var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=50331;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","43"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","22")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("50331","0","למה לא נשא יצחק את בכל?","12/06/17 11:49","יח סיון","תשע"ז","11:49","אור חדש","תרוץ התוס' שהיתה קטנה לא טוב למ"ד שרבקה עצמה קטנה היתה (אומנם התוס' עצמם לא סברו כך..)

אולי י"ל שחשש יצחק לשאת בת שנולדה מדרשה ואולי חשש לדעת ר"מ שכלל אין לו אחות..

ולסודם של דברים (רק להתבשם קצת מהניחוח) יש לעיין בזה","458","","2511","True","True","False","","957","213.151.55.19","0","0","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50353","50331","למה שבן אדם ירצה לשאת את אחותו","12/06/17 19:35","יח סיון","תשע"ז","19:35","סיפורים קצרים על הדף","","599","","2511","False","True","False","","92","79.179.42.132","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50380","50331","בכלל תרוץ התוס' שהיתה קטנה","13/06/17 12:18","יט סיון","תשע"ז","12:18","דוד כוכב","שנולדה ל"ה שנים לאחר שנשא יצחק את רבקה.","125","","2510","True","True","False","","161","213.151.45.214","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50363","50353","בהעדר ציפור שיר גם עורב זמיר","13/06/17 09:40","יט סיון","תשע"ז","09:40","אור חדש","רואים בתורה שהיה מאד מאד חשוב שבעת יצירת האומה האבות יתחתנו עם בנות הזוג הטובות ביותר שאפשר ולכן שלחו להביא הנשים ממרחקים גדולים.
לפי חז"ל (לא ממש כפשט התורה-ראה סיפור יהודה) השבטים נישאו לאחיותיהם (מסתבר שמאמהות אחרות)
לפי הגישה הנ"ל היה מצופה להעדיף לתת ליצחק את אחותו בגלל היתרון שיש לה מצד התולדה, למרות הבעייתיות שיש בנשיאת אחות, על פני כל המתחרות בנות דורה (לא היה ניתן לדעת ממרחקים מה טיבה של אותה רבקה שנולדה לבתואל הארמי).
לכן תוס' נזקק לתרץ למה בכ"ז לא נשאה ונצרכו לשלוח את אליעזר להביא אשה ממרחקים הגם שהיא סוג של 'חתול בשק'.","458","","2510","True","True","False","","129","213.151.55.19","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50462","50353","שתי תשובות ששמעתי?","18/06/17 14:24","כד סיון","תשע"ז","14:24","אליצפן","1. ממדרש עוד לא עושים שידוך (בשם הרב ב"ז בנדיקט זצ"ל).
2. יצחק רצה אשה ממשית ולא אישה מדרשית! (בשם הרב שלמה אבינר יבל"א).","502","","2505","True","True","False","","205","85.64.155.28","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50369","50363","רבקה מעולה מציפור שיר","13/06/17 11:34","יט סיון","תשע"ז","11:34","דוד כוכב","במערבא קיבלו מידע מפורט על רבקה ומשפחתה. (בראשית כב, כ-כג) וַיְהִי אַחֲרֵי הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה וַיֻּגַּד לְאַבְרָהָם לֵאמֹר הִנֵּה יָלְדָה מִלְכָּה גַם הִוא בָּנִים לְנָחוֹר אָחִיךָ... וּבְתוּאֵל יָלַד אֶת רִבְקָה שְׁמֹנָה אֵלֶּה יָלְדָה מִלְכָּה לְנָחוֹר אֲחִי אַבְרָהָם.

