var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=49788;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","71"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","63"),new MostViewed("107085","בורדרליינית !","מרדכי דב זינגר","30/04/24 13:22","807","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("49788","0","מי הוא ש'פיטם עגלים לע"ז'?","10/05/17 10:59","יד אייר","תשע"ז","10:59","אור חדש","אמר רבי אלעזר לעולם ידבק אדם בטובים שהרי משה שנשא בת יתרו יצא ממנו יהונתן אהרן שנשא בת עמינדב יצא ממנו פנחס
ופנחס לאו מיתרו אתי והא כתיב {שמות ו-כה} ואלעזר בן אהרן לקח לו מבנות פוטיאל לו לאשה מאי לאו דאתי מיתרו שפיטם עגלים לע''ז?
לא דאתי מיוסף שפטפט ביצרו!
והלא שבטים מבזים אותו ואומרים ראיתם בן פוטי זה בן שפיטם אבי אמו עגלים לע''ז יהרוג נשיא שבט מישראל
אלא אי אבוה דאמיה מיוסף אמה דאמיה מיתרו אי אבוה דאמיה מיתרו אמה דאמיה מיוסף


רשב"ם:
...ומהשתא מצינן למימר שדור רביעי או דור חמישי היה פנחס לבת יתרו ולא היה קרוב ליתרו כיהונתן בן גרשם ולהכי אהני מה שדבק אהרן בטובים ואותו זקינו של פנחס מצד האם שדבק ביתרו ואעפ''כ יצא ממנו פנחס ליכא לאקשויי מיניה למאי דבעינן למילף ממשה שיצא ממנו יהונתן שהרי פנחס היה רחוק מיתרו יותר מיהונתן:

כמובן שדרשה זו מאד לא מסתברת מבחינה כרונולוגית:
עפ"י פשט התורה מרע"ה לא הכיר כלל את משפחת יתרו כשפגש את הבנות בפעם הראשונה ליד הבאר ולא מסתבר כלל שבחור מבני יוסף נשא את בת יתרו בהיותו משועבד במצרים לפני שמשה הגיע למדין, גם לא סביר שאחרי הגעת משה למדין יתרו היה שולח את בתו להתחתן עם עבד מבני יוסף במצרים.

המפגש הסביר של בנות/ נכדות יתרו עם עמ"י התרחש רק לאחר שהן הגיעו למחנה ישראל למרגלות הר סיני
במעמד זה פנחס כבר היה בגיר וכמובן לא היה יכול להוולד רק כעבור שני דורות

לכן כמובן שדרשה זו לא אפשרית מבחינה מציאותית וכל יסודה הינו רק על דרך השאלה- תרוץ
כלומר יש לנו דרשה קדומה "והלא שבטים מבזים אותו ואומרים ראיתם בן פוטי זה בן שפיטם אבי אמו עגלים לע''ז יהרוג נשיא שבט מישראל " ודרשה זו רגילים היו להבין שכוונתה להיותו של פנחס צאצא ליתרו (בלא לתת הדעת על סדר הזמנים הלא אפשרי)
אומנם נראה שצריך להבין הדרשה הקדומה אחרת
נחשוב רגע
פנחס הינו נכד של אהרון מצד אחד ושל משפחת יהודה מצד שני (בוודאות) האם מצאנו בתורה מקור לכך שאחד מהם היו מעורב בפרשה של עגלים וע"ז?


בוודאי, כך כתוב בתורה: " ויגף ה' את העם על אשר עשו את העגל אשר עשה אהרן "

אם כן אין צורך כלל לחפש את יתרו באילן היוחסין של פנחס (ועוד לטפס 4 דורות מעלה) כדי למצוא שם שמץ פסול, די היה לראות את זקנו, אבי אמו, אלא שחס המדרש על כבוד אהרון וכינה כאן בשינוי 'אבי אמו' ולא 'אבי אביו' אך וודאי שזו היתה כוונת השבטים בשעה שהתרעמו על פנחס שהרג את זמרי, שסבא שלו 'הביא על העם חטאה גדולה במעשה העגל וכיצד הוא בא והורג נשיא מישראל?'

