var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=49522;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("על מעלת הפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=9140")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","67"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("49522","0","הערות קצרות","24/04/17 01:26","כח ניסן","תשע"ז","01:26","שמואל דוד","א) פה: דאמר רב יהודה אמר שמואל והוא שהיתה קלתה תלויה בה ור"ל אמר קשורה ואע"פ שאינה תלויה בה
וכתב הרשב"ם תלויה בה - ואינה נגררת בקרקע ולכך קונה לה  קלתה דדמי להגבהה שקונה בכל מקום תלויה בה היינו קשורה ותלויה
קשורה אף על פי שאינה תלויה - אלא נגררת  בקרקע וקשורה בה "ולא גרסי' תלויה אע"פ שאינה קשורה"
ועיין רש"י גיטין דף עח
לא הבנתי כוונת הרשב"ם דלכאורה דבר פשוט הוא דל"ג תלויה אע"פ שאינה קשורה , וכי באויר היא מונחת וצ"ע

ב) פו: שאני בהמה דסרכא
וכתב הרשב"ם דסרכא - מסתרכת ומתדבקת ברגליה בקרקע ולא  אפשר בהגבהה כי אם בקושי הלכך אורחה במשיכה ורבינו חננאל פירש דסרכא שורטת "מלשון שרוך נעל"
וכתב הרש"ש נראה דזה צ"ל אחר פירוש הראשון. 
אולם עיינתי בפירוש הר"ח (שיטת הקדמונים) ושם איתא להדיא סרכא שורטת מלשון שרוך נעל. 
ומבואר דלא כרש"ש. 
אולם צ"ע מה שייכות יש בין שורטת לשרוך נעל?
ועוד קשה דעיין בבא קמא דף כב רד"ה סריכא שכתב וז"ל
סריכא - שנועץ צפרניו בכותל שאין דרכו בכך  ומשונים הן וצע"ק","595","","2565","True","True","False","","751","174.200.6.140","0","0","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49523","49522","תשובות","24/04/17 08:50","כח ניסן","תשע"ז","08:50","דוד כוכב","א) היתה לפני רשב"ם גירסה כזו והוא שלל אותה.

ב) בתרגום ירושלמי בראשית פרשת לך לך פרק יד פסוק כג מתורגם שרוך נעל - רְצוּעָה דְסַנְדְלָא. ורצועה זה מלשון לרצוע ולנקוב. ההבדל בדף כב בין כלב לגדי הוא שכלב נסרך לאורך כל החלקתו בקיר התלול ואילו הגדי מקפץ ומדלג. אך גם הגדי נועץ פרסותיו ודוקר בצפורניו במקומות שהוא דורך בהם.","125","","2565","True","True","False","","221","212.76.97.1","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49524","49523","[ללא נושא]","24/04/17 08:52","כח ניסן","תשע"ז","08:52","שמואל דוד","ב. רצועה בסנדל הוא כמו מרצע?? שניהם משורש רצע אבל מה השייכות
ראיתי במאירי קידושין כה: שגדיים שייכי בהגבהה וא"כ קושיא מעיקרא ליתא","595","","2565","True","True","False","","173","174.200.6.140","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49525","49524","שורש רצ"ע, רצועה והסברים:","24/04/17 09:23","כח ניסן","תשע"ז","09:23","Almuaddib","המשמעות המקורית של שורש רצ"ע היא לנקוב משהו, להשחיל דרכו. אנו מכירים את המשמעות הזו מהמופע הראשון שלו, "ורצע אדוניו את אזנו במרצע".

אם היינו מתחים מבחינה לשונית-טכנית, הרי ששם העצם "רצועה", הוא צורת בינוני פעול של השורש רצ"ע.
אלא שברור שאין זו המשמעות. הרי אזנו של העבד העברי, אחרי שהגישו אדוניו אל הדלת, אזנו - רצועה. רצעו את אזנו, והרי אזנו רצועה.

וכי את רצועת העור הקושרת את הסנדל, מישהו ניקב?

אינני יודע.


