var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=48718;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("מינוי מומחים בפורום","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=5360")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","48"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","31")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("48718","0","איני יכול לישן","12/02/17 11:14","טז שבט","תשע"ז","11:14","סיפורים קצרים על הדף","כשהוא הגיע לכיתה א, הוא עוד לא ידע לקרוא ולכתוב, הוא נכנס לכיתה בפעם הראשונה וקצת חשש מכולם כי ביטחון עצמי שלו היה כנראה נמוך. הוא ישב איפה שאמרו לו לשבת, הוא בהה בכיתה במין חוסר ריכוז, אחר כך הוא התכנס בתוך עצמו ומשם זה נמשך עד שהוא גמר את הלימודים, הוא לא למד לקרוא ולא לכתוב וגם מה שלמד הוא למד הפוך.

אביו לא ידע ללמדו, בזמן ששאר הילדים הלכו עם אבותיהם לאבות ובנים בצהריים, הוא הביט עליהם מחלון חדרו וחיכה בשקט שהוא יתעורר, אביו נהג לישון בשבת אחר כך הוא היה מסדר את הקלפים בסדר מסוים על השולחן הנמוך בסלון והופך ומסדר אותם עד צאת השבת.

היה צריך להכניס אותו למסגרת, הוא כבר השתעמם לראות את הילדים מהחלון, את אבא שלו מסדר את הקלפים, הוא כבר היה בן שש או אולי בן שבע כשהוא נכנס לכיתה א, הוא עוד לא ידע לקרוא ולכתוב, הוא נכנס לכיתה בפעם הראשונה וקצת חשש מכולם כי ביטחון עצמי שלו היה כנראה נמוך.

הרב'ה בכיתה לא היה משהו, הוא היה יושב ואוכל את הסנדביץ שלו בכיתה בזמן שהם היו משננים פסוקים בקול, אחר כך הוא היה פותח עיתון המודיע ומעשן סיגריה עד שהם גמרו להתפלל. הוא היה מרביץ בהם תורה, מאכיל ומשקה אותם בעל כרחם, מכביד עליהם מבחנים, חשב שהם שוורים שצריך להטיל על צוואריהם עול.
פעם יעץ לו איש חכם, ''אל תייסר אותם יותר מדי, תפסיק להרביץ להם ולחלק להם סטירות כל הזמן, שים את החלשים יחד עם החזקים שילמדו מהם ולעולם אל תזרוק תלמיד לרחוב'' אבל כל זה היה תיאורטי מדי, המשיך לייסר אותם בשבט, קשר אותם בשרוכים, ונגע בהם בסתר, כשאף אחד לא שם לב.

הוא ישב איפה שאמרו לו לשבת, הוא בהה בכיתה במין חוסר ריכוז, אחר כך הוא התכנס בתוך עצמו ומשם זה נמשך עד שהוא גמר את הלימודים, הוא לא למד לקרוא ולא לכתוב וגם מה שלמד הוא למד הפוך.

כשסוף סוף הוא גמר את לימודיו, הוא כבר היה פסיכוטי, הישיבות הקדושות לא הסכימו לקבלו, הוא נדחה שוב ושוב עד שבלית ברירה הלך להתגייס לצבא, הוא שנא את זה שצריך להרוג אנשים, במלחמה היה חס על נשים וילדים, כשחזר מהקרב ראיינו אותו ברדיו, הוא סיפר להם עד כמה הוא מוסרי, שהוא לא יורה בכל המחבלים, גם לפעמים עם יד על הידיים, כי הוא למד מרבו כשהיה ילד שצריך למחות רק את הזכרים וצריך תמיד לחוס על נשים וקטנים.
שמו אותו בכלא, עשו לו משפט מתוקשר, קשרו את ידיו באזיקים וצילמו אותו כך בכל העיתונים, בסוף כשהוא השתחרר הוא הלך לבקרו, דרך את נשקו, הביט בו דרך הכוונת וצעק עליו, ''ארור עושה מלאכת השם רמיה, ארור מונע חרבו מדם''.