'בעייתיות' בנשיאת אחותו היא מילה עדינה מדאי, בלשון המעטה.
רק בבריאת העולם נשאו קין ושת את אחיותיהם. ככתוב: (תהלים פט, ג) עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה. וכתיב: (ויקרא כ, יז) וְאִישׁ אֲשֶׁר יִקַּח אֶת אֲחֹתוֹ ... חֶסֶד הוּא.
ואף שבמדרש: "רבי יהודה אומר לאחיותיהם נשאו השבטים" (בראשית רבה פרשת וישב פרשה פד, כא), אינה דומה אחוה מבני יעקב שהיא אחותו מאביו, לאחותו מאביו ומאמו הנקראת חֲצִי בְשָׂרוֹ (במדבר יב, יב). ולשון רבי נחמן בר חנין (בראשית רבה פרשת לך לך פרשה מא, ז; ופרשת וירא פרשה נא, ט) "כל מי שהוא להוט אחר בולמוס של עריות סוף שמאכילים אותו מבשרו".","125","","2510","True","True","False","","198","213.151.45.214","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50371","50369","המידע היה שנולדה בלבד","13/06/17 11:49","יט סיון","תשע"ז","11:49","אור חדש","עבד אברהם לא הלך בדווקא לקחת אותה ונזקק למבחן לוודא שאכן ראויה היא לבן אדוניו.
בשאר הדברים אתה מצטרף לקושית 'סיפורים' על ההו"א של תוס'?
אז אענה גם לך שנראה לתוס' שהיתרון (העצום) שלה ביותה בת אברהם ליצירת עמ"י היה עדיף על החסרון (הגדול כמובן) בהיותה אחות יצחק.
וכפי שהדבר היה מובן ביצירת העולם הוא יכול להיות מובן גם ביצירת עמ"י.
למזלנו זו רק שאלה היפוטטית ובסוף נישא יצחק לבת דודה שהיתה גם כלילת מעלות וגם לא ערווה חמורה.
עדיין אין מקום לבטל ההוו"א של התוס' מכל וכל.","458","","2510","True","True","False","","126","213.151.55.19","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50378","50369","רבקה וודאי מעולה בכל המעלות","13/06/17 12:07","יט סיון","תשע"ז","12:07","אור חדש","הדיון הוא על 'בכל'
שעליה המשל שלעיל ושייך להבין שהיה נושאה רק אם הייתה נעדרת לגמרי מישהי שהיתה ראויה ליצחק שהרי הפגם של נשיאת אחות חמור הוא מאד","458","","2510","True","True","False","","107","213.151.55.19","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50389","50369","אז כאן התכוונת לדחות שאלת התוס'?","13/06/17 13:05","יט סיון","תשע"ז","13:05","אור חדש","להבנתך ידעו שקיימת רבקה וידעו על מעלותיה שהיא מעולה מכל בנות דורה
אך אם כן וודאי ששאלת התוס' שישא דווקא אחותו כלל לא יכולה לעלות כהוו"א

אלא שלהבנתם (שאותה ניסיתי לבאר) ידע אברהם שיש לו בת מעולה (רק שיש לה חסרון שהיא אחות) והבין שעם כל הכבוד לשאר בנות הדור אף אחת לא מתקרבת לדרגתה של בכל ולכן יש להעדיפה למרות חסרונה.
ותרץ שאו שהיתה קטנה מדי (וגם את רבקה נשא רק כשהיתה ראויה ללדת)
או שכלל לא היתה 'מושלמת' כ"כ בהיותה בת הגר וממילא ייתכן שתהיה בדורה טובה ממנה בהתחשב בחסרונה כ'אחות' למרות ייתרונה כ'בת אברהם'","458","","2510","True","True","False","","116","213.151.55.19","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50376","50371","מנין לך?","13/06/17 11:57","יט סיון","תשע"ז","11:57","דוד כוכב","ועדין נצרך מבחן לבחון את השמועות.

לרבקה היה יתרון עצום בהיותה (שיר השירים ב, ב) כְּשׁוֹשַׁנָּה בֵּין הַחוֹחִים (ויקרא רבה פרשת אחרי מות פרשה כג, א; ועוד).

זה לא היה רק "מובן" ביצירת העולם, אלא רק "מוכן" לעת יצירת העולם, ככתוב עולם חסד יִבָּנֶה.","125","","2510","True","True","False","","172","213.151.45.214","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50377","50376","נראה שלא סמכו על השמועות","13/06/17 12:00","יט סיון","תשע"ז","12:00","אור חדש","שהרי אם היתה באה אחרת לבאר ועוברת המבחן כלל לא היה טורח לחפש את 'רבקה בת בתואל' בדווקא
לכן נראה שלא שמעו עליה משהו מיוחד דיו כדי להעדיפה על פני בנות 'טובות' אחרות מחרן, וגם אם כן שמעו לא סמכו על השמועה.
לכן בשם מידע ניתן לכנות רק את ידיעתם שנולדה.","458","","2510","True","True","False","","119","213.151.55.19","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50379","50377","אדרבה","13/06/17 12:16","יט סיון","תשע"ז","12:16","דוד כוכב","אילולא השמעות לא היה עולה על הדעת לערוך מבחן שכזה, כי אין דברים כאלה. אין הנהגת חסד וצניעות של תורה. (איכה רבה פרשה ב, יג) "אם יאמר לך אדם... יש תורה בגוים אל תאמן, דכתיב מלכה ושריה בגוים אין תורה".

