var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=49307;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","58"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","40"),new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("49307","0","אנוסין היינו","29/03/17 20:10","ב ניסן","תשע"ז","20:10","jj5","תודה על הסבלנות

בואו נתחיל מחדש

נראה לי שאם עדים אומרים אנוסים היינו בכתב זה לא צריך לבא לטעם של פה שאסר....

הטעם שרק אם אומרים כתב ידינו תחילה צריך לבא לטעם של פה שאיסור...,
וכדברי השיטה: "דוקא דקא אמרי אנוסין היינו תוך כדי דיבור אבל לאחר כדי דבור כיון שהגיד שוב אינו חוזר ומגיד ואם תאמר אי תוך כדי דבור מאי איריא דמהימני משום מגו תיפוק ליה משום דמהדרי בהו י"ל אי קא הדרי בהו הכי נמי אבל השתא מיהא לא הדרי בהו שהרי מודים דכתב ידן הוא אלא שאומרים אנוסין היינו ומהימני לעקור עדותן אע"פ שמודים בו שהוא כתב ידן משום שהפה שאסר הוא הפה שהתיר."

אבל לכאורה אם אמר אנוסים היינו לפני כתב ידינו אין בעיה של עוקר עדותן?
אתה מסכים?

תודה רבה לך
זו עזרה גדול","613","","2589","True","True","False","","704","24.62.60.210","0","0","כתובות|יח ע"ב",""),new Message("49318","49307","לא משנה מהו סדר דיבוריהם","29/03/17 22:42","ב ניסן","תשע"ז","22:42","דוד כוכב","מה שכתב השיטה זה כך:
תוך כדי דיבור יכולים לחזור בהם.
תוך כדי דיבור יכולים גם לפרש.
תוך כדי דיבור יכולים גם לפרש שחתימתם היתה באונס, אבל הם נאמנים בכך רק "משום מגו" כלשון השיטה מקובצת, כלומר רק מטעם הפה שאסר הוא הפה שהתיר. אולם כאשר הדיינים מכירים את כתב ידם, עצם חתימתם היא עדות גמורה שהדברים אמת ולא באונס, והעדים אינם נאמנים עתה לפרש שהחתימה היתה באונס.","125","","2589","True","True","False","","157","213.151.56.200","0","49307","כתובות|יח ע"ב",""),new Message("49321","49318","לא מבין","30/03/17 00:53","ג ניסן","תשע"ז","00:53","jj5","הקשיא שלי כך:
אם הם אומרים אנוסים היינו (תחילה) ואחר כך בכתב זה, האם הם נאמנים סתם בלי פה שאסר...
משום לא צריך לחזור ולפרש (כמו אם היה אומרים כתב ידינו מתחילה)

תודה רבה","613","","2588","True","True","False","","50","24.62.60.210","0","49307","כתובות|יח ע"ב",""),new Message("49322","49321","כיצד מדובר במקרה זה?","30/03/17 01:26","ג ניסן","תשע"ז","01:26","דוד כוכב","האם יש לפני בית הדין שטר חתום?
האם בית הדין מכיר את החתימות?","125","","2588","True","True","False","","187","213.151.56.200","0","49307","כתובות|יח ע"ב",""),new Message("49323","49322","באין כתב ידם יוציאם","30/03/17 04:25","ג ניסן","תשע"ז","04:25","jj5","באין כתב ידם יוצא ממקום אחר ורק על פיהם סמכינן

והקשיא שלי כך:
אם הם אומרים אנוסים היינו (תחילה) ואחר כך בכתב זה, האם הם נאמנים סתם בלי פה שאסר...
משום לא צריך לחזור ולפרש (כמו אם היה אומרים כתב ידינו מתחילה)

תודה רבה","613","","2588","True","True","False","","50","24.62.60.210","0","49307","כתובות|יח ע"ב",""),new Message("49324","49323","זה גופא נקרא הפה שאסר הוא הפה שהתיר!","30/03/17 04:32","ג ניסן","תשע"ז","04:32","דוד כוכב","ואז הם נאמנים, לא משנה מה אמרו קודם.
אך כשכתב ידם ידוע - אין לנו "הפה שאסר" כי "לא מפיהם אנו חיים". אלא מקבלים את העדות שבשטר כמות שהיא, והם אינם נאמנים.","125","","2588","True","True","False","","190","213.151.56.200","0","49307","כתובות|יח ע"ב",""),new Message("49325","49324","סליחה אני לא מבין","30/03/17 05:17","ג ניסן","תשע"ז","05:17","jj5","השאלה שלי כך הם נאמנים לומר "אנוסים היינו בכתב ידינו " בלי טעם של פה שאסר... משום אין חוזרין ממה שאמרו כבר (כמו אם היו אומרים כתב ידינו מתחילה)?

ועיין שיטה מקבצת וז"ל "דוקא דקא אמרי אנוסין היינו תוך כדי דיבור אבל לאחר כדי דבור כיון שהגיד שוב אינו חוזר ומגיד ואם תאמר אי תוך כדי דבור מאי איריא דמהימני משום מגו תיפוק ליה משום דמהדרי בהו י"ל אי קא הדרי בהו הכי נמי אבל השתא מיהא לא הדרי בהו שהרי מודים דכתב ידן הוא אלא שאומרים אנוסין היינו ומהימני לעקור עדותן אע"פ שמודים בו שהוא כתב ידן משום שהפה שאסר הוא הפה שהתיר."

אבל לכאורה אם אמר אנוסים היינו לפני כתב ידינו אין בעיה של עוקר עדותן ולא צריך לבא לדין פה שאסר?
אתה מסכים?

