var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=48312;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("ברוכים הבאים לפורום פורטל הדף היומי","")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","52"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","45"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","29")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("48312","0","אשמח לתגובותיכם","05/02/17 13:31","ט שבט","תשע"ז","13:31","אור חדש","כיצד הבנתם הגמרא הבאה:
אמר אביי תדע דאמר גברא רבה מילת' ומתאמר' משמיה דגברא רבה אחרינא כוותי' אמר רבא ומאי קושיא ודילמא תרוייהו בני חד מזלא נינהו אלא אמר רבא תדע דאמר גברא רבה מילתא ומתאמרא משמיה דר' עקיבא בר יוסף כוותיה אמר רב אשי ומאי קושיא דלמא להא מילתא בר מזליה הוא אלא אמר רב אשי תדע דאמר גברא רבה מילתא ומתאמרא הלכה למשה מסיני כוותיה
ודלמא כסומא בארובה? ולאו טעם יהיב!

?","458","","2640","True","True","False","","725","213.151.53.59","0","0","בבא בתרא|יב ע"א",""),new Message("48318","48312","באיזו נקודה?","05/02/17 19:04","ט שבט","תשע"ז","19:04","דוד כוכב","","125","","2640","False","True","False","","137","213.151.59.236","0","48312","בבא בתרא|יב ע"א",""),new Message("48320","48312","ניתנה נבואה לחכמים","06/02/17 01:33","י שבט","תשע"ז","01:33","המכריע","א. אם אמר גברא רבה מילתא הרי זו תורתו, ומנין יידע זאת חבירו, ע"כ סוג של נבואה.
ודחינן דכמו שזיכו לדבר תורה זה לגברא הראשון כך זיכוהו לשני מכח עצמו ולא העבירו לו את התורה של חבירו.

ב. אם הראשון ר"ע מסתברא דלא יתכן שאדם קטן ממנו יהיה בר מזליה, וזוכה לתורה מאותו מקור גבוה כר"ע.
ודחינן דאה"נ לא מסתבר שבאופן כללי יהא בן דור מאוחר שואב מגבהיו של ר"ע, אבל לדברים מסויימים פרטיים כן יתכן.

ג. דבר שניתן בהלכה למ"מ, זה בודאי מקור גבוה שלא נמסר כלל לבן אדם לחדשו מכח עצמו וע"כ מועברת לו הידיעה בנבואה.
ומנסים לדחות אולי באמת לא זכה בדבר תורה אלא אמרה בסברא עצמית, לא בקבלה מגבוה, ואך במקרה יצא לו אותו דבר, ואין זה בגדר דבר תורה כלל, אלא כמו השוטה אשר יאמר כמו החכם, אבל המבין יבין שבעצם החכם אמר זאת עם כיסוי והשוטה סתם דיבר ואין לזה משמעות אף שבמקרה זה נכון כסומא בארובה.
ומחזירים, כיון שהחכם אומר זאת עם הסברא הנכונה שנאמרה בסיני, הרי אין זה כסומא, אלא דבר תורה אמיתי, ומכיון שלא יתכן לזכות לאדם דבר תורה שניתן באופן של הלכה, ע"כ זו ידיעה שמועברת בנובאה.","199","","2639","True","True","False","","321","164.138.126.20","0","48312","בבא בתרא|יב ע"א",""),new Message("48323","48320","תודה רבה","06/02/17 08:59","י שבט","תשע"ז","08:59","אור חדש","להבנתך במסקנה הכל תלוי בנבואה ולא בחכמה? א"כ מה השייכות לפתיחה שחכם עדיף מנביא?
כיצד ייתכן שיש נבואה בזמן האמוראים?
כיצד ייתכן שנבואת אמורא תהיה בדרגת נבואת משרע"ה שהרמב"ם ייסד שלא ייתכן להיות במדרגתו לעולם?","458","","2639","True","True","False","","148","77.126.120.148","0","48312","בבא בתרא|יב ע"א",""),new Message("48325","48323","לענ"ד","06/02/17 09:42","י שבט","תשע"ז","09:42","דביר","1. חכם עדיף מנביא בכך שנבואתו מגיעה לו דרך החכמה, בזכות לימודו לשמה ואינו צריך את ההכנות הרבות והתנאים הנדרשים לנבואה (א"י, התבודדות וכו').
2. יש דרגות רבות בנבואה, כולל היום. (לעיתים חלום, סברא המכוונת לתורת משה, וכו')
3. יש ניצוצות נבואה נקודתיות כאספקלריה מאירה-באיכות בהירה כפי שהבין משה,","617","","2639","True","True","False","","115","195.60.235.91","0","48312","בבא בתרא|יב ע"א",""),new Message("48361","48323","זה לא הולך על חכם עדיף מנביא","06/02/17 16:06","י שבט","תשע"ז","16:06","המכריע","הגמרא הזו הולכת על קטע קודם, אע"פ שניטלה נבואה מן הנביאים שאינם חכמים, מן החכמים לא ניטלה, הנבואה. אגב גררא הביאו שחכם עדיף מנביא, וחזרו לענין הקודם, כמו שפירש"י: תדע שלא ניטלה מן החכמים.

