var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=50362;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("50362","0","הערות","13/06/17 08:52","יט סיון","תשע"ז","08:52","שמואל דוד","לכבוד חכמי הפורום

א) רשב"ם ד"ה ה"ג אם זכר מנה אם נקבה מאתים וילדה זכר ונקבה זכר נוטל מנה נקבה נוטלת מאתים. כו' אלא ה"פ האומר אם זכר ילדה אשתי יטול אותו העובר מנה אם נקבה ילדה אשתי תטול מאתים וילדה זכר ונקבה כלומר זכר או נקבה כדקאמר האב זכר נוטל מנה אם "יולד" זכר נקבה נוטלת מאתים אם "יהיה העובר" נקבה כו'
צע"ק מדוע שינה הרשב"ם בלשונו.


ב) רד"ה גמ' ושקיל כבת - בתמיה דקתני דוחין אותו אצל  נקבות ומשמע דשקיל מזונות כבת "נקבה"
צע"ק כוונת הרשב"ם במש"כ נקבה. שלכאורה מיותר הוא.

החותם בכבוד רב,","595","","2510","True","True","False","","688","174.200.12.133","0","0","בבא בתרא|קמ ע"ב",""),new Message("50364","50362","לב': ראה הד"ה הבא","13/06/17 09:45","יט סיון","תשע"ז","09:45","אור חדש","השאלה הנדונה היא אם הטומטום הינו בן זכר בת נקבה או משהו באמצע בן לא זכר או בת לא נקבה
לכן בד"ה הראשון מדגיש שהתמיה היא על כך שנראה שהינו כבת נקבה ממש ולא רק כמעמד ביניים כפי שנראה מהסיפא","458","","2510","True","True","False","","131","213.151.55.19","0","50362","בבא בתרא|קמ ע"ב",""),new Message("50370","50362","פירוט","13/06/17 11:46","יט סיון","תשע"ז","11:46","דוד כוכב","א) לשון רשב"ם: "כדקאמר האב: זכר נוטל מנה - אם יִוָּלֵד זכר; נקבה נוטלת מאתים - אם יהיה העובר נקבה". רצונו לומר 'אם יהיה העובר' - אותו העובר הנולד כנזכר לפני כן - אם יהיה אותו העובר לא זכר כי אם נקבה.

ב) לשון רשב"ם: "ושקיל כבת - בתמיה דקתני דוחין אותו אצל נקבות, ומשמע דשקיל מזונות כבת - נקבה".
כוונתו לומר דשקיל כבת שהרי אמרו דוחין אותו אצל נקבות, ואל תתמה על חילוף הלשון שכאן בת וכאן נקבה, שכן בת היינו נקבה.","125","","2510","True","True","False","","150","213.151.45.214","0","50362","בבא בתרא|קמ ע"ב",""),new Message("50372","50370","קשה לומר שנצרך לבאר שבת היא נקבה","13/06/17 11:51","יט סיון","תשע"ז","11:51","אור חדש","","458","","2510","False","True","False","","70","213.151.55.19","0","50362","בבא בתרא|קמ ע"ב",""),new Message("50400","50372","ייש"כ גדול לשניכם","13/06/17 17:47","יט סיון","תשע"ז","17:47","שמואל דוד","ועיין תרגום יונתן שמות א טז","595","","2510","True","True","False","","156","96.225.57.26","0","50362","בבא בתרא|קמ ע"ב",""),new Message("50405","50400","שם יש קצת הגיון בבדיקה","13/06/17 22:35","יט סיון","תשע"ז","22:35","אור חדש","הרי על האובניים הסימן להבדיל בין העוברים הינו בזכרותם ונקבותם (בגדלותם יש עוד סימנים) (נ"ל פשוט שאין קשר בין מין היילוד לכיוון פניו בלידה).

כמובן שבנד"ד הנ"ל לא שייך כלל ולכן צריך לחפש משמעות להקפדתו של הרשב"ם להבחין בין בן זכר לבן ובת ובינם לבת נקבה בשני ד"ה עוקבים","458","","2510","True","True","False","","148","213.151.55.19","0","50362","בבא בתרא|קמ ע"ב",""),new Message("50406","50405","אפשר לבאר יותר?","13/06/17 22:37","יט סיון","תשע"ז","22:37","שמואל דוד","","595","","2510","False","True","False","","118","174.200.11.164","0","50362","בבא בתרא|קמ ע"ב",""),new Message("50409","50406","ביאור","13/06/17 22:48","יט סיון","תשע"ז","22:48","אור חדש","בתרגום פי' כך:
"וּבְגִין כֵּן אִתְיַעַט פַּרְעה מַלְכָּא דְמִצְרַיִם לְחַיָיתָא יְהוֹדַיְיתָא דִשְׁמָא דְחָדָא שִׁפְרָה הִיא יוֹכֶבֶד וּשְׁמָא דְתִּנְיֵיתָא פּוּעָה הִיא מִרְיָם בְּרַתָּה: {טז} וַאֲמַר כַּד תֶּהֱוְיַין מוֹלְדָן יַת יְהוֹדַיְיתָא וְתִיסְתְּכִין עַלוֹי מַתְבְּרָא אִין בִּיר דְכַר הוּא וְתִקְטְלוּן יָתֵיהּ וְאִין בְּרַתָּא נוּקְבָא הִיא וְתִתְקַיֵים: "

שם מדובר על הוראת פרעה למיילדות העיבריות להרוג את התינוקות הזכרים דווקא מייד עם לידתם.
בפקודתו נאמר להן כך: הסתכלו כאשר האשה עדיין על האובניים אם היילוד בן- שיש לו זכרות תהרגוהו מייד ואילו בת שיש לה נקב תחיו.

הזכרות והנקבות היו חלק חשוב מהגדרת הפקודה ובאו למנוע תרוצים של המיילדות שיכלו להתמם ולטעון 'כיצד נדע אם היילוד זכר או נקבה?" ולכן ניתן להכניס את 'דכר' בצמידות לביר ונוקבא בצמידות לברתא כך שיהיה משמעות לתוספת מילים אלו בסיפור ששם.

לעומת זאת ברשב"ם אין שום משמעות לעריכת בדיקת מין הילד ע"י בדיקת הזכרות/נקבות ולכן לדעתי אין כלל אפשרות ללמוד מהכתוב בתרגום על שמות לסוגייתנו","458","","2510","True","True","False","","133","213.151.55.19","0","50362","בבא בתרא|קמ ע"ב",""),new Message("50410","50409","ייש"כ גדול","13/06/17 22:56","יט סיון","תשע"ז","22:56","שמואל דוד","גם מצינו במסכת קידושין בת "גר זכר"","595","","2510","True","True","False","","119","174.200.11.164","0","50362","בבא בתרא|קמ ע"ב",""),new Message("50417","50410","עוד הערות","14/06/17 17:54","כ סיון","תשע"ז","17:54","שמואל דוד","גיטין סג ברש"י איש - זכר
ירושלמי ב"מ פ"ב ה"ה ברתא נוקבא
ועיין מדרש רבה פרשת נח פל"ג ובפירוש מהרז"ו שם","595","","2509","True","True","False","","145","174.200.15.145","0","50362","בבא בתרא|קמ ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);