זהו השורש, וגם אם יש לו משמעות נוספת, קרובה, של למעוך, לשטח (בעיבוד עור), הרי שהמשמעות המקורית והברורה - היא של ניקוב.

ומכאן פתוח הפתח להשערות. יהיה מי שיטען כי בשרוכי הסנדלים של תקופת המשנה, העבירו את הרצועה דרך לולאות או חורים מצד לצד, וזה כמו לרצוע, יהיה אולי מי שיטען אחרת - ולא נוכל להכריע (אם כך היה, הרי "רוצעת" היה הגיוני יותר, מי יידע?).

אנו יכולים לשער, אטימולוגיה של מלה ותיקה היא תמיד יותר סברות מאשר עובדות. יש שורשים המשמשים ביותר מאשר משמעות אחת, ואין כורח - כפי שנעשה גם בפורום כאן לפעמים - להתעקש למצוא להם מקור משותף. לפעמים פשוט אין (ע"ע לקלס ולקלס - בשתי המשמעויות ההפוכות).

אם יש לך סברה טובה יותר - זה בסדר, ואם אין לך, עדיין מותר לסבור שסברתו של מישהו אחר אינה טובה בעיניך. האמת היא שלעולם לא נוכל לדעת בוודאות. כשם שאיננו יכולים לדעת בוודאות אם אבות אבותינו ביטאו את האות צ' כמו יהודי אשכנז או כמו יהודי ארצות ערב; או את מבטאה של האות ט' - כך נאלץ להישאר בעמימות גם לגבי האטימולוגיה של מלים מסויימות.","107","","2565","True","True","False","","250","82.81.160.69","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49527","49525","סנדלר נקרא רצען כגון בפסחים פרק ד משנה ו","24/04/17 13:45","כח ניסן","תשע"ז","13:45","דוד כוכב","או רוצען לנוסח הירושלמי שם ובעוד מקומות.
הכלי שהוא משתמש בו נקרא מרצע - בין לניקוב ובין לחיתוך רצועות.
לפי זה מובנים מאוד דברי רבינו חננאל מסכת בבא בתרא (בשיטת הקדמונים) דף פו ע"ב: "פירוש סרכא, שורטות. מלשון שרוך נעל". שכן מתרגם התרגום ירושלמי: שרוך נעל - רְצוּעָה דְסַנְדְלָא. במרצע אפשר לעשות שריטה נקב וחיתוך.","125","","2565","True","True","False","","298","212.76.97.1","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49529","49527","נכון. ובמה עובדה זו מסייעת לנו כאן?","24/04/17 13:50","כח ניסן","תשע"ז","13:50","Almuaddib","סנדלר מנקב עורות, הוא רוצע אותם.

היכן מצאת "מרצע" בתור כלי לחיתוך עורות?","107","","2565","True","True","False","","131","209.88.198.77","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49539","49529","איך הרצען בעל המרצע מכין רצועות לסנדלים?","24/04/17 23:19","כח ניסן","תשע"ז","23:19","דוד כוכב","","125","","2565","False","True","False","","153","212.76.97.1","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49544","49539","באמצעות סכין חיתוך חד מאד","25/04/17 09:29","כט ניסן","תשע"ז","09:29","Almuaddib","אם יש לך מקור לטענתך, כי חותכים רצועות עור באמצעות מרצע - דקר חד - אנא אל תהסס מלהביא אותן לכאן.

עד אז, אתה מוזמן לנסות לחתוך רצועת עור באמצעות מרצע - עד שייבלו שפתותיך מלומר די.","107","","2564","True","True","False","","185","209.88.198.77","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49553","49544","אתה רגיל למרצע רגיל של היום","25/04/17 14:41","כט ניסן","תשע"ז","14:41","דוד כוכב","אך סנדלר עני לא יכל להרשות לעצמו לקנות כלי מלאכה רבים מדי, ומרצע שהוא חד גם בצידו משמש גם כסכין. דומה לזה, או לזה, או לתמונה פה.

לפי זה תובן משמעות שֵׁם הרצועות - על שם שהרצען רוצעם מהיריעה.

