var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=47918;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("לוח דף יומי לשימוש באאוטלוק או בג'ימייל","http://daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=21228")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107076","אמר רב חסדא מידת חסידות שנו כאן","לינקוש","22/04/24 15:26","58","45"),new MostViewed("107079","מה זה מפרכסין ?","מרדכי דב זינגר","25/04/24 18:44","807","28")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("47918","0","העולם דומה לאכסדרה","25/01/17 09:43","כז טבת","תשע"ז","09:43","אליעזר מ ש","תניא: רבי אליעזר אומר עולם לאכסדרה הוא דומה ורוח צפונית אינה מסובבת -פ' משל ונמשל בב' משמעויות1] משל לאכסדרה, גג על עמודים מסביב חצר, ובאמצע חצר פתוחה. והנמשל ,שכל האזור הצפוני של כדור הארץ קר מאד ולא ראוי ליישוב ונמשל לחלק הפתוח הבלתי מסוכך שבחצר.2]משל לחלק מואר באכסדרה ובו מקור חימום, וחלק חשוך, ולא מתפשט חום מהחלק המואר לחלק החשוך בגלל שהכל מתנדף דרך המקום הבלתי מסוכך. והנמשל, שלאחר ששקעה החמה בקיץ ומאירה את הצד השני של הארץ, לא מתפשט השפעת חימום מהחלק המואר לחלק החשוך ולכן הרוח הצפונית המנשבת אלינו מחצות לילה ואילך היא קרה או קרירה. וכיון שהגיעה חמה אצל קרן מערבית צפונית נכפפת ועולה למעלה מן הרקיע -פ' שלאחר ששקעה השמש בימות החמה נכפף חומה מלהגיע אלינו מהצד המואר לצד החשוך . (ומאיר למעלה הרחק במרחב)וגם שבכל אזור הצפון נכפף ותש כוח חומה מלהקלט כראוי בשכבות הרוח של הרקיע הראשון הדבוקות סביב סביב לכדור הארץ[= האטמוספירה]אלא "מהלכת בגגו של עולם" [רש"י] כלומר כוח חומה נשאר בגובהי הרקיע הראשון ולא נקלט היטב באטמוספירה. והלשון :"חמה"או:"חמה מהלכת"על כח חומה ולא על גוף השמש עצמו שרחוק מאד מאתנו . וכמו במאמר:[פסחים צד] "בארבעה שבילין חמה מהלכת". ורבי יהושע אומר: עולם לקובה הוא דומה -משל ונמשל במשמעות אחת-משל לחדר סגור שחציו מואר ובו מקור חום והחציו חשוך שמתפשט השפעת חום מהחצי המואר לחצי החשוך. והנמשל, שבלילה מתפשט השפעת חום אלינו מהחלק המואר לחלק החשוך. על ידי ש-מקפת וחוזרת אחרי כיפה- פ' שהרי המאור השמש ממשיך לסבב בלילה בצד השני ולהתקדם משם לכווננו , ומסביב לכיפה - כלומר מסביב לכל האזור הקר מאד של צפון כדור הארץ חוזרת השפעת חימום משם לחלק החשוך. ועל כן הרוח הצפונית המנשבת אלינו מחצות לילה ואילך -בימות החמה יכולה להיות לפעמים גם לא קרה . והוא דאמר "ממזרים קרה" אתאן לרבי אליעזר, -נראה לפרש שמסכים עם רבי אליעזר במשמעות הראשונה של המשל שאמר, שאכן, בכל אזור הצפון של כדור הארץ תמיד קר מאד. ואפילו בימות החמה שהשמש מאירה שם, לא נקלט חומה בתוך שכבות הרקיע הראשון הרוח המקיף סביב לארץ. ומנקודת מבט של אזור הארץ שלנו -ארץ ישראל, והרוחות המנשבות אליה, ושכאן מאיר ביום, העולם דומה לאכסדרה שמוקפת מג' רוחות ורוח צפונית לא מוקפת ולא מסובבת.