var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=50018;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("המלצה לגולשים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=1505")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","62"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("50018","0","הסבר אחר - בקשה לתגובה","23/05/17 14:05","כז אייר","תשע"ז","14:05","עלי","בדף היומי של היום :
'רב דימי בר יוסף אמר רב נחמן : יום שכלו בו מתי מדבר, דאמר מר : עד שלא כלו מתי מדבר לא היה דיבור עם משה, שנאמר {דברים ב-טז} ויהי כאשר תמו כל אנשי המלחמה למות מקרב העם, וסמיך ליה וידבר ה' אלי לאמר, אלי היה הדיבור.'
דרשה זו היא שילוב וצירוף של דרשה תנאית מהמכילתא, של ר' עקיבא ( ולא ר' יעקב כמובא בתוספות. נא להשוות למכילתא בהוצאות מדעיות ), בשילוב דרשה אמוראית של ר' לוי ממדרש איכה רבה, הקובע שהקב"ה החל שוב לדבר עם משה ביום שכלו בו מתי מדבר - בט"ו באב. ר' עקיבא לא התיחס בדבריו לתאריך מסויים אלא רק לחזרת הדיבור אל משה בפסוקים בספר דברים.
ברם לכאורה דרשתו של ר' עקיבא סותרת סתירה חזיתית פסוקים רבים בתורה, כפי שכתבו התוספות לגבי חלקם.
א. פסוקים רבים בפרשת קרח, לפחות לפי הדעה שפרשת קרח התרחשה לאחר חטא המרגלים :
כ וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן לֵאמֹר. כא הִבָּדְלוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם כְּרָגַע... כג וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. כד דַּבֵּר אֶל-הָעֵדָה לֵאמֹר הֵעָלוּ מִסָּבִיב לְמִשְׁכַּן-קֹרַח דָּתָן וַאֲבִירָם...וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ב אֱמֹר אֶל-אֶלְעָזָר בֶּן-אַהֲרֹן הַכֹּהֵן וְיָרֵם אֶת-הַמַּחְתֹּת מִבֵּין הַשְּׂרֵפָה וְאֶת-הָאֵשׁ זְרֵה-הָלְאָה כִּי קָדֵשׁוּ... וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. י הֵרֹמּוּ מִתּוֹךְ הָעֵדָה הַזֹּאת וַאֲכַלֶּה אֹתָם כְּרָגַע וַיִּפְּלוּ עַל-פְּנֵיהֶם...וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. יז דַּבֵּר אֶל-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְקַח מֵאִתָּם מַטֶּה מַטֶּה לְבֵית אָב מֵאֵת כָּל-נְשִׂיאֵהֶם לְבֵית אֲבֹתָם שְׁנֵים עָשָׂר מַטּוֹת אִישׁ אֶת-שְׁמוֹ תִּכְתֹּב עַל-מַטֵּהוּ... וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. כו וְאֶל-הַלְוִיִּם תְּדַבֵּר וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי-תִקְחוּ מֵאֵת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל אֶת-הַמַּעֲשֵׂר אֲשֶׁר נָתַתִּי לָכֶם מֵאִתָּם בְּנַחֲלַתְכֶם וַהֲרֵמֹתֶם מִמֶּנּוּ תְּרוּמַת ה' מַעֲשֵׂר מִן-הַמַּעֲשֵׂר.
המשך...","209","","2537","True","True","False","","734","194.114.146.227","0","0","בבא בתרא|קכא ע"א",""),new Message("50019","50018","המשך","23/05/17 14:20","כז אייר","תשע"ז","14:20","עלי","אולם לא רק בשנה השניה ליצ"מ לאחר חטא המרגלים דבר הקב"ה עם משה אלא גם בשנת הארבעים וקודם לדיבור הנ"ל בספר דברים בט"ו באב, במי מריבה :
וַיְדַבֵּר ה' אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. ח קַח אֶת-הַמַּטֶּה וְהַקְהֵל אֶת-הָעֵדָה אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ וְדִבַּרְתֶּם אֶל-הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם וְנָתַן מֵימָיו וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן-הַסֶּלַע וְהִשְׁקִיתָ אֶת-הָעֵדָה וְאֶת-בְּעִירָם.
לא ציטטתי את כל הפסוקים בהם יש אמירה אל משה אך לענ"ד גם הם כלולים בדברי ר' עקיבא.
ראו כל מה שתירצו הראשונים המובאים ( חלק נזכרים ב'עיונים' בשטיינזלץ ). בתוס' ובריטבא וברשב"ם. ותירוציהם אין להם רמז בכתוב, ור' עקיבא עצמו פשוט מתעלם בדבריו מהקושי.
ונלענ"ד להסביר דבריו באופן שונה אך פשוט.
ר' עקיבא מתייחס בדבריו רק לדיבור של הקב"ה אל משה בעניין הכניסה לארץ ישראל ולא לכלל דיבוריו בכל נושא אחר. המיוחד בפסוק 'וידבר ה' אלי לאמר' הוא שנראה כאילו הקב"ה מתכוון לדבר אל משה בעניין אישי ומתברר שהקב"ה מתייחס לעניין הכלל ישראלי של הכניסה לארץ ומזה מסיק ר' עקיבא שכך היה תמיד. בכל משך השהיה במדבר מאז חטא המרגלים ועד הדיבור אל משה 'וידבר ה' אלי לאמר', ( שממנו ואילך שוב נוסע עם ישראל על מעבר לנחל זרד, אל ארץ סיחון - לכיוון א"י ואילו עד אליו הם נוסעים לא לכיוון א"י ) לא דבר הקב"ה עם משה אף פעם אחת בעניין הכניסה לארץ וזה היה הרי העונש - שלא יכנסו לארץ. מששב הקב"ה לדבר בעניין זה עם משה, התברר שבטלה הגזירה. יוצא מהכלל אחד יש לכאורה : הדיבור בחטא מי מריבה. היה זה ניסיון למשה ואהרן. אילו דברו משה ואהרן אל הסלע ואילו קדשו שם שמים בזה, היו זוכים להיכנס לארץ ואזי יכול היה הקב"ה לחדש את הדיבור אל משה לגבי הכניסה לארץ שלהם, אולם הם החמיצו את השעה.
אשמח לקרא תגובות להצעת הסבר זה.","209","","2537","True","True","False","","181","194.114.146.227","0","50018","בבא בתרא|קכא ע"א",""),new Message("50020","50018","התוס' גם ענו לשאלה","23/05/17 14:20","כז אייר","תשע"ז","14:20","אור חדש","","458","","2537","False","True","False","","113","213.151.55.19","0","50018","בבא בתרא|קכא ע"א",""),new Message("50022","50020","אמנם ענו","23/05/17 14:40","כז אייר","תשע"ז","14:40","עלי","כפי שכתבתי, אך תשובות אחרות - שאין להן יסוד בכתוב. דוק ותמצא !","209","","2537","True","True","False","","189","194.114.146.227","0","50018","בבא בתרא|קכא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);