var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=48913;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("הודעה למגידי שיעורים ולמשתתפי השיעורים","http://www.daf-yomi.com/forums/Message.aspx?id=638")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","24")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("48913","0","וחוזרת דרך חלון","16/02/17 10:22","כ שבט","תשע"ז","10:22","אליעזר מ ש","כאן ברש"י . המושג: "חלון" משמעו, מושג תצפיתי אסטרונומי ידוע, שעניינו המקום הנראה של זריחת השמש המשתנה מיום ליום במחזוריות במהלך השנה .השינוי הנצפה הזה, נובע מהשינוי בזוית הנטיה של כדור הארץ למול השמש במהלך השנה . הידע הזה ,וכן הידע שכדור הארץ מרוחק מן השמש הרבה, ושהיא כדור גדול ממנו בהרבה, ושמאור השמש סובב את הארץ, היה ידוע היטב לחכמינו ולראשונים. וכך כתב הרמ"א בספר: "תורת העולה". וכך זה ברור היטב על פי דברי בעל המאור על ראש השנה כ. שכל המידע הזה נכלל במסורת סוד העבור. [וכך זה גם ברור היטב בדברי הרמב"ם בהלכות קדוש החודש כפי שכתבתי בהודעה השניה. ושם כתוב שכללי הלוח העברי שכל ילד יכול ללמדם תוך כמה ימים , מעבר להם יש את ה"דרכים " שנמסרו לחכמים ושהם ידעו אותם בכלל מסורת סוד העבור. וזה מה שהוא מפרט שם בהמשך באותו הפרק ובפרקים שלאחריו, ובכלל זה כל המידע האסטרונומי הנכון הזה.] ועוד כתב הרמ"א שחכמינו ידעו היטב את האסטרונומיה של חכמי יון, ובכמה דברים ידעו יותר מהם .[ ועי' עוד בביאור שכתבתי למחלוקת הראשונה בין חכמי ישראל לחכמי אומות העולם בענין גלגל עומד ומזלות חוזרין -פסחים צד]עוד כתב: "חזון אי"ש" בשם הגר"א" ש"חלונות ברקיע" רומז לענין פנימי לפי תורת הנסתר.
וכאן בברייתא, תניא: רבי אליעזר אומר עולם לאכסדרה הוא דומה וכו' - משל ונמשל וכו' ועניין המחלוקת כאן האם בלילה כשהשמש מאירה את הצד השני של כדור הארץ מתפשטת השפעת חמימות מהצד המואר לצד החשוך, ולכן הרוח הצפונית המנשבת מחצות לילה ואילך יכולה לפעמים להיות לא קרה. או שאין זה כך ולעולם הרוח הצפונית קרה. ו"חמה נכפפת ועולה למעלה מן הרקיע"- גם על כוח חומה של החמה שעולה מעל לרקיע הראשון העוטף את כדור הארץ (האטמוספירה). ואין מהלכת השפעת חימום מהצד המואר לצד החשוך . וכן פי' כאן הרמ"א, דלשון "הרקיע" על שכבות הרקיע הראשון העוטף כדור הארץ, ועל הארץ בכללותה .גם במס' פסחים צ"ד במחלוקת השניה בין חכמי ישראל לחכמי אומות העולם ,זה עניינה. האם כשלילה אצלנו, יש השפעת חימום של החמה מהחלק המואר לחלק החשוך,[ולשון: "חמה מהלכת" -לא על גוף השמש עצמו, אלא על כוח חימומה, כמו במאמר שבא שם אחריו ;,בארבעה שבילין החמה מהלכת" .]ולפי המהר"ל "הרקיע"רומז לעולם רוחני וכו'","610","","2627","True","True","False","","831","132.74.58.53","0","0","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48979","48913","הוספה :פרוש:"ובוקע חלוני רקיע":","21/02/17 11:47","כה שבט","תשע"ז","11:47","אליעזר מ ש","עי' בישעיהו נ"ח: "אז יבקע כשחר אורך", ושם בפרוש רש"י: יבקע כשחר-כעמוד השחר הבוקע בעבים. ושם בפרוש הרד"ק: אז אם תעשה מעשים אלו,[האמורים שם] לא תצטרך לצום ולשק ואפר,ויבקע כשחר אורך,כמו השחר שהולך ואור עד נכון היום.

וכנראה שלזה גם הכוונה כאן, בתוספת הפיוטית המליצית הזו לתפילת ברכת יוצר אור לשחרית של יום השבת. שבתחילה נראה פס אור במזרח, וזהו: "הפותח דלתות שערי מזרח", ואחר כך:"ובוקע חלוני רקיע", על שם המקום הנצפה של זריחת השמש באופק מזרח שמשתנה מיום ליום,שנקרא:"חלון", ועל שם שאור השמש מפלס דרכו ומתפשט בהדרגה דרך שכבות האויר של הרקיע הראשון העוטף את כדור הארץ =שכבות האטמוספירה, וכן על שם שהוא מאיר מבעד ובין העבים. וזה לשון :"חלוני" כמו:[מלכים א' ו' ד']"ויעש לבית חלוני שקופים אטומים".שזה כעין אור שנקלט ומתפשט בהדרגה דרך חלונות זכוכית.
[וראה בסידור: "אוצר התפילות" וילנה תרפ"ח שיש שם גם פרוש:"חלוני", על שם המקום הנצפה של זריחת השמש באופק מזרח שמשתנה מיום ליום]","610","","2622","True","True","False","","328","147.236.34.10","0","48913","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48980","48979","המושג: "חלון ברקיע" מקורו כנראה ממצפי","21/02/17 12:03","כה שבט","תשע"ז","12:03","אליעזר מ ש","שמש שהיו. גם בימינו יש מושג של: "המעבר היומי של השמש במצהר" = אמצע היום. במצפי השמש היו כנראה חצי קשת למזרח עם 183 חלונות, וחצי קשת למערב עם 183 חלונות,[או סימונים על חלון רחב] כל יום השמש נראית כשהיא זורחת בחלון אחר .","610","","2622","True","True","False","","246","147.236.34.10","0","48913","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("49008","48980","ופרוש "חלון" ברבי יהודה החסיד","24/02/17 09:53","כח שבט","תשע"ז","09:53","אליעזר מ ש","שבתחילה רואים את אור השחר במקום אחד, ואותו הזמן ממזרח לנו, כבר האירו כל פני המזרח . וזה מתקדם לעברנו, וכעבור זמן מסוים האירו כל פני המזרח. ואחר כך -כעבור זמן מסוים ,רואים את השמש עולה מעל האופק במזרח באותו המקום שראינו את האור בהתחלה. וזה כוונתו במה שכתוב בשמו שה"חלון"צר מלפנים ורחב מאחור והשמש יוצאת דרך המקום הצר . כך נראה ברור להסביר.","610","","2619","True","True","False","","221","147.236.34.10","0","48913","בבא בתרא|כה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82528);