וגם לא מסוככת .","610","","2650","True","True","False","","1023","147.236.34.10","0","0","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47919","47918","בלתי קריא","25/01/17 09:48","כז טבת","תשע"ז","09:48","אור חדש","כמה עצות טובות לכת"ר:
א: לכתוב קצר וברור ככל האפשר
ב: לעשות חלוקה לפסקאות עם כותרות משנה
ג: לכתוב בהקשר לחומר הנלמד ע"י משתתפי הפורום ולא רק בהקשר למסכת או השס הנלמדים, חזל הורו לנו שלא לערבב העוסק בסוגיה א' בעיסוק בסוגיה ב' הדבר עלול לגרום לבושה ואי נעימות.
בתקווה להבנה וקבלת הדברים
בכבוד רב","458","","2650","True","True","False","","175","213.151.53.59","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47926","47918","מילא שאתה טועה, אתה מייגע ומשעמם.","25/01/17 10:43","כז טבת","תשע"ז","10:43","Almuaddib","","107","","2650","False","True","False","","218","82.81.160.69","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47929","47918","מדע בחזל בדף ג","25/01/17 11:15","כז טבת","תשע"ז","11:15","אור חדש","הגמרא מקשה על המשנה שדורשת לכותל גזית בגובה ד"א רוחב בסיס של 5 טפחים ואילו אנו יודעים שבמקדש היה כותל בגובה 30 אמות והסתפק ברוחב של 6 טפחים בלבד, משמע שלא צריך לד"א אלא 4/5 טפח בלבד?
מתרצת הגמרא : לד"א חייבים לעולם לפחות ה"ט אבל לכל גובה עד 30 אמה די בטפח נוסף בבסיס.
כמובן שהדברים חסרי שחר מבחינה מציאותית וכל אדריכל (או ילד שמשחק בקוביות) יודע זאת. כיצד בכ"ז הרשו לעצמם בעלי הגמרא לתרץ תרוץ כ"כ תלוש מהמציאות?
אלא שכך היה דרך אנשי ה'מדע' מימי הפילוסופים היוונים ועד הדרישה שנתחדשה לא 'מזמן' לעשות ניסויים אמפיריים:
היה הפילוסוף רואה תופעה
אומר עליה סברא= חוק פיזיקלי (כך בנוי ספרו של אריסטו 'פיזיקה' שהיווה את תשתית המדע עד שלהי ימי הבניים).
אם היה למישהו קושיה מסברא או ממקור אחר היה מתרץ והתרוץ היה הופך להיות חוק טבע מעכשיו.
לא היו כלל בודקים את המציאות אם מתאימה להשערותיהם.
כפי שכבר נכתב כאן בעבר גם חכמי ישראל קיבלו את יסודות ה'מחקר המדעי' של היוונים וכך קיבלנו את התרוץ של גמרתנו","458","","2650","True","True","False","","177","213.151.53.59","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47947","47918","עריכה קלילה למאמר אמ"ש","25/01/17 15:54","כז טבת","תשע"ז","15:54","המכריע","תניא: רבי אליעזר אומר עולם לאכסדרה הוא דומה ורוח צפונית אינה מסובבת.