אומנם טענת השבטים לא אמיתית היתה וידוע לנו שה' לא הקפיד על אהרון על אותו עוון (אם כי אהרון חשש בהקמת המשכן שבגללו לא יורדת האש, עיי"ש) ואין בעובדה שהסבא חטא שום מניעה לנכד מלפעול כראוי בדיוק כמו שאין הכרח שחטאים של הסבא יחייבו את הנכד לחטוא בעצמו (הפך הוראת ר"א!)
והכל תלוי באדם עצמו שהבחירה נתונה בידו לגמרי, כך נכדו של משרע"ה (שלחם נגד העגל) היה משמש ככהן לע"ז ואילו זמרי שהיה צאצא לשמעון שזעק 'הכזונה יעשה את אחותנו' הביא מדיינית למחנה ופנחס נכד לאהרון שעשה את העגל נלחם בו ובעבודת הפעור שנגרמה מהתנהגותו.

לסיכום: כל הדרשה שכאן עניינה להורות הפך המלצתו של ר"א לבדוק בייחוס ולהוכיח שהעיקר לא הייחוס של האבות ומעשיהם אלא מעשי האדם עצמו שלא מוכרח כלל ללכת בעקבות הוריו.
וכמו שרגלים לומר על הדמיון שבין גזר לייחוס- בשניהם החלק הטוב נמצא באדמה
ואוסיף שייחוס רקוב לא מחייב שיצא צאצא רקוב, אדרבה דווקא הרקבת הזרע מאפשרת צמיחת צמח חדש ומלא חיים וכך אמר הכתוב "מי יתן טהור מטמא, לא אחד!"","458","","2551","True","True","False","","1616","213.151.55.19","0","0","בבא בתרא|קט ע"ב",""),new Message("49808","49788","אור חדש אבל ממש טועה !","11/05/17 11:16","טו אייר","תשע"ז","11:16","עלי","ראוי לכל אדם לברר אם ח"ו יש בעיות רפואיות במשפחת המשודכת לו. הן בעיות אישיות והן מחלות נפש והן מחלות הגוף כי חלקן עוברות בתורשה, ואם כן יש להיזהר שמא יהיה זרעו חולה ושומר נפשו ירחק. וכמו שיש להיזהר מחוליים ממש כך צריך להיזהר מבעלי מידות מגונות כי גם הן עוברות בתורשה, ולעתים בדור שני ולעתים אחרי עשרה דורות, ( כמו שמצאנו שעכן בא מזרח ושניהם שלחו ידם...)
והיות ורוב בנים דומים לאחי האם, כלומר יש להם תכונות כאילו הם אחיה, יש להיזהר מזה מאד.
ולא בכדי 'מפעל השידוכין' כ"כ חשוב ומועיל !
להיפך, יש לשאול מה הדין כאשר משפחת הכלה מסתירה מחלות והפרעות כאלו, כי אצל הכלה אין אבל אצל אחד מאחיה יש והיא מוסתרת, האם גילוי הדבר לאחר הנישואין הוא עילה לגט בלי כתובה בטענת מקח טעות והטעיה ?
רק אציין שקיימות כיום בעיות קשות לגבי שידוכין עם בנות משפחה של נשאיות גנים בעלי סיכון גבוה למחלות גידוליות בגיל יחסית צעיר ולמחלות נוירולוגיות קשות ולא ראיתי שלמישהו יש פתרון טוב לבעיות אלו. ( כשהעליתי בכנס רפואי את הבעיה התחמקו ממתן תשובה מהותית ).","209","","2550","True","True","False","","263","194.114.146.227","0","49788","בבא בתרא|קט ע"ב",""),new Message("49809","49808","כבודו רופא וכך קרא דבריי","11/05/17 11:28","טו אייר","תשע"ז","11:28","אור חדש","לעניין הורשת גנים של מחלות וודאי שזה לא נוגע לבחירה ובזה אני לא חולק עליך כלל וכמובן יש מקום לעשות בדיקות גנטיות לפני החתונה! ולא על זה דיברתי כלל!

לעניין קביעתך (שהיא נושא הודעתי) ש"וכמו שיש להיזהר מחוליים ממש כך צריך להיזהר מבעלי מידות מגונות כי גם הן עוברות בתורשה" (שזו דעת ר"א בגמרא)
זו וודאי לא קביעה המבוססת במחקר הרפואי, למעשה יש זוגות רבים של אחים תאומים שמידותיהם שונות ולכן נראה על פניו שקל להפריך מבחינה מחקרית טענה זו.
זה שהבאת דוגמא בודדת זה וודאי לא ראיה לשום דבר.
בגמרתנו עצמה הראתי שיש דוגמאות הפוכות (מי לא היה רוצה להדבק בזרעו של משרע"ה?, יצא ממנו יהונתן, משמעון יצא זמרי, מיתרו יצאה אשתו של משה, אברהם נולד מתרח, וכן רבים)

