפכיות, סיבה ותכלית, ועוד רבים. הוא אף מזכיר במפורש את "בעלי מלאכת ההיגיון" . ובכלל, כל ספרו מבוסס על חשיבה ע"פ כללי ההיגיון.","571","","2496","True","True","False","","959","164.138.124.175","0","0","בבא בתרא|קסד ע"ב",""),new Message("50958","50950","המושגים חדרו מוקדם מכפי שכתבת","05/07/17 19:46","יא תמוז","תשע"ז","19:46","Almuaddib","שהרי כבר חיוואי הבלכי השתמש בשיטות לוגיות יווניות, וכך עשה - אחריו - רס"ג.","107","","2496","True","True","False","","194","209.88.198.77","0","50950","בבא בתרא|קסד ע"ב",""),new Message("51069","50950","הוספה בעניין טרפז","09/07/17 21:45","טו תמוז","תשע"ז","21:45","אביגדור","גם המושג טרפז לא מוזכר בחזל כצורה הנדסית
(הוא מוזכר בבראשית רבה סד-י במובן של שולחן, כפירושו היווני המקורי)
בגמרא ערובין נה. כשמדובר על עיר שזו צורתה מובאת רק ההגדרה "רחבה מצד אחד וקצרה מצד אחר".
ושוב, שם המושג מופיע אצל ראב"ח בחיבור המשיחה והתשבורת שער ג פיסקאות 76-80, שם הוא נקרא "קטומת ראש" או "קטומה" (מלשון משולש קטום).
(המילה המוכרת לנו טרפז, חדרה לעברית במובן זה בעת החדשה.)","571","","2492","True","True","False","","232","37.60.44.196","0","50950","בבא בתרא|קסד ע"ב",""),new Message("50961","50958","ייש"כ. הסתמכתי על דברי המידות לחקר ההלכה","05/07/17 20:01","יא תמוז","תשע"ז","20:01","אביגדור","אבל אכן אני רואה שהמילה "מהות" נמצאת כבר ברס"ג.
שוב תודה","571","","2496","True","True","False","","188","164.138.124.175","0","50950","בבא בתרא|קסד ע"ב",""),new Message("50974","50961","ועדיין, למה להתחיל מאוחר, מהמגיד משנה?","06/07/17 11:23","יב תמוז","תשע"ז","11:23","Almuaddib","המגיד משנה, היה מנושאי הכלים של הרמב"ם - והרי הרמב"ם עצמו כתב והזכיר לא מעט?

ולא, אין צורך ללכת אל החיבורים "הפילוסופיים" של הרמב"ם, או של בנו, המזכירים גם במפורש פילוסופים יווניים ודבריהם. כבר בפירוש המשנה, יש שימוש במונחים פילוסופיים מובהקים.

למשל, בפירוש הרמב"ם למשנה, בפר אלו הנחנקין בסנהדרין, כתב כך:

"...וכד'לך אד'א כ'אלפהם פי תפסיר מנקול לא קיאס פיה ולו לם יכון מאלה גיר לאסור לאו או עשה פיקתל מן חית' הו מין, ..."

ובתרגום חופשי:

... וכן אם חלק הוא עליהם לגבי פירוש שבא במסורת, שלא נלמד בהיקש(1), ואפילו לא התכוון לעשות דבר אלא רק לאסור מה שנאסר בלאו או בעשה - הרי שנהרג, שכן הוא מין.


"קיאס" - قياس‎‎ - זו אחת מהדרכים בהן נלמדת הלכה מוסלמית באמצעות דדוקציה - היקש. למעשה, מדובר במונח הערבי המקביל למונח היווני להסקה לוגית, אנלוגיה דדוקטיבית - ἀναλογία .

מונח זה נפוץ מאד אצל הרמב"ם - עוד בכתיבה המוקדמת כמו הפירוש למשנה, אך גם בספר המצוות, ועוד.

אם נחזור בזמן מאות לפניו - נראה שהיה במושג זה שימוש כבר אצל יונה אבן ג'נאח, רס"ג, יהודה חיוג' - ועוד.