תודה רבה לך","613","","2588","True","True","False","","60","24.62.60.210","0","49307","כתובות|יח ע"ב",""),new Message("49341","49325","ההסבר אינו כך","30/03/17 15:54","ג ניסן","תשע"ז","15:54","דוד כוכב","מה שכתבת:
הם נאמנים לומר "אנוסים היינו בכתב ידינו " בלי טעם של פה שאסר... משום אין חוזרין ממה שאמרו כבר
זה נכון רק תוך כדי דיבור. כי רק תוך כדי דיבור הכל עדות אחת ויכולים הם להסביר את דבריהם.
אבל כל זה מדובר רק כאשר אין כתב ידם יוצא ממקום אחר, והפה שאסר הוא הפה שהתיר.
אבל כאשר כתב ידם יוצא ממקום אחר, יש כאן שתי עדויות שונות!
עדות אחת היא השטר עצמו - כמות שהוא. בשטר כתוב שהעדים מעידים על המעשה, ולא מוזכר שהיו אנוסים, לכן מניחים שלא היו אנוסים - כמו בכל השטרות בעולם (שאילו היינו חוששים לאונס לא היתה שום ראייה משום שטר בעולם).
ועדות שניה היא של העדים עכשיו - והם עכשיו דוקא כן - "חוזרין ממה שאמרו כבר" - ממה שאמרו כבר בחתימה הראשונה. ואת זה הם לא רשאים לעשות.","125","","2588","True","True","False","","245","213.151.56.200","0","49307","כתובות|יח ע"ב",""),new Message("49343","49341","הרשה לי להסביר","30/03/17 19:21","ג ניסן","תשע"ז","19:21","jj5","הקשיא שלי איירי באין כתב ידם יוצא ממקום אחר : אם נאמנים לומר "אנוסים היינו בכתב ידינו " בלי טעם של פה שאסר... משום אין חוזרין ממה שאמרו כבר (מה שאין כן אם אמרו כתב ידינו תחילה צריך פה שאסר.. ללחזור ולומר אנוסים היינו)","613","","2588","True","True","False","","76","24.62.60.210","0","49307","כתובות|יח ע"ב",""),new Message("49344","49343","לא","30/03/17 20:49","ג ניסן","תשע"ז","20:49","דוד כוכב","הם אכן נאמנים לומר "אנוסים היינו בכתב ידינו" - אבל זאת רק משום טעם של פה שאסר.
כי לולא הטעם של פה שאסר היינו מקבלים רק את העדות שבשטר כמו שהיא, ולא היינו מאמינים לפרשנות שלהם שבאה זמן רב לאחר חתימת השטר.","125","","2588","True","True","False","","230","213.151.36.220","0","49307","כתובות|יח ע"ב",""),new Message("49345","49344","עדיין אינו מובן לי","31/03/17 01:00","ד ניסן","תשע"ז","01:00","jj5","הלא השיטה כתב שצריך שפה שאסר הוא רק לחזור ממה שאמר כתב ידינות ולא צריך פה שאסר ללחזור ממה שבשטר","613","","2587","True","True","False","","76","24.62.60.210","0","49307","כתובות|יח ע"ב",""),new Message("49346","49345","יש אכן קושי בהבנת לשון השיטה ישנה","31/03/17 08:26","ד ניסן","תשע"ז","08:26","דוד כוכב","לשון השיטה מקובצת מסכת כתובות דף יח ע"ב:
שיטה ישנה
הרי אלו נאמנין. ודוקא דקא אמרי אנוסין היינו תוך כדי דיבור אבל לאחר כדי דבור כיון שהגיד שוב אינו חוזר ומגיד ואם תאמר אי תוך כדי דבור מאי איריא דמהימני משום מגו תיפוק ליה משום דמהדרי בהו י"ל אי קא הדרי בהו הכי נמי אבל השתא מיהא לא הדרי בהו שהרי מודים דכתב ידן הוא אלא שאומרים אנוסין היינו ומהימני לעקור עדותן אף על פי שמודים בו שהוא כתב ידן משום שהפה שאסר הוא הפה שהתיר. שיטה ישנה.


אתה מקשה על דברי השיטה ישנה שהביא השיטה מקובצת כך: הרי המיגו (כלומר הפה שאסר וכו') נצרך - בין לפרש ובין לעקור את פשט הדברים שבשטר!

וצריך לפרש כך:
"אי קא הדרי בהו, הכי נמי" - אילו היו חוזרים בהם מדבריהם הראשונים שבהם הם קיימו את השטר, ואז לא היה לשטר כח עצמאי של עדות בפני עצמה - די היה אז בהסברת דברים הראשונים, כדין כל עדות שרשאים העדים לפרש את דבריהם כל עוד לא פסקו תוך כדי דיבור.
אבל כאן הם באים לקיים את חתימות ידיהם שבשטר, לכן השטר מהווה עדות עצמאית הקובעת שדברי העדות אמת היו ולא באונס. לכן זקוקים הם למיגו של הפה שאסר בכדי לעקור את המסקנה העולה מהשטר.

אילו כל דברי העדים - גם דבריהם הראשונים שבשטר וגם דברי עדותם שעכשיו - היו תוך כדי דיבור, די היה להם לפרש דבריהם הראשונים. אך כיון שהם כבר קיימו את דבריהם שבשטר (והרי עבר זמן תוך כדי דיבור) הם כבר לא יכולים לפרש את עצמם שאנוסים היינו, כי זו כבר עדות חדשה.","125","","2587","True","True","False","","224","213.151.36.220","0","49307","כתובות|יח ע"ב","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82598);