א"כ זו פשטות הסוגיא (בעניי אין לי מושג איך אפשר לפרש אחרת) שזה תלוי בנבואה. ברור שזוכה לנבואה זו בגלל שקדמה לה חכמה. הרי הגמרא אומרת שנבואה זו שייכת לחכמים. כמו כן ברור שאין זו נבואה גמורה, דומני שכתבתי סוג של נבואה, או משהו כזה. רש"י בעמ' ב מתבטא "סברת הלב היא הבאה לו בנבואה".

זה שמעבירים לו בנבואה קטנה ידיעה שנמסרה בשעתה למשה, איננה מחייבת כלל שיהא קשר לדרגת משה. אדרבא, אילו היה מגיע לה מעצמו היה מקום לזה. כעת, הרי רק משה ברום דרגתו זכה להיות המקבל המקורי, והחכם שלנו רק מועברת לו אותה ידיעה שכבר נתחדשה על ידי משה.

עכ"פ נבואה קטנה זו שייכת גם היום כנראה. ובכלל לא ידעתי מי חתם על זה שלא תיתכן נבואה. יש בחז"ל מקור לזה שנחתמה הנבואה?

ולשאלתך בסמוך מנין הידע הזה. אין לי מושג מה חידשתי כאן. רק קראתי את הגמרא עם פירוש רש"י. ואם כלול בדבריי הנחות מוקדמות שלא מוכרחות מכאן, אז כנראה זה יושב על איזה דברים ששקעו בי ואיני מודע להן. בכל אופן קטונתי מלציין מקורות. ואני לא מכיר את הפולמוס שהזכרת. עכ"פ אני משער שכל מי שידון בנושא הזה בודאי עליו להביא את סוגיית הגמרא המרכזית הזו ולדון בפירושה.

לגוף הפולמוס אני מבין שעיקר הבעיה היא כזו, אם זה נכון מה שאומר הקטן בזמנינו איך לא חשבו עליו קודמינו. ואם עוד לפעמים ניתן להוכיח מזה שכנראה הקטן בזמנינו טועה, בא מקור קדום מאד שאומר כמוהו ומוכיח שאינו טועה ומתחדדת התמיהה על דורות הביניים שהתחבטו בשאלה זו ולא השיבו כן.

דומני שתופעה זו נפוצה לא רק בתורה, ויש לה גם הסברים טבעיים הקשורים לשיטות לימוד, להכרת מציאויות מסויימות וכן הלאה. ובתורה בפרט יש הסבר רוחני, הקב"ה הוא נותן התורה, ברצותו מעלים וברצותו שב ומגלה, בבחינת שכחום וחזרו ויסדום.