רעשה האדמה, הוציאה קשת בענן בשבעה צבעים, על ילדים רכים שניזונים ריטלין, שבמקום ללמוד נענשים סתם, על מורים פדופילים שמחלקים סטירות וסוכריות ועל עמלק שממשיך להשתולל בארץ.","599","","2633","True","True","False","","749","79.176.66.79","0","0","בבא בתרא|כא ע"א",""),new Message("48822","48718","עכשיו אני לא אוכל לישון! תמהה אני על","13/02/17 20:23","יז שבט","תשע"ז","20:23","יהודי_קדום","מה שכתבת: " ...המשיך לייסר אותם בשבט, קשר אותם בשרוכים, ונגע בהם בסתר, כשאף אחד לא שם לב. " (סוף פסקה חמישית).

אשמח ביותר להסבר שאינו מדבר בגנות מסוג זה על מלמד התינוקות בדף (ובכלל) - ולדעת שלא הבנתי כראוי .","233","","2632","True","True","False","","263","46.116.239.22","0","48718","בבא בתרא|כא ע"א",""),new Message("48826","48822",""לא תימחי אלא בערקתא דמסנא"","13/02/17 23:59","יז שבט","תשע"ז","23:59","דוד כוכב","פירוש נכון לביטוי הגמרא - בקישור זה.","125","","2632","True","True","False","","211","212.76.100.140","0","48718","בבא בתרא|כא ע"א",""),new Message("48828","48826","אני מתרגש מאוד.","14/02/17 00:42","יח שבט","תשע"ז","00:42","יהודי_קדום","","233","","2631","False","True","False","","207","46.116.239.22","0","48718","בבא בתרא|כא ע"א",""),new Message("48832","48828","הנה הודעות שנמחקו בתקלה מהאשכול","14/02/17 01:53","יח שבט","תשע"ז","01:53","דוד כוכב","ע ע"א:
יהודי קדום
•ל"ט מלאכות נרמזים בגימטריה - רש"י - אלף בית רשי
מספר צפיות: 23אלו דברי רש"י בד"ה דברים. משמע תרי ה' לרבות חד הרי שלשה אלה בגמטריא ל''ו הרי ל''ט: וצריך להבין למה הוצרך רש"י להביא גימטריה ולא הסתפק בפשטוטן של דברים שלמדים מה' הידיעה שהכוונה לדברים שדיברנו שאסורים, וכן איתא גם ברש"י בדף צז: דברים הדברים אלה הדברים. גבי שבת דכתיב בויקהל אלה הדברים אשר צוה וגו' דברים משמע תרין ה''א מרבי חד הא תלת אלה בגימטריא תלתין ושש אלו ל''ט כו' ומניינא למה לי על כרחיך לדעת כמה חטאות אדם מתחייב בהעלם אחד על השבת ואי מחייב אתולדה במקום אב בהעלם אחד הוו להו טובא: ועיקרי הדברים בסיבת היות ל"ט מלאכות במשנה שמונה ל"ט לא מובא הטעם, ובדף מט: מובא מחלוקת אמוראים בטעם איסור ל"ט מלאכות בדווקה לפי מס' הפעמים שמוזכר מלאכה בתורה או המלכות שהיו במשכן, ואם דברי רש"י כאן הכוונה כפשוטו מדוע לא מובא בדף מט: את הטעם הנ"ל. ואולי רש"י הוזקק לכך בשביל הקרבנות שצריך לסמוך בדווקא על מנין ממש ולא על "טעם" כי מחלוקת האמרואים בדף מט: היא יותר טעם ללימוד מלאכות במספר מסוים שהתנא מנה, אבל זה לא יהיה עדיין סיבה מספקת לחייב סך חטאות כשאין סמך מספרי ממש בתורה וע"כ אף שזו סמיכת מספר בדרך רחוקה אבל כשזה מצטרף לסיבות שורשן של ל"ט מלאכות הרי שזו ספירה מספיקה לחייב 39 קרבנות, וביתר ביאור והרחבה כולל התייחסות לדברי תוס' והבנתו ברש"י , כשיפתרו כל הבעיות הטכניות
במדורי הקבוע, מאמר נוסף שמצאתי מהרב מיכה ארליך
כמו כן מצאתי דיון ענק על כך כאן בעבר כולל דבורים שנאמר עליהם אוי לעינים והן מטרתי כאן שוב לדון על עצם נכונות מקצוע הגימטריא שבתורה אלא לפשט ברש"י

יהודי:
בסוף דבריו הנ"ל הוא מפנה ל-"דיון ענק" - יהודי_קדום
מספר צפיות: 18ומוסיף שהדיון שם "...כולל דבורים שנאמר עליהם אוי לעינים...".