ניתן לפרש את הדברים בדרך משל ונמשל בב' אופנים.

1] משל לאכסדרה, גג על עמודים מסביב חצר, ובאמצע חצר פתוחה.

והנמשל, שכל האזור הצפוני של כדור הארץ הוא קר מאד ולא ראוי ליישוב, ונמשל לחלק הפתוח הבלתי מסוכך שבחצר.

2] משל לחלקו המואר של האכסדרה ובו מקור חימום, ולחלקו השני החשוך, ולא מתפשט חום מהחלק המואר לחלק החשוך, בגלל שכל החום מתנדף דרך המקום הבלתי מסוכך.

והנמשל, שלאחר ששקעה החמה בצד שלנו בקיץ והחלה מאירה ומחממת את הצד השני של הארץ, לא מתפשטת השפעת חום מהחלק המואר לחלק החשוך, ולכן הרוח הצפונית המנשבת אלינו מחצות לילה ואילך היא קרה או קרירה.

וכיון שהגיעה חמה אצל קרן מערבית צפונית נכפפת ועולה למעלה מן הרקיע.

פירוש, שלאחר ששקעה השמש בימות החמה נכפף חומה מלהגיע אלינו מהצד המואר לצד החשוך. (ומאיר למעלה הרחק במרחב). וגם שבכל אזור הצפון נכפף ותש כוח חומה מלהקלט כראוי בשכבות הרוח של הרקיע הראשון הדבוקות סביב סביב לכדור הארץ [= האטמוספירה]. אלא "מהלכת בגגו של עולם" [רש"י], כלומר כוח חומה נשאר בגובהי הרקיע הראשון ולא נקלט היטב באטמוספירה.

והלשון "חמה" או "חמה מהלכת" מתייחס על כח חומה, ולא על גוף השמש עצמו שרחוק מאד מאתנו, וכמו במאמר [פסחים צד]: "בארבעה שבילין חמה מהלכת".

ורבי יהושע אומר: עולם לקובה הוא דומה.

גם זה על דרך משל ונמשל.

משל לחדר סגור שחציו מואר ובו מקור חום וחציו השני חשוך, שמתפשט השפעת חום מהחצי המואר לחצי החשוך.

והנמשל, שבלילה מתפשטת השפעת חום אלינו מהחלק המואר לחלק החשוך. שהרי:

מקפת וחוזרת אחרי כיפה.

פירוש, שהרי מאור השמש ממשיך לסבב בלילה בצד השני ולהתקדם משם לכיווננו, ומסביב לכיפה - כלומר מסביב לכל האזור הקר מאד של צפון כדור הארץ, חוזרת השפעת חימום משם לחלק החשוך. ועל כן הרוח הצפונית המנשבת אלינו מחצות לילה ואילך - בימות החמה, יכולה להיות לפעמים גם לא קרה.

והיינו הא דאמר: "ממזרים קרה" אתאן לרבי אליעזר,

נראה לפרש שרבי יהושע מסכים עם רבי אליעזר במשמעות הראשונה של המשל שאמר, שאכן, בכל אזור הצפון של כדור הארץ תמיד קר מאד. ואפילו בימות החמה שהשמש מאירה שם, לא נקלט חומה בתוך שכבות הרוח שברקיע הראשון המקיף סביב לארץ. ומנקודת מבט של אזור הארץ שלנו - ארץ ישראל, והרוחות המנשבות אליה, כשכאן מאיר ביום, העולם דומה לאכסדרה שמוקפת מג' רוחות ורוח צפונית לא מוקפת ולא מסובבת, וגם לא מסוככת.","199","","2650","True","True","False","","338","164.138.119.190","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("48042","47918","מן החדר תבא סופה וממזרים קרה[איוב]","27/01/17 11:57","כט טבת","תשע"ז","11:57","אליעזר מ ש","משלים, שמן הצד דרום שנמשל לחדר סגור מהאויר יוצאת סופה .ומצד צפון שנמשל למקום עם פרצה בגג ולא ראוי למגורים כי קר שם מאד ולא ראוי ליישוב מנשבת לכווננו רוח קרירה . וכמו ששם אין הכוונה שיש ממש מחיצות וחדר ברוח דרום אלא משל, כך כאן.","610","","2648","True","True","False","","197","147.236.34.10","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47934","47919","קריא ביותר ומענין","25/01/17 12:14","כז טבת","תשע"ז","12:14","אליעזר מ ש","כן","610","","2650","True","True","False","","188","147.236.34.10","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47933","47926","כמדומני רבים מהפורום נהנים ממאמרי","25/01/17 12:14","כז טבת","תשע"ז","12:14","אליעזר מ ש","א מ ש. ולמענם אני מפרסם. לא למען אלו שאינם מתעניינים בדברי החכמה שאני מפרסם מפעם לפעם.","610","","2650","True","True","False","","216","147.236.34.10","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47930","47929","אתה טועה כאן ב-5 דברים","25/01/17 11:49","כז טבת","תשע"ז","11:49","Almuaddib","1.
הניסוח שלך צורם באזני, אבל זה אולי באשמתי, לא באשמתך.