דוגמא מרס"ג - עיין במאמר הראשון בספר הנבחר באמונות ובדעות:

"...ולא כיף ינקלב פתחדת' פיה אלארבע, ואנמא קצדהם אן יקפוא עליה ען טריק קיאס אלעקל."

תרגום:
... ולא איך שישתנה, ויווצרו בו הארבעה, אלא שמטרתם היא לעמוד עליו באמצעות הבנת השכל.

תרגמתי כאן "הבנת", אך המונח הוא אותו מונח פילוסופי מובהק - אנלוגיה דדוקטיבית.





(1) הרב קאפח זצ"ל תרגם כאן "שלא נלמד באחת מן המידות", ולענ"ד הוסיף כאן פירוש משלו על דברי הרמב"ם.","107","","2495","True","True","False","","219","82.81.160.69","0","50950","בבא בתרא|קסד ע"ב",""),new Message("50975","50974","שוב יישר כוח על התיקון","06/07/17 11:30","יב תמוז","תשע"ז","11:30","אביגדור","","571","","2495","False","True","False","","134","109.65.119.178","0","50950","בבא בתרא|קסד ע"ב",""),new Message("51084","51069","גם מושגי המקרא קשים להבנה","11/07/17 10:53","יז תמוז","תשע"ז","10:53","עלי","למשל המושג הגיאומטרי - רבוע. מה משמעותו ? האם כמו ריבוע שכל צלעותיו וזוויותיו שוות ? כשכתוב על המזבח שהוא רבוע, חז"ל למדו מזה שקוביית המזבח איננה רבועה כלל אלא קוביה מלבנית וגם אופן המדידה אינו פשוט כמו אצלנו.
מה משמעות מילות תיאור טופוגרפיות - ותאר, ויצא ( הגבול ) בשפתינו המודרנית ?
מושגים רבים שינו את משמעותם במהלך הדורות וגם הסברי הפרשנים אינם מובנים לדורנו כי גם שפתם אינה שפתינו.
מה הפלא שאת תיאור המקדש שביחזקאל כבר בימי בית שני לא הבינו ושיש מחלוקות ( ראשונים ) בהסבר דבריו.","209","","2490","True","True","False","","222","194.114.146.227","0","50950","בבא בתרא|קסד ע"ב",""),new Message("51086","51084","זה נכון","11/07/17 12:17","יז תמוז","תשע"ז","12:17","אביגדור","אבל ההדגשה בהודעתי אינה על הקושי בהבנת המושגים,
אלא על ההבדל המהותי בין התקופות השונות - האם היו בכלל שמות למושגים.
הדגשתי שבתקופת חז"ל אין שמות למושגים (עכ"פ לא עבריים) הגיאומטריים והלוגיים, ובתקופות מאוחרות יותר - גאונים וראשונים - כבר נמצאים שמות כאלה.

הכלל העקרוני (כמובן עם יוצאים מן הכלל) בכל השפות הוא, שכשיש שימוש בדבר מסוים, נוצר לו שם. למשל, המילה "גיבוש" במובן החברתי, המוכרת לנו בעברית, לא נמצאת בכל השפות. יש עמים שבהם אין תשומת לב לרעיון של גיבוש חברתי של קבוצה.

כך גם בתוך קבוצות מומחים ישנם שמות למושגים שכלל הציבור לא בקיא בהם. להרבה ילדים אנו אומרים "נמר" גם על יגואר טיגריס צ'יטה ופומה, ורובנו קוראים "תנין" גם לקרובי משפחתו שבשפת המומחים יש להם שמות אחרים. כמובן שבעיני החוקרים המומחים לתחומים אלו, מדובר במושגים שונים לחלוטין...

לכן אי-שימוש בשמות מושגים יכול להתאים לכך שפשוט לא היה בתחומים אלה עיסוק רב. גם מבנה הסוגיות הגיאומטריות הארוכות על חישוב שטח המעגל (סוכה ח, עירובין נז, עירובין עו.) וההו"א הרבות שם, מתאים לכך שהעיסוק בתחומים אלה לא היה מצוי כ"כ בתקופתם, עכ"פ אצל המון העם.","571","","2490","True","True","False","","221","164.138.124.61","0","50950","בבא בתרא|קסד ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82645);