וכן כתוב: (בראשית כד, טז) וְהַנַּעֲרָ טֹבַת מַרְאֶה מְאֹד בְּתוּלָה וְאִישׁ לֹא יְדָעָהּ. שונה היתה בכך מכל בנות עכו"ם.

רש"י: (מירושלמי ופסיקתא זוטרתא) לפי שבנות הגוים...
פירוש הריב"א: לפי שהיתה צנועה.
תולדות יצחק: "ואמר ואיש לא ידעה, לומר לא די שלא היתה רגילה לצאת מן הבית לשאוב מים, אלא אפילו בחלון ובבית אביה לא ראה אותה שום אדם, לזה אחר שאמר בתולה אמר ואיש לא ידעה".
העמק דבר: "ואיש לא ידעה שהתבונן בה שאין לה דבר עם אנשים, כמו שראה שארי בתולות שהכל מכירין אותן, באשר היו רגילין בכל יום להיות עם הרועים אצל הבאר, וגם לא היו צנועות כ"כ, אבל אותה בתולה לא יצאה עד היום לשאוב, על כן לא ידעה אדם".","125","","2510","True","True","False","","164","213.151.45.214","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50381","50379","אבל כלל לא ידע שהיא רבקה!!!!!","13/06/17 12:18","יט סיון","תשע"ז","12:18","אור חדש","ערך המבחן ל'אחת מבנות העיר'
אז או שסמך שהשמועה נכונה על כל בנות עירה (והבאת שלא כך היה) או שכלל לא סמך על השמועות אלא על בחינת עיניו בלבד","458","","2510","True","True","False","","115","213.151.55.19","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50382","50380","זה קושיה על קו' התוס' ולא תרוץ","13/06/17 12:23","יט סיון","תשע"ז","12:23","אור חדש","אלא שכלל לא קשה שהרי בתורה כתוב:
"{א} ואברהם זקן בא בימים וה'ברך את אברהם בכל: {ב} ויאמר אברהם אל עבדו זקן ביתו המשל בכל אשר לו שים נא ידך תחת ירכי: {ג} ואשביעך בה'אלהי השמים ואלהי הארץ אשר לא תקח אשה..."

כלומר קודם נולדה בכל ורק אח"כ הלך אשה ליצחק
על זה שואל תוס' למה לחפש רחוק אם כבר יש קרוב","458","","2510","True","True","False","","94","213.151.55.19","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50383","50381","ידע שיש כזו, ובטח בה' שימציאנה","13/06/17 12:29","יט סיון","תשע"ז","12:29","דוד כוכב","","125","","2510","False","True","False","","164","213.151.45.214","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50385","50382","לא קושיה אלא בכלל התירוץ את"ל דאין מוקדם","13/06/17 12:36","יט סיון","תשע"ז","12:36","דוד כוכב","ומאוחר בתורה.

ואת"ל דיש מוקדם ומאוחר לענין זה, תירץ תוספות שטרם באה לפירקה (למ"ד), או לגיל ביאה (למ"ד).

ותירוץ זה נצרך, כי לתירוץ שהיתה מהגר לא תורץ למה העדיף אברהם על פניה את בתו של העבד אם לא תרצה האשה.","125","","2510","True","True","False","","166","213.151.45.214","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50384","50383","וגם לא סמך על השמועה אלא על המבחן!","13/06/17 12:34","יט סיון","תשע"ז","12:34","אור חדש","","458","","2510","False","True","False","","82","213.151.55.19","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50386","50384","נכון, כשיש שמועה בודקים ולא נושאים אחות","13/06/17 12:37","יט סיון","תשע"ז","12:37","דוד כוכב","","125","","2510","False","True","False","","140","213.151.45.214","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50387","50386","מה קשור אחות?","13/06/17 12:44","יט סיון","תשע"ז","12:44","אור חדש","נראה שכבודו מבלבל בין הנדונים