2.
הדברים אינם חסרי שחר. אתה טועה בייחסך טכניקות בניה מודרניות - הכוללות שימוש בחגורות בטון ובברזל, לטכנולוגיה שהיתה בזמנם.
תנוח דעתך, גם אמוראי בבל שלא ידעו מדע מודרני, ידעו כיצד בונים בימיהם בתים, זה לא היה נשגב מבינתם.

3.
אתה טועה גם בדרך ההתפתחות המדעית. אמת, האמפריציסיזם לא שלט בכיפה כפי שהמצב במאות האחרונות, אבל גם התיאור שלך לא מתאים.

די אם אזכיר לך את הויכוח אם בתולה ריחה נודף. מה שהושיב רבי שפחה על פי חבית, מהו אם לא ניסוי אמפירי, על פי כל הכללים? יש היפותיזה, יש ניסוי - ואכמ"ל.

אבל הטעות כאן, למרות שהיא מאד נפוצה, בסיסית יותר. אריסטו, שגם בתיאור שיטתו כאן אתה שוגה, לא היה הראשון. אתה יכול למצוא שיטות אמפיריות מדעיות עוד לפניכן - וכדאי לך לקרוא אודות הפפירוס הזה.


4.

זאת ועוד - אין צורך בניסוי אמפירי כדי להסיק לגבי היחס הנדרש בבניית קירות. אם רואים קירות רבים - אפשר להסיק מהם מסקנות. עם גם מדברים עם אדריכלים ובנאים - והאמוראים בתוך עמם ישבו - לומדים מהם את רזי המקצוע. וכי לא בנו בניינים עד שזרח עלינו אור חדש?

