var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=50451;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("50451","0","החטא גורם","18/06/17 01:19","כד סיון","תשע"ז","01:19","-Heat-","דוד מי קרי לנפשיה 'חסיד' והכתיב "לוּלֵא הֶאֱמַנְתִּי לִרְאוֹת בְּטוּב יְהוָה בְּאֶרֶץ חַיִּים" , ותנא משמיה דרבי יוסי: למה נקוד על 'לולא'? אמר דוד לפני הקב"ה: ריבונו של עולם! מובטח אני בך שאתה משלם שכר טוב לצדיקים לעתיד לבוא, אבל איני יודע אם יש לי חלק ביניהם אם לאו!?

שמא יגרום החטא,
כדרבי יעקב בר אידי, דרבי יעקב בר אידי רמי: כתיב "וְהִנֵּה אָנֹכִי עִמָּךְ וּשְׁמַרְתִּיךָ בְּכֹל אֲשֶׁר תֵּלֵךְ", וכתיב "וַיִּירָא יַעֲקֹב מְאֹד"? אמר: שמא יגרום החטא,
כדתניא: "עַד יַעֲבֹר עַמְּךָ יְהוָה עַד יַעֲבֹר עַם זוּ קָנִיתָ": "עַד יַעֲבֹר עַמְּךָ יְהוָה" - זו ביאה ראשונה, "עַד יַעֲבֹר עַם זוּ קָנִיתָ" זו ביאה שנייה; מכאן אמרו חכמים: ראוים היו ישראל ליעשות להם נס בימי עזרא כדרך שנעשה להם בימי יהושע בן נון, אלא שגרם החטא.


-----------------------------------
מה שאני רוצה להתמקד בשאלה הנובעת מתוך הסוגיא בגמרא:
ידוע הדברים שהקב"ה לא חוזר בו מ"דבר טוב" ואפילו אם אמר את זה על תנאי (כמו עם שלמה המלך, ור' פרידא שאף על פי שבחרו דבר אחד נתן להם הקב"ה גם את הדבר השני)
ורק דבר רע חוזר בו, כלומר שאפשר שזה לא יתקיים. כמו שמבואר מהמשך הגמרא מברכות ועוד מופיע בכמה מקומות בש"ס.

והשאלה היא למה יעקב אבינו פחד הרי הקב"ה הבטיח לו שישמור אותו בכל דרכיו, ומדבר טוב לא חוזר בו, ורואים שהחטא גורם, איך זה מסתדר עם הדברים?

שמעתי שאומרים בשם הרמב"ם שמתרץ שכל מה שאמרו שהחטא גורם זה דווקא ביחיד, שיכול לקלקל את הברכה, אבל דבר טוב שנאמר על הציבור אין החטא גורם. ע"כ.

ותימה גדול על תירוץ זה, שהרי רואים במפורש מהגמרא הנ"ל שהחטא גורם בציבור,שעם ישראל בביאה שניה לארץ לא היה כמו ביאה ראשונה, שבביאה ראשונה בימי יהושע נכנסו לארץ ביד רמה וללא שעיבוד, והיה צריך להיות כך גם בביאה שניה, ולא היה כן בגלל "שהחטא גרם", אם כן רואים במפורש שחטא גורם גם בציבור על כל עם ישראל.
אשמח למקור ולסידור הדברים עם הרמב"ם.

וחשבתי לתרץ את העניין:
שבאמת אין סתירה בין הדברים, שהקב"ה אומר דבר טוב זה חייב להתקיים, השאלה היא איך היא תתקיים, וזה כוונת הדברים החטא גורם, כלומר שהקב"ה אומר שעם ישראל יכנסו לארץ בפעם השניה אז ודאי שיכנסו, השאלה היא רק איך יכנסו, אם הם יזכו הם יכנסו ביד רמה ולא בשעיבוד, אבל אם החטא יגרום הם יכנסו בהשפלה תחת כיבוש, אבל ודאי הם יכנסו כי אין הקב"ה חוזר בו מדבר טוב ומביט לסוף דבר מאחריתו.
וכן מהדוגמא של יעקב אבינו ודאי שהקב"ה ישמור אותו אבל השאלה איך הוא יגיע לזה, אם החטא יגרום זה יכול לעבור בייסורים ותלאות, אף על פי שהוא ישמור אותו בסופו של דבר. ומזה פחד יעקב אבינו מהדרך.

