var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=49404;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מעלת הפורום - ע\"פ ר' נחמן מברסלב","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=348")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","60"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","57")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("49404","0","האם פוסקים הלכה ממצאים ארכאולוגיים?","07/04/17 15:33","יא ניסן","תשע"ז","15:33","אליצפן","התלמוד (במסכת בבא בתרא דף עד עמוד א), מספר: "תא אחוי לך מתי מדבר....פסקי חדא קרנא דתכלתא דחד מינייהו, ולא הוה מסתגי לן. אמר לי: דלמא שקלת מידי מינייהו? אהדריה, דגמירי, דמאן דשקיל מידי מינייהו לא מסתגי ליה. אזלי אהדרתיה, והדר מסתגי לן.

כי אתאי לקמיה דרבנן, אמרו לי: כל אבא - חמרא, וכל בר בר חנה - סיכסא!

שואל הלתלמוד: "למאי הלכתא עבדת הכי?"

והוא עונה: "למידע אי כבית שמאי אי כבית הלל, איבעי לך למימני חוטין ולמימני חוליות..

הרי כאן מסופר על בגדים של יוצאי מצרים, וכל התרעומת של חכמים היא למה לקחת את הממצאים אם אפשר במבט בלבד לראות כמו מי ההלכה. אבל לית מאן דפליג שהממצא נחוץ להכרעת המחלוקת.

האם ניתן על סמך ממצאים ארכאולוגיים להכריע מחלוקות בהלכה.","502","","2582","True","True","False","","1077","85.64.155.28","0","0","בבא בתרא|עד ע"א",""),new Message("49408","49404","על כך בדיוק","07/04/17 17:53","יא ניסן","תשע"ז","17:53","דוד כוכב","מאמרון מהסבב הקודם של לימוד הדף היומי.","125","","2582","True","True","False","","169","213.151.36.220","0","49404","בבא בתרא|עד ע"א",""),new Message("49435","49404","כמעט תמיד לא","09/04/17 09:30","יג ניסן","תשע"ז","09:30","Almuaddib","לדוגמא, בתפילין שנמצאו - וכי יודע אתה של מי היו תפילין אלו? שמא של כת פורשת כלשהי, או שהיו תפילין בדווקא של ר"ת, התפילין השניות?

ודומני שזהו המסר העיקרי של אותו מעשה - שפסיקת הלכה היא השתלשלות, ואי אפשר "לכרות את כנף הבגד" של השתלשלות ההלכה והתפתותה, ולקפוץ אחורה בזמן.

וע"ע פתיל התכלת, שאע"פ שיש כבר עדויות ארכאולוגיות רבות לכך שמדובר במה שמדובר - רק מתי מעט צובעים פתיליהם.","107","","2580","True","True","False","","179","82.81.160.69","0","49404","בבא בתרא|עד ע"א",""),new Message("49448","49404","מימצאים ארכיאולוגיים והבנת המקרא","09/04/17 18:46","יג ניסן","תשע"ז","18:46","עלי","לעתים אנו מכירים פרשנות מקובלת מסורתית למקרא ומגלים שהמשמעות האמיתית מציאותית שונה ממנה.
לאחרונה השתתפתי בסיור עם הרב ד"ר יואל בן נון, ובמהלך הסיור בקרנו באתר שהוא מזהה אותו כ'עי'. הוא ציין שיש באתר קברים עתיקים שחצובים כקברי פיר כאשר בכל פיר בתחתיתו יש שני קברים אחד מכל צד, ולדעתו אלו הם 'קברי מכפלה'. הוא ציין שלא מוכר אך כך הדברים גם במערת המכפלה כפי שנמצא כשירדו לתחתיתה.
אני כמובן שלא בקי בירידות של אנשים שונים מאז מלחמת ששת הימים לקברי מערת המכפלה, ויש לשאול את אנשי קרית ארבע המתמצאים בעניין, אולם עצם העובדה שנתגלה שמבחינה ארכיאולוגית קברי מכפלה אינם במשמעות המקובלת לנו במסורת הפרשנית המקובלת, מורה שיתכן וממצא ארכיאולוגי ישנה את כל ההבנה שלנו במציאות המקראית, ועקרונית אולי גם את זו ההלכתית. הרב בן נון אמר לי שאכן הדבר אפשרי, על כן כדאי לשוחח עמו בנושא ולשמוע מה יש לו לומר !
( יש לו כיום אתר משלו במרשתת שבנו העלה בו את מאמריו אך לא כל עניין בו חיוה דעה מופיע בו ולכן כדאי לשאול אותו ישירות ).","209","","2580","True","True","False","","347","194.114.146.227","0","49404","בבא בתרא|עד ע"א",""),new Message("49487","49404","מאמר חשוב הנוגע לעניין","19/04/17 10:23","כג ניסן","תשע"ז","10:23","אור חדש","בנושא "האם יש דין בליעה בכלים שלנו?"
כאן","458","","2570","True","True","False","","99","213.151.55.19","0","49404","בבא בתרא|עד ע"א",""),new Message("49413","49408","אז למה חוגגים בקריית ארבע פורים יומיים?","08/04/17 22:32","יב ניסן","תשע"ז","22:32","אליצפן","מצאו את החומה מימי האבות ועדיין חיים בספק?