לפעמים באמת לפי סוג הסברא יש מקום להוכיח שאם היא לא נאמרה על ידי קודמינו, יש להתייחס אליה בחשדנות. ואף כשנמצא מקור קדום, נקום באמת ונסמוך עליו, לא על דעתינו. אך בזה כבר חרגנו מעט, עכ"פ אני איני מבין בדברים אלו מאומה. (אני יכול להפנות לדברי ר' אלחנן וסרמן לבניו המובאים בהקדמה לקוב"ש חלק א בענין חיפוש תירוצים לשאלות שהתוס' נשארו בהם בקושיא. יעויי"ש. כשאתה "מוצא תירוץ" לשאלת רבותינו, אתה בעצם מצאת קושיא, מדוע הם לא ענו כך, ואפשר להגיע לתובנות חשובות מלחשוב מדוע לא ענו זאת, יותר מאשר למהר לשמוח עם המציאה).","199","","2639","True","True","False","","409","164.138.126.20","0","48312","בבא בתרא|יב ע"א",""),new Message("48327","48325","שאלה","06/02/17 10:14","י שבט","תשע"ז","10:14","אור חדש","האם מה שכתבת בהודעתך נובע גם מלימוד הסוגיה שלנו או שהכל זה תרוצים הלקוחים מידע קודם בשביל ליישב סוגיה זו?
במקרה השני יוצא שהסוגיה לא חידשה לך דבר וזה דבר פלא שהרי לדעתי זו הסוגיה המרכזית שיש לנו לברור התופעה המרתקת (שיצרה כבר פולמוסים רבים גם בפורום הזה) של אחרון שמצליח לכוון לאמת שנאמרה ע"י גאון קדום ממנו בהרבה ובכך גם מדלג מעל כל הגדולים שהיו בינהם.","458","","2639","True","True","False","","141","213.151.53.59","0","48312","בבא בתרא|יב ע"א",""),new Message("48328","48327","תשובה-יש אופציה ג'","06/02/17 10:21","י שבט","תשע"ז","10:21","דביר","","617","","2639","False","True","False","","78","195.60.235.91","0","48312","בבא בתרא|יב ע"א",""),new Message("48387","48361","שוב ראיתי בהודעות משנת תשס"ט","07/02/17 02:54","יא שבט","תשע"ז","02:54","המכריע","שבעל "מכון הלכה ברורה" מביא שם (בקטע השני והשלישי) דרשות הר"ן דרוש יב שכל כולו מבאר סוגיא מופלאה זו.

מתנצל שאינני יודע לעשות קישורים.

[אגב. ישנה שם הודעה של לינקוש על חלומו של רבי מאיר שפירא עם למעלה מ-3000 צפיות! היו זמנים...].","199","","2638","True","True","False","","360","164.138.126.20","0","48312","בבא בתרא|יב ע"א",""),new Message("48391","48387","תודה רבה על ההפניה","07/02/17 09:12","יא שבט","תשע"ז","09:12","אור חדש","עדיין לא נתברר לי היחס בין חכמה לנבואה והאם אכן ישנו פער דורות אמיתי בחכמה או שרק מקרי הוא","458","","2638","True","True","False","","140","77.126.120.148","0","48312","בבא בתרא|יב ע"א",""),new Message("48392","48387","הסיבה לכניסות הרבות","07/02/17 09:29","יא שבט","תשע"ז","09:29","דוד כוכב","הכניסות הרבות להודעה: "חלומו של ר' מאיר שפירא מלובלין" הן משום שיש קישור אליה בתפריט ימין של הפורטל: מפעל הדף היומי > תולדות מהר"ם שפירא.","125","","2638","True","True","False","","131","213.151.59.236","0","48312","בבא בתרא|יב ע"א",""),new Message("48401","48391","ר' מילצקי בשם הרמב"ן:החכמה=בסיס הנבואה","07/02/17 12:25","יא שבט","תשע"ז","12:25","דביר","אלא שבנבואה יש תוספת שהיום לא קיימת.
וכן הוא אמר שכח הנביא לנבא הוא מצד חכמתו.

משל: טיפוס הר-חכמה, ומי שמגיע לנקודת גובה מסוימת בהר ו/או למהירות קמ"ש מסוימת בטיפוס(מאמץ, השתדלות, התערותא דלתתא), יכול להכנס חינם למטוס שממריא לשמים/רכבל לפסגת ההר-נבואה ב'מתנה' (התערותא דלעילא). (מקור:הלב)","617","","2638","True","True","False","","92","195.60.235.91","0","48312","בבא בתרא|יב ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82563);