מה אומרים?
תודה מראש.","636","","2511","True","True","False","","1116","46.19.85.106","0","0","ברכות|ד ע"א",""),new Message("50453","50451","הסברך מישב את עד יעבור עם זו קנית","18/06/17 10:05","כד סיון","תשע"ז","10:05","דוד כוכב","המקור לענין הוא בעוד שלשה דפים, במסכת ברכות דף ז ע"א:
"ואמר רבי יוחנן משום רבי יוסי: כל דבור ודבור שיצא מפי הקדוש ברוך הוא לטובה, אפילו על תנאי, לא חזר בו. מנא לן? ממשה רבינו שנאמר: הרף ממני ואשמידם וגו' ואעשה אותך לגוי עצום. אף על גב דבעא משה רחמי עלה דמלתא ובטלה אפילו הכי אוקמה בזרעיה שנאמר בני משה גרשום ואליעזר. ויהיו בני אליעזר רחביה הראש וגו' ובני רחביה רבו למעלה וגו'. ותני רב יוסף: למעלה מששים רבוא, אתיא רביה רביה, כתיב הכא רבו למעלה, וכתיב התם ובני ישראל פרו וישרצו וירבו".
מדובר פה בהבטחה ליחיד. וגם הרמב"ם בהלכות יסודי התורה י, ד הביא ענין זה בהבטחה ליחיד.

וכתב הצל"ח בברכות שם: "היכא שביטול התנאי הוא עבירה, בזה לא אמרו ההבטחה אינה חוזרת". כלומר שמשה לא עשה עבירה, לכן הסליחה לישראל לא צריכה לפגוע בהבטחת טובה אליו. ולפי זה מיושב שאם יגרום החטא שיעשה יעקב זו סיבה לביטול ההבטחה.","125","","2511","True","True","False","","179","212.76.106.88","0","50451","ברכות|ד ע"א",""),new Message("50454","50451","אני מכיר תרוץ אחר ברמב"ם:","18/06/17 10:39","כד סיון","תשע"ז","10:39","אור חדש",""...אוֹ שֶׁתָּלָה לָהֶם כְּחִזְקִיָּה. אֲבָל אִם הִבְטִיחַ עַל טוֹבָה וְאָמַר שֶׁיִּהְיֶה כָּךְ וְכָךְ וְלֹא בָּאָה הַטּוֹבָה שֶׁאָמַר בְּיָדוּעַ שֶׁהוּא נְבִיא שֶׁקֶר. שֶׁכָּל דְּבַר טוֹבָה שֶׁיִּגְזֹר הָאֵל אֲפִלּוּ עַל תְּנַאי אֵינוֹ חוֹזֵר. וְלֹא מָצִינוּ שֶׁחָזַר בִּדְבַר טוֹבָה אֶלָּא בְּחֻרְבָּן רִאשׁוֹן כְּשֶׁהִבְטִיחַ לַצַּדִּיקִים שֶׁלֹּא יָמוּתוּ עִם הָרְשָׁעִים וְחָזַר בִּדְבָרָיו. וְזֶה מְפֹרָשׁ בְּמַסֶּכֶת שַׁבָּת. הָא לָמַדְתָּ שֶׁבְּדִבְרֵי הַטּוֹבָה בִּלְבַד יִבָּחֵן הַנָּבִיא. הוּא שֶׁיִּרְמְיָהוּ אָמַר בִּתְשׁוּבָתוֹ לַחֲנַנְיָה בֶּן עַזּוּר כְּשֶׁהָיָה יִרְמְיָה מִתְנַבֵּא לְרָעָה וַחֲנַנְיָה לְטוֹבָה. אָמַר לוֹ לַחֲנַנְיָה אִם לֹא יַעַמְדוּ דְּבָרַי אֵין בָּזֶה רְאָיָה שֶׁאֲנִי נְבִיא שֶׁקֶר אֲבָל אִם לֹא יַעַמְדוּ דְּבָרֶיךָ יִוָּדַע שֶׁאַתָּה נְבִיא שֶׁקֶר. שֶׁנֶּאֱמַר (ירמיה כח-ז) 'אַךְ שְׁמַע נָא אֶת הַדָּבָר הַזֶּה' וְגוֹ' הַנָּבִיא אֲשֶׁר יְדַבֵּר שָׁלוֹם בְּבֹא דְּבַר הַנָּבִיא יִוָּדַע הַנָּבִיא אֲשֶׁר שְׁלָחוֹ ה' בֶּאֱמֶת: "