5.
מה שנכתב כאן בעבר - היו דברים כאלו ואחרים. כתב כאן גם מי שמוכח באותות ובמופתים כי בגמרא מופיע מדע בבלי ולא יווני. אפשר אפילו להראות הבדלים בין חכמי בבל לחכמי א"י בנושא זה, ואכמ"ל.","107","","2650","True","True","False","","305","209.88.198.77","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47931","47929","התרוץ של הגמרא נכון במציאות","25/01/17 11:56","כז טבת","תשע"ז","11:56","אליעזר מ ש","ותלמד קצת הנדסת בנין . כוונת הגמרא, שכדי שכותל גם בגובה ד' אמות יעמוד איתן ויציב לאורך זמן , ראוי שיהיה ברוחב של כמה טפחים -לפחות. אמנם כשמוסיפים לגובה, (ואין שם אנשים או בהמה שמתחככים בכותל, או רוח המנשבת עליו, כגון בכותל שבין ההיכל וקודש הדביר שבו מדובר כאן-כך נראה לי לפרש -הכתל שהיה בבית ראשון] די ברוחב אמה לגובה זה כדי שיעמוד יציב. [היות והבניה שלהם שם הייתה מאד מדויקת - כידוע ממדידות בכתלי הר הבית בזמן האחרון] (והנה רוחב אמה לגובה שלשים אמה הוא אחד משלשים, ויש הרי בימינו כתלים שהם בפרופורציה הזאת, ומה פשר לעגך הבזוי לדברי התלמוד?)אם אתה בונה באבני גזית לגובה של כשני מטר- בערך , ואתה שם אותם זה על גבי זה, ואין לך מלט חזק ביותר, אל תסתפק ברוחב כ-6 ס"מ כי זה יפול לבסוף. אלא לפחות אבני גזית ברוחב כ40 ס"מ או יותר, ואז בבניה שלהם לגובה שני מטר או יותר, יעמוד יציב לאורך זמן. אבל באבני גזית רחבות וכבדות וארוכות, ברוחב כחצי מטר, שמונחות זו על גבי זו בצורה נכונה, זה יכול להחזיק אפילו עד לגובה כ15 מטר.","610","","2650","True","True","False","","184","147.236.34.10","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47932","47930","יש בתלמוד בבלי מאמרים שמראים בברור","25/01/17 12:11","כז טבת","תשע"ז","12:11","אליעזר מ ש","שלמדו חכמי ישראל במדעי הטבע על פי חכמי יון ההלניסטים וגם בחלק מהדברים קבלו דבריהם. ועליהם אמרו :"חכמה בגוים תאמין". ואין צורך להאריך בזה. והרעיון שכאילו לחכמי ישראל היה תמונת עולם של שטוח או חצי כדור טובל בים גדול,סותר את המסורת שבכלל סוד העבור היה הידע על כדוריות הארץ ושמאור השמש סובב סביבו ושהירח מקבל אור מן השמש, המופיע בבעל המאור ר"ה דף כ. ולא ברור לי למה יש כאלה שלא מקבלים את זה, האם ברי"ף או ברא"ש או בר"מ או בר"י בעה"ת או ברמב"ן או במאירי וכו' מופיע משהו אחר?. ופרשנותם שכאילו בר"ת זה אחרת היא לא נכונה. ואין כאן המקום להאריך. ודרך אגב, הידע לשער שבקוטבי כדור הארץ קר ביותר, קראתי בחוקרים שכבר נמצא באריסטו. וכן קראתי -השערת חוקר- שהנושא האם בלילה כאשר השמש מאירה בצד השני יש השפעת חימום מהצד המואר לצד החשוך, מדובר בספר של תלמי.