יש שאלת התוס' ביחס ל'בכל' למה לא נשאה יצחק, על זה היה הדיון ביני ל'סיפורים'

אתה ערבבת כאן נושא חדש 'רבקה ומעלתה' שאין לו כמובן שום שייכות לנושא הנדון באשכול זה ולכן הערותיך שבכאן משוללות פשר וגורמות לבלבול בהנת השאלות והתשובות.
אנא ראה האשכול שוב מתחילה וראה את השתלשלות הדיון לפי הסדר. תוכל להווכח שאתה מגיב לדברים שלא נאמרו מעולם","458","","2510","True","True","False","","88","213.151.55.19","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50388","50387","זה הענין כאן","13/06/17 12:54","יט סיון","תשע"ז","12:54","דוד כוכב","ואם לא הבנת אל תתלה את הבלבול באחרים.

ענין 'רבקה ומעלתה' - "רבקה מעולה מציפור שיר" זה תשובה להודעה: "בהעדר ציפור שיר גם עורב זמיר", שעניינה שישא כבר את אחותו כי אין דבר אחר, כי לא ידעו שיש דבר אחר (טענה לא נכונה).

והנה הגענו כרגיל מתוך חוסר תשומת לב והבנה לבזבוזי זמן של פלפולי מה אמרתי ומה אמרת במקום ללמוד.","125","","2510","True","True","False","","177","213.151.45.214","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50390","50389","לא","13/06/17 13:13","יט סיון","תשע"ז","13:13","דוד כוכב","תוספות לא ניסה לומר שיש חסרון ברבקה.
לכן על כרחך שאלת תוספות היתה שאת"ל שאין איסור באחות, למה אין את מי לשאת "אם לא תרצה האשה" - למה הותר אז להדבק בארור? ענה תוספות שאותה בת טרם היתה רלוונטית, או שגם היא היתה בכלל ארור וכך יהיה גם זרעה.","125","","2510","True","True","False","","159","213.151.45.214","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50391","50390","ושוב, מה קשורה רבקה לתוס'?","13/06/17 13:23","יט סיון","תשע"ז","13:23","אור חדש","ובת ארור מאן דכר שמה?

"בת היה לו ובכל שמה. וא''ת ולמה לא השיאה ליצחק למ''ד בפרק ארבע מיתות (סנהדרין דף נח:) דבן נח מותר באחותו וי''ל דשמא קטנה היתה ולא רצה עדיין להשיאה ליצחק אי נמי מהגר היתה לו ולא משרה ולכך לא רצה להשיאה ליצחק:"

שאל 'סיפורים': למה שירצה לשאת אחותו?
עניתי: כי למרות חסרונה כאחותו יתרונה בהיותה בת אברהם פיצה על החסרון כי ליצירת עמ"י היה צורך באמא מעולה ביותר בדווקא.

לא התייחסתי לשאלה "ולמה לא לבחור ברבקה או בבת העבד?" כי התוס' לא התייחס לשאלה זו!

למה התוס' לא התייחס לשאלה? ברור שלהבנתם לא היה בשלב זה לרבקה או לבת הארור שום יתרון ברור על 'בכל' ולכן שאלתם עלתה (למה- כי המידע על רבקה היה רק שנולדה ועל שמועות על צניעותה לא סמכו מספיק כך מסתבר לענות ע"ס פשט התורה. לבת העבד היה פגם מהותי ומוכר)
זה מהלך הדברים ההגיוני של האשכול.

באמת שאינני מצליח להבין כיצד אתה מצליח להכניס כאן את הערותיך בלא שתבטל שאלת התוס' מעיקרא או שתעמיס בדבריו דברים שלא רמז אליהם כלל.","458","","2510","True","True","False","","116","213.151.55.19","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א",""),new Message("50393","50390","עכשיו הבנתי מה תוס' התכוון, שאת''ל....","13/06/17 13:56","יט סיון","תשע"ז","13:56","סיפורים קצרים על הדף","","599","","2510","False","True","False","","43","79.179.42.132","0","50331","בבא בתרא|קמא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);