var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=50421;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107091","המתרגם ומזרעך לא תתן להעביר למולך ...","איתן","02/05/24 02:13","123","58"),new MostViewed("107107","דף היומי ביום הזיכרון - פרויקט 'לקדושים'","יצחק אינקר","03/05/24 14:29","52202","56"),new MostViewed("107093","הגהות הגר"א ב"מ סד","אוריאל שלמוני","02/05/24 10:18","605","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("50421","0","בעניין - אל יספר אדם בטובתו של חברו","15/06/17 10:02","כא סיון","תשע"ז","10:02","מרדכי דב","וכן כתב שהע"ה - מברך רעהו בקול גדול וכ'ו.
וביאר רמב"ם שהוא רק בפני שונאיו.

שאלתי.
אם לדעתי לא אמורים להיות לו שונאים.
או אם אני לא יודע אם יש בציבור שזה נאמר בפניהם מישהו שצריך לחשוש ממנו.
האם מותר לי לשבח.

ומדוע לא חוששים לזה כשאומרים כלה נאה וחסודה (וה"ה בחתן כמנהג העולם)
?","615","","2520","True","True","False","","622","80.230.221.114","0","0","בבא בתרא|קסד ע"ב",""),new Message("50422","50421","שאלת חכם תשובה היא","15/06/17 10:45","כא סיון","תשע"ז","10:45","אור חדש","","458","","2520","False","True","False","","86","213.151.55.19","0","50421","בבא בתרא|קסד ע"ב",""),new Message("50429","50421","כלה הכל שם אוהביה, א"נ יודעים שהוא גוזמא","15/06/17 13:28","כא סיון","תשע"ז","13:28","דוד כוכב","הגהות מיימוניות הלכות דעות פרק ז הלכה ד
[ה] "בפני שונאיו. אבל בפני אוהביו מותר דברי הכל ריב"ז היה מונה שבחן וכו'. מסכת אבות. ספר המצות.
אכן רבינו שמואל פירש לא יספר יותר מדאי בטובתו דמתוך שמספר ומונה מדותיו אי אפשר שלא יבא לידי גנותו ע"כ".

כסף משנה שם:
"ומפרש רבינו דהיינו בפני שונאיו וה"ק שמתוך שבחו בא לידי גנותו ששונאיו אומרים אינו כן אבל מדה פלונית יש בו אבל בפני אוהביו משמע מדברי רבינו שמותר".

אוצר המלך לר' צדוק הכהן מלובלין, שם:
ובזה ניחא לפי ענ"ד ליישב קושיית בעל סדר הדורות סדר תנאים ואמוראים [אות י' יהודה חייטי] שהביא בשם הסמ"ג דהא דאל יספר בטובתו של חבירו הוא רק בפני שונאיו, [וקצת תימה דלא הביא כן בשם רבינו כאן שקדם להסמ"ג], וכתב עליו וצ"ע מפרק גט פשוט [דף קס"ד ע"ב] בהא דר' שמעון ברבי פסק סדרא קמיה דרבי, אמר רבי כמה מיושר כתב זה אמר ליה יהודה חייטי כתביה אמר ליה כלך מלשון הרע כזה דתניא אחוה דרב ספרא לעולם וכו' בא לידי רעתו, והרי התם לא היה בפני שונאיו ואפי' הכי חשיב ליה רבי לשון הרע. יעיין שם מה דדחק לתרץ דרבי אמר כן לבנו ר' שמעון לבל ירגיל עצמו בשבח חבירו פן ישבחו בפני שונאיו עיין שם:
ולפי מה שכתבתי הדבר נכון. דעד כאן לא כתב הסמ"ג ורבינו בפני שונאיו. אלא למה דהם כתבו הטעם שלא יספר בשבחו שמא יבוא לספר גם בגנותו, והיינו כלישנא בתרא ולא כלישנא קמא, דאיירי לישנא קמא דמענין הטובה יגיע מאליו רעה לזה ולא גנות, בזו ודאי אין הבדל בין אוהב לשונא ואדרבה באוהב נקל יותר לבוא לידי רעה ממה שיגיד לשונא. כי השונא לא יבוא אליו באושפיזו לכלות ממונו, משא"כ שאר כל אדם אהובים ואוהבים ג"כ אושפיזא לא יציל נפשו מהם. וא"כ אתי שפיר דהתם בב"ב [פרק גט פשוט] קאמר כלך מלשון הרע כזה דתניא אמר רב דימי אחוה דרב ספרא לעולם וכו' בא לידי רעתו. והיינו כלישנא קמא דקאמר רעתו ולא גנותו, והיינו משום דמטובה זו תצמח רעה. וכן בדמיון כתב מיושר דאמר ליה יהודה חייטי כתביה אף דהוא שבח אליו מ"מ הוא רעתו דעל ידי כן כל כתב נבחר יביאו ליהודה חייטי לכתבו. ואין לשון הרע גדול מזו ואף מפני אוהביו אסור. אולם רבינו והסמ"ג דכתבו בפני שונאיו דוקא. איירי בטעם השני ולא כלישנא קמא, ואתי שפיר. כן נראה נכון".