[79-161 לספה"נ](היה בזמן ר"ע ורבי ישמעאל ותלמידיהם)","610","","2650","True","True","False","","216","147.236.34.10","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47938","47930","סליחה על הניסוח","25/01/17 14:16","כז טבת","תשע"ז","14:16","אור חדש","המטרה וודאי לא ללעוג לחז"ל חלילה אלא להראות דוגמה להבדל התהומי ביננו (הרגילים במדע אמפירי) לבין מציאות שבה השאלות בענייני אדריכלות מוכרעות בב"מ על סמך הוכחות מפסוקים ותרוצי קושיות ולא ע"פ ברור אצל אדריכלים.
וודאי שאין הכוונה שחז"ל (וחכמי האומות בזמנם) כלל לא העלו בדעתם לבצע בדיקות במציאות
הטענה הינה שבזמנם סברא טובה היתה מספקת ולא טרחו לברר אם יש לה אחיזה במציאות אפילו אם הדבר היה אפשרי.
האמת שנראה שגם בימנו עדיין רווחת גישה כזו לשאלות מציאותיות כפי שניתן לראות כאן לדוגמא","458","","2650","True","True","False","","140","213.151.53.59","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47939","47931","אין קשר להנדסת בניין","25/01/17 15:03","כז טבת","תשע"ז","15:03","אור חדש","אתה דוחף לגמרא דברים שלא מופיעים בה ובכך מנסה לתרץ תמיהתי.
גם בלי ללמוד שניה הנדסה אני מבטיח לך שהשיטה שלך לעולם לא תוביל לאמת כיוון שאתה מעוות את כל נתוני המוצא.
המשנה מחייבת 5 טפחים לד"א ולא מאפשרת פחות מכך לכן באה שאלת הגמ'. ולא כדבריך שזו רק עצה טובה (בדבריך "ראוי שיהיה").
הגמרא מוכיחה מכותל הטרקסין למציאות של המשנה הדנה בכל זוג שותפים בעולם ולכן טענתך שבמקדש בנו חזק במיוחד סותרת שיטת התלמוד.
וכן לגבי שאר טענותיך שבהן אתה מערבב בין תרוציך לבין דברי הגמרא המקוריים","458","","2650","True","True","False","","128","213.151.53.59","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47940","47938","דברי הגמרא נכונים, והרי זה במקרא","25/01/17 15:06","כז טבת","תשע"ז","15:06","אליעזר מ ש","שהכותל שבין הקדש לקדש הקדשים- הדביר, היה בגובה 30 אמה וברוחב 1אמה . (ויש לציין שהוא היה ספון בלוחות ארז כנראה.) והגמרא לא האריכה בפרטים בזה ,כי הנושא שכאן הוא, שאם בונה בגובה 4 אמות לא יסתפק ברוחב פחות מטפח או טפח אלא ברוחב כמה טפחים כדי שיחזיק מעמד. וזה גם תלוי אם שם טיט כפי שהתלמוד מציין כאן . וכן נראה פשוט שתלוי גם באיכות הטיט. וגם בימינו בונים לגובה פי 30 מהעובי.

