var UPL_FILES='/Data/UploadedFiles/Forums/';var iUserId='0';var iForumId='1';var iPage='1';var iMessageId=47511;var bRestricted;var bIsRestricted;var bCommunity;var sTopImage;var bCommunityRestricted;var bIsAdmin=false;var sPagingName='Forum.aspx?Id=1';var sMenuOptions="";var userEditMessageViews = 10;var userDeleteMessageViews = 1;var sForumName="פורום הדף היומי";var AdminArr=[new Admin("1","מנהל האתר","1"),new Admin("49","מנהל הפורום","1"),new Admin("86","ברוך","2"),new Admin("125","דוד כוכב","2"),new Admin("159","עציוני","2"),new Admin("199","המכריע","2"),new Admin("249","כדי","2"),new Admin("919","יום יום ידרשון","2")];var TagArr=[new Tag("זמני היום","http://www.daf-yomi.com/content.aspx?pageid=126")];var MgrMsgArr=[new MgrMsg("שימו לב! בכתיבת הודעה בפורום יש לשייך את ההודעה למסכת ודף","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=350"),new MgrMsg("המלצה","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=4168"),new MgrMsg("מקלדת וירטואלית לטובת הכותבים מחו\"ל","http://www.daf-yomi.com/forums/message.aspx?id=455")];var MostViewedArr=[new MostViewed("107082","תנורו של עכנאי: שאלת שני ימי ר"ח בגמרא","שי ואלטר","28/04/24 14:41","948","70"),new MostViewed("107080","קשר בין איסור ריבית לבין יציאת מצרים","לינקוש","28/04/24 08:18","58","61"),new MostViewed("107084","מי שמלווה כסף בריבית לא יקום בתחיית המתי","לינקוש","28/04/24 18:14","58","55")];var ClosedMsgsArr=[new ClosedMsgs("65830"),new ClosedMsgs("65874"),new ClosedMsgs("65795"),new ClosedMsgs("21834"),new ClosedMsgs("65886"),new ClosedMsgs("66030"),new ClosedMsgs("66259"),new ClosedMsgs("66250")];var MessageArr=[new Message("47511","0","כמה הערות והארות","10/01/17 04:52","יב טבת","תשע"ז","04:52","שמואל דוד","כבוד חברי הפורום

א) בבא מציעא דף י: אמר רבינא היכא אמרינן דאין שליח לדבר עבירה היכא דשליח בר חיובא הוא אבל בחצר דלאו בר חיובא הוא מיחייב שולחו כו'
רב סמא אמר היכא אמרינן אין שליח לדבר עבירה היכא דאי בעי עביד ואי בעי לא עביד אבל חצר דבעל כרחיה מותיב בה מיחייב שולחו
וברש"י דאי בעי עביד "את השליחות" 
ולכאורה קשה מה כוונתו בזה ומה בא לאפוקי וצ"ע

ב) דף קג. מתני' המקבל שדה מחבירו כו' כשם שחולקין בתבואה כך חולקין בתבן ובקש
ובתוס' בתבן ובקש. אותו שנקצץ עם השבולת קרוי  תבן והנשאר בארץ קרוי קש שקורין אישטובל"א כו'
והנה עיין רש"י שבת לו: קש - זנבות השבולין גבבא - הנגבב מן השדה אישטובל"א 
ועיין תוספות שם וז"ל כירה שהסיקוה בקש ובגבבא. נראה לר"י דקש היינו  זנבות השבולים שנשאר בשדה הנקרא אשטובל"א בלעז ותבן הוא הנקצר עם השבולת
ועיין מהרש"א ומהר"ם בשבת שם שכתבו שנחלקו רש"י ותוספות, לרש"י תבן נשאר בשדה וקש נקצץ עם השיבולת ולתו"ס בהיפך עיין שם.
אולם צ"ע דעיין רש"י בב"מ ק"ג: בד"ה האי אמר שכתב וז"ל - אי אפשי שתעקור דבעינא  דתיתבן ארעאי "שישארו בה מן הקשין" ויהא לה לזבל לזריעתה לשנה הבאה
ומבואר שקש נשאר בשדה
ועיין שם ד"ה בעינא תיבנא שכתב וז"ל - אני צריך תבן לבהמותי ואי אפשי  שתשאר בקרקע
ומבואר שתבן נשאר בשדה וצ"ע בזה

ג) דף קד: רבי יוסי אומר מקום שנהגו לעשות כתובה מלוה גובה מלוה לכפול גובה מחצה 
וברש"י גובה מלוה - "בעל" גובה "מאבי הבת" כל מה שכתוב  בכתובתה כאילו הלוהו:
מקום שנהגו לכפול - לשום את מה שמכנסת לו  כפליים בדמיו בשביל כבוד ולכתוב כפליים בכתובתה וכשהיא יוצאת אינה נפרעת אלא החצי:
גובה - "החתן מחמיו" מחצה:
ויש להעיר מדוע בתחילה כתב רש"י בעל מאבי הבת ואח"כ שינה בלשונו וכתב החתן מחמיו וצע"ק

