var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=50878;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","69"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("50878","0","עדים פסולים בשטרות","04/07/17 08:40","י תמוז","תשע"ז","08:40","אבי גרינבלט","עפ"י הגמרא אצלנו
"היו ארבעה וחמשה עדים חתומין על השטר ונמצא אחד מהן קרוב או פסול תתקיים עדות בשאר מסייע ליה לחזקיה דאמר חזקיה מלאהו בקרובים כשר ואל תתמה שהרי אויר סוכה פוסל בשלשה סכך פסול פוסל בארבעה" - משמע שכד פסול "מציל" את השטר.
עפ"י הגמרא בדף קע,א
"אמר רבי אבא מודה היה רבי אלעזר במזוייף מתוכו שהוא פסול" ומסביר רשב"ם במקום את מהות הזיוף
"מודה ר' אלעזר כו'. דדוקא גט שאין בו עדים כשר דאעדי מסירה קפיד רחמנא ומיהו אם חתמו שקר או עדים פסולים בתוך הגט הרי הוא פסול" - מכאן עולה שעד פסול פוסל את השטר.
מה הסברה הבדילה בין 2 הסוגיות ?

האם נכון לומר שהיות ויש מספיק עדים להכשיר את השטר , די בצימצום המרווח בין השטר ועד פסול אינו גרוע מטיוט השטר אולם בשני עדים כאשר מתוכם פסול וגם לדעת רבי אלעזר יש כאן ריעותא מהותית בשטר ?
בנוסף מהי סברתו של רבי אלעזר שעדי מסירה כריתה (מעבר לגזה"כ ולעובדה שלהלכה נפסק כתקנת חכמים שצריך לכתחילה גם עדי חתימה) ?","539","","2495","True","True","False","","726","2.53.143.25","0","0","בבא בתרא|קסג ע"א",""),new Message("50895","50878","לא זו הקושיה","04/07/17 12:13","י תמוז","תשע"ז","12:13","דוד כוכב","בסוגיה שהבאת אין עדים כשרים.

הראשונים (גם תוספות) עוסקים באריכות בסתירה לכאורה לסוגיה במכות, שם אמרו שאם נמצא אחד מהם קרוב ופסול נפסלו גם שאר העדים הכשרים.","125","","2495","True","True","False","","162","213.151.51.82","0","50878","בבא בתרא|קסג ע"א",""),new Message("50916","50878","הערה לענין אויר סוכה פוסל בשלושה","05/07/17 00:49","יא תמוז","תשע"ז","00:49","איתן","כתבו תוס'
"... וגם לא איירי לישב תחת האוויר, דא"כ מאי איריא שלושה - אפילו פחות נמי אמר במסכת סוכה שאין ישנים תחתיו" וציינו בדפוסים לסוכה ט"ז ע"א.
ולענ"ד צריך להיות סוכה י"ט סוף ע"א, מימרא דרבי אבא. ונפסק בשו"ע סי' תרל"ב סע' ב'.
ומדובר שהאויר הזה הולך ע"פ כל הסוכה, כפי שאומר תוס' בהמשך, או - מוסיף בשו"ע - שיש בו כדי ראשו ורובו ושלחנו. ע"ש.

אגב, חדי העין ישימו לב שבגמרא נאמר "לא יישן תחתיו" ואילו תוס' אמרו "לישב תחת האויר". מן הסתם כיון שאצל בעלי התוס' רוב הציבור לא ישן בסוכה. והנימוקים ידועים.","123","","2494","True","True","False","","375","95.86.100.52","0","50878","בבא בתרא|קסג ע"א",""),new Message("50905","50895","שאלות","04/07/17 15:46","י תמוז","תשע"ז","15:46","אבי גרינבלט","א. באיזו סוגיא שהבאתי אין עדים כשרים ?
ב. לא זכיתי להבין את ההבחנה בין 2 הסוגיות","539","","2495","True","True","False","","115","95.86.72.27","0","50878","בבא בתרא|קסג ע"א",""),new Message("50906","50905","הסבר","04/07/17 16:03","י תמוז","תשע"ז","16:03","דוד כוכב","א. בסוגיא שהזכרת:
הגמרא בדף קע,א
"אמר רבי אבא מודה היה רבי אלעזר במזוייף מתוכו שהוא פסול" ומסביר רשב"ם במקום את מהות הזיוף
"מודה ר' אלעזר כו'. דדוקא גט שאין בו עדים כשר דאעדי מסירה קפיד רחמנא ומיהו אם חתמו שקר או עדים פסולים בתוך הגט הרי הוא פסול"


עכשיו אני רואה שכוונתך היתה כנראה לדברי הגמרא שם לפני כן:
"כגון שנמצא אחד מהן קרוב או פסול".
וזו היא הסוגיה במסכת מכות שהזכרתי.