וביסוד הדבר גישתי שמידותיו של אדם נתונות לבחירתו ולעבודתו האישית הינה גישת הרמב"ם שקבע שזה יסוד כל התורה כולה ומי שכופר בחופש המוחלט של האדם להטות מעשיו ומידותיו לכל צד טועה טעות חמורה ביותר והוכיח דבריו בהלכ' תשובה עיי"ש.","458","","2550","True","True","False","","175","213.151.55.19","0","49788","בבא בתרא|קט ע"ב",""),new Message("49810","49809","אני חושש","11/05/17 15:18","טו אייר","תשע"ז","15:18","עלי","ש'אור חדש' טועה גם לגבי מידות. בהחלט נטיות אופי ואישיות עוברים הן בתורשה והן כחלק מחיקוי התנהגות של ילדים את הוריהם באופן בלתי מודע. ( אינני בקי במחקר המדעי בעניין אך פשוט לי שכך הוא, לו קראת מחקרי תאומים היית נדהם לגלות כמה חייהם דומים בפרטי פרטים כולל בתכונות אופי וגם בבחירות החופשיות כביכול שלהם בכל תחומי חייהם למרות ריחוק מרובה ונתק מוחלט מינקות )
כלומר אדם עלול להיות כעסן ואכזר או סבלן ורחמן, ביישן או מוחצן, וכדו' כאחד מהוריו או אבותיו ואמהותיו. ( בולט הדבר בג'ינג'ים ). ברם אתה גם צודק, כי העובדה שקיימת נטיית אופי והתנהגות אינה אומרת שהדבר מוכרח, כי בהחלט יש חשיבות לחינוך והרגל ולמודעות עצמית וכדו' המאפשרים שליטה טובה יותר בהתנהגויות השונות של האדם וברור שמי שכעסן יותר מטבעו צריך להרגיל עצמו ולחנך עצמו לסבלנות יתר כנגד נטייתו זו. בד"כ קשה יותר לשלוט בנטיות ההתנהגות במצבי קיצון ולחץ כי אז הנטיות באות יותר לידי ביטוי ואז עלול האדם להיכשל ביתר קלות ( כמשה רבינו במי מריבה ). כלומר בחירה חופשית יש לפחות עד גבול מסוים. אך הלא על כך בדיוק כתבתי, יש לברר את תכונות אופי ואישיות בני הזוג ובני משפחותיהם כי תכונות אלו עשויות לעבור בתורשה לצאצאים, ולא רק מחלות. על כן העובדה שאדם חינך עצמו להתגבר על נטיה מסוימת ולהתנהג להיפך, אינה אומרת שצאצאיו יוכלו להתנהג כמהו בלי לחנך עצמם ג"כ ומידתם תהא מתוקנת באופן אוטומטי בירושה ממנו ! הנטיה עוברת בתורשה ולא החינוך העצמי !","209","","2550","True","True","False","","237","213.151.62.90","0","49788","בבא בתרא|קט ע"ב",""),new Message("49811","49810","בלבלת בין תורשה לבין חינוך","11/05/17 15:23","טו אייר","תשע"ז","15:23","אור חדש","הסברת יפה שהסביבה וחיקויה בהחלט משפיעה על מידותיו של האדם (ולכן הרמב"ם עצמו קובע שחובה להתרחק מחברה מקולקלת).
פשוט שכל אדם יחפש באופן טבעי בן/בת זוג מהחוג החברתי המתאים לו וממילא יהיה זהות רבה בינהם בענייני החברה בכלל.

אולם אין כל הגיון לטעון שהמידות נטבעות בגנים ומועברות בתורשה (הזהות בין תאומים שגדלו בנפרד לא תהיה כזהות בין תאומים שגדלו יחד בגלל זה), לכן אם מצאת בת זוג נוחה במידותיה אין לחשוש שילדיך יצאו כעסנים רק בגלל שאחי האם למדו אצל מחנכים גרועים שהובילו אותם להיות כעסנים.

אם היית חי בחברה שבטית, שכל המשפחה גרה בחמולה אז סביר שלדודים היתה השפעה חברתית גבוהה על הילדים שלך (ועדיין השפעתם וודאי לא הייתה מכרעת ובוודאי לא מורשת בבניך)
בימנו כשפוגשים את הדודים אחת לשנה הדבר משמעותי הרבה הרבה פחות","458","","2550","True","True","False","","165","213.151.55.19","0","49788","בבא בתרא|קט ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82640);