2]וראה עוד בעניין תלמידי רבי ישמעאל. ששלקו זונה שנהרגה על ידי מלכות רומי הרשעה, ובדקו כמה איברים יש שם. ומצאו רנ"ב, ובאו ושאלו לרבי ישמעאל על המסורת האומרת רמ"ח אברים וכו'. ויש לציין שגם שם נכון הדבר, כי כל עצם ועם הבשר שעליה הוא אבר. ויש לפי הספרים היום כ206 עצמות, ונוסיף עוד 42 אברים פנימיים בלי עצמות וייצא רמ"ח בגבר ורנ"ב באשה. מכל מקום, הסיפור על תלמידי רבי ישמעאל מלמד על גישה משולבת. מסורת ובדיקה אמפירית.","610","","2650","True","True","False","","210","147.236.34.10","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47941","47939","הגמרא נושאת ונותנת בהוא אמינא ומסקנה","25/01/17 15:17","כז טבת","תשע"ז","15:17","אליעזר מ ש","וזה הוא אמינא לברר מדוע בבית המקדש היה כותל פנימי ברוחב אמה ובגובה 30 אמה וכאן אתה לגובה 4 אמות דורש מינימום רוחב חמש טפחים. וזה נכון מאד לפי חוקי חוזק הבניה אם אתה בונה בלי טיט או בטיט חלש . שלקיר בגובה 4 אמות שבנוי מאבנים מסותתות זו על זו ואין טיט או טיט לא צמנט ובשפליכט חיצוני מחזק, תתן רוחב של מינימום5 טפחים אם אתה רוצה שיחזיק מעמד למול בהמות גסות שעלולות להתחכך בכותל וכדומה. ולגבי הכותל 30 אמה בעובי אמה הרי מקרא מפורש שכך היה בבית ראשון בכותל פנימי שבין ההיכל לדביר, והחזיק זמן רב וכו'. ואכן אם תבנה באבנים ארוכות וגבוהות אמה וכבדות ובבניה נכונה וטובה זה יחזיק מעמד לזמן רב. אין שום דבר תמוה כאן .אינני דוחף לדברי התלמוד שום דבר אלא מסביר הלימוד.ואין עניין לגמרא לפרט יותר בבנין בית המקדש , כי זה רק הוא אמינא ולמסקנה צריך לגובה 4אמות רוחב 5טפחים. ולגובה 30 אמה אם בנוי מאבנים גדולות מסותתות שמונחות ישר , אכן מספיק רוחב אמה. ואולי לגובה כזה צריך גם טיט ביניהם .","610","","2650","True","True","False","","183","147.236.34.10","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47943","47941","אין קשר לשאלתי","25/01/17 15:22","כז טבת","תשע"ז","15:22","אור חדש","נסיון אחרון בהחלט
במשנה מדובר על כותל בגובה ד"א בחצר השותפים והגמרא מצפה שזה יהיה כמו החוקיות שקיימת בבניין המקדש (מניחה שאין הבדל בצורת הבניה)
תרוץ הגמרא הוא שיש חוקיות כללית בעולם כולו שכותל גזית עד ד"א מצריך לפחות 5 טפחים ולעומת זאת כל כותל בין 4 ל 30 אמות די לו בטפח נוסף.
התרוץ הזה לא נכון מציאותית
תרוצך שאין קשר בין צורת הבניין של כותל ד"א לכותל המקדש חולק על הנחת הגמרא","458","","2650","True","True","False","","129","213.151.53.59","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47944","47943","אם הכונה שיש חוקיות כזו היא","25/01/17 15:36","כז טבת","תשע"ז","15:36","אליעזר מ ש","באבני גזית, שמטבע הדברים גדולות וכבדות וגובהן ואורכן לפי רוחבן ,והגמרא לא צריכה לפרט . גם יכולים להיות עוד פרטים בזה שהגמרא לא פרטה, כי הבאת כותל 30 אמה זה רק לברר ההלכה כאן ובטעמה ולא לעסוק בפרטי בניה גבוהה זו .","610","","2650","True","True","False","","211","147.236.34.10","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47945","47944","נראה שיש ביננו שפה שונה","25/01/17 15:42","כז טבת","תשע"ז","15:42","אור חדש","לא אוכל להמשיך בדיון זה אם אנו כלל לא מבינים איש את רעהו.
אנא נסה לכתוב תחילה מה טענתי ורק אח"כ מהי תשובתך.
בלי זה הדיון יהיה עקר לצערי","458","","2650","True","True","False","","124","213.151.53.59","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47991","47944","קרא נא בעיון","26/01/17 11:27","כח טבת","תשע"ז","11:27","אור חדש","אינך עונה לשאלתי
וניכר מתגובתך הראשונה לשאלתי שאתה מבזה את החכמה שבדבריי מראש. ויש לך גישה פסולה ומוטעית לגמרי לחפש אמת מדעית בענייני הטבע בדברי חכמינו גם אם ברור לכל אדם ישר שהם לא ידעו אמת זו. אין לי הרגשת נועם להתעסק בדבריך המוטעים, ורק אני נאלץ להתייחס לטענותיך כדי שלא יטעו אחרי דברי הטעות שאתה כותב שהרי דרכך נותנת חרב ביד הכופרים לזלזל בחז"ל ותורתם רק משום שמוצאים (והתרוצים הגרועים שלך לא יבטלו אמת זו) בדבריהם טעויות בענייני מדע. אילו היית מבין שדרך החכמה הינה לענות לאותם כופרים ש'האמת של חז"ל זה דברי ה' שמסרו' ולא דברי חכמי האמות שהשתמשו בהם לפי הידוע בזמנם היית מבין שאתה חייב לחדול מדרכך החמורה המובילה לכפירה, ולדבוק בדרכנו המובילה לברור האמת, הן של התורה והן של המדע שאין ולא יכולה להיות סתירה בינהן. ","458","","2649","True","True","False","","118","213.151.53.59","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47949","47947","הואיל וטרחת - אטרח גם אני אחריך:","25/01/17 16:58","כז טבת","תשע"ז","16:58","Almuaddib","הרי לנו דוגמא מופלאה לעיוות דברי הבריתא ושימת דברים בפיהם של רבי אליעזר ורבי יהושע - דברים שלא שערום.