ב. אלו שתי סוגיות?
אם כוונתך לענין "נמצא אחד מהן קרוב או פסול" בדף קע ובמכות - היינו הך.
אם כוונתך לסוגייתנו מול סוגיית נמצא אחד מהן קרוב או פסול, עך כך דברו הראשונים, ויש מספר דעות. יש שמכשירים רק כשהפסולים בלמעלה, יש שמכשירים רק בשטר, ועוד.

יתכן שלא דייקתי בתיאור הסוגיה בדף קע. כשנגיע לשם בקרוב נראה.","125","","2495","True","True","False","","212","213.151.51.82","0","50878","בבא בתרא|קסג ע"א",""),new Message("50907","50906","רבנו גרשום במקום","04/07/17 16:13","י תמוז","תשע"ז","16:13","אבי גרינבלט",""שאחד מן העדים קרוב או פסול , פסול הגט ולא מועיל עדי מסירה"
יוצא שעד פסול , עיתים פוסל את השטר (קע,א), עיתים דווקא מכשיר את השטר (קסב,ב)","539","","2495","True","True","False","","115","2.53.3.130","0","50878","בבא בתרא|קסג ע"א",""),new Message("50917","50907","מה שהסקת מרבנו גרשום לענ"ד צריך דיוק:","05/07/17 01:12","יא תמוז","תשע"ז","01:12","יהודי_קדום",""שאחד מן העדים קרוב או פסול , פסול הגט ולא מועיל עדי מסירה" - מדבר על עדי גט בלבד ולא על עדי שטר קנין.
ר"ל, מה שכתבת: "יוצא שעד פסול , עיתים פוסל את השטר (קע,א)", היינו, שדי בעד פסול אחד החתום בגט כדי לפסול את הגט אף אם עדי המסירה היו כשרים - משום "אמר רבי אבא מודה היה רבי אלעזר במזוייף מתוכו שהוא פסול".

אבל החלק השני בדבריך:
"עיתים דווקא מכשיר את השטר (קסב,ב)" - מדבר על חתימות עדים פסולים (בנוסף לעדים כשרים על פרטי הדין) הממלאים רווח בשטר קנין שאין בחתימותיהם לפסול את השטר שהיה נפסל אם היה הרווח נשאר ריק.

כנלע"ד.","233","","2494","True","True","False","","154","89.139.185.162","0","50878","בבא בתרא|קסג ע"א",""),new Message("50919","50917","האם הרווח פוסל רק שטר קנין ולא בגט ?","05/07/17 09:24","יא תמוז","תשע"ז","09:24","אבי גרינבלט","עפ"י דברי רב חיים מוולוז'ין זצ"ל והסברו של הגר"ח קנייבסקי שליט"א , הגמרא בקסב,ב מתייחסת גם לגיטי נשים.
מאידך בחו"מ נא,ז , משמע שאין חילוק באיזה שטר מדובר ובכל מצב מזוייף מתוכו - פסול
"שטר שנמסר בפני שני עדים גובין ממשעבדי אע"פ שהם (אינן) חתומים בו. ומ"מ אם נמצאו עידי חתימתו פסולים, ואפי' עד אחד מהם פסול -- השטר פסול אע"פ שנמסר בפני עדים כשרים מפני שהוא מזוייף מתוכו":","539","pdf","2494","True","True","False","","147","31.168.68.82","0","50878","בבא בתרא|קסג ע"א","0-pdf"),new Message("50920","50919","היתר עגונה שאני! לחלוטין! כל מאמץ להתירה","05/07/17 09:39","יא תמוז","תשע"ז","09:39","יהודי_קדום","הוא מצווה עצומה. מה גם שאין שם לא שטר ולא גט (שגם הוא שטר...)
לעומת זאת, ברור וידוע מה הדינים החמורים והרבים בגט כריתות לאשה כדי שתהא מותרת לאחר. כל ספק ולו הקטן ביותר בגט אשה ידיר שינה מעיני הדיינים ודינם -
כשימצאו בגט ספק - יהא לחומרא - וההיפך בהתרת עגונה.