יש עוד רב בזה במפרשים שם.","125","","2520","True","True","False","","200","212.76.106.88","0","50421","בבא בתרא|קסד ע"ב",""),new Message("50423","50422","תודה .....אז נמתין לחצי השני.","15/06/17 11:25","כא סיון","תשע"ז","11:25","מרדכי דב","","615","","2520","False","True","False","","67","80.230.221.114","0","50421","בבא בתרא|קסד ע"ב",""),new Message("50425","50423","ברור שזה תלוי הקשר ומצב","15/06/17 11:33","כא סיון","תשע"ז","11:33","אור חדש","כפי שהוכחת במציאות של כלה זה חובה לב"ה וגם לב"ש לא אומרים לא מטעם של לשה"ר אלא משום חשש לשקר.
וכן ציוו חכמים שאומרים מקצת שבחו של אדם בפניו
וכן רגילים בכל כנס של ת"ח לכבד ביותר בתארים הרבנים המשתתפים
וכן בכל המכתבים ששלחו לגדולי ישראל בכל הדורות כולם הפליגו בשבח הנשאלים.

לכן ברור שהבעיה היא כאשר בהקשר של האמירה הספציפית שלך עלול להיווצר מזה לשה"ר אצל השומעים של שבחך.
מתי זה עלול לקרות?
א: אם מפריזים בשבח- הפרזה יוצרת אצל השומעים רצון 'להחזיר הדברים לפרופורציות' ולכן מתחילים לדבר לצד השני, מתוך 'כוונה טובה' אך בפועל הם נוגעים בלשה"ר בגללך- בגלל שהפרזת.
ב: כאשר אתה משבח ב'מידה' אך בפני שונאו של המשובח, זה בד"כ עלול ליצור אצלו רצון להשפיל השנוא ולדבר עליו לשה"ר כדי לאזן את דבריך.
בכ"ז למדנו מאהרון שגם בפני השונא ניתן ורצוי לדבר על השנוא אם יודעים מה לומר ואיך, וזו השיטה הטובה ביותר להסיר השנאה.","458","","2520","True","True","False","","102","213.151.55.19","0","50421","בבא בתרא|קסד ע"ב",""),new Message("50427","50425","יישר כח","15/06/17 12:15","כא סיון","תשע"ז","12:15","מרדכי דב","","615","","2520","False","True","False","","50","80.230.221.114","0","50421","בבא בתרא|קסד ע"ב",""),new Message("50449","50429","תודה","16/06/17 12:16","כב סיון","תשע"ז","12:16","מרדכי דב","","615","","2519","False","True","False","","49","212.199.240.150","0","50421","בבא בתרא|קסד ע"ב","")];var iTotalPages=811;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82692);