ד) דף קד: ההוא גברא דאמר להו הבו לה ארבע מאה זוזי לברתי "בכתובתה" שלח רב אחא בריה דרב אויא לקמיה דרב אשי ארבע מאה דאינון תמני מאה או ארבע מאה זוזי דאינון מאתן אמר רב אשי כו' איכא דאמרי אמר רב אשי חזינן אי אמר "לכתובתה" ארבע מאה זוזי דאינון תמני מאה ואי אמר "בכתובתה" ארבע מאה זוזי דאינון מאתן ולא היא לא שנא דאמר לכתובתה ולא שנא דאמר בכתובתה ארבע מאה זוזי דאינון מאתן עד דאמר הבו לה סתמא 
וברש"י שלח רב אחא כו' - האי "לכתובתה" אכתובה קאי או  אגוביינא מקום שנהגו לכפול היה:
וצע"ק מדוע שינה רש"י מלשון הגמרא וכתב לכתובתה בלמ"ד ולא כתב בכתובתה בבי"ת וצע"ק

החותם בכבוד רב,","595","","2670","True","True","False","","729","174.200.16.45","0","0","בבא מציעא|קג ע"א",""),new Message("47512","47511","תשובות","10/01/17 09:07","יב טבת","תשע"ז","09:07","אבי גרינבלט","לשאלה ג - אולי בתחילה לפני נישואין יכול לגבות כמו לוה ומלווה ולכן "בעל גובה מאבי הבת" ולפי המשך דברי רש"י "וכשהיא יוצאת" או כגירסת הרי"ף "כשיוציאנה" המצב כעת הוא "חתן וחמיו".
לשאלה ד
- ראה רש"י על הרי"ף שהיה מסופק האם הכוונה "לכתובתה" גבי כתיבה או גבי הגוביינא","539","","2670","True","True","False","","143","81.218.132.64","0","47511","בבא מציעא|קג ע"א",""),new Message("47515","47511","תשובות","10/01/17 12:32","יב טבת","תשע"ז","12:32","דוד כוכב","לשאלה א - רש"י נתקשה מה פירוש: חצר דבעל כרחיה עביד, והלא החצר אינה עושה דבר! ותירץ שאין מדובר בעשיה בקום ועשה אלא בעשיית השליחות שכאן עניינה הוא הזכיה בשב ואל תעשה.

לשאלה ב - מ"ש:
"ועיין שם ד"ה בעינא תיבנא שכתב וז"ל - אני צריך תבן לבהמותי ואי אפשי שתשאר בקרקע
ומבואר שתבן נשאר בשדה וצ"ע בזה".
רצונו לומר: רצוני שלא ישאר קש בקרקע אלא הכל יהיה כמו התבן וינתן לבהמות.

לשאלה ג - ברישא איירי על מה שכתב לפני כן: "ודין נדוניא דהנעלת ליה מבי נשא לבית בעלה", לכן נקט לשון "בעל".","125","","2670","True","True","False","","192","213.151.59.241","0","47511","בבא מציעא|קג ע"א",""),new Message("47517","47511","ג ד","10/01/17 15:49","יב טבת","תשע"ז","15:49","אלף בית רשי","ג הדברים מחוורים לדרך הראשון שזה כמלוה וכפי שרש"י מפרש בדיבור קודם הלשון בעל חוב על כן הוא מתייחס גם כאן לשון נופל על לשון כבעל, וגם כאבי הבת כי הרי לפני שהיא אשתו הוא מתחייב, אבל לדרך השני שזה בגלל כבוד שהיא אשתו ומכבדה על כן גם רשי כותב לשון חתן וחמיו ופשוט.

ד לפי האיכא דאמרי הנפק"מ בשליחת השאילה היה בין הלשונות בכתובתה לכתובתה ודחו שלא שנא, אבל לפני האיכא דאמרי השאילה הייתה אחרת אם זה היה לגוביינא או לכתוב בכתובה ולדבריהם הנקודה הזאת איך אמר לכתובתה או בכתובה לא משנה באמת ולזה לכאורה רשי רומז שמשנה מלשון מהגמרא

במאמר מוסגר בנוגע לרש"י שברי"ף ולאוקמא גירסא על פיו יש הרבה שטוענים שהוא אינו מרש"י אלא ליקוט מאוחר ומאי אולמא האי מהאי","278","","2670","True","True","False","","440","74.56.144.55","0","47511","בבא מציעא|קג ע"א",""),new Message("47521","47511","א ובעזרת ה' ב בימים הקרובים","10/01/17 17:42","יב טבת","תשע"ז","17:42","אלף בית רשי","א. נראה שרש"י נשמר שהגמרא לא תאמר על העבירה עצמה לשון שאי בעי עביד ואי לא וכו' וכי שייך לומר על עבירה אי בעי עביד ח"ו. ןע"כ כותב רש"י במתק לשונו ובהבחנתו עד דק "את השליחות"","278","","2670","True","True","False","","445","24.201.88.142","0","47511","בבא מציעא|קג ע"א",""),new Message("47519","47517","הרבה אחרונים הגיהו ע"פ רש"י שבריף","10/01/17 16:02","יב טבת","תשע"ז","16:02","שמואל דוד","","595","","2670","False","True","False","","128","174.200.0.190","0","47511","בבא מציעא|קג ע"א","")];var iTotalPages=810;var SeverTime;fInitTree();getPersist(82634);