כלומר רק כאשר יש בדברים מבחן לנביא אז אז ה' לא יחזור בו מהטובה אף אם לא יהיו ראויים לאותה טובה.
אם הדברים נאמרו לנביא באופן אישי- כמו יעקב ואברהם בהחלט יכול לגרום החטא.

וכן צריך להבין שגם כשנאמר בתורה 'עד עולם' הכוונה רק 'עד עולמו של יובל'.
וכן אין שום הצדקה להעלות על הדעת שה' יהיה מנוע מלקיים רצונו בעולם רק בגלל דיבור שנאמר בהקשר אחר לגמרי מאשר זה שבו נמצאים אח"כ האנשים בעקבות מעשהים שנבעו מבחירתם החופשית, החופשית עד כדי שינוי בתוכניות של ה'- שיבת ציון לדוגמה.
ההגיון היחיד שיגביל עצמו זה רק להאמנת נביאיו אם יש צורך בכך.","458","","2511","True","True","False","","131","213.151.55.19","0","50451","ברכות|ד ע"א",""),new Message("50455","50453","דוד כוכב","18/06/17 11:07","כד סיון","תשע"ז","11:07","-Heat-","זאת אומרת לפי דבריך אין הבדל בין יחיד לציבור.

ואם אני מבין נכון את דבריך, הטובה תתקיים כל עוד הבן אדם או הציבור לא חטאו, ואם הובטח לו/להם "דבר טוב" בזמן שלא היו נגועים בחטא, אעפ"כ יכול לגרות החטא, במידה ויחטאו בהמשך. הבנתי נכון?","636","","2511","True","True","False","","67","46.19.85.106","0","50451","ברכות|ד ע"א",""),new Message("50456","50454","אור כוכב","18/06/17 11:12","כד סיון","תשע"ז","11:12","-Heat-","לפי דבריך יש קושיא מהראיה בגמרא:

אתה אומר שדווקא דבר טוב שהקב"ה לא חוזר בו זה דווקא במבחן של נביא שהחטא לא יכול לגרום.

אבל הגמרא בברכות בדף ז הביאה ראיה לדוגמא לדבר טוב שהקב"ה לא חוזר בו, וזה על משה רבינו, ושם לא היה מבחן כלשהו, איך הדבר מסתדר?","636","","2511","True","True","False","","58","46.19.85.106","0","50451","ברכות|ד ע"א",""),new Message("50458","50455","כן","18/06/17 12:18","כד סיון","תשע"ז","12:18","דוד כוכב","","125","","2511","False","True","False","","116","212.76.106.88","0","50451","ברכות|ד ע"א",""),new Message("50457","50456","שם לא היה סיבה לבטל ההבטחה","18/06/17 11:17","כד סיון","תשע"ז","11:17","אור חדש","משה לא ירד ממדרגתו בין ההבטחה לקיום.

עם זאת ההבטחה היתה על תנאי (שיכלו עמ"י חלילה) ורואים שלמרות שהיתה על תנאי התקיימה- מ.ש.ל.

כמובן שניתן גם לחלוק על מדרש זה שצאצאיו עלו על 60 ריבוא.
וכן נשאל האם יש משמעות ל60 ריבוא צאצאים שאין להם זכר בעולם?
הרי הצאצא המפורסם היחיד שיש למרע"ה היה מפורסם לרעה.","458","","2511","True","True","False","","133","213.151.55.19","0","50451","ברכות|ד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);