נלע"ד שאין מהקובץ המצורף ראיה לדבריך.","233","","2494","True","True","False","","159","89.139.185.162","0","50878","בבא בתרא|קסג ע"א",""),new Message("50921","50920",">>>","05/07/17 09:42","יא תמוז","תשע"ז","09:42","אבי גרינבלט","לדבריך הגמרא בדף קסב,ב אינה עוסקת כלל בגיטי נשים אלא אך ורק בשטרי קנין ?","539","","2494","True","True","False","","122","31.168.68.82","0","50878","בבא בתרא|קסג ע"א",""),new Message("50923","50921","פשוט שדינים רבים חלים בגט ואינם חלים","05/07/17 10:18","יא תמוז","תשע"ז","10:18","יהודי_קדום","בשטרי קנין, מלווה וכו'.
אני הדגשתי שדבריך "..."יוצא שעד פסול , עיתים פוסל את השטר (קע,א)" - חייבים להאמר רק על גט ולא על שטר כי בגט די בעד פסול אחד החתום בגט כדי לפסול את הגט ומה שאין כן בשטר.","233","","2494","True","True","False","","160","89.139.185.162","0","50878","בבא בתרא|קסג ע"א",""),new Message("50924","50923","מנין שרק בגט ולא בשטר קנין ?","05/07/17 10:21","יא תמוז","תשע"ז","10:21","אבי גרינבלט","","539","","2494","False","True","False","","86","31.168.68.82","0","50878","בבא בתרא|קסג ע"א",""),new Message("50928","50924","בציטוט בדף קע. שהבאת מדובר על","05/07/17 10:42","יא תמוז","תשע"ז","10:42","יהודי_קדום","עדי מסירה:
"...עדי מסירה כרתי; ורבן שמעון בן גמליאל סבר לה כרבי מאיר, דאמר: עדי חתימה כרתי. והא אמר רבי אבא: מודה היה רבי אלעזר במזוייף מתוכו שהוא פסול!...".

הרמב"ם על המקום:
רמב"ם הלכות גירושין פרק א הלכה טו
תקנת חכמים היא שיהיו העדים חותמין על הגט, שמא יתן לה גט בפני שנים וימותו ונמצא הגט שבידה כחרש מחרשי אדמה שהרי אין בו עדים, לפיכך תקנו שיעידו מתוכו, ואף על פי שהעדים בתוכו נותנו לה בפני שנים בין אותן העדים החתומין עליו ב בין בפני שנים אחרים שעיקר הגירושין בעידי ג מסירה.","233","","2494","True","True","False","","160","89.139.185.162","0","50878","בבא בתרא|קסג ע"א",""),new Message("50929","50928","לא רק....","05/07/17 10:50","יא תמוז","תשע"ז","10:50","אבי גרינבלט","ראה גם חו"מ נ"א שהוזכר לעיל וגם הוא מופיע בעין משפט כמו גם אה"ע ק"ל וכמובן הרמב"ם שהבאת.
היינו בשני המקומות ישנה התייחסות לכל סוגי השטרות , גיטין וקנין.
כך לענ"ד","539","","2494","True","True","False","","137","31.168.68.82","0","50878","בבא בתרא|קסג ע"א",""),new Message("50934","50929","הב"ח: "דדוקא בגיטין ולא בשטרות..."","05/07/17 11:38","יא תמוז","תשע"ז","11:38","יהודי_קדום","ש"ך חושן משפט סימן נא ס"ק ט
"...והב"ח [סעיף ז'] כתב וז"ל, משמע ליה להרא"ש מדעת הרי"ף דדוקא בגיטין ולא בשטרות, ..."
ושם רחב מים לכאן ולכאן.","233","","2494","True","True","False","","122","89.139.185.162","0","50878","בבא בתרא|קסג ע"א",""),new Message("50940","50934","כך לענ"ד יש להבין","05/07/17 12:03","יא תמוז","תשע"ז","12:03","אבי גרינבלט","אולי הכוונה שאינו כן בשטרות היינו לענין מי העדים הקובעים , עדי מסירה או עדי חתימה ובשטרי קנין , ודאי שצריך קול ושטר ללא עדים חסר בו הקול.
א"כ , איננו מגיעים כלל לעד פסול היות ולדברי הב"ח שמאריך במקום (יש"כ שהבאת את הדברים), עדי חתימה הם אלו הנותנים תוקף לשטר קנין ורק בגט עדי מסירה כורתים היות ורק בגט יש תוקף למעשה המסירה לכשעצמו מה שאכן אינו כן בשטרי קנין.
אכן בתחילת הדברים , שאלתי לטעם סברתו של רבי אליעזר שנותן תוקף לעדי המסירה גם ללא עדי חתימה .","539","","2494","True","True","False","","122","31.168.68.82","0","50878","בבא בתרא|קסג ע"א",""),new Message("50943","50940","באמת צ"ע ולימוד נוסף במארג עניין זה.","05/07/17 12:26","יא תמוז","תשע"ז","12:26","יהודי_קדום","אולי בע"ה כשנחזור לדף קע יתבהרו יותר הדברים.","233","","2494","True","True","False","","138","89.139.185.162","0","50878","בבא בתרא|קסג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);