השאלה בה דנים שניהם היא, מה קורה עם השמש בשעות הלילה, ומדוע השמש אינה נמצאת אף פעם בצפונו של העולם. שהרי השמש זורחת במזרח, מטפסת לגובה ודרומה, ואחר כך ממשיכה למערב עד לשקיעתה. לצפון - לעולם אינה מגיעה.

אכסדרה אינה כפי שכתב לעיל הפותח, אלא העיקר שבה - שהיא מוקפת רק משלושה עברים. וזהו הדימוי של רבי אליעזר - שהאכסדרה מוקפת משלושה עברים - והכיוון שאינו מוקף - שאינו מסוּבּב - הוא צפון. הכיוון בו השמש אף פעם לא נמצאת.
הרוח הצפונית = כיוון צפון - אינה מסובבת = אינה מוקפת במחיצה כמו שאר הרוחות.

וזהו פשר המשך הדברים: כאשר מסלול השמש בשמים מביא אותה לקצה המסלול - מערב וצפונה לו - עולה השמש אל מעל הרקיע. בכך מסביר רבי אליעזר מדוע השמש לא מגיעה אל הצפון - ומדוע לא רואים את השמש בלילה.

רבי יהושע, מנגד, לא סובר שהשמש עולה אל מעל הרקיע בלילה, ולכן הוא מדמה את מה שקורה לקובה - לחדר או לאוהל קטן. ואף הרוח הצפונית מוקפת מחיצה = מסוּבבת. אלא שהשמש, כשמגיעה לקצה מסלולה, לא עולה למעלה אל מעל הרקיע, אלא ממשיכה מהצד החיצוני של אותה המחיצה, לכן אינה נראית בצפון או בלילה.

===

אם, כדברי פותח הדברים כאן, הכל ידעו שהעולם כדורי וכו', מדוע רש"י לא כתב כמותו, אלא דווקא הדברים שלי כאן - תואמים את פירושו? ואף דברי התוספות כך מכוונים?

מותר לחלוק על רש"י - אבל הדברים, כשחולקים, צריכים להיות לפחות מנומקים...","107","","2650","True","True","False","","299","209.88.198.77","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47983","47947","תודה למכריע","26/01/17 10:20","כח טבת","תשע"ז","10:20","אליעזר מ ש","","610","","2649","False","True","False","","162","147.236.34.10","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47981","47949","ב"ה עוד הסבר במאמר","26/01/17 10:16","כח טבת","תשע"ז","10:16","אליעזר מ ש","1]עיין בפ' רבינו גרשום שרוח צפון היא מקום תוהו ובוהו ומים ואינה מסוככת, וברור שהכוונה כמו שפרשתי. וגם ברש"י יש לפרש כך, שכיון שבצפון כח חומה של השמש נשאר למעלה, לכן האקלים שם כך.2]בבעל הכוזרי ובעל המאור ר"ה כ. שבכלל המסורת על סוד העבור הידע על כדוריות הארץ ושמאור השמש סובב סביבה וכשכאן לילה בצד השני יום וכו'. וברי"ף או ברא"ש או ברמב"ם לא כתוב דבר אחר או בריטב"א או ברמב"ן או במאירי או בר"י בעל התוס' וכו'. וזו המסורת של עם ישראל כפי שציינו חכמים גדולים. וכן פירושי הראשונים שעניין זה מבואר בקרא,היושב על חוג הארץ ,ותולה ארץ על בלימה.3]וכבר כתבו חכמים גדולים כגון הרמ"א . שודאי שחכמינו ידעו שגוף השמש גדול מכדור הארץ ורחוק ממנו הרבה. וגם לפי פירושו למאמר הזה.[ולכן פירש שמה שכתוב חמה מגיעה לקרן מערבית צפונית, אין הכוונה שבפועל גוף שמש משנה מקומו, רק שינוי בתצפית בגלל השינוי במהלך השנה בזוית נטית הארץ מול מישור המילקה.] (יש לרמ"א פירוש למאמר זה לא כפירושי) (והכל נראה נכון) 4]ועיקר שם אכסדרה על שם היותה גג על עמודים, כדאיתא -במסכת תמיד-שהיו מקיפין בבוקר הכהנים באכסדרה מסביב לעזרה לכאן ולכאן עד שהיו נפגשים ואומרים הכל שלום. ושם היא מקפת העזרה מארבעה רוחות ולכן היו חוזרין ונפגשים . עוד יש בתלמוד אכסדרה בבקעה שהיא בלי מחיצות.יש כל מיני אכסדראות.5] יש גם פ' לפי הפנימיות.","610","","2649","True","True","False","","210","147.236.34.10","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א",""),new Message("47985","47981","נשיאים ורוח - וגשם אין","26/01/17 10:45","כח טבת","תשע"ז","10:45","Almuaddib","הכברת מלים לא משנה את הגמרא.

רש"י ותוספות מהינים לחלוק על פירושך.

הגמרא עצמה - לא מתיישבת עם דבריך.

אבל אתה - אתה בשלך.

נו שוין.


====


לשיטתך, שרש"י גם ידע את כל מה שאתה טוען שכולם ידעו עוד לפניו, מדוע רש"י מפרש ככה? מדוע בעלי התוספות מפרשים כך?


מהי אכסדרה לפי כל המפרשים - ומדוע כל המפרשים הללו חולקים על ענק שכמוך?","107","","2649","True","True","False","","255","209.88.198.77","0","47918","בבא בתרא|כה ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82534);