אני פונה כאן לכל ת"ח שיקרא שם ללא משוא פנים, ביושר אינטלקטואלי וללא דעות קדומות ואז ימצא שר' אלמואדיבּ דווקא פוקח בדבריו עיניים עיוורות וכל שהוא אומר (תמיד) "תיהנו מגימטריה, מהפרפרת אבל אנא אל תוציאו דבר הלכה מגימטריה".


אחריות כבדה לוקח על עצמו כל מי שמעלה על בדל מחשבתו שר' אלמואדיבּ יסלף תג אחד בדברי חכמים ובודאי לא משנה ידועה ומפורשת בנד"ד.

מאחרי העיניים ה' נתן גם מוח - אמנם לא כולם בעלי אותה יכולת להבין מה רואות עיניהם אך לפחות כאן בפורטל נ"ל שכולם יכולים לבלום יצרם להוציא דיבה רעה על ת"ח.

נ.ב
1. מי שיביא את הרמב"ן אנא שיביא גם את ראב"ע לפחות.
2. מעניינת שגיאת הכתיב המופיעה בסוף המשפט: " ...כולל דבורים שנאמר עליהם אוי לעינים והן מטרתי ..."
3. כולנו יודעים שר' אלמואדיבּ אם ירצה יוכל להשיב טוב ממני בהרבה - אין אני בא במקומו כלל וכלל אלא בשם האמת ועצמי.","125","","2631","True","True","False","","255","212.76.100.140","0","48718","בבא בתרא|כא ע"א",""),new Message("48833","48832","המשך","14/02/17 01:53","יח שבט","תשע"ז","01:53","דוד כוכב","א"ב:
אלך עם היושר המביא את הדברים ללא תוספות - אלף בית רשי
מספר צפיות: 12במאמר בויקפדיה שנראה לי שמופיעים שם כל המקורות לכאן ולכאן, ואגב קביעת דבר הלכה למשל בגט 12 שורות כגימטריה (שבדיון נסוב על המילה עצמה) תוס בגיטין דף ב וזהו דבר הלכה ולא פרפרת, וגם המובאות מראב"ע לא מושמעות כדרך שמביאים כאן באתר שאני מאוד מנסה להסתכל ביושר ומראה עקומה נגלית לעיני ואני לא סילפתי ולא החמאתי ולא פירשנתי אלא אני מציג את הדברים כקילורין לעינים ובאחריות, ושוב הרצון למהר ולהגיב ולגונן על דיעה הפוכה (ולכנות בתואר עיוור למוציא דבר הלכה מגמטריה זה אפילו ראב"ע לא עשה- ומה גם שהרבה מחכמינו ז"ל הוציאו דבר הלכה מגמטריה ויש מהראשונים שהתייחסו לגימטריה מעבר לפרפרת נאה גרידה ) בתליית משפט אחד על מסמר הננעץ באשכול היא קצת תמוהה בעיני כשהיא נעדרת כל נימוק ודיון לגופו של ענין והוא "רש"י כאן בהבאת הגימטריה - מה מידת התלות ההילכתית שתלה בעניין זה בגימטריה" ועל זה אשמח לדון וגם לישמוע אפילו את דברי אלמודייב בתנאי שמתייחס באופן ישיר לפירוש רש"י הנ"ל
ולתוספת שמצא שגיאת כתיב אין כרגע משום מה אפשרות לשוב ולתקן וגם אני שמתי לב לכך וגם די בזה לבד לרמוז על נסיון לתליית בוקי סריקי ולא דיון עניני
יש טעויות כתיב נוספות למשל פשטוטן צ"ל פשטותם
הן מטרתי צ"ל אין מטרתי

סא ע"א
יהודי:
עדותו של הרב דרורי שליט"א בנעילת הסנדל - יהודי_קדוםמצורף קובץ doc
מספר צפיות: 15מצורף קובץ המקור של מכתבו של הרב צפניה דרורי שליט"א, רבה של קריית שמונה, שהגיעני היום, לבקשתי, ובו כנראה פתרון המקור לסיפור על החייל מאסון המסוקים.

בלי להכביר מילים אתן למכתבו של הרב לדבר ואומר תודה לפורטל הדף היומי שלנו על האפשרות שניתנה לי לסגור מעגל לכבוד הרב הנערץ שלי הרב ברוך גולדברג זצוק"ל.
עלי להודות גם לרב המכריע שחשף אותי לסיפור החייל מאסון המסוקים והפעילני בעניין כתוצאה מהערתו אלי באימייל אישי .