מצאו הרבה ישובים מתקופת ההתנחלות, אז למה לא חוגגים פורים בט"ו. למשל שלה?

מצאו ממצאים בהר הבית התואמים את המידות של מסכת מידות הם לפי הגר"ח נאה, אז למה עדיין מחמירים כחזו"א?

מצאו תפילין של לוחמי בר כוכבא והם לפי ר"ת. אז למה עדיין מניחים של רש"י?

(רשימה חלקית).","502","","2581","True","True","False","","260","85.64.155.28","0","49404","בבא בתרא|עד ע"א",""),new Message("49414","49413","יש אכן שחוגגים יום אחד","08/04/17 22:52","יב ניסן","תשע"ז","22:52","דוד כוכב","צריך שחלק מהתושבים יגורו בתחום החומה העתיקה.
וראה בקישור זה שהממצאים בחברון אינם ברורים.

הרב זלמן קורן סובר שהממצאים בהר הבית תואמים דוקא לחזו"א.

התפילין שנמצאו כר"ת הם של יד שבהם אין חשיבות לסדר, כמו שכתב הסמ"ק. ואילו תפילין של ראש נמצאו דוקא כרש"י.","125","","2581","True","True","False","","155","213.151.36.220","0","49404","בבא בתרא|עד ע"א",""),new Message("49418","49414","בין כך ובין כך למה פוסקים לפי הממצאים?","08/04/17 22:57","יב ניסן","תשע"ז","22:57","אליצפן","","502","","2581","False","True","False","","191","85.64.155.28","0","49404","בבא בתרא|עד ע"א",""),new Message("49420","49418","אם הם אמינים הם מהווים ראיה","08/04/17 23:02","יב ניסן","תשע"ז","23:02","דוד כוכב","","125","","2581","False","True","False","","143","213.151.36.220","0","49404","בבא בתרא|עד ע"א",""),new Message("49428","49420","מהם הקריטריונים ל"אמינות"?","09/04/17 07:49","יג ניסן","תשע"ז","07:49","אליצפן","","502","","2580","False","True","False","","198","85.64.155.28","0","49404","בבא בתרא|עד ע"א",""),new Message("49431","49428","כר' חנין בסוטה ט ע"ב = שו"ע החמישי","09/04/17 08:49","יג ניסן","תשע"ז","08:49","דוד כוכב",""אין לו לדיין אלא מה שעיניו רואות" (מסכת נדה דף כ ע"ב).","125","","2580","True","True","False","","198","213.151.36.220","0","49404","בבא בתרא|עד ע"א",""),new Message("49432","49431","אז רק רב ארכאולוג יכול לפסוק בתחום זה?","09/04/17 09:02","יג ניסן","תשע"ז","09:02","אליצפן","","502","","2580","False","True","False","","211","85.64.155.28","0","49404","בבא בתרא|עד ע"א",""),new Message("49441","49432","דין ארכיאולוג כדין רופא","09/04/17 12:35","יג ניסן","תשע"ז","12:35","דוד כוכב","","125","","2580","False","True","False","","132","213.151.36.220","0","49404","בבא בתרא|עד ע"א",""),new Message("49437","49435","מקורות הלכתיים שמתגלים זה פאסה?","09/04/17 09:43","יג ניסן","תשע"ז","09:43","אליצפן","לפי דבריך אם יתגלו מקורות הלכתיים (דוגמת הגניזה) ויתברר כי טעינו בהלכה מאות שנים, לא נחזיר עטרה ליושנה ונפסוק לפי ההלכה המקורית כפי שמשה רבינו קבלה מסיני?","502","","2580","True","True","False","","228","85.64.155.28","0","49404","בבא בתרא|עד ע"א",""),new Message("49438","49437","משה לא הבין את דברי ר"ע, ואתה","09/04/17 09:49","יג ניסן","תשע"ז","09:49","Almuaddib","רוצה לפסוק "לפי ההלכה המקורית כפי שמשה רבינו קבלה מסיני" ?!

אפילו מהגמרא ישירות אינך פוסק הלכה, אלא הולך לספרי ההלכה, ובראשם לא הראשון שבהם - השו"ע.

אתה מעדיף לפסוק מהרי"ף ולא מהרמב"ם מפני שקדם לו? ומהרמב"ם על פני השו"ע?