לפי זה גם מובנים דבריו התמוהים לכאורה של רבינו חננאל (בשיטת הקדמונים ב"ב דף פו ע"ב) "פירוש סרכא, שורטות. מלשון שרוך נעל". מתי לאחרונה שמענו על מישהו שנסרט משרוך נעל, מה הקשר בכלל?!
אלא שגם כיום יש שרוכים שאינם אלא רצועות עור ארוכות ודקות (וגם בנעל לחליצה). וכך מתרגם התרגום ירושלמי בבראשית יד, כג וְעַד שְׂרוֹךְ נַעַל - רְצוּעָה דְסַנְדְלָא. והכלי לחיתוך שרוך כזה הוא גם הכלי לשריטה. כך ששרוך הוא מלשון סירכא ושריטה בדיוק כמו שרצועה היא מלשון רציעה.","125","jpg","2564","True","True","False","","429","212.76.97.1","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב","0-jpg"),new Message("49554","49553","עדיין אין לך אף מקור לטענתך","25/04/17 14:58","כט ניסן","תשע"ז","14:58","Almuaddib","תמונות יפות זה אחלה, אבל איפה במקורותינו מצויין מרצע בו חותכים ולא מנקבים?","107","","2564","True","True","False","","197","82.81.160.69","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49556","49554","כרגע מוכרות לי רק הראיות דלעיל","25/04/17 15:11","כט ניסן","תשע"ז","15:11","דוד כוכב","","125","","2564","False","True","False","","142","212.76.97.1","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49557","49556","מ.ש.ל.","25/04/17 15:13","כט ניסן","תשע"ז","15:13","Almuaddib","","107","","2564","False","True","False","","195","209.88.198.77","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49558","49557","מ.ש.ל. הוכח בהוכחות דלעיל","25/04/17 15:46","כט ניסן","תשע"ז","15:46","דוד כוכב","","125","","2564","False","True","False","","156","212.76.97.1","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49559","49558","כשלת בכך שלא הבאת אף ראיה עד עתה","25/04/17 15:53","כט ניסן","תשע"ז","15:53","Almuaddib","סברות, אפילו כאשר הן מלוות בתמונה חיננית מגוגל - עדיין אינה ראיה.


כדי לבסס את טענתך כי לרצוע זה גם לחתוך רצועות - נדרשת דוגמא, אפילו אחת, ממקורותינו.

אם יש באמתחתך דוגמא כזו - אל תהסס להביאה לכאן, ובכך לבסס את טענתך.

אם אין ברשותך כזו, הרי שכל ראיותיך אינן אלא סברת הכרס ממנה אתה מסרב להיפרד.","107","","2564","True","True","False","","208","209.88.198.77","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49560","49559","כיצד אתה מפרש את ר"ח?","25/04/17 16:11","כט ניסן","תשע"ז","16:11","דוד כוכב","נכון שראיות אלו אינן מוחלטות לגמרי, אבל הן מסתברות. ואם אינך מקבלן עליך להציע להן הסברים ותירוצים אחרים.

וכדברי הרמב"ן בהקדמה למלחמת ה':
ואתה המסתכל בספרי אל תאמר בלבבך כי כל תשובתי על הרב רבי זרחיה ז"ל כולן בעיני תשובות נצחות ומכריחות אותך להודות בהם על פני עקשותך ותתפאר בהיותך מספק אחת מהן על לומדיה או תטריח על דעתך להכנס בנקב המחט לדחות מעליך הכרח ראיותי אין הדבר כן כי יודע כל לומד תלמודנו שאין במחלוקת מפרשיו ראיות גמורות ולא ברוב קושיות חלוטות שאין בחכמה הזאת מופת בדור כגון חשבוני התשבורות ונסיוני התכונה: אבל נשים כל מאדנו ודיינו מכל מחלוקת בהרחיק אחת מן הדעות בסברות מכריעות ונדחוק עליה השמועות ונשים יתרון הכשר לבעל דינה מפשטי ההלכות והוגן הסוגיות עם הסכמת השכל הנכון וזאת תכלית יכלתנו. וכוונת כל חכם וירא האלהים בחכמת הגמרא:","125","","2564","True","True","False","","197","212.76.97.1","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49561","49560","ר"ח כלל לא כתב את מה שאתה מייחס לו","25/04/17 16:16","כט ניסן","תשע"ז","16:16","Almuaddib","איפה בדבריו הצלחת למצוא כי המרצע הוא כלי לחיתוך רצועות?