זכיתי והרב צפניה דרורי שליט"א היה לי חברותא קבועה ורב חבר בין השנים תש"ל - תש"מ.

ולבסוף עלי לציין : כל מה שכתב הרב כתב רק מזיכרונו המופלא ובמדוייק! אני לא פירטתי דבר בבקשתי לקבל ממנו עדות זו.

הדברים הנ"ל מובאים לאור מה שפרסמתי כאן בפורטל.


יהודי:
בנו של המוכר מהר ציון היה ראש כולל - יהודי_קדום
מספר צפיות: 9בשכונת בית ישראל בירושלים (שמו ר' שמואל ובנו ר' אברהם) והוא שלקחני, במצוות אביו הצדיק ז"ל, לרב וולבה בבאר יעקב כפי שהבאתי בסיפור המקורי.

"המוכר" מוזכר במכתבו של הרב צפניה דרורי שליט"א שצורף לעיל.

יהודי:
בראש מכתבו של הרב מופיע שמי האמיתי.

כדי:
ומה עם השי"ן?

אלמואדיב:
אל תתלה את הצלתך על שרוך הנעל - Almuaddib
מספר צפיות: 11אין אני בא לזלזל בעצה שנתן לך רבך, או חס וחלילה במצווה, אבל דומני שבצניעותך, אתה מעדיף לספר סיפור של מופת על המצווה.

והרי נקפך לבך על הלעג למוכר. לא ציציות בגדך טפחו על פניך, אלא לבך נקפך.

אם ישאלך המלאך מי השיבך, ותנסה לענות לו כי רבך, או מנעליך, יסטור לך קלות על שתי לחייך, ויאמר לך בלשונו של הנביא:
אתה האיש.","125","","2631","True","True","False","","174","212.76.100.140","0","48718","בבא בתרא|כא ע"א",""),new Message("48834","48833","המשך","14/02/17 02:03","יח שבט","תשע"ז","02:03","דוד כוכב","כוכב:
"לא תימחי אלא בערקתא דמסנא". ב"ב כא ע"א

אלמואדיב:
(אייקון של יד זוקפת בהן)

יהודי:
לא יכולה לעלות בדעתי תגובה נפלאה מזו!

יהודי:
ודאי שהצדק והאמת איתך. לחלוטין אין - יהודי_קדום
מספר צפיות: 6בהבאת הדברים שמץ של תלות בחפץ אלא אחת מהתשובות לשאלת ר' שיננא. עם זאת אני כן רואה את הרב שלי כחלק חשוב לחזרתי בתשובה ולחיי בכלל.


א"ב רש"י:
תגובה על האשכול הזה:
http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=25355
ועיין עוד - אלף בית רשי
מספר צפיות: 0מסכת שבועות, דף לו, עמוד ב. מסכת סוכה, דף מג, עמוד ב.
מסכת מועד קטן, דף טז, עמוד ב.
מסכת חולין, דף מד, עמוד ב; מסכת מועד קטן, דף כא, עמוד א.
מסכת סנהדרין, דף ה, עמוד א.
מסכת מועד קטן, דף יט, עמוד א.
מסכת זבחים, דף קיג, עמוד ב.
מסכת בבא בתרא, דף עג, עמוד ב.

רבב"ח


תגובה לסקר:
18 ב ‏ (נחמן, ב) כ"ז כסלו תשע"ג
תודה רבה על ההשקעה וחנוכה שמח


כפי שעולה מהסוגיה יש ג' דרגות בתינוק שנשבה:

א. המכיר את התורה לאשורה.

ב. תינוק שנשבה גמור שלא שמע מעולם על התורה ולא יכל ללומדה - תינוק שנשבה כזה נחשב ל-אנוּס ופטור מקרבן.

ג. דרגת הביניים - שהתחנך שלא כדרך התורה, אבל היתה לו אפשרות מסויימת להגיע לאמת.
לרבי יוחנן ור"ש לקיש גם זה נחשב לאנוס.
אך נפסק להלכה כרב ושמואל שאמנם אין זה מזיד כי דרך רוב בני אדם להתמיד באורח שחונכו בו. אך זה נחשב לחטא בשוגג וחייב להביא קרבן כפרה. ממש כמו רוצח בשוגג שגולה משום שלא נזהר מספיק.","125","","2631","True","True","False","","187","212.76.100.140","0","48718","בבא בתרא|כא ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);