אם יבוא אליך היום אליהו הנביא, ויאמר לך שבטלו חומרות רבי בשדות ורבי זירא, תשלח את אשתך לטבול מייד בסוף ימי הנידה?","107","","2580","True","True","False","","188","209.88.198.77","0","49404","בבא בתרא|עד ע"א",""),new Message("49439","49438","אתה מבלבל בין כמה תחומים","09/04/17 10:21","יג ניסן","תשע"ז","10:21","אליצפן","הרמב"ם בהקדמה שלו לפרוש המשנה מחלק את ההלכות ל-5 סוגים.

שלושת הראשונים הם מה שקבלנו מסיני, ושני האחרונים תקנות וגזרות. אנו לא דנים פה בשני האחרונים (שדיני נידה ברובם הם מקטגוריות אלו), אלא בברור מחלוקות בין רבותינו במהלך הדורות מה באמת משה קיבל מסיני.

למשל בדוגמה של הגמרא לגבי המחלוקת בין בית שמאי לבית הלל בציצית. האם ניתן על סמך ממצאים ארכאולוגיים לפסוק מחדש או לא, כמו כן לגבי ספרי רבותינו במהלך הדורות שלא היו ידועים לשו"ע, הוא מעולם לא ראה אותם, ואם הוא מצטט מהם זה מכלי שני, וכאשר כיום התגלה הכלי הראשון מתברר שטעה או לא הבין את דבריו שלו אותו חכם שעליו הוא מסתמך, אזי האם מותר להכריע מחדש את ההלכה על סמך תגליות אלו או לא?

זה הדיון, באשכול זה.","502","","2580","True","True","False","","267","85.64.155.28","0","49404","בבא בתרא|עד ע"א",""),new Message("49440","49439","לא. אני לא זה שמבלבל, דוקא אצלך חל בלבול","09/04/17 12:20","יג ניסן","תשע"ז","12:20","Almuaddib","ואתה מערב בין ממצאים ארכאולוגיים, לבין ספרי רבותינו במהלך הדורות.

סמכות חכמים לקבוע את ההלכה, לא נשענת על ספרי קדמונים שהיו ידועים - או לא. וזה, כמובן, בלי להיכנס לשאלה מהיכן אתה יכול להכריע מה היה ידוע לפוסק מן העבר ומה לא.

הנה, קח לדוגמא את רש"י, שאנו יודעים בוודאות שלא קרא ערבית או יוונית, אך זה לא אומר שלא קיבל במסורת מרבותיו פירושי מלים משפות אלו. האם אתה יודע בדיוק איזה ספרים היו מונחים על שולחנו ואיזה מעולם לא ראה?
ואפילו אם הייתי יודע בוודאות, האם ההלכה היא הסקת מסקנות טכנית בלבד, או שיש סמכות גם לפוסק?

===

ועל כך אני שב וטוען, כי זה בדיוק מה שהגמרא מוסרת לנו. אפילו אם היתה בידינו מכונת זמן, ונוכל - בוודאות מוחלטת - לקבוע שפוסק מסויים התבסס על ספר שגוי, הרי שפסיקתו לא כל כך מהר בטלה.

וראה, לדוגמא, את דברי רבי עקיבא לרבי יהושע במסכת ר"ה אודות עיבור השנה, ובימינו אלו - פסיקת הרב קאפח זצ"ל בנושא הריגת כינים בשבת כיום - ובמיוחד הסבריו לגבי השפעת שיוי הידע המדעי שבידינו על פסיקת קדמונים.","107","","2580","True","True","False","","210","82.81.160.69","0","49404","בבא בתרא|עד ע"א",""),new Message("49482","49441","האם ממקרה פרטי נעשה כלל?","18/04/17 07:54","כב ניסן","תשע"ז","07:54","אליצפן","אתה מביא מקרה פרטי של פיקוח נפש בו דעתו של הרופא מכריעה לכאן או לכאן, והופך זאת לכלל המקיף את כל התורה?

1. האם על סמך DNA נכריע בממזרות?
2. האם על סמך פסיפסים, עם ציוריים אליליים בממצאים המזוהים כ"בתי כנסיות" נתיר ציורים כאלו כיום לקשט את בתינו?
3. האם על סמך קטעים מהתנ"ך מתקופת בית שני נשנה את הנוסח הקיים?

ואלו מדגם של שאלות מתוך מקבץ גדול.","502","","2571","True","True","False","","227","85.64.155.28","0","49404","בבא בתרא|עד ע"א",""),new Message("49484","49482","ידע הרופאים קובע גם לענין כללים קבועים","18/04/17 13:33","כב ניסן","תשע"ז","13:33","דוד כוכב","1. יתכנו מצבים.
2. מי היה רב בית הכנסת?
3. מי כתב את הקטעים?","125","","2571","True","True","False","","147","213.151.59.35","0","49404","בבא בתרא|עד ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82625);