זה לא כתוב שם, לא במפורש, לא במשתמע ולא ברמזי רמזים.

לא הבאת ראיות, לא בדל ראיה ואף לא צל-צילם של תימוכין כלשהם.


אטימו-פנטסיות זה אחלה, אבל אסור לבלבל סברות בראיות - זה לא אותו הדבר.","107","","2564","True","True","False","","227","209.88.198.77","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49563","49561","שאלתי מה הפירוש בר"ח","25/04/17 18:54","כט ניסן","תשע"ז","18:54","דוד כוכב",""פירוש סרכא, שורטות. מלשון שרוך נעל".
מה הקשר?! השמעת על ילד שנסרט משרוך נעל?","125","","2564","True","True","False","","164","212.76.97.1","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49564","49563","הצעה","25/04/17 19:17","כט ניסן","תשע"ז","19:17","אור חדש","השרוך נשרך בתוך הנעל (בנקביו) וכך גם השריטה ששורטת ו'סורכת' בתוך העור

כמובן שפירושו סתום למדי אך ממילא אינו יכול לשמש כראיה לשום דבר","458","","2564","True","True","False","","154","213.151.55.19","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49567","49563","דברי ר"ח אכן אינם ברורים לנו","26/04/17 09:35","ל ניסן","תשע"ז","09:35","Almuaddib","אך מה שאתה טוען שיש בהם - כלל וכלל אין בהם.

ר"ח בשום מקום לא כותב שהמרצע משמש לחיתוך רצועות עור.

טענה זו, לא תוכל לייחס לר"ח, מכרסך היא, לא מדבריו.","107","","2563","True","True","False","","180","209.88.198.77","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49569","49567","תודה על הדירבון למצוא מקור מפורש","26/04/17 09:57","ל ניסן","תשע"ז","09:57","דוד כוכב","מסכת חולין דף לא ע"א:
"אמר ליה רב אחא בריה דרב אויא לרב מנשה: מחטא מאי? אמר ליה: מחטא מבזע בזע. מחטא דאושכפי (רש"י: מרצע הרצענין שפיותיו חדודין וחותכין חוטי התפר) מאי? אמר ליה, תנינא: אפילו כל שהוא, מאי לאו מחטא דאושכפי! לא, איזמל. איזמל בהדיא קתני לה! פרושי קא מפרש, מאי כל שהו? איזמל. ה"נ מסתברא, דאי ס"ד מחטא דאושכפי, השתא מחטא דאושכפי שריא, איזמל מיבעיא?".

הר"ן על הרי"ף מסכת חולין דף ז ע"א:
"אלא מחטא דאושכפי מאי. כלומר שהיא רחבה בראשה קצת וקטנה מן האיזמל ורצענין מישרין בה את העור ויש לה בראשה מקום חתך מאי".

פסקי רי"ד מסכת חולין מהדורה בתרא דף לא ע"א:
"מחטא דאושכפי מאי. פי', הוא מרצע של רצענים והוא חד משני צדדיו אלא שאינו רחב כמו הסכין ויש לחוש שמא אינו חותך אלא פוסק את הסימנים".","125","","2563","True","True","False","","188","212.76.97.1","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49570","49569","יש"כ!","26/04/17 10:11","ל ניסן","תשע"ז","10:11","Almuaddib","","107","","2563","False","True","False","","136","82.81.160.69","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב",""),new Message("49582","49570","מראה מקומות","27/04/17 06:25","א אייר","תשע"ז","06:25","שמואל דוד","","595","pdf","2562","False","True","False","","187","174.200.0.241","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב","0-pdf"),new Message("49585","49582","מאיזה ספר הצילום?","27/04/17 14:15","א אייר","תשע"ז","14:15","דוד כוכב","","125","","2562","False","True","False","","122","212.76.117.212","0","49522